Teaterrecension: Makt och psykvård bottenlös brunn för drama

Ryhmäteatteri bjuder inte på någon lättsam sommarteater på Sveaborg. Tack för det.
15.6.2018 - 08.43

Teaterrecension: Inte lätt att vara varg i dessa tider

Stora stygga vargen på Finns sommarteater är en liten lovsång till maskulinitetens försvar, till mäns, pappors och söners sårbarhet. En ganska charmig sak om försoning.
12.6.2018 - 06.00

Teaterrecension: Performanskonst på hög nivå

Pjäsen Will You Still Love Me Tomorrow lämnar recensenten med en ömmande midja – och en kväljande oro.
27.5.2018 - 07.01

Teaterrecension: Hoppfull, modern och kompakt klassikertolkning för en ung publik

Johanna Freundlich har skapat en fungerande och intressant version av Brott och straff. Efter workshoppar och en turné till statens skolhem ges föreställningen nu på Nationalteaterns Omapohja-scen.
22.5.2018 - 16.49

Teaterrecension: Lysande skådespelare i Smeds finska bilder

Tragiskt, brutalt och intensivt men också komiskt. Så kan livet se ut.
26.4.2018 - 15.23

Teaterrecension: Mellan silkesvante och knytnäve

Upplägget för Nya Tadams uppsättning i regi av Seija Metsärinne är enkelt, fyndigt och en illustration av sig själv.
25.4.2018 - 16.18

Teaterrecension: Den finska mannen segar på

Teater Jurkkas Ylpeys handlar om den bräckliga maskuliniteten och dess ödesdigra konsekvenser.
25.4.2018 - 14.11

Teaterrecension: Lekfull reflektion över skapandets kaos

I Human Resource går associationerna till datorspel och barndomens lekar.
24.4.2018 - 10.09

Teaterrecension: Galet fantasiepos med politisk ryggrad

Människans evolution, uppfinnandet av vetenskapen, makten över kunskapen – och dvärgar och magiska svampar. Allt får plats i Juha Mustanojas nya pjäs.
14.4.2018 - 06.34

Teaterrecension: Härlig fantasifest med vardagliga beröringspunkter

Oskar Pöysti debuterar som regissör med barnpjäsen Berättelser 1-2-3-4, en färggrann teaterlek baserad på Eugène Ionescos barnböcker.
10.4.2018 - 15.22

Teaterrecension: Entusiastisk Weimarkavalkad

Teaterhögskolans studerande presenterar ett lärdomsprov bestående av en diger kavalkad med ett experimentellt grepp, utan ett tydligt narrativ att luta sig mot.
7.4.2018 - 12.11

Teaterrecension: Visdomar från verkstadsgolvet

Två män i övre medelåldern, en arbetare och en akademiker, dryftar klass, identitet och existentiella frågor i Mika Myllyahos nya pjäs.
7.4.2018 - 11.20

Teaterrecension: Komisk och olycksbådande plastig resa

Will You Still Love Me Tomorrow – Part One är en komisk men olycksbådande performans om det västerländska konsumtionssamhället.
3.4.2018 - 10.21

Teaterrecension: Snäll Svanslös med lite klös

Wasa Teaters familjeföreställning är underhållande och har ett budskap, men är aningen jämntjock.
31.3.2018 - 10.37

Teaterrecension: För många hattbyten för Tommi Eronen

Klassikern Putkinotko som enmansshow är inte ett idealiskt koncept.
29.3.2018 - 06.45

Performancerecension: Språket avskalat till ett minimum, eller ännu mindre

Performancefestivalen Mad House femte säsong avslutades i helgen med en dubbelföreställning av Sarah van Lamsweerdes och Alma Söderbergs soloverk.
26.3.2018 - 07.05

Radiorecension: Tre udda existenser i ett hotell utanför tiden

Susanne Ringells och Anders Larssons korta och mysteriösa radioföreställning är inte precis oförglömlig, men ändå en finurlig liten saga vars protagonister lever vidare i fantasin.
25.3.2018 - 11.03

Teaterrecension: En ljus opera om Mörkös strävsamma resa

Mörkös resa till Helsingfors kan ses som en allegori för livet. HBL:s recensent Barbro Enckell-Grimm blir speciellt tagen av Sanna Majuri i titelrollen.
23.3.2018 - 18.44

Teaterrecension: Tala med hjärtats röst eller dö

Essi Rossi påminner oss om fascismens makt i sin iscensättning av Vladimir Sorokins roman Is.
23.3.2018 - 07.15

Teaterrecension: Saknad, stad och sång i musikteaterns Ilya

Finlandssvenska Birthe Wingren gör pålitligt ifrån sig i musikteater med rasande rappt textflöde i Stockholm.
22.3.2018 - 06.30