Kommentar: Att stiga in i en cell

Ångesten är densamma, i Helsingfors såväl som i Phnom Penh, skriver Sonja Mäkelä.
18.4.2018 - 09.08

Sakral barockmusik, nutidsdans och kroppsvätskornas rörelse

I Anna Mustonens och Marianna Henrikssons verk Maria-vesper sjunger dansarna och sångarna dansar, och även musikerna är medskapare till dansen.
16.4.2018 - 09.40

Har folket alltid rätt?

Magi, stand-up, drag och Henrik Ibsens klassiker En folkfiende. Det är elementen i Finlandssvenska teaterns föreställning Locker Room Talk som gästspelar på Lilla teatern den 21 april.
14.4.2018 - 06.40

Teaterrecension: Galet fantasiepos med politisk ryggrad

Människans evolution, uppfinnandet av vetenskapen, makten över kunskapen – och dvärgar och magiska svampar. Allt får plats i Juha Mustanojas nya pjäs.
14.4.2018 - 06.34

Svenska Teatern i Norén-samarbete

Sex stora teaterhus representerade av sex skådespelare står bakom världspremiären på Lars Noréns pjäs Episod. Från Svenska Teatern deltar Mitja Sirén.
12.4.2018 - 06.05

Teaterrecension: Härlig fantasifest med vardagliga beröringspunkter

Oskar Pöysti debuterar som regissör med barnpjäsen Berättelser 1-2-3-4, en färggrann teaterlek baserad på Eugène Ionescos barnböcker.
10.4.2018 - 15.22

Teaterfältet belönade de bästa

Tio teaterorganisationer delade ut tretton pris vid Thalia-galan. Årets teater är danscentret Zodiak.
9.4.2018 - 19.30

Radiorecension: The Märta & Henrik Story

Finska radioteatern har producerat ett hörspel som bygger på Märta Tikkanens texter.
8.4.2018 - 08.42

Teaterrecension: Entusiastisk Weimarkavalkad

Teaterhögskolans studerande presenterar ett lärdomsprov bestående av en diger kavalkad med ett experimentellt grepp, utan ett tydligt narrativ att luta sig mot.
7.4.2018 - 12.11

Teaterrecension: Visdomar från verkstadsgolvet

Två män i övre medelåldern, en arbetare och en akademiker, dryftar klass, identitet och existentiella frågor i Mika Myllyahos nya pjäs.
7.4.2018 - 11.20

Dansrecension: Experiment med gott humör


5.4.2018 - 15.24

Teaterrecension: Komisk och olycksbådande plastig resa

Will You Still Love Me Tomorrow – Part One är en komisk men olycksbådande performans om det västerländska konsumtionssamhället.
3.4.2018 - 10.21

Ann-Luise Bertell: "Jag går dit livet leder mig"

Skådespelare, regissör, författare. Tidigare teaterchef och nuvarande kulturfondsordförande. Ann-Luise Bertell har många strängar på sin lyra. I höst börjar hon som chefdramaturg på Svenska Teatern.
31.3.2018 - 23.59

Teaterrecension: Snäll Svanslös med lite klös

Wasa Teaters familjeföreställning är underhållande och har ett budskap, men är aningen jämntjock.
31.3.2018 - 10.37

Operarecension: Våldtäktsopera i #metoo-belysning


29.3.2018 - 13.04

Teaterrecension: För många hattbyten för Tommi Eronen

Klassikern Putkinotko som enmansshow är inte ett idealiskt koncept.
29.3.2018 - 06.45

Performancerecension: Språket avskalat till ett minimum, eller ännu mindre

Performancefestivalen Mad House femte säsong avslutades i helgen med en dubbelföreställning av Sarah van Lamsweerdes och Alma Söderbergs soloverk.
26.3.2018 - 07.05

Radiorecension: Tre udda existenser i ett hotell utanför tiden

Susanne Ringells och Anders Larssons korta och mysteriösa radioföreställning är inte precis oförglömlig, men ändå en finurlig liten saga vars protagonister lever vidare i fantasin.
25.3.2018 - 11.03

Dansrecension: Ödesmättat triangeldrama

Med Anna Karenina lämnar Compañía Kaari & Roni Martin alltmer flamencons språk bakom sig och imponerar i stället mer med helhetsmagi och visuellt läckra lösningar.
24.3.2018 - 06.53

Teaterrecension: En ljus opera om Mörkös strävsamma resa

Mörkös resa till Helsingfors kan ses som en allegori för livet. HBL:s recensent Barbro Enckell-Grimm blir speciellt tagen av Sanna Majuri i titelrollen.
23.3.2018 - 18.44