Dansrecension: Starka dansare i bångstyrigt verk

Satu Tuomistos verk Kuusnolla är nyskapande, men väcker motstånd.
30.11.2018 - 13.25

Teaterrecension: Westerbergs Tre systrar är så bra som en teaterföreställning kan vara

Paavo Westerbergs tolkning av Tre systrar är makalöst bra. Den bugar djupt åt originalet, samtidigt som den är stadigt förankrad i vår tid.
29.11.2018 - 14.48

Teaterrecension: Tidlös klassiker i imponerande ambitiös nytolkning

Nationalteaterns respektfullt innovativa tolkning får Dostojevskijs tidlösa klassiker om tre bröder och deras ödesdigra arvstvist med existentialistiska dimensioner att kännas lika aktuell som då den skrevs.
29.11.2018 - 11.51

Dansrecension: Transformationer och trans


26.11.2018 - 13.45

Balettrecension: Briljant dansad och stilig sagobalett

Nationalbalettens nya uppsättning av Askungen är en hisnande visuellt vacker balett med filmlikt sceniskt grepp. Abigail Sheppard i titelrollen är rent bedårande från början till slut, skriver Jan Peter-Kaiku.
24.11.2018 - 14.47

Det faustiska dilemmat lever i vår tid

Dramatens nutidsversion av Faust är inte bara angelägen, utan också paradoxalt trösterik.
24.11.2018 - 10.17

Dansrecension: Väntan är ljuv och kraftfull i Nuutinens dans

Johanna Nuutinens, Riku Lehtopolkus och Mikko Makkonens gemensamma kväll på Teater Viirus är en stark helhet. I synnerhet Nuutinens sensuella, kraftfulla koreografi Anon som utforskar temat väntan är en njutning.
23.11.2018 - 14.08

Dockteaterrecension: Vacker, tragisk dockteater om 1918

Dockteater Sampos ungdoms- och vuxenföreställning Likka, med rödgardisten Sigrid i centrum, är förförande och berörande i sin återhållsamma enkelhet.
23.11.2018 - 13.07

Teaterrecension: För mycket patos i scenversion av succéroman

Nationalteaterns dramatisering av Kissani Jugoslavia lyckas inte riktigt beröra trots att tematiken är viktig på många plan.
22.11.2018 - 06.30

Teaterrecension: Snäll men sevärd Rädslomässa

Blaue Fraus Rädslomässa är planerad som ett tryggt forum för deltagarna där de kan ställa sig ansikte mot ansikte med sina egna rädslor och övervinna dem. Emellanåt blir det kanske lite väl lugn och mysig stämning, men den helhet som arbetsgruppen skapar utifrån de enskilda beståndsdelarna blir ändå en sympatisk och ställvis fascinerande upplevelse.
21.11.2018 - 14.26

Performancegruppen Oblivia visas stort i Mannheim

Gruppen uppträder med fyra verk och ordnar också en workshop.
21.11.2018 - 10.44

Performance: Utstuderat obehag

I Uncanny Valley Girl gör Angela Goh rollen som ”fembot”, den teknikfetischiserande manliga blickens idé om kombinationen av lätt kontrollerad robot och åtråvärd kvinnokropp. Den kan också ses som en oavsiktlig kommentar till den nyöppnade bordellen med sexdockor I Helsingfors.
18.11.2018 - 10.03

Språkdebatt: ”För en minoritet blir allt politik”

"Jag tror inte att det osynliggörande historiebruket särskilt ofta är medveten politik från manusförfattares, producenters, regissörers och anslagsbeviljares sida. Snarare ser vi här aningslöshet, kanske förträngning. Och kanske resultatet av en finskspråkig skola och medievärld som inte har skapat konstnärer och publik med krav på något bättre", skriver Trygve Söderling.
18.11.2018 - 07.00

Teaterrecension: Precis som ett bra middagsbord ska vara

Som på en middagsbjudning är det ömsom ceremoniellt, ömsom intimt när Sonya Lindfors' och Maryan Abdulkarims performance erbjuder publiken ett tillfälle att äta och drömma.
17.11.2018 - 16.00

Intervju: "En värld utan rädslor vore himmelriket"

På tisdag öppnar en icke-kommersiell mässa i Helsingfors. Platsen är hemlig eftersom materialet som presenteras är sensitivt: det handlar om rädslor.
17.11.2018 - 07.30

Dansrecension: Publiken som objekt och subjekt

Valtteri Raeakallios och poeten Eino Santanens nya platsspecifika verk Yleisö startar i en buss och utforskar relationen mellan individ och kollektiv.
16.11.2018 - 16.00

Teaterrecension: Kärnfamiljen hatas igen, intensivt och snyggt

Tredje årskursens svenskspråkiga skådespelarstuderande har fått kasta sig in i en läckert kaosartad och uppskruvad utopisk/dystopisk värld, i vilken de minst sagt får chansen att bjuda på sig själva och utmana sig till max.
16.11.2018 - 14.05

Teaterrecension: På tröskeln mellan vardag och det oförklarliga

Teaterfestivalen Baltic Circle bjuder sin vana trogen på oväntade upplevelser. Till exempel övernaturliga sådana i en tom affärslokal på Brändö.
16.11.2018 - 11.32

Intervju: Valtteri Raekallio skapar konst på icke-ställen och dansar bland isbjörnar

Att testa gränser genomsyrar dansaren och koreografen Valtteri Raekallios sätt att vara, extrema förhållanden är hans bränsle. I Yleisö, med premiär på torsdag, för han publiken till en hemlig plats där den får ta moraliskt ansvar. Hans senaste dansfilm blev ett extremt äventyr i Arktis.
13.11.2018 - 06.50

Hela livet är ett sexliv, vet de som levt ett tag

Som en del av teaterfestivalen Baltic Circle får sex lokala seniorer stiga fram i rampljuset och berätta om sina upplevelser inom kärlek och sex. Det är dags att spräcka ett segt tabu.
12.11.2018 - 06.50