Konsertrecension: När allt börjar smaka likadant

Smakerna var i sig goda, men lite för likriktade under Avantikonserten på Nordiska musikdagarna.
10.11.2018 - 12.29

Magnus Lindberg triumferar med Södergran i London

– Det har varit härligt att få skriva på sitt modersmål, säger Magnus Lindberg vars nya kör- och orkesterverk uruppförs på lördag.
10.11.2018 - 00.50

Konsertrecension: Pipleksaker och japanska stämningar på Amos Rex

Klickande reläer, blinkande lampor, dansande skuggor och mycket annat skönjdes i Bio Rex biosalong och foajé.
9.11.2018 - 13.31

Konsertrecension: Fruktbara visuella influenser vid skönt kontrasterande festivalöppning

Ett starkt förnimbart visuellt element gick som en röd tråd genom HSO:s onsdagskonsert som samtidigt öppnade Nordiska Musikdagarna.
8.11.2018 - 13.17

Ännu en ny barnopera av Cecilia Damström

Cecilia Damströms tredje barnopera förverkligas tvåspråkigt med premiär hösten 2019.
8.11.2018 - 11.25

En av världens främsta ensembler för nutida musik till Finland

Ensemble intercontemporain uppträder i Helsingfors i vår.
6.11.2018 - 13.44

Philip Glass skriver opera för svenska Cirkus Cirkör

Den världsberömde amerikanske tonsättaren Philip Glass ska komponera musik för svenska Cirkus Cirkör.
6.11.2018 - 14.00

Nordiska musikdagarna är som tonsättarnas division 1

De största namnen lyser med sin frånvaro. Men på Nordiska musikdagarna spelas ett representativt urval av alla nordiska tonsättare som bubblar under ytan.
6.11.2018 - 06.45

Skivrecension: Skickliga snubbar som tonsnickrare

Risto-Matti Marins senaste skiva med fem nya verk är ett värdefullt tillskott till den inhemska pianomusiklitteraturen.
30.10.2018 - 15.44

Konsertrecension: Ljudet av grus, sand och glas – Esa Pietiläs fördomsfria saxofon

Esa Pietilä rör sig fördomsfritt någonstans mellan jazz, samtida konstmusik och fri improvisation.
27.10.2018 - 15.41

Skivrecension: Lindberg på spaning efter den flyende tiden

Magnus Lindbergs Tempus fugit fungerar som en provkarta över det som varit, samtidigt som verket öppnar dörrar i möjliga framtida estetiska riktningar, resonerar Mats Liljeroos.
24.10.2018 - 06.48

Fint pris till symfonisk traditionsbärare


22.10.2018 - 14.24

Konsertrecension: En järndos av egensinnig kreativitet

Idén att bjuda in österrikaren HK Gruber, en av samtidens mest kreativa musikfigurer, som gäst med Avanti var på allt sätt motiverad, skriver Mats Liljeroos.
19.10.2018 - 15.03

Konsertrecension: Mikrotonal fest för mikroskopisk skara

Korvat auki-föreningens mikrofestival för mikrotonal musik blandar friskt inslag av komponerad, improviserad och inspelad musik.
18.10.2018 - 16.14

Konsertrecension: Orden väger tungt för Tuomela

Enligt Tapio Tuomela leder olikheter mellan olika språk till olikheter i musiken. Skillnaderna mellan språken blev uppenbara i sångerna som hördes under kompositionskonserten på Musikhuset.
17.10.2018 - 13.42

Konsertrecension: Mikko Heiniös musik kräver starka tolkningar

Att sångcykeln blev kompositionskonsertens klimax beror i hög grad på Tommi Hakalas och Kristian Attilas starka tolkning, men också på att Mikko Heiniö förstår textens innebörd.
8.10.2018 - 14.51

Cecilia Damström skriver första finlandssvenska skoloperan

Librettist är Monica Vikström-Jokela, som tillsammans med Damström skrev succéoperan Dumma kungen.
3.10.2018 - 11.18

Konsertrecension: Sällsynt vackert kvartettspel

Det är sällan som den nutida musiken ges lika omsorgsfulla tolkningar. Polska Neo Quartet var en lysande gäst på Musikhuset.
2.10.2018 - 16.52

Skivrecension: Höstsonaten för den inre linsen

Sebastian Fagerlunds opera Höstsonaten fungerar överraskande väl också utan det visuella elementet.
25.9.2018 - 15.53

Konsertrecension: Stilig kammarmusikalisk hyllning till 70-årige Tiensuu

20.9.2018 - 14.31