Konsertrecension: Blod, porr och propaganda är det bästa som hänt på väldigt länge

19.9.2018 - 14.05

Konstrecension: Ralf Forsströms testamente är en utställning

Almska huset i Lovisa, ett levande och aktivt kulturhus, är fram till och med oktober fyllt med spännande exotik, nordisk teater och klassisk modern bildkonst.
13.9.2018 - 08.39

Dansrecension: Clowner i många skepnader

Genom olika clownkaraktärer utforskar Martin Zimmerman och hans arbetsgrupp bland annat frågor om makt, status och auktoritet – men föreställningen är hela tiden underhållande.
20.8.2018 - 09.27

Konsertrecension: Pet Shop Boys skruvade upp värmen i Helsingfors

Brittiska popveteranerna Pet Shop Boys har efter snart 40 år i branschen fortfarande förmågan att bjuda på högklassig underhållning med snygga poplåtar och visuellt påkostade, men häftiga shower.
3.8.2018 - 13.35

Bokrecension: Terror och blodsband i Helsingfors

Benjamin Laustiola avslutar sin deckartrilogi med en bok där spänningen är måttlig.
19.4.2018 - 16.07

Ljudinstallationsrecension: Lyssna till dem som sitter i dödens väntrum

För hundra år sedan väntade röda krigsfångar på döden i en korridor på Sveaborg. När cellerna nu öppnas för allmänheten för första gången, får några av de dödsdömdas röster åter höras tack vare Radioteaterns ljudinstallation.
18.4.2018 - 09.08

Operarecension: Ett tvåhundra år gammalt operafynd

Hur är det möjligt att en man av Leopold Koželuchs kaliber glömts bort? Fem av hans sex operor har gått förlorade och Gustav Vasa har inte spelats sedan tonsättarens död 1818.
4.3.2018 - 16.09

Insändare: Nostalgitrip med relation

Pjäsen är inte något mästerverk, men musiken och danserna är bra.
22.2.2018 - 05.50

Ståupprecension: Ingen rädder för Schyffert här

Samhällsklimatet präglat av rädslor står i centrum i Henrik Schyfferts pågående ståuppturné som just nu når Svenskfinland. Samhällsanalysen är i högsta grad tillämpbar också här.
9.2.2018 - 15.07

Konstrecension: Svårt att greppa men fint att uppleva

Verk, installation eller utställning? Magnus Strandbergs senaste konstverk är besvärligt att beskriva men erbjuder många möjligheter till associationer.
23.9.2017 - 10.39

Konstrecension: Eero Nelimarkkas urbana sida

En oväntad sida av Eero Nelimarkka lyfts fram på Ham. Det är inte bara frågan om platta österbottniska slätter, utan spännande modernistiska stilleben, porträtt och interiörer målade i hans ungdoms Paris.
23.9.2017 - 10.39

Konsertrecension: Storstilad show men få surpriser

HSO:s och UMO:s gemensamma konsert blev en stor show med magnifika klanger, även om musiken nästan helt höll sig snällt inom popens snäva gränser.
20.9.2017 - 17.28

Bokrecension: Vår äventyrare i farten

Stefan Lundbergs reportageserie om pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela har byggts ut och blivit en bok.
18.8.2017 - 09.22

Operarecension: Partyprinsessa med kärleksförhinder


18.8.2017 - 15.30

Operarecension: Opera mitt i smeten

Den listiga lilla räven, eller Vixen, är en operaupplevelse vars like recensenten inte tidigare varit med om.
18.8.2017 - 15.30

Konstrecension: Tankestreck ur ett opålitligt minne

Ur det lilla ordet rester skapar Tuuli-Anna Viitanen konst som representerar fragmentariska minnesbilder.
16.8.2017 - 16.25

Konstrecension: Mångsidigt och brokigt, och lite melankoliskt

Galleri Heinos sommarutställning, med verk av sju konstnärer, bjuder på angenäma upplevelser för publiken.
15.8.2017 - 16.50

Förgångna värderingar i nytt ljus

Världens äldsta orgel och tobakspipan som en representant för kolonialism presenteras på Historiska museets intressanta utställning.
17.7.2017 - 06.50

Musikrecension: Finlands muntraste festival jubilerar

Det finns knappast någon musikfestival i landet som inte uppmärksammar Finlands 100-årsjubileum i år. Men i Kaustby har man förmånen att fira två bemärkelseår: Finlands mångkulturellaste festival, Kaustby Folkmusikfestival, fyller 50 år.
14.7.2017 - 14.36

Teaterrecension: När flyktingar får ordet

Svart humor och rörande vittnesmål när skådespelare från Syrien och Palestina gör en roadtrip genom Tyskland i Yael Ronens nya uppsättning på Maxim Gorki-teatern i Berlin.
21.5.2017 - 09.47