Analys: Biljettpriserna skenar i väg och de fattigaste drabbas mest

När stjärnpianisten Jevgenij Kissin i september spelar i fyra europeiska städer är de billigaste biljetterna allra dyrast i Helsingfors. Hur blev det så här?
2.6.2018 - 07.00

Skivrecension: Analytiska och känslosamma violinkonserter

Christian Tetzlaffs insiktsfulla läsning av Béla Bartóks andra violinkonsert framstår som en av de mest angelägna på ett bra tag.
30.5.2018 - 09.31

Konsertrecension: I den grå zonen mellan konstmusik och jazz

Det mesta kretsade kring valthornisten Gunther Schuller och begreppet Third Stream under RSO:s kammarmusikkonsert i söndags.
21.5.2018 - 12.54

Konsertrecension: Vågsvall och spanska melodier

Radions symfoniorkester spelade på onsdag en konsert med stor orkester och ett löst tema kring ”spanskt” sound.
17.5.2018 - 16.21

Skivrecension: Flexibelt orkestersmide av solidaste slag

Sebastian Fagerlund hör till det fåtal lyckligt lottade samtidstonsättare som kan räkna med att de centrala verken ges ut på skiva inom några år efter uruppförandena. Den senaste plattan bjuder på två orkesterverk och ett verk för gitarr.
15.5.2018 - 13.14

Konsertrecension: RSO lyfte äntligen fram Busoni

Den mystiske Ferruccio Busonis orkestermusik presenterades genom två stycken som utgjorde största möjliga kontrast.
3.3.2018 - 13.12

Konsertrecension: Ode till glädjen utan glädje

Sällan har recensenten blivit så föga medryckt av glädjebudskapet i Beethovens nionde symfoni. Efter Magnus Lindbergs sjutton minuter långa orkesterpreludium blev tolkningen av Beethovens nia en lätt besvikelse, som en glädjesång med sordin.
25.1.2018 - 14.44

Konsertrecension: En radikal och hans lärljunge på RSO:s Beethovenfestival

RSO ställde Beethoven sida vid sida med Bernd Alois Zimmermann under orkesterns Beethovenfestival i fredags.
20.1.2018 - 15.32

Konsertrecension: Fidelio för dumbommar

Resultatet blev minst sagt långrandigt när RSO uppförde Beethovens enda opera med nyskriven dialog insprängd mellan scenerna.
11.1.2018 - 16.46

Behöver vi mera Beethoven? Hannu Lintu förklarar varför RSO i två veckor uppmärksammar den klassiska musikens bjässe

Inför RSO:s första vinterfestival förklarar chefdirigent Hannu Lintu varför orkestern vill spela ännu mera Beethoven.
10.1.2018 - 06.00

Konsertrecension: Om människans plats i naturen och Paris

Kaija Saariahos musik glöder, sjuder, glimrar och skimrar i den nya sångcykeln.
14.12.2017 - 13.35

Konsertrecension: Jox för ett högre syfte

Jörg Widmanns altviolinkonsert har ett teatralt element, som är både störande och fascinerande.
30.11.2017 - 14.21

Konsertrecension: Sopraner från fornstora dar mals ner i Auvinens kvarn – i Turbo Aria samplas allt från leksaker till lerkakor

Antti Auvinen utnyttjar både högteknologi och stor arbetskraft i nyskrivna Turbo Aria för sampler och orkester.
25.11.2017 - 17.19

Konsertrecension: Havet sköljde över RSO – Matthew Whittall skapade ett finländskt La mer

Är Matthew Whittalls nya verk en pianokonsert eller tondikt med solistiskt piano? Utan överdrift kunde man tala om en finländsk motsvarighet till Debussys La mer, skriver Mats Liljeroos.
11.11.2017 - 11.12

Konsertrecension: Bartók och hans mantelbärare

RSO:s chefdirigent, Hannu Lintu, vet ett och annat om innovativt repertoartänkande. Veckans konsert föreföll mer än vanligt genomtänkt.
19.10.2017 - 13.58

Konsertrecension: Couperin snyltgäst under kväll med Ravel

RSO påminde om vilken utsökt orkestratör Ravel är. Konserten gav utan vidare mersmak.
30.9.2017 - 14.20

Konsertrecension: Missa solemnis en prövning för Nyslottkören

Oberoende av om det berodde på den konstnärliga visionen eller tonsättarens dövhet placerade Beethoven kören på sträckbänken i sin massiva Missa solemnis. Nyslottkören klarade prövningen, men utan att ge järnet.
16.9.2017 - 12.30

Konsertrecension: Musikhuset behöver en orgel!

Avsaknaden av en orgel i konsertsalen blev återigen tydlig när RSO framförde Richard Strauss Alpsymfoni.
25.5.2017 - 11.35

Konsertrecension: Bruckner med heroisk framtoning

RSO-musikerna och Kent Nagano var mest hemma i den skrämmande finalen av Bruckners åttonde symfoni.
11.5.2017 - 15.32

Konsertrecension: Subtiliteter och ståtliga orkestermassor

Sebastian Fagerlund är en mästare i att skapa kontinuitet, så också i Drifts som hörde med RSO.
12.5.2017 - 13.38