Poesi och fyrverkeri

Jevgenij Sudbins Rachmaninov-projekt har nått så långt som hitkonserterna. Trots vissa invändningar låter sig HBL:s recensent ryckas med av det bländande spelet.
20.3.2018 - 14.45

Skivrecension: Konsten att få två händer att låta som fyra

Det är ett mysterium att August Stradals arrangemang av Liszts symfoniska dikter inte har spelats in tidigare. Lyckligtvis står Risto-Matti Marin för upprättelsen.
6.3.2018 - 14.03

Personligt formulerad vision av Debussys oumbärliga preludier

Paavali Jumppanen beträder domäner där konkurrensen är mördande men hans tolkningar går direkt upp i den internationella pianomusiktoppen, skriver Mats Liljeroos.
27.2.2018 - 14.35

Skivrecension: Vem var Juhani Pohjanmies?

Tack vare två stora sonater, här för första gången inspelade, intar Juhani Pohjanmies helt överraskande en viktig position i finländskt musikliv.
13.2.2018 - 15.43

Konsertrecension: Emotionellt engagerande för fyra händer

Mirka Viitala och Emil Holmström gottade sig åt Mozarts sprudlande tonkaskader i Berghälls kyrka.
10.2.2018 - 07.10

Musikrecension: Ives transcendentalistiska pianovisioner

Joonas Ahonen fick Charles Ives stundtals horribla texturer att framstå som förbluffande naturliga i den ikoniska Concordsonaten.
5.2.2018 - 14.52

Skivrecension: Sigfrid Karg-Elerts produktion illustrerar varför kombinationen av piano och harmonium är problematisk och intressant

För sina båda instrument, piano och harmonium, skrev Sigfrid Karg-Elert sviterna Silhouetten och Poesien, båda fångade på skiva.
31.1.2018 - 11.38

Konsertrecension: Tre väsensskilda världar inom fjorton år

Uppfinningsrikt och insiktsfullt var upplägget när Beethoven pejlades mot sina samtida i Tempelplatsens kyrka.
22.1.2018 - 09.51

Konsertrecension: Musik med tidstypiskt instrument i rätt kontext

Mycket klaffade när Wegelius kammarstråkar lät framföra en tidig Mendelssohnkonsert på en gammal 1800-talsflygel.
18.1.2018 - 15.47

Skivrecension: 73-årig tysk jazzveteran i sitt livs form – "en mycket stark trio och en lyckad skiva"

Pianisten Joachim Kühn tillhör den tyska jazzens mammutar.
10.1.2018 - 07.00

Skivrecension: Väntad comeback av Olli Ahvenlahti

Pianisten är mest till sin fördel i de lugnare låtarna på den nya skivan.
3.1.2018 - 07.00

Skivrecension: Joona Toivanens trio uppnår mera med mindre

Med utvecklade harmonier, pedalanvändning, långa pauser och dämpade strängar utvecklar Joona Toivanens trio ett säreget uttryck.
20.12.2017 - 15.37

Präktigt skivår till vägs ände – här är bästa albumen 2017


17.12.2017 - 07.00

Konsertrecension: Slagkraftig tolkning av en finländsk Rachmaninov

Antti Siirala stod för en övertygande tolkning av Selim Palmgrens andra pianokonsert, Floden, som äntligen hördes i Musikhuset.
16.12.2017 - 15.01

Konsertrecension: Fantasieggande musikaliska berättelser med Tawaststjerna vid flygeln

Erik T. Tawaststjernas recital var ett praktexempel på en estetiskt kreativ och stiligt upplagd programhelhet.
1.12.2017 - 13.00

Skivrecension: Änglalikt solopiano

Skenet bedrar. Bugge Wesseltofts soloalbum är ingen regelrätt julskiva, trots att den säkert lämpar sig för helgbruk.
29.11.2017 - 07.00

Pianisten Maria Jõao Pires ställer in Helsingforskonsert – flyttas till mars

Pianokonstnären Maria Jõao Pires skulle ursprungligen ha gett två konserter i Finland denna vecka.
16.11.2017 - 14.09

Konsertrecension: Havet sköljde över RSO – Matthew Whittall skapade ett finländskt La mer

Är Matthew Whittalls nya verk en pianokonsert eller tondikt med solistiskt piano? Utan överdrift kunde man tala om en finländsk motsvarighet till Debussys La mer, skriver Mats Liljeroos.
11.11.2017 - 11.12

Konsertrecension: Australian Chamber Orchestra har beundransvärd kraft i kollektivet

Orkesterns andra kväll ägde rum i Esbo med Olli Mustonen som gäst. Speciellt i den ryska repertoaren var resultatet utsökt.
8.11.2017 - 13.28

Konsertrecension: De svarta och vita tangenterna kompletterades med gråa


7.11.2017 - 12.45