opera
»

Konsertrecension: Suveränt tolkat monodrama i gränslandet mellan ljus och skuggor

Morton Feldman gav mycket att tänka på när han skrev sitt monodrama Neither.
19.1.2019 - 14.24 Premium

Skivrecension: Semiramide en lång och het operararitet

Engelska Opera Rara har hittat sin nisch genom utgivningen av rariteter. Inspelningen av Rossinis Semiramide med periodmusiker i originalversion är på många sätt förtjänstfull.
16.1.2019 - 06.27

Operarecension: Die Loreley är betydligt bättre än sitt rykte

Då Helsingfors operaförening äntligen sätter upp Fredrik Pacius Die Loreley, är det en del av vårt kulturarv vi hör. Det är nästan som om Finland postumt bad Pacius om ursäkt för att operan ignorerats i 132 år, skriver Jan Granberg.
12.1.2019 - 13.04 Premium

Paciusopera återuppväcks efter över 130 år

En liten händelse inträffar på fredag då Fredrik Pacius opera Die Loreley sätts upp för första gången sedan 1887.
8.1.2019 - 16.50 Premium

Operarecension: Sprittande minioperor om galenskap

De två moderna minioperorna av Tauno Marttinen och Jens Lindqvist ironiserar friskt över galenskap.
5.1.2019 - 12.51 Premium

Biljetterna går åt snabbt – sjutton tips för den som vill handla konsertbiljetter till Musikhuset i vår

Konsertbiljetter har blivit en allt populärare julklapp när vrårna fylls av prylar. HBL:s musikredaktör ger sjutton tips för den som är sent ute med klapparna och överväger en konsertbiljett.
21.12.2018 - 15.56 Premium

Operarecension: Brittenopera fungerar överraskande väl som föreläsning i nutid

Benjamin Brittens opera The Rape och Lucretia tangerar många moraliska problem kring könsroller, feminism, våldtäkt ("nej betyder nej"), olika typer av män, pacifism och även politik. Victoria Newlyns regi bjuder på en verkligen skarp analys av texten.
17.11.2018 - 13.56

Operarecension: Ungdomsgård i Sjundeå blev för en kväll Finlands hetaste scen för avantgardeopera

På ett ögonblick förflyttar Lauri Kilpiö åhörarna till strandbrynet för en resa över svarta vatten.
17.11.2018 - 13.48

Ännu en ny barnopera av Cecilia Damström

Cecilia Damströms tredje barnopera förverkligas tvåspråkigt med premiär hösten 2019.
8.11.2018 - 11.25

Philip Glass skriver opera för svenska Cirkus Cirkör

Den världsberömde amerikanske tonsättaren Philip Glass ska komponera musik för svenska Cirkus Cirkör.
6.11.2018 - 14.00

Operarecension: Översvallande och klurigt tolkad Hoffmann

Det har gått ett halvsekel sedan Nationaloperan senast satte upp Hoffmanns äventyr. Därför är den nya uppsättningen mer än välkommen. Johannes Eraths regi är på många sätt fascinerande, men alla underfundigheter öppnar sig inte för recensenten.
20.10.2018 - 16.26

Operastjärnan Montserrat Caballé är död: "En stor ambassadör för Spanien är borta"

Den spanska operastjärnan Montserrat Caballé är död, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Hon blev 85 år gammal.
6.10.2018 - 10.42

Huggormen, fladdermusen, älvorna och trollen äntrar scenen när Elsa Beskows älskade klassiker blir barnopera på svenska

Huvudrollen sjungs av Monica Groop när Tomtebobarnen för första gången sätts upp som opera.
4.10.2018 - 11.25

Cecilia Damström skriver första finlandssvenska skoloperan

Librettist är Monica Vikström-Jokela, som tillsammans med Damström skrev succéoperan Dumma kungen.
3.10.2018 - 11.18

Operarecension: Recensenten sågar Operans senaste: "Oöverkomligt svårt att hosta fram ett skratt"

Tro mig, jag försökte faktiskt skratta, men det visade sig omöjligt, skriver Wilhelm Kvist med anledning av Nationaloperans senaste umbärliga produktion.
28.9.2018 - 17.04

Skivrecension: Höstsonaten för den inre linsen

Sebastian Fagerlunds opera Höstsonaten fungerar överraskande väl också utan det visuella elementet.
25.9.2018 - 15.53

Mellan opera och oratorium


23.9.2018 - 10.00

Operarecension: Sällsynt uppsättning av bel canto-operornas drottning

Sellosalen i Alberga visar just nu en av operahistoriens milstolpar som blivit verkligt sällsynt i Finland. I Ville Saukkonens regi har handlingen flyttats till en oroshärd i Centralasien, vilket gör det omöjligt att vara opolitisk.
7.9.2018 - 13.49

Operarecension: Askungen med spelglädje för barn

Gioacchino Rossinis virtuosa tre timmar långa opera Askungen är för lång för unga sagokonsumenter. Anselmi Hirvonen har förkortat den finurligt till lämpliga 55 minuter för barn och försett den med specialskrivna talrepliker som riktar sig direkt till de unga.
24.8.2018 - 14.21

Operarecension: Sällan spelad polsk nationalopera

Halka betraktas som musiklandet Polens nationalopera och därmed är det något överraskande att operan spelas så sällan utanför hemlandet. Desto mer välkommen är därmed Komiska Operans uppsättning av denna folkliga opera som sågs senast i vårt land på Nationaloperan 1952 under Leo Funteks ledning.
23.8.2018 - 16.29