opera
»

Skivrecension: Den perfekta operasångerskan Maiju Kuusoja

Maiju Kuusoja var på många sätt en perfekt operaartist vid Nationaloperan efter kriget. En ny box presenterar välvalda inspelningar av en genommusikalisk, tekniskt skicklig och färgstark sångerska.
3.1.2018 - 07.00

Inga segrare i ny opera om inbördeskriget

De tragiska händelserna 1918 är i blickfånget i den största operaproduktionen i Tammerfors historia.
28.11.2017 - 15.02

Kvinnornas Finland: Hjärtat klappade för finskan, hjärnan talade för svenskan

Aino Ackté brukar av finsksinnade ofta lyftas fram som den inhemska operakonstens första och största hjältinna. Men i skenet av historien har eftervärlden i hög grad hennes pragmatism och liberalism att tacka för att Nationaloperan blev tvåspråkig i stället för enspråkigt finsk. För det kunde ha gått helt annorlunda om till exempel tidens främsta tenor hade fått bestämma.
28.11.2017 - 06.03

Operarecension: Gripande patriotisk charmoffensiv

Estoniateatern besökte Helsingfors med en ny opera om emigrationen från Estland i bagaget.
25.11.2017 - 17.21

På HBL:s begäran: Purcellopera visas åter i Helsingfors

Orpheus' Muses-kollektivets underhållande tolkning av Dido och Aeneas visas två gånger i Helsingfors denna helg.
16.11.2017 - 16.17

Operarecension: Vår första prima primadonna i optimal inramning

28.10.2017 - 11.28

Operarecension: Falstaff förför nu självaste drottning Elisabeth

14.10.2017 - 13.42

Edith Södergrans liv blir ny technoopera

Kan man beställa en opera av två maskinmusikspecialister som knappt har någon kännedom om genren? Ooppera Skaala tror det. – Inte vet jag om just den här produktionen kommer att tillföra något nytt, men på något sätt borde man experimentera och utveckla operan som konstform, säger regissören Janne Lehmusvuo.
11.10.2017 - 06.00

Operarecension: Stilig helhet av Raitiorariteter

Lyckad regi och dramatisering samt musikalisk variation gör föreställningen sevärd.
30.9.2017 - 14.20

Mirjam Kalland

I dag: Höst

Den sammansatta klassen bestående av första- och andraklassare i folkskolan är inte stor. Vi sitter alla vid våra pulpeter, med händerna knäppta på pulpetlocket. Jag tittar lugnt och småleende rakt in i kameran.
21.9.2017 - 06.05

Operarecension: Skandal när syster Susanna klär av sig

Paul Hindemith två minioperor som denna vecka visas i Helsingfors är uppenbart skrivna i syfte att chockera, i skarven mellan den gamla och nya världsordningen.
20.9.2017 - 16.51

Sällsynta operor av Hindemith i Helsingfors

Två av Paul Hindemiths tidiga operor visas i Helsingfors med premiär på tisdag.
17.9.2017 - 07.00

"Min röst tillhör det förflutna" - operastjärnan Kiri Te Kanawa går i pension

13.9.2017 - 12.21

Operarecension: Vad tillför operatolkningen av Höstsonaten?

Det flytande tidsbegreppet är en av Höstsonaten-operans mest särpräglade egenskaper. Det gör att hela verket känns som ett uttänjt band, som töjts och tänjts för att hålla i två timmar.
9.9.2017 - 16.31

Publiken blir vampyrer och flygeln ett monster

Charlotte är grotesk i sin självupptagenhet, grymhet och narcissism och hennes dotter Eva förbittrad. – Vi ville ändå skriva med förståelse för alla inblandade, säger librettisten Gunilla Hemming som tillsammans med kompositören Sebastian Fagerlund skapade Höstsonaten. – Är man ute efter en glad kväll på operan har man gått fel, säger huvudrollsinnehavaren Anne Sofie von Otter.
3.9.2017 - 07.00

Operarecension: Figaro 1917 – hur klarar vi detta?

Marzellina har blivit Ulla-Lina, Barbarina heter Ann-Katrina och Antonio har döpts om till Anton. Ålandsadaptionen av Figaros bröllop – med nyskriven svensk text och en handling förlagd till Mariehamn – är på många sätt snillrik.
19.8.2017 - 16.30

Operan med den största finländska sopranrollen väcks ur sin dvala

När Helsingfors festspel inleds på torsdag är en av pärlorna Väinö Raitios bortglömda opera Prinsessan Cecilia, som har kallats ett av den finländska modernismens storverk.
15.8.2017 - 16.50

Konsertrecension: Långa Parsifal blev kortare, billigare, snällare

Mycket vanns när Åbo musikfestspel satsade på en konsertant version av Wagners sista opera. Något väsentligt gick också förlorat när scener ströks.
11.8.2017 - 16.04

Sådan är Jolanta som Putin hör i kväll – stora känslor och sköna linjer präglar Tjajkovskijs sista sorgebarn

I Nyslott framför Bolsjojteatern för Putin och övriga gäster Tjajkovskijs intima och naiva men varma Jolanta, med musik som strålar av ett inre ljus. Det musikaliska utförandet har drömkvalitet, skriver Jan Granberg.
27.7.2017 - 13.22

Tävlingsvinnaren Aurora Marthens drömmer om en internationell operakarriär

Hon är uppvuxen i en tvåspråkig familj i Esbo med rötterna djupt i den finlandssvenska myllan. Cello började hon spela som fyraåring, även om sångstudierna drog det längre strået. Ursprungligen hette Aurora Marthens något helt annat. Nu har hon tre tävlingssegrar bakom sig, varav den senaste kom i Nyslott för en dryg vecka sedan.
26.7.2017 - 16.39