"Jag är stolt över oss"

Det var ingen dans på rosor att börja göra något alldeles nytt, men Liisa Pentti och hennes kolleger arbetade på trots svidande kritik. – Jag är jättestolt över oss. Vi strävade inte efter att grunda något utan ville bara göra vår konst, men vi förändrade ändå definitionen av dans, säger Pentti.
31.5.2018 - 06.30

Dansrecension: Kyligt sensuella nätter med förvirrad eftersmak

Koreografen Angelin Preljocaj tycker om att provocera, men i ljuset av diskussioner om metoo och orientalism känner sig recensenten lätt förvirrad efter premiären på hans verk Nattens timmar.
5.5.2018 - 13.30

Dans/musikrecension: Fritt fysiskt Monteverdiflöde

Monteverdis Mariavesper som verket aldrig skådats tidigare! Gränsen mellan sångare och dansare suddas ut, och resultatet är fascinerande.
21.4.2018 - 11.08

Sakral barockmusik, nutidsdans och kroppsvätskornas rörelse

I Anna Mustonens och Marianna Henrikssons verk Maria-vesper sjunger dansarna och sångarna dansar, och även musikerna är medskapare till dansen.
16.4.2018 - 09.40

Internationella nyproduktioner vid Nationaloperan

Nationaloperan och Nationalbaletten har kungjort programmet för säsongen 2018–2019. Vid sidan om flera internationella produktioner blir det också två inhemska operauruppföranden.
4.4.2018 - 14.58

Dansrecension: Om att göra en föreställning

Zodiak bjuder på två helt olika variationer över temat "hur man gör en föreställning". Recensenten föredrar denna gång Anna Kuparis och Outi Markkulas fräscha grepp.
17.3.2018 - 09.29

Dansrecension: Blod, svett och tårar på Side Step-festivalen

Lördagskvällen på Zodiak var en intensiv upplevelse, med två väsenskilda men nästan lika omruskande verk.
12.2.2018 - 07.30

Dansrecension: Fläktar från Berlin på festivalen Sidestep

Meditativ kontra påträngande intensitet präglar Pan Daijings och Liga Lewis verk.
10.2.2018 - 06.30

Dansrecension: Groteskt och pregnant

27.1.2018 - 12.48

Dansrecension: Att dansa skickligt med utgångspunkt i en roman

Valtteri Raekallios senaste dansföreställning Oneiron tar avstamp i Laura Lindstedts roman med samma namn. Tänk om man kunnat se föreställningen med två kroppar samtidigt – en som läst romanen och en som inte gjort det, funderar Tove Djupsjöbacka.
19.1.2018 - 15.10