Operarecension: Ett hjärtskärande rop på hjälp

Uppsättningen av Wozzeck är intelligent och slagkraftig i sin imponerande detaljrikedom. De färgstarka scenerna i tavernan och på kasernen fungerar lika bra som de intima stunderna, skriver Jan Granberg.
23.3.2019 - 16.09 Premium

Bland krokodiler och strutsar på Djurens planet

I den första svenskspråkiga skoloperan vid Nationaloperan involveras barnen mer i processen än någonsin tidigare. Förutom att musikklasserna från Åshöjdens grundskola uppträder på scenen har de själva varit med och jobbat fram tematiken. Det har varit jätteroligt och man har lärt sig mycket, tycker Immanuel Puntari och Anastasiya Zamotina i åk 6.
14.3.2019 - 15.24 Premium

Emilie Gardberg

Till Kökar

Vår Agnes älskade sina kor och då hon kallade på dem hördes det över hela Söderby.
13.3.2019 - 06.30 Premium

Tre år till med Lilli Paasikivi

Nationaloperans styrelse föreslår att operachefen Lilli Paasikivis mandat förlängs med tre år.
4.12.2018 - 13.50

Operarecension: Översvallande och klurigt tolkad Hoffmann

Det har gått ett halvsekel sedan Nationaloperan senast satte upp Hoffmanns äventyr. Därför är den nya uppsättningen mer än välkommen. Johannes Eraths regi är på många sätt fascinerande, men alla underfundigheter öppnar sig inte för recensenten.
20.10.2018 - 16.26

Cecilia Damström skriver första finlandssvenska skoloperan

Librettist är Monica Vikström-Jokela, som tillsammans med Damström skrev succéoperan Dumma kungen.
3.10.2018 - 11.18

Insändare: Operachefen Lilli Paasikivi svarar: Operan existerar inte bara för en inre krets

Nationaloperan kommer även i fortsättningen att erbjuda sina kunder ett mångsidigt program.
2.10.2018 - 13.15

Operarecension: Recensenten sågar Operans senaste: "Oöverkomligt svårt att hosta fram ett skratt"

Tro mig, jag försökte faktiskt skratta, men det visade sig omöjligt, skriver Wilhelm Kvist med anledning av Nationaloperans senaste umbärliga produktion.
28.9.2018 - 17.04

Operarecension: Tosca som perfekt fungerande operathriller

Operaorkestern spelade supersnärtigt, melodierna tycktes aldrig ta slut och intrigen serverades med ofelbar tajming och träffande detaljer. Den nya Toscauppsättningen närmar sig en fullträff.
8.9.2018 - 12.16

Barnvänlig opera visas på svenska i Esbo

Nationaloperans barnvänliga version av operaklassikern Barberaren i Sevilla visas den här veckan i Esbo.
25.5.2018 - 10.45

Operarecension: Partnerbyte på semesterhotell

Det är verkligen skönt att vara med om en föreställning som går hem helt och hållet hos publiken, skriver Jan Granberg om Anna Kelos nyregi av en långkörare på Nationaloperan.
16.4.2018 - 17.27

Internationella nyproduktioner vid Nationaloperan

Nationaloperan och Nationalbaletten har kungjort programmet för säsongen 2018–2019. Vid sidan om flera internationella produktioner blir det också två inhemska operauruppföranden.
4.4.2018 - 14.58

Operarecension: Trubaduren speglar krigets fasor

Intrigen är snårig i Guiseppe Verdis opera Trubaduren och HBL:s recensent har några anmärkningar på regin. Men melodierna är otroligt sköna och sångarna duktiga i den spanska produktion som gästar Nationaloperan.
24.3.2018 - 12.23

Operarecension: Japansk tolkning av Puccinis kulturkrock

Yoshi Oïdas uppsättning av Puccinis Madame Butterfly är en nyanserad föreställning som inte moraliserar. Ändå innehåller den såväl frän social kritik mot japanerna som kritik mot västerländsk sexturism, skriver Jan Granberg.
27.1.2018 - 15.02

Kvinnornas Finland: Hjärtat klappade för finskan, hjärnan talade för svenskan

Aino Ackté brukar av finsksinnade ofta lyftas fram som den inhemska operakonstens första och största hjältinna. Men i skenet av historien har eftervärlden i hög grad hennes pragmatism och liberalism att tacka för att Nationaloperan blev tvåspråkig i stället för enspråkigt finsk. För det kunde ha gått helt annorlunda om till exempel tidens främsta tenor hade fått bestämma.
28.11.2017 - 06.03

Recension: Kalevalalandet – ett musikalspektakel med nostalgitripp

Kenneth Greves nyaste spektakel Kalevalalandet är som en snabbkurs i Finlands historia med kända klichéer och varumärken, samt show för hela slanten. Med föreställningen tar baletten som konstform ett stort kliv mot underhållningens lockande domäner.
4.11.2017 - 15.03

Madeleine Onne är Nationalbalettens nya konstnärliga ledare

Svenskan Madeleine Onne har utnämnts till Nationalbalettens konstnärliga ledare. Hon kommer från amerikanska Houstons balettakademi där hon är chef.
10.10.2017 - 15.39

Operarecension: Vad tillför operatolkningen av Höstsonaten?

Det flytande tidsbegreppet är en av Höstsonaten-operans mest särpräglade egenskaper. Det gör att hela verket känns som ett uttänjt band, som töjts och tänjts för att hålla i två timmar.
9.9.2017 - 16.31

Publiken blir vampyrer och flygeln ett monster

Charlotte är grotesk i sin självupptagenhet, grymhet och narcissism och hennes dotter Eva förbittrad. – Vi ville ändå skriva med förståelse för alla inblandade, säger librettisten Gunilla Hemming som tillsammans med kompositören Sebastian Fagerlund skapade Höstsonaten. – Är man ute efter en glad kväll på operan har man gått fel, säger huvudrollsinnehavaren Anne Sofie von Otter.
3.9.2017 - 07.00

Anna Kelo regisserar Ringen

Anna Kelo och Esa-Pekka Salonen regisserar respektive dirigerar Ringen på Nationaloperan.
17.8.2017 - 14.22