Operarecension: Trubaduren speglar krigets fasor

Intrigen är snårig i Guiseppe Verdis opera Trubaduren och HBL:s recensent har några anmärkningar på regin. Men melodierna är otroligt sköna och sångarna duktiga i den spanska produktion som gästar Nationaloperan.
24.3.2018 - 12.23

Operarecension: Japansk tolkning av Puccinis kulturkrock

Yoshi Oïdas uppsättning av Puccinis Madame Butterfly är en nyanserad föreställning som inte moraliserar. Ändå innehåller den såväl frän social kritik mot japanerna som kritik mot västerländsk sexturism, skriver Jan Granberg.
27.1.2018 - 15.02

Kvinnornas Finland: Hjärtat klappade för finskan, hjärnan talade för svenskan

Aino Ackté brukar av finsksinnade ofta lyftas fram som den inhemska operakonstens första och största hjältinna. Men i skenet av historien har eftervärlden i hög grad hennes pragmatism och liberalism att tacka för att Nationaloperan blev tvåspråkig i stället för enspråkigt finsk. För det kunde ha gått helt annorlunda om till exempel tidens främsta tenor hade fått bestämma.
28.11.2017 - 06.03

Recension: Kalevalalandet – ett musikalspektakel med nostalgitripp

Kenneth Greves nyaste spektakel Kalevalalandet är som en snabbkurs i Finlands historia med kända klichéer och varumärken, samt show för hela slanten. Med föreställningen tar baletten som konstform ett stort kliv mot underhållningens lockande domäner.
4.11.2017 - 15.03

Madeleine Onne är Nationalbalettens nya konstnärliga ledare

Svenskan Madeleine Onne har utnämnts till Nationalbalettens konstnärliga ledare. Hon kommer från amerikanska Houstons balettakademi där hon är chef.
10.10.2017 - 15.39

Operarecension: Vad tillför operatolkningen av Höstsonaten?

Det flytande tidsbegreppet är en av Höstsonaten-operans mest särpräglade egenskaper. Det gör att hela verket känns som ett uttänjt band, som töjts och tänjts för att hålla i två timmar.
9.9.2017 - 16.31

Publiken blir vampyrer och flygeln ett monster

Charlotte är grotesk i sin självupptagenhet, grymhet och narcissism och hennes dotter Eva förbittrad. – Vi ville ändå skriva med förståelse för alla inblandade, säger librettisten Gunilla Hemming som tillsammans med kompositören Sebastian Fagerlund skapade Höstsonaten. – Är man ute efter en glad kväll på operan har man gått fel, säger huvudrollsinnehavaren Anne Sofie von Otter.
3.9.2017 - 07.00

Anna Kelo regisserar Ringen

Anna Kelo och Esa-Pekka Salonen regisserar respektive dirigerar Ringen på Nationaloperan.
17.8.2017 - 14.22

Musikrecension: En finländsk Wagner i farten

Det är bara att hoppas att vi till Erkki Melartins 150-årsjubileum om åtta år får se Aino gjord enligt alla konstens regler, skriver Mats Liljeroos efter att ha hört Nationaloperans konsertframförande.
27.5.2017 - 12.25

Nationaloperan får en färdigt omtyckt chef – sådan är Gita Kadambi

Nationaloperans nästa chefdirektör är ett fullfjädrat ledarproffs med gedigna konstnärliga färdigheter. Men hon är också en varmhjärtad person, som blir älskad och saknad på sin nuvarande post.
18.5.2017 - 15.00

Gita Kadambi ser ut att bli Nationaloperans och -balettens nya chef.

Styrelsen för stiftelsen vid Finlands Nationalopera och -balett beslutade att Kadambi nomineras som kandidat för chefsposten på torsdagen.
4.5.2017 - 15.36

Operarecension: Saariaho går in i en annan värld

I sin fjärde opera Only the sound remains lyfter Kaija Saariaho på förlåten till en värld bortom denna: till mysteriet i musiken och den klingande transcendensen.
13.4.2017 - 16.30

Konflikterna med Esa-Pekka Salonen blev för stora – Ringens regissör byts ut

4.4.2017 - 14.25

Dansrecension: Tjajkovskijs liv som fantasieggande dans

Den världsberömda balettgruppen Eifman Ballet lyckas gestalta friktionen mellan privat och offentligt som förknippas med kompositören Pjotr Tjajkovskijs liv.
13.1.2017 - 12.54

Operan och baletten söker ny chef

Finlands nationalopera och -balett söker ny chefdirektör för att efterträda Päivi Kärkkäinen som går i pension våren 2018. Den nya chefen tillträder först i början av 2018 men rekryteringen inleds redan om några veckor.
16.12.2016 - 13.53

Wilhelm Kvist

Impuls: Robin, Iiro och Matti en osannolik trio

Första konserten i Iiro Rantalas nya serie påminde om att Nationaloperan fungerar utmärkt också som konsertlokal. Matinékonceptet är värt att utveckla, skriver Wilhelm Kvist.
30.11.2016 - 07.00

Operarecension: En ångestfylld Holländare för vår tid

Nationalopernas modernisering av Richard Wgners klassiker är smart, men visst måste åskådaren uppbåda ett uns god vilja och ha överseende med några ologiska skärningspunkter mellan text och scenisk handling.
19.11.2016 - 15.10

Stormen berör oss mer än skepp och segel

– Om man bara talar om sjömän och fartyg, är det som om hela berättelsen ägde rum i en sagovärld, säger Wagnerregissören Kasper Holten. Bland annat därför syns inte ett enda skepp i hans uppsättning av Den flygande holländaren.
13.11.2016 - 07.00

Denna helg framförs Beethovens sällan hörda mässa - hör hur läckert den låter!

3.11.2016 - 21.58

Musikteaterrecension: Julevangeliet enligt Bröderna Bäckström

Bröderna Bäckströms nya show ger skenet av våldsam satir, men är den rolig på riktigt?
30.10.2016 - 14.53