Doktorsavhandling: En berättelse påverkar dig mer än faktapunkter

Det viktiga är inte om texten på en förpackning är lång eller kort, utan att den är utformad som en berättelse. En lista med faktapunkter påverkar inte konsumenterna på samma sätt, säger Eeva Solja, nybliven doktor.
25.9.2017 - 04.50

Jämställdhetsombudsmannen kräver att Finlayson ändrar på sin kampanj

Jämställdhetsombudsmannen kräver att textilföretaget Finlayson ändrar på marknadsföringen av en kampanj.
30.8.2017 - 15.57

Finska odlare förundras över EU-finansierad bärkampanj

Många finländare kan ha haft svårt att tro sina ögon då de träffar på stora reklamer för polska bär och bärens hälsoeffekter. Visserligen är det välkänt att bär är rika på olika näringsämnen men varför görs det reklam för polska bär i Finland, som uttryckligen är känt för sina bär?
29.7.2017 - 21.30

Forskare: Sex säljer inte produkter

Sommar, sol och badsäsong. Nu fylls allt från busskurer till sociala medier av reklam med lättklädda modeller. Men enligt en ny studie tyder inget på att sexig reklam säljer.
18.7.2017 - 06.47

Många bilskolor har bristfälliga prislistor på nätet

En stor del av bilskolorna har brister i sin marknadsföring på nätet, uppger Konkurrens- och konsumentverket.
6.7.2017 - 13.49

Konsulter uppmanar företag att tänka nytt

Finland låg kanske efter Sverige när det gällde företagens förmåga att bygga varumärken. Men när det gäller att utnyttja de möjligheter digitaliseringen erbjuder för att hitta nya affärsmöjligheter och engagera sina kunder är vi inte sämre än andra, tvärtom.
12.3.2017 - 03.50

Möbelhandlare prickas – ”reapriser” är inte alltid billigare

Flera möbelaffärer vilseleder kunderna genom att ange sina priser så att de ser ut att vara rabatterade, trots att det angivna fullpriset aldrig har använts. Konsumentombudsmannen kräver skärpning.
7.3.2017 - 14.09

Kommunikationsproffs på Hankenseminarium: Vi måste bli lika duktiga marknadsförare som Donald Trump

Finland måste bli betydligt bättre på att kommunicera vårt kunnande. Det var ett av nyckelbudskapen vid Hanken Business Forum 2017 som i går tog sikte på framtiden för finskt näringsliv med anledning av landets 100-årsjubileum.
2.2.2017 - 19.20

Gratistidningar också till dem som tackar nej till reklam

11.5.2016 - 14.54

Ledarkrönika: Vem flyttade mediekakan?

11.4.2016 - 06.00

I dag: 59 procent tjockare

3.3.2016 - 00.05

Indisk biljätte döper om bilmodellen Zica

2.2.2016 - 20.28

Hitta P-plats!

29.1.2016 - 15.42