Högkvalitativ säsongsavslutning utan storstilade gester

Finlandssvensk tonsättare tilldelas Teostopriset – hämtade inspiration till det vinnande musikstycket från HBL-artikel

Förtrollande sensuellt, rytmiskt livfullt – superinstrumentatören Lotta Wennäkoskis kraftfulla harpkonsert förtrollade Musikhuspubliken

Emotionellt stark och chosefri Sjostakovitj à la Saraste

Intima röster och aforistiska gester i optimalt kalibrerade tolkningar

Sprittande vårkänslor och nattliga fantomer

Vida vyer och undertryckta passioner i Mälkkis habila Bruckneråtta

Nostalgiska reflektioner över melodins gravitation och musikens aerodynamik

Dramatiskt och melodiskt sensibelt för flöjt och harpa

Från kanjonens djup till den himmelska stadens fröjder

Imponerande helgjuten och kärnfull symfonisk debut för Sebastian Fagerlund

Tonsättaren Sauli Zinovjev trivs i orkesterns värld – ”Mina verk föds ur ett obegripligt kaos”

Sebastian Fagerlunds kammarmusik är lyssnarvänlig utan att bli banal

Kontrastlöst mångordig pianokonsert och symfonisk melodifägring

Genuint gripande sorgearbete när HSO tog sig an en sällad spelad symfoni – låter inte riktigt som något annat man hört

Folkliga flirtar och enigmatiska själstillstånd vid festlig Adèsavslutning

Den här musiken samlar damm i arkiven och väntar på att bli återupplivad

Gubaidulinas dramatiskt laddade och innerliga musikaliska offergärd

Från Dantes inferno till drillande lärkor – Thomas Adès bubblar av referenser till världen runt omkring

Fest och fyrverkeri vid Adèsfestivalens överdådiga öppningskonsert