Konsertrecension: Tjusande svårt – stadsorkestern levererar

HSO spelade två rysligt svåra verk med bedårande resultat.
28.9.2017 - 14.38

Konsertrecension: Fruktbar musikhistorisk kontrapunkt


23.9.2017 - 13.10

Aleksi Malmberg ny intendent för HSO

Filosofie magister Aleksi Malmberg, 37, blir ny intendent för Helsingfors stadsorkester.
20.9.2017 - 11.14

Aleksi Malmberg föreslås bli intendent för HSO

Filosofie magister Aleksi Malmberg, 37, föreslås bli ny intendent för Helsingfors stadsorkester.
14.9.2017 - 15.19

Konsertrecension: Ryska rariteter och magisk Mahler på HSO:s festspelskonsert

Ett borttappat verk av Stravinsky och raderade operascener av Sjostakovitj förgyllde HSO:s konsert på festspelen.
19.8.2017 - 14.13

Intendentjobbet populärt bland intendenter – 22 vill leda HSO

Gita Kadambis efterträdare som chef för HSO utses i höst.
8.8.2017 - 12.42

Konsertrecension: Tudelat porträtt av Bartók

Bartóks sällan hörda balett Träprinsen resonerade mäktigt i Stadsorkesterns händer. Ändå kunde tolkningen enligt recensenten ha varit ännu mer vrickad och grotesk.
27.5.2017 - 13.25

Nationaloperan får en färdigt omtyckt chef – sådan är Gita Kadambi

Nationaloperans nästa chefdirektör är ett fullfjädrat ledarproffs med gedigna konstnärliga färdigheter. Men hon är också en varmhjärtad person, som blir älskad och saknad på sin nuvarande post.
18.5.2017 - 15.00

Konsertrecension: Uppståndelsesymfonin är musik större än livet

Man ville inte tro sina ögon då hela estraden fylldes av en jätteorkester, tre körer och två solister. Uppståndelsesymfonin fick en balanserad och storslagen tolkning av Susanna Mälkki och Helsingfors stadsorkester.
18.5.2017 - 10.04

Musikrecension: Jouni Kaipainens enigmatiska svanesång

Den enigmatiska flyktigheten tilltalade recensenten allra starkast i Jouni Kaipainens sista solokonsert.
12.5.2017 - 13.35

Konsertrecension: Ahos slagkraftiga slagverkskonsert

HSO och RSO har presenterat två olika sätt att närma sig Kalevi Ahos slagverkskonsert Sieidi.
27.4.2017 - 00.00

Konsertrecension: Tiensuu går från klarhet till klarhet

Jukka Tiensuu kan konsten att använda orkestern som ett enda stort instrument med hjälp av omfattande gester som börjar i en instrumentgrupp och fortsätter i de andra.
12.5.2017 - 13.32

Konsertrecension: Mozart med visdom och inre lugn

Radu Lupus tolkning av Mozarts kanske mest ikoniska pianokonsert var förvånansvärt återhållsam, rentav resignerad, skriver Mats Liljeroos.
6.4.2017 - 15.18

Konsertrecension: Det här var Turangalîlan som alla talar om

Olivier Messiaens Turangalilasymfoni skimrar som en sällsamt ouppnåelig musikalisk alptopp i Susanna Mälkkis händer, skriver Mats Liljeroos.
23.3.2017 - 15.58

Impuls: Mellan klassiker och noviteter

Repertoarmässigt har Musikhusets orkestrar knappt alls höjt svansföringen och ännu finns mycket att hoppas på, menar Mats Liljeroos.
31.1.2017 - 20.00

Konsertrecension: Förföriskt lätta demoner

Luca Francesconis violinkonsert Duende fick sällskap av Gustav Mahlers ödesmättade sjätte symfoni på Stadsorkesterns konsert i veckan.
26.1.2017 - 13.51

Skivrecension: Respektfyllt omstöpt Brahms

HSO:s senaste skiva presenterar både musik av Detlev Glanert och hans bearbetningar av husguden Brahms.
18.1.2017 - 07.00

Konsertrecension: Franska mästare besatta av klangfärger

Stadsorkestern presenterade denna vecka klangfärgsmusik av både äldre och nyare franska mästare.
12.1.2017 - 16.49

Wilhelm Kvist

Impuls: Inte är väl kejsaren naken? HSO:s jättesatsning påminner förvånansvärt mycket om ett gammalt beprövat koncept i ny dräkt


12.1.2017 - 16.48

Musikrecension: Från dödens ö till himmelska sfärer

Något gick snett i programtänket på HSO-konserten, menar Mats Liljeroos.
3.12.2016 - 16.28