drama
»

Filmrecension: Maria Magdalena i nytt ljus

Filmen om Bibelns Maria Magdalena är påvligare än påven själv, och känns med sina två timmar längre än långfredagen.
23.3.2018 - 06.12

Filmrecension: Scener ur ett och annat äktenskap

Saknaden är en skoningslös uppgörelse med det ryska samhällets emotionella härdsmälta som följer i spåren av jakten på det materiella goda.
16.3.2018 - 10.34

Filmrecension: Med livet som insats

Det intima formatet till trots framstår Heikki Kujanpääs Skratta eller dö som en närapå uttömmande uppgörelse med händelserna år 1918. Filmen bortser inte från den grymma verkligheten men vägrar trots detta ge upp hoppet.
16.3.2018 - 10.30

Filmrecension: Manligt och kvinnligt, ärligt och brutalt

I Christian Tafdrups föredömligt giftiga parstudie framträder såväl män som kvinnor i ny dager. Den svärtat komiska analysen av det moderna parförhållandet har obekväm igenkänningspotential.
9.3.2018 - 03.19

Filmrecension: Hon är Amerika

Som underdoghistoria om en osympatisk kvinnlig idrottare är filmen om konståkaren Tonya Harding en feministisk bragd. Hon framställs både som offer och ansvarig, och tillåts vara högst mänsklig.
9.3.2018 - 01.20

Filmrecension: Skuld och försoning, här och nu

Luckorna i handlingen i filmen East of Sweden gör att den i sig finstilta väven av hemligheter och lögner faller platt till marken. Och inte blir det bättre av att filmen är som klippt med häcksax.
2.3.2018 - 04.06

Filmrecension: Personligt, politiskt, tragiskt

Diane Kruger är helt makalös i den tyska Oscarskandidaten som är en nagelbitare på slutet, om ej någon renodlad thriller.
23.2.2018 - 09.55

Filmrecension: Det ska föreställa kärlek

Även ett misslyckande av Paul Thomas Anderson är mer originellt, utsökt berättat, illusionslöst och sevärt än många andra filmer. Phantom Threads bild av kärleken är mörk och medelålders.
23.2.2018 - 06.57

Filmrecension: Bröderna Coen gjorde det bättre

Golden Globe-belönade och Oscarsnominerade Three billboards outside Ebbing, Missouri är förvånansvärt lättköpt för att vara gjord av en europeisk regissör. Frances McDormands rasande kvinnoporträtt kommer däremot att ge henne hennes andra Oscar.
23.2.2018 - 06.33

Filmrecension: Även du min Clintan

Det finns inte mycket gott att säga om Clint Eastwoods filmatisering av attentatet mot Thalys-tåget 2015 då några passagerare som ingrep förhindrade ett blodbad.
17.2.2018 - 01.56

Filmrecension: Medan männen är vid fronten

Les Gardiennes är en film om allt som var tillåtet för kvinnor under kriget och sedan togs tillbaka. Hur kvinnorna tvingades stiga över gränserna – och sedan vallades tillbaka in i förkrigstida könsroller.
16.2.2018 - 06.43

Filmrecension: Final utan fyrverkeri

Fifty Shades Freed är och förblir en modern herrgårdsroman där de banala replikskiftena och könsrollerna gör en mörkrädd.
10.2.2018 - 15.26

Filmrecension: Inte vilken som helst donna

Den chilenska Oscarskandidaten är ett mörkt, färgstarkt drama med en okonventionell men universell kärlekshistoria i centrum.
9.2.2018 - 10.22

Filmrecension: Alla vill dö

Happy End är ett slags Best of Haneke där borgerskapet gisslas, perversa böjelser blottas och flyktingproblematiken blir ett sätt att förhålla sig till döden.
9.2.2018 - 09.22

Filmrecension: På djupet, utan säkerhetsbälte

The Shape of Water är en djupt gripande och utomordentligt vacker vuxensaga om det sexuellt laddade mötet mellan en städerska och en amfibieman.
9.2.2018 - 06.05

Filmrecension: Kvinnlig publicist i manlig värld

Steven Spielbergs senaste film är en hyllning till tidningspressen och inskärper vikten av ägarnas integritet mot makthavarna. I The Post spelar Hollywoodgiganterna Meryl Streep och Tom Hanks mot varandra för första gången.
2.2.2018 - 11.19

Filmrecension: Fem stjärnor av fem möjliga till Florida Project

En av årets starkaste amerikanska filmer handlar om klass och sönderfall. The Florida Project synar drömmens hjärtskärande och förödande konsekvenser.
2.2.2018 - 00.13

Filmrecension: Ömt syskonporträtt i tunn förpackning

Det intressantaste i den konventionella filmen om artisten Ted Gärdestad är syskonrelationen. Filmen borde ha fokuserat på brodern Kenneth i stället.
2.2.2018 - 00.05

Filmrecension: I vått och torrt, brorsan

I filmen om rapparen Cheek ligger fokus på relationen mellan tvillingbröderna Tiihonen, vars livsöden gått åt helt motsatta håll. Antti Holma i en dubbelroll är stjärnmaterial.
31.1.2018 - 00.46

Filmrecension: En smekning som dröjer sig kvar

Call Me by Your Name handlar om outtalat begär som det upplevs för allra första gången. Filmen är varsam, intim, varm och öppet sexig.
26.1.2018 - 06.11