drama
»

Filmrecension: Lika hårdkokt som moraliskt svidande

Brolin och Del Toro är i högform i den brutala och politiska uppföljaren till Sicario.
6.7.2018 - 07.48

Tv-recension: Liten kille med stor hjärna

Jodi Fosters regidebut är både söt, varm och kompetent. En liten pärla.
1.7.2018 - 07.17

Tv-recension: Äventyr med blinda fläckar

Den australiensiska dramakomedin Priscilla- öknens drottning är en färgsprakande och välspelad film. Men tyvärr har den några riktigt blinda fläckar.
30.6.2018 - 08.24

Filmrecension: Med sympati för djävulen

Loving Pablo är kompetent om än inte nyskapande, och Javier Bardem imponerar i rollen som knarkkungen Escobar.
29.6.2018 - 08.01

Filmrecension: Finstämt och sensuellt

Regissören Mikko Mäkelä står för en ovanligt mogen långfilmsdebut i detta lågmälda och sympatiska queerdrama.
29.6.2018 - 07.28

Filmrecension: Ojämnt överlevnadsdrama

Den isländska thrillerserien Fångade fångade många tittare när den sändes i Yle för några år sedan. Nu är regissören Baltasar Kormákur tillbaka med ännu en ovädersskildring – denna gång ett verklighetsbaserat orkandrama som utspelar sig i en båt på Stilla havet.
1.6.2018 - 06.22

Filmrecension: Trångt om saligheten

I Olydnad ställs judiskortodox religiositet mot en lesbisk kärlek som nästan bränner hål på filmduken. Inte sedan Blå är den varmaste färgen har det ångat lika mycket om sexet.
18.5.2018 - 06.33

Filmrecension: Mellan två världar

Vad ska folk säga är ett självbiografiskt färgat drama om hederskultur. Trots att sympatierna ligger hos tonårsflickan finns det också en förståelse för föräldragenerationen.
18.5.2018 - 06.22

Massflykt från von Triers mördardrama – "Avskyvärt"

Lars von Trier orsakar nytt rabalder i Cannes. Under premiären av hans nya seriemördardrama The House that Jack Built i går kväll hördes obekväma stön och arga utrop och över 100 personer lämnade salongen, rapporterar Variety.
15.5.2018 - 10.47

Filmrecension: Om att se utan syn

Mot solnedgången är en finstämd meditation över tingens och människornas förgänglighet.
10.5.2018 - 23.37

Filmrecension: Med kärlek, sannerligen

Love, Simon är en ungdomskomedi som frilansar som generationsdrama och toleransupprop.
4.5.2018 - 06.44

Filmrecension: Feelgood utan överraskningar

Bokfilmatiseringen Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är en gullig men tam blandning av allvar och feelgood. Den är en kärleksförklaring till litteraturen som bjuder på vackra miljöer.
4.5.2018 - 06.22

Filmrecension: Med hjärtat till vänster

Den franska filmen Huset vid havet är ett drama av den gamla skolan, gjort med stort hjärta. Den mustiga dialogen som rinner som vatten är inte främmande för något mänskligt.
27.4.2018 - 06.27

Filmrecension: Klarsynt om blindhet

Ifall man inte är vacker nog att bli bortgift och därtill håller på att förlora sin konstnärliga talang är man ingenting värd. 1700-talsdramat Mademoiselle Paradis gestaltar blindhet med berörande pregnans.
13.4.2018 - 06.22

Filmrecension: På västfronten mycket nytt

Trots en överraskande och detaljrik intrig har franska Vi ses där uppe för många konventionella tablåer och en karaktärsskildring som inte går på djupet.
6.4.2018 - 06.22

Filmrecension: Där sex finns, finns inte döden

Aldrig har den desperata livsviljan och den kollektiva aktivismen skildrats så väl som i det franska aidsdramat BPM. Med all önskvärd tydlighet framgår det att det bara är privilegierade människor som kan inbilla sig att identitetspolitik är opolitiskt.
30.3.2018 - 06.11

Filmrecension: Klichétung manipulation

Ännu en film om en ljusskygg flicka! En erbarmligt usel sådan dessutom.
29.3.2018 - 06.22

Filmrecension: Maria Magdalena i nytt ljus

Filmen om Bibelns Maria Magdalena är påvligare än påven själv, och känns med sina två timmar längre än långfredagen.
23.3.2018 - 06.12

Filmrecension: Scener ur ett och annat äktenskap

Saknaden är en skoningslös uppgörelse med det ryska samhällets emotionella härdsmälta som följer i spåren av jakten på det materiella goda.
16.3.2018 - 10.34

Filmrecension: Med livet som insats

Det intima formatet till trots framstår Heikki Kujanpääs Skratta eller dö som en närapå uttömmande uppgörelse med händelserna år 1918. Filmen bortser inte från den grymma verkligheten men vägrar trots detta ge upp hoppet.
16.3.2018 - 10.30