Sonja Mäkelä

Sonja Mäkelä

Teaterkritiker

Senast publicerade artiklar

15.6.2018

Teaterrecension: Makt och psykvård bottenlös brunn för drama

Ryhmäteatteri bjuder inte på någon lättsam sommarteater på Sveaborg. Tack för det.

15.6.2018

Livia Wikström var Ronja redan som barn

Vilken berättelse passar väl bättre för en teater ute i naturen än Ronja Rövardotter? Den sista fredagen i juni är det premiär på Lurens sommarteater i Lovisa.

12.6.2018

Impuls: Vad krävs för att få pengar?

Bland de många intressanta föreställningarna på årets Hangö Teaterträff var det en som stack ut ur mängden i och med att det var en icke-föreställning. En föreställning om en föreställning som inte blev av.

11.6.2018

Om mirakel, jonglerande och att förstå världen genom dansen

På torsdag har Carl Knifs nya verk premiär på Finlands största dansfestival i Kuopio. I höst är han även aktuell som koreograf för musikalen Chess, och hans succéföreställning Förvandlingen återkommer också på repertoaren inför en turné i Sverige.

10.6.2018

Teaterfestival: Kommunikation, klassiker och att leva sig in i en annan människas verklighet

Bara en dag på en teaterfestival är nog för att samla intryck och upplevelser och känna känslor som behöver smältas ett bra tag. Hangö Teaterträff har både bredd och djup.

9.6.2018

Weimar – jakten på Zodiaken vinner Antonia-priset 2018

Antonia-priset 2018 för konstnärligt mod och mångfald inom finlandssvensk teater går till Konstuniversitetets Teaterhögskolas föreställning Weimar – jakten på Zodiaken.

6.6.2018

Upplev badritual på Cittertorget i Gamlas

Det brittiska konstnärskollektivet The Brick Box' verk Hope Springs Eternal förvandlar Cittertorget till ett frodigt spaområde under fyra dagar.

31.5.2018

"Jag är stolt över oss"

Det var ingen dans på rosor att börja göra något alldeles nytt, men Liisa Pentti och hennes kolleger arbetade på trots svidande kritik. – Jag är jättestolt över oss. Vi strävade inte efter att grunda något utan ville bara göra vår konst, men vi förändrade ändå definitionen av dans, säger Pentti.

22.5.2018

Teaterrecension: Hoppfull, modern och kompakt klassikertolkning för en ung publik

Johanna Freundlich har skapat en fungerande och intressant version av Brott och straff. Efter workshoppar och en turné till statens skolhem ges föreställningen nu på Nationalteaterns Omapohja-scen.

22.5.2018

Många språk på scenen och i publiken – hur går det ihop?

Att flerspråkighet inom teater inte är en alldeles enkel ekvation stod klart under det seminarium Klockriketeatern ordnade i fredags. Lika klart var det att det är ett allt mer aktuellt tema, och att det dessutom är inspirerande och fullt av möjligheter.

19.5.2018

Cirkusrecension: Hisnande cirkusshow från Colombia

Cirko-festivalens största gäst i år är Circolombia, vars energiska cirkuskonsert ges fyra gånger på Nationalteaterns stora scen.

17.5.2018

Dansrecension: Aningen ljummet mjölkkaffe

Koreografen Sonya Lindfors fortsätter utforska svarthet i verket Cosmic latte som rör sig mellan nutidsdans och teater.

16.5.2018

I would prefer not to till Tammerfors Teatersommar

Svenska Teaterns succépjäs i vår har varit Milja Sarkolas enaktare I would prefer not toSpelperioden har förlängts två gånger på grund av den stora efterfrågan, och teatern har nu satt in ytterligare fyra föreställningar i augusti.

26.4.2018

Teaterrecension: Lysande skådespelare i Smeds finska bilder

Tragiskt, brutalt och intensivt men också komiskt. Så kan livet se ut.

25.4.2018

Den finlandssvenska teatern

Svenska kulturfonden satsade under tre år tre miljoner euro extra på teater. Vad hände och vad händer nu?

20.4.2018

Richard McElvains tredje akt

Den amerikanska skådespelaren, regissören, dramatikern och teaterläraren Richard McElvain gästar Nationalteatern med ett psykologiskt drama om en människa som klyver sin personlighet för att överleva.

18.4.2018

Ljudinstallationsrecension: Lyssna till dem som sitter i dödens väntrum

För hundra år sedan väntade röda krigsfångar på döden i en korridor på Sveaborg. När cellerna nu öppnas för allmänheten för första gången, får några av de dödsdömdas röster åter höras tack vare Radioteaterns ljudinstallation.

18.4.2018

Kommentar: Att stiga in i en cell

Ångesten är densamma, i Helsingfors såväl som i Phnom Penh, skriver Sonja Mäkelä.

16.4.2018

Sakral barockmusik, nutidsdans och kroppsvätskornas rörelse

I Anna Mustonens och Marianna Henrikssons verk Maria-vesper sjunger dansarna och sångarna dansar, och även musikerna är medskapare till dansen.

14.4.2018

Teaterrecension: Galet fantasiepos med politisk ryggrad

Människans evolution, uppfinnandet av vetenskapen, makten över kunskapen – och dvärgar och magiska svampar. Allt får plats i Juha Mustanojas nya pjäs.

10.4.2018

Teaterrecension: Härlig fantasifest med vardagliga beröringspunkter

Oskar Pöysti debuterar som regissör med barnpjäsen Berättelser 1-2-3-4, en färggrann teaterlek baserad på Eugène Ionescos barnböcker.

7.4.2018

Teaterrecension: Visdomar från verkstadsgolvet

Två män i övre medelåldern, en arbetare och en akademiker, dryftar klass, identitet och existentiella frågor i Mika Myllyahos nya pjäs.

29.3.2018

Konsertrecension: Helande musik för kärlek och fred

Snatam Kaur trollband den hängivna publiken på Kulturhuset.

26.3.2018

Performancerecension: Språket avskalat till ett minimum, eller ännu mindre

Performancefestivalen Mad House femte säsong avslutades i helgen med en dubbelföreställning av Sarah van Lamsweerdes och Alma Söderbergs soloverk.

25.3.2018

Radiorecension: Tre udda existenser i ett hotell utanför tiden

Susanne Ringells och Anders Larssons korta och mysteriösa radioföreställning är inte precis oförglömlig, men ändå en finurlig liten saga vars protagonister lever vidare i fantasin.

23.3.2018

Teaterrecension: Tala med hjärtats röst eller dö

Essi Rossi påminner oss om fascismens makt i sin iscensättning av Vladimir Sorokins roman Is.

17.3.2018

Teaterrecension: Om ödet och vikten av att minnas

Den finska dramatikern och regissören Michael Barans nyskrivna pjäs är rasande stilig, mångbottnad och spännande på ett dröjande sätt.

9.3.2018

Teaterrecension: I dag är Julia tuff, stark och initiativtagande

Jussi Nikkiläs Julia & Romeo är en fräsch, snygg och personlig tolkning med den sprakande ungdomliga energin i centrum.

8.3.2018

Teaterrecension: Lysande skådespelare i Höstsonaten på Esbo stadsteater

I Pasi Lampelas Bergmanregi finns inget överflödigt.

5.3.2018

Teaterrecension: Träffande och tragiska episoder om vår art

”Människans mun är en gravgård”, säger en av karaktärerna i Pipsa Lonkas pjäs om vanedjuret människan och hens förhållande till andra djur.

2.3.2018

Teaterrecension: Mytologi, historia och samtidsreferenser i salig blandning

Finlandiabelönade Juha Hurmes historiska och mytologiska fantasi är ett kreativt och underhållande spektakel.

27.2.2018

Människan är en art bland andra

Fyra skådespelare, fyra masker, trettio röster och lika många peruker – så tar Pipsa Lonkas existentiella, tragikomiska pjäs form på Viirus under ledning av Anni Klein.

25.2.2018

Teaterrecension: Ett ikoniskt fotografi berättar om vår värld

Radioteatern har satt upp Marie Kajavas uppmärksammade intervjupjäs Nälänhätä på svenska. Resultatet är en intelligent, djup helhet som känns viktig.

23.2.2018

Teaterrecension: Köksrealism möter skräck på Q-teatern

Vad som helst kan hända i Akse Petterssons nya pjäs som är en av vårens mest emotsedda.

18.2.2018

Teaterrecension: Banal varuhusmusikal utan riktning

Svenska Teaterns Stockmann, Stockmann saknar budskap och den svängiga musiken lyckas inte rädda helheten.

17.2.2018

Teaterrecension: Frigörande och lekfull internetutbildning

För att internet ska bli den feministiska utopi det har potential att bli krävs en revolution. Blaue Frau hjälper tillsammans med en arbetsgrupp oss på vägen.

12.2.2018

Dansrecension: Blod, svett och tårar på Side Step-festivalen

Lördagskvällen på Zodiak var en intensiv upplevelse, med två väsenskilda men nästan lika omruskande verk.

10.2.2018

Performancerecension: Skogen som ett tillstånd

Oblivias performance är fascinerande i all sin enkelhet.

9.2.2018

Flamencofestival med inhemska och spanska toppnamn

Sången, dansen och gitarren bildar flamencons "heliga treenighet".

4.2.2018

Teaterrecension: Lek och fantasi präglar Lillans Sommarboken

Ljudvärlden och användningen av scenografi är något alldeles nytt, och övertygar efter en inledande skepsis.

3.2.2018

Teaterrecension: Att leva med en psykisk störning

"Välkommen in i mitt huvud. Du behöver en ficklampa. Där är mörkt." Så inleds den dokumentära pjäsen om mentala störningar och psykvården.

27.1.2018

Teaterrecension: Teaterliv och omöjlig kärlek

Det gnistrar till mellan Heikki Ranta och Miila Virtanen i stadsteaterns uppsättning av Shakespeare in Love.

25.1.2018

Teaterrecension: Vem är Bartleby?

Milja Sarkolas I would prefer not to på Svenska Teatern är en fullträff.

21.1.2018

Radiorecension: Känslosam pjäs om äggcellsdonation och barnlöshet

Sofi Oksanen har skrivit ett hörspel om barnlängtan och äggcellsdonationer, ett känsligt ämne som är problematiskt då pengar är involverade.

21.1.2018

Cirkusrecension: Snygg men inte unik nycirkus

Makaber dystopi och glittrande discokulor utgör inramningen för Race Horse Companys nya föreställning som delvis lovar mer än den ger.

19.1.2018

Teaterrecension: Oväntat att göra musikteater av slavberättelse

Havet är stort, men själen är större. Döden är stor, men livet är större. Det är devisen för musikteaterföreställningen Meri niin suuri som handlar om slavhandeln från Afrika till Karibien.

17.1.2018

Smärtan har lärt henne allt

Juli Apponen skrev en självbiografisk föreställning om en könskorrigeringsprocess som ledde till extrem smärta.

13.12.2017

Cirkusrecension: Snygg, rolig och mångsidig nycirkus

Circo Aereo överraskar och underhåller med sin föreställning som består av både klassiska och nyskapande nummer.

12.12.2017

Bokrecension: Två syskonsjälar delar och dissekerar livet i realtid

Sonja Ahlfors och Joanna Wingren publicerar sin privata chatt.