Sonja Mäkelä

Sonja Mäkelä

Teaterkritiker

Senast publicerade artiklar

15.9.2018

Teaterrecension: Världen brinner och vi ser på från andra stranden

Roland Schimmelpfennings pjäs är plågsamt aktuell och Teater Viirus uppsättning är i mästarklass.

14.9.2018

Teaterrecension: Lättsam underhållning med allvarlig klangbotten

Tempot och den tunna intrigtråden håller igenom Lillans enaktade komedi om pengar, moral och död.

13.9.2018

Teaterrecension: "Det är så det är"

Lars Noréns täta enaktare är en träffande, tragikomisk bild av kämpande människor mitt i livet, mitt i tvivlet, mitt i viljan till förändring.

7.9.2018

Teaterrecension: Förförande visuellt och musikaliskt konstverk

Tainaron, som nu går på Nationalteaterns Lilla scen, är en mycket märklig pjäs, och mycket vacker.

31.8.2018

Performancerecension: Pengar är allvar och därför behövs lek

I Oblivias nya verk undersöker fem vuxna och fem barn pengar och makt på ett lekfullt men samtidigt djuplodande sätt. Resultatet är en föreställning som förtjusar.

28.8.2018

Vem som helst kan vara Gulliver

På lördag är det premiär på Unga Teatern och föreställningen är av ett slag som inte upplevts förut i huset, och knappt över huvud taget inom barnteater på våra breddgrader. Gullivers nya resor är immersiv, interaktiv, mångmedial teater med uppspjälkt berättande och dokumentära inslag. Dess skapare Paul Olin och Harriet Abrahamsson försäkrar ändå att helheten är fullt hanterbar.

24.8.2018

Teaterrecension: Kollektiv traumaterapi på teaterscenen

Två år efter Jouko Turkkas död begravs han av två unga kvinnor som vill ge hans offer berättigad upprättelse och berätta om Teaterhögskolans interna kaos samt ifrågasätta fenomenet "manligt geni".

23.8.2018

Konstens natt ger staden en vitamininjektion – plock och tips inför kvällen

Performans högt ovanför Senatstorget, nattmarknad i Fiskehamnen, skrattyoga, mordpromenad och öppet hus på många teatrar. HBL valde ut godbitar bland programpunkterna under Konstens natt.

4.8.2018

Möten mellan människor viktigast för att krossa fördomar

I slutet av augusti kommer en pjäs med flyktingtematik att läsas upp i vanliga hem. Svenska Teaterns projekt öppnar upp för dialog.

31.7.2018

Nu störtas Jouko Turkka från piedestalen

När Jouko Turkka dog för två år sedan visste Ruusu Haarla och Julia Lappalainen att ämnet för pjäsen de tänkte göra tillsammans var klart. De förundrades över diskussionerna och medierapporteringen: idel hyllande. På Tammerfors teatersommar nästa vecka utför de fadersmordet en gång för alla.

29.7.2018

Intensiv dans under den röda fullmånen

Dansfestivalen Täydenkuun tanssit presenterar internationella och inhemska toppnamn i minimala Pyhäjärvi i norra Österbotten. Från onsdag tills i dag har sju utländska och åtta finländska grupper dansat i heta salar för nästan fullsatta läktare. Ett verk från Spanien gjorde Hbl:s kritiker andlös.

15.6.2018

Teaterrecension: Makt och psykvård bottenlös brunn för drama

Ryhmäteatteri bjuder inte på någon lättsam sommarteater på Sveaborg. Tack för det.

15.6.2018

Livia Wikström var Ronja redan som barn

Vilken berättelse passar väl bättre för en teater ute i naturen än Ronja Rövardotter? Den sista fredagen i juni är det premiär på Lurens sommarteater i Lovisa.

12.6.2018

Impuls: Vad krävs för att få pengar?

Bland de många intressanta föreställningarna på årets Hangö Teaterträff var det en som stack ut ur mängden i och med att det var en icke-föreställning. En föreställning om en föreställning som inte blev av.

11.6.2018

Om mirakel, jonglerande och att förstå världen genom dansen

På torsdag har Carl Knifs nya verk premiär på Finlands största dansfestival i Kuopio. I höst är han även aktuell som koreograf för musikalen Chess, och hans succéföreställning Förvandlingen återkommer också på repertoaren inför en turné i Sverige.

10.6.2018

Teaterfestival: Kommunikation, klassiker och att leva sig in i en annan människas verklighet

Bara en dag på en teaterfestival är nog för att samla intryck och upplevelser och känna känslor som behöver smältas ett bra tag. Hangö Teaterträff har både bredd och djup.

9.6.2018

Weimar – jakten på Zodiaken vinner Antonia-priset 2018

Antonia-priset 2018 för konstnärligt mod och mångfald inom finlandssvensk teater går till Konstuniversitetets Teaterhögskolas föreställning Weimar – jakten på Zodiaken.

6.6.2018

Upplev badritual på Cittertorget i Gamlas

Det brittiska konstnärskollektivet The Brick Box' verk Hope Springs Eternal förvandlar Cittertorget till ett frodigt spaområde under fyra dagar.

31.5.2018

"Jag är stolt över oss"

Det var ingen dans på rosor att börja göra något alldeles nytt, men Liisa Pentti och hennes kolleger arbetade på trots svidande kritik. – Jag är jättestolt över oss. Vi strävade inte efter att grunda något utan ville bara göra vår konst, men vi förändrade ändå definitionen av dans, säger Pentti.

22.5.2018

Teaterrecension: Hoppfull, modern och kompakt klassikertolkning för en ung publik

Johanna Freundlich har skapat en fungerande och intressant version av Brott och straff. Efter workshoppar och en turné till statens skolhem ges föreställningen nu på Nationalteaterns Omapohja-scen.

22.5.2018

Många språk på scenen och i publiken – hur går det ihop?

Att flerspråkighet inom teater inte är en alldeles enkel ekvation stod klart under det seminarium Klockriketeatern ordnade i fredags. Lika klart var det att det är ett allt mer aktuellt tema, och att det dessutom är inspirerande och fullt av möjligheter.

19.5.2018

Cirkusrecension: Hisnande cirkusshow från Colombia

Cirko-festivalens största gäst i år är Circolombia, vars energiska cirkuskonsert ges fyra gånger på Nationalteaterns stora scen.

17.5.2018

Dansrecension: Aningen ljummet mjölkkaffe

Koreografen Sonya Lindfors fortsätter utforska svarthet i verket Cosmic latte som rör sig mellan nutidsdans och teater.

16.5.2018

I would prefer not to till Tammerfors Teatersommar

Svenska Teaterns succépjäs i vår har varit Milja Sarkolas enaktare I would prefer not toSpelperioden har förlängts två gånger på grund av den stora efterfrågan, och teatern har nu satt in ytterligare fyra föreställningar i augusti.

26.4.2018

Teaterrecension: Lysande skådespelare i Smeds finska bilder

Tragiskt, brutalt och intensivt men också komiskt. Så kan livet se ut.

25.4.2018

Den finlandssvenska teatern

Svenska kulturfonden satsade under tre år tre miljoner euro extra på teater. Vad hände och vad händer nu?

20.4.2018

Richard McElvains tredje akt

Den amerikanska skådespelaren, regissören, dramatikern och teaterläraren Richard McElvain gästar Nationalteatern med ett psykologiskt drama om en människa som klyver sin personlighet för att överleva.

18.4.2018

Ljudinstallationsrecension: Lyssna till dem som sitter i dödens väntrum

För hundra år sedan väntade röda krigsfångar på döden i en korridor på Sveaborg. När cellerna nu öppnas för allmänheten för första gången, får några av de dödsdömdas röster åter höras tack vare Radioteaterns ljudinstallation.

18.4.2018

Kommentar: Att stiga in i en cell

Ångesten är densamma, i Helsingfors såväl som i Phnom Penh, skriver Sonja Mäkelä.

16.4.2018

Sakral barockmusik, nutidsdans och kroppsvätskornas rörelse

I Anna Mustonens och Marianna Henrikssons verk Maria-vesper sjunger dansarna och sångarna dansar, och även musikerna är medskapare till dansen.

14.4.2018

Teaterrecension: Galet fantasiepos med politisk ryggrad

Människans evolution, uppfinnandet av vetenskapen, makten över kunskapen – och dvärgar och magiska svampar. Allt får plats i Juha Mustanojas nya pjäs.

10.4.2018

Teaterrecension: Härlig fantasifest med vardagliga beröringspunkter

Oskar Pöysti debuterar som regissör med barnpjäsen Berättelser 1-2-3-4, en färggrann teaterlek baserad på Eugène Ionescos barnböcker.

7.4.2018

Teaterrecension: Visdomar från verkstadsgolvet

Två män i övre medelåldern, en arbetare och en akademiker, dryftar klass, identitet och existentiella frågor i Mika Myllyahos nya pjäs.

29.3.2018

Konsertrecension: Helande musik för kärlek och fred

Snatam Kaur trollband den hängivna publiken på Kulturhuset.

26.3.2018

Performancerecension: Språket avskalat till ett minimum, eller ännu mindre

Performancefestivalen Mad House femte säsong avslutades i helgen med en dubbelföreställning av Sarah van Lamsweerdes och Alma Söderbergs soloverk.

25.3.2018

Radiorecension: Tre udda existenser i ett hotell utanför tiden

Susanne Ringells och Anders Larssons korta och mysteriösa radioföreställning är inte precis oförglömlig, men ändå en finurlig liten saga vars protagonister lever vidare i fantasin.

23.3.2018

Teaterrecension: Tala med hjärtats röst eller dö

Essi Rossi påminner oss om fascismens makt i sin iscensättning av Vladimir Sorokins roman Is.

17.3.2018

Teaterrecension: Om ödet och vikten av att minnas

Den finska dramatikern och regissören Michael Barans nyskrivna pjäs är rasande stilig, mångbottnad och spännande på ett dröjande sätt.

9.3.2018

Teaterrecension: I dag är Julia tuff, stark och initiativtagande

Jussi Nikkiläs Julia & Romeo är en fräsch, snygg och personlig tolkning med den sprakande ungdomliga energin i centrum.

8.3.2018

Teaterrecension: Lysande skådespelare i Höstsonaten på Esbo stadsteater

I Pasi Lampelas Bergmanregi finns inget överflödigt.

5.3.2018

Teaterrecension: Träffande och tragiska episoder om vår art

”Människans mun är en gravgård”, säger en av karaktärerna i Pipsa Lonkas pjäs om vanedjuret människan och hens förhållande till andra djur.

2.3.2018

Teaterrecension: Mytologi, historia och samtidsreferenser i salig blandning

Finlandiabelönade Juha Hurmes historiska och mytologiska fantasi är ett kreativt och underhållande spektakel.

27.2.2018

Människan är en art bland andra

Fyra skådespelare, fyra masker, trettio röster och lika många peruker – så tar Pipsa Lonkas existentiella, tragikomiska pjäs form på Viirus under ledning av Anni Klein.

25.2.2018

Teaterrecension: Ett ikoniskt fotografi berättar om vår värld

Radioteatern har satt upp Marie Kajavas uppmärksammade intervjupjäs Nälänhätä på svenska. Resultatet är en intelligent, djup helhet som känns viktig.

23.2.2018

Teaterrecension: Köksrealism möter skräck på Q-teatern

Vad som helst kan hända i Akse Petterssons nya pjäs som är en av vårens mest emotsedda.

18.2.2018

Teaterrecension: Banal varuhusmusikal utan riktning

Svenska Teaterns Stockmann, Stockmann saknar budskap och den svängiga musiken lyckas inte rädda helheten.

17.2.2018

Teaterrecension: Frigörande och lekfull internetutbildning

För att internet ska bli den feministiska utopi det har potential att bli krävs en revolution. Blaue Frau hjälper tillsammans med en arbetsgrupp oss på vägen.

12.2.2018

Dansrecension: Blod, svett och tårar på Side Step-festivalen

Lördagskvällen på Zodiak var en intensiv upplevelse, med två väsenskilda men nästan lika omruskande verk.

10.2.2018

Performancerecension: Skogen som ett tillstånd

Oblivias performance är fascinerande i all sin enkelhet.