Sara Ehnholm Hielm

Sara Ehnholm Hielm

filmkritiker

Senast publicerade artiklar

17.9.2021

Filmrecension: Ett storslaget sandslott som kanske sköljs bort

Wowfaktorn är hög i Frank Herberts-filmatiseringen Dune men det kan hända det är en film främst för dem som redan älskar boken. Först efter uppföljaren går det att avgöra om det här är den nya fantastiska värld som filmpubliken längtat efter.

15.9.2021

Tio tips inför filmfestivalen Kärlek & anarki

På torsdag inleds Finlands största filmfestival Kärlek & anarki. HBL:s filmkritiker Sara Ehnholm Hielm och Martina Moliis-Mellberg lyfter fram tio pärlor bland de filmer som visas under den elva dagar långa festivalen.

Premium

13.9.2021

Tv-recension: Närbilder ur ett äktenskap – och skilsmässans pris

Scenes from a marriage kan inte leva upp till Bergmans original men åtminstone för den som lever eller levt i ett långt äktenskap är serien oavbrutet fascinerande och förfärande. Troheten till originalet gör den till ett titthål in i och en spegelbild av en annan tid.

12.9.2021

Kommentar: Kvinnorna prisades i Venedig – och Finland fick ett överraskningspris

Filmfestivalen i Venedig är över. Trots stränga krav på ansiktsmasker, temperaturmätning och coronapass var filmstjärnorna, pressen och publiken tillbaka på Lido, med en handgriplig glädje över glamouren och ett spirande hopp om att filmkonsten kommer att överleva pandemin.

Premium

2.7.2021

Filmrecension: Stulna ögonblick och brinnande blickar i Wong Kar-Wais bästa film

All längtan som någonsin har visats på film senare är ett blekt återsken av den i In the mood for love. Filmen från 2000 gör i sommar comeback på bioduken.

Premium

4.6.2021

Tv-recension: Fem lysande små filmer

I sin verklighetsbaserade antologi skildrar Steve McQueen det karibiska samhället i London från slutet av sextiotalet till åttiotalet. Det handlar om strukturell rasism och klass men sjuder av livsglädje, glöder av färg, och musik och dans är vapen i revolutionen.

Premium

4.6.2021

Filmrecension: Dånande stark livskänsla i vital debut

Babyteeth är en imponerande debutfilm som känner alla tonårskänslorna, inte ryggar för de emotionella komplikationerna och vet att livskänslan skärps inför döden. Det är de närvarande skådespelarna, färgerna och skönheten som gör filmen.

Premium

27.5.2021

Tv-recension: Fel att uppfostra barn till kreativitet?

Är kritiken som framförs mot waldorfpedagogiken i dokumentärserien ”De utvalda barnen” hela sanningen? Sara Ehnholm Hielm har sett en anklagelseakt som återspeglar den svenska övertron på att samhället är skyldigt att skydda individen från all känslomässig smärta.

Premium

21.5.2021

Filmrecension: Om att återfå gnistan

Thomas Vinterbergs dotter Ida skulle ha haft en roll i filmen En runda till men förolyckades strax före inspelningen. Liksom personerna i filmen såg även huvudrollsinnehavarna och regissören till att ha en lagom promillenivå i blodet.

Premium

6.5.2021

Filmrecension: En hämndfantasi som går längre än de flesta

Promising young woman är ett underhållande melodrama som vägrar att stå ut med våldtäktskultur, giftig maskulinitet och annat nonsens. Regidebutanten Emerald Fennell är skicklig med skådespelarna men tonen är ojämn och karaktärerna brister i trovärdighet.

Premium

22.4.2021

Kommentar: Vem tar hem Oscarsstatyetterna i år – och vem borde göra det?

Trots pandemin har året bjudit på många fina filmupplevelser. Sara Ehnholm Hielm har koll på utbudet, vilka filmer som antagligen tar hem priserna i år och vilka filmer som är värda priserna men blir utan.

Premium

2.4.2021

Tv-recension: Dickinson som rå, modig, genialisk flicka

Emily Dickinson är en av den amerikanska litteraturens största. Hon är huvudpersonen i Dickinson, en överhettad, ojämn och underbar tonårsserie som är trogen dikterna snarare än epoken.

Premium

25.3.2021

Filmrecension: Lyriskt om den amerikanska frihetsdrömmen

Nomadland är en film som färdas längs många vägar som den amerikanska filmen inte tidigare tagit. Den är en blandning av fiktion och dokumentär om människorna som drivits ut på vägarna av USA:s oförsonliga ekonomiska system och lever ur hand i mun i husbilar.

Premium

21.3.2021

Tv-recension: Ta tillbaka den romantiska komedin!

Vänner av romantiska komedier ska inte missa dokumentären Romantic comedy. Den består av hundratals filmscener som kommenteras av regissören Elizabeth Sankey och hennes vänner.

Premium

15.3.2021

Tv-recension: Ur pojkrummens sumpiga träsk

Dokumentären Feels good man skildrar hur Matt Furies tecknade groda blev en symbol för ytterhögern och Trumpsupportrar. Nätets mörka, aggressiva och absurda sida har sällan framstått så tydligt som i den här dokumentären.

Premium

15.3.2021

Tv-recension: En film nästan outhärdlig att se

Dokumentären om den norska fotografen Lene Marie Fossen är respektfull och på hennes villkor, med riklig användning av hennes fotografier. Den hemsöker recensenten Sara Ehnholm Hielm som upprörs av smärtan hon bevittnar.

Premium

11.3.2021

Tv-recension: Ett liv med Sophia Loren som ledstjärna

What would Sophia Loren do? är en underbar, anspråkslös liten film om att reflektera över ett långt liv som har levts väl. Om vad en filmstjärna betyder för ett fan. Och om att säga nej till fullkornspasta.

Premium

6.3.2021

Tv-recension: Den sista läsaren (på Manhattan)

Martin Scorsese har gjort en följsam dokumentärserie om vännen Fran Lebowitz förhållande till New York. Scorsese intervjuar henne och exploderar av skratt åt hennes historier. Lebowitz är helt orädd och beundransvärt kunnig om historia, kultur och idéer.

Premium

6.2.2021

Tv-recension: Ett riktigt äventyr för hela familjen

His dark materials är den hett men oroligt efterlängtade televiseringen av Philip Pullmans romantrilogi Den mörka materian. Böckernas episodiska berättande passar utmärkt för tv; med filmmediets självklara elegans rör sig serien mellan de parallella världarna.

Premium

28.1.2021

Filmrecension: En film gravida bör undvika

Pieces of a woman är en kall, skakande filmupplevelse, som ett dopp i en isvak, om det värsta ett par som väntar barn kan föreställa sig. Vanessa Kirby i den lysande huvudrollen borde bli Oscarsnominerad.

Premium

21.1.2021

Filmrecension: Risken med att vara pappas flicka

Sofia Coppolas On the rocks handlar på ytan om ett krisande äktenskap på Manhattan, men filmens ömhet, smärta och skarpa observationer finns i relationen mellan en charmig far och en medelålders dotter.

Premium

15.1.2021

Tv-recension: När den som är stark inte är snäll alls

Serien The boys är en dekonstruktion av superhjältegenren för människor som avskyr den. Samtidigt kommenterar den samtiden på ett obehagligt träffsäkert sätt; stundtals är det svårt att separera verklighet och fiktion, inte minst med tanke på det som händer i USA just nu.

Premium

29.10.2020

Filmrecension: En mycket mänsklig människa

Fred Scotts självutlämnande dokumentär om svensk films mest unika öga Roy Andersson är ett testamente över ett manligt, produktivt liv precis när krafterna börjar tryta. Med Andersson går en filmestetik och ett sätt att göra film i graven. Om han inte gör en till.

Premium

24.10.2020

Essä: Jämställdhet skulle prägla filmfestivalen i vidunderliga Venedig, men kvinnorna fick ge vika för coronan

Iklädd munskydd och på spaning efter filmer av och om kvinnor besökte HBL:s filmkritiker Sara Ehnholm Hielm filmfestivalen i Venedig tidigare i höst.

Premium

23.10.2020

Filmrecension: Parasit-regissören Bong Joon-hos genombrottsfilm går på bio – verklighetsbaserad svart komedi om klåpig mordutredning

Parasit-regissören Bong Joon-hos kommersiella genombrott från 2003 går nu upp på bio här. Filmen handlar om Sydkoreas första seriemördare som härjade i en by åren 1986–1991. Framför allt imponerar regissörens förmåga att överraska, att radikalt ändra ton och plötsligt visa en persons värdighet eller sårbarhet.

Premium

9.10.2020

Filmrecension: Roy Andersson ser människan i sitt sublima farväl

I Roy Andersson senaste film märks ett djupt vemod, en ansträngning, en statiskhet som smyger sig in. Det är avskalat, existentiellt, skört och ömt. Ifall det också är hans sista film, som hävdats, är det ett vackert avslut.

Premium

28.9.2020

Impuls: Ett blötdjur som berör

Det är inte mindre än en uppenbarelse att inse hur intelligent och trofast ett blötdjur kan vara.

Premium

17.9.2020

Filmrecension: Charlie Kaufmans nya film handlar om tidens gång och människans obönhörliga ensamhet

Charlie Kaufmans senaste film som går direkt upp på strömningstjänsten Netflix handlar om tidens gång, hur tid känns inifrån ett mänskligt medvetande. Samtidigt går den också att se som en metafor för människolivets obönhörliga ensamhet.

Premium

13.9.2020

Nomadland värdig vinnare i Venedig

"Och vilken fröjd att se film på vita duken igen! Filmkritikerna blinkade mot solen, yra av glädje och hyllade många solida filmer som aldrig förr", skriver filmkritikern Sara Ehnholm Hielm som varit på filmfestival i Venedig.

Premium

10.7.2020

Filmrecension: Charmig ingermanländsk ostalgi

Ingermanländarna – och Finland – har fått en egen ostalgifilm, som skildrar det förgångna med ett idylliskt skimmer. Regissören Lauri Randlas delvis autobiografiska historia är varm, rolig och exakt i detaljerna.

Premium

18.6.2020

Tv-recension: Kostymdramat The Great om Katarina den stora är för mycket av allt på ett underbart sätt

The Great om Katarina den stora har en läcker yta och lever i hög grad på den mustiga kemin mellan Katarina och Peter III. Det är spirituellt och vulgärt, intelligent och engagerande, lite som att vara full på champagne.

Premium

29.3.2020

Essä: Mannen utan tillit – Roger Ailes

Oförmågan att känna tillit till andra förenar filmproducenten Harvey Weinstein, Fox News-chefen Roger Ailes och USA:s president Donald Trump.

Premium

12.3.2020

Filmrecension: Weathering with you är en av de vackraste animefilmerna, särskilt av Tokyo i regn

Japans Oscarsbidrag är en film om klimatförändringen, men också en melankolisk kärlekshistoria mellan två tonåringar med fantastiska inslag.

Premium

12.3.2020

Filmrecension: Mr Jones är den verklighetsbaserade filmen om journalisten som avslöjade svälten i Sovjet

Mr Jones är den verklighetsbaserade historien om den walesiska reportern Gareth Jones som under sin resa i Sovjet upptäcker att det pågår en svältkatastrof i unionen som även många i väst idealiserade.

Premium

20.2.2020

Filmrecension: Clint Eastwood har gjort filmen om säkerhetsvakten som upptäckte en bomb och själv blev misstänkt

I Richard Jewell behandlar Clint Eastwood ett favorittema: den vanliga killen som blir hjälte för att han råkar vara på rätt plats i rätt tid. Den snart nittioårige regissören kan fortfarande berätta en bra historia.

Premium

7.2.2020

Filmrecension: Konservativa hjältinnor i förträfflig underhållning

För Hollywood är Bombshell en radikal film om sexuella trakasserier, men kanske inte radikal nog för resten av världen och för den sanna historia som filmen bygger på.

Premium

30.1.2020

Filmrecension: Greta Gerwig har för mycket bångstyrig begåvning för att göra en film så traditionell som Unga kvinnor

Efter Greta Gerwigs underbara debutfilm Lady Bird är förväntningarna en mer radikal, personlig och upprorisk tolkning av Louisa M Alcotts Unga kvinnor.

Premium

30.1.2020

Filmrecension: Koreanska Oscarsfavoriten Parasit är en grotesk komedi om kapitalism

I koreanska Parasit bor underklassen konkret i källare och överklassen i utsökta arkitektdesignade glashus. Här kan vad som helst hända; Ruben Östlunds The Square möter Jordan Peeles skräckfilm Us och hypervåldsam koreansk splatter.

Premium

4.1.2020

Det här var de bästa filmerna 2019 enligt HBL:s filmkritiker

Tre av fyra av HBL:s filmrecensenter har Pedro Almodóvars Smärta och ära på sin lista över de fem bästa filmerna i fjol. Även Sveriges Oscarsbidrag And then we danced får två omnämnanden.

Premium

26.12.2019

Filmrecension: Porträtt av en kvinna i brand handlar om hur kvinnans traditionella roll som objekt och modell förändras när målaren också är en kvinna

Det är en imponerande intelligent film om att se – noggrant och öppet och länge utan att vända sig om.

Premium

18.12.2019

Filmrecension: Den sista Star Wars-filmen har mindre utrymme att föra sagan åt nya håll och betar effektivt och publikfriande av de viktigaste frågorna

En hyllning till vänskapen, både mellan karaktärerna och mellan publiken och deras favoriter. Det är vad rymdeposet Stjärnornas krig utmynnar i när den sista filmen nu är här. Den nya generationen, med flickan Rey i spetsen, får med beröm godkänt och döden är aldrig slutgiltig i denna galax.

Premium

10.12.2019

Filmrecension: Coppolas fyrtio år gamla, omklippta Apocalypse Now är en självlysande apokalyps om kriget som psykiskt tillstånd

Om du inte sett Apocalypse Now kan du vänta dig en upplevelse, rentav en uppenbarelse. Barn, så här stora och visionära var filmerna en gång. Så såg de ut när de gjordes med allt regissörerna hade, tills endast galenskap återstod.

Premium

28.11.2019

Filmrecension: Sorgligt, solkigt, rörande, vuxet – skilsmässofilmen Marriage Story med Scarlett Johansson och Adam Driver är en fullträff

I sin oerhört välskrivna skilsmässofilm Marriage Story vill Noah Baumbach se det bästa i goda människor som visar sina värsta sidor. Med så älskvärda skådespelare som Scarlett Johansson och Adam Driver blir det sorgligt, solkigt, rörande, vuxet – och fasligt igenkännbart.

Premium

21.11.2019

Filmrecension: The Irishman är Scorseses bästa film på många år

Gangstereposet The Irishman är häpnadsväckande fyllt med berättarlust, energi – och vemod. Robert de Niro, Al Pacino och Joe Pesci briljerar i en rörande elegi om åldrande, ånger, maffia och hur livet blev.

Premium

21.11.2019

Filmrecension: System Crasher är en rå energiexplosion om ett barns utsatthet

Prisbelönta System Crasher är en rå energiexplosion, en omtumlande resa med en liten människa som är maktlös men vägrar acceptera det. Helena Zengel i huvudrollen är så fylld med känslor att det är hjärtskärande.

Premium

14.11.2019

Filmrecension: Le Mans 66 gör tittaren hög på adrenalin och visar hur filmatisk racersporten är

James Mangolds drama om tävlingen 24-timmars Le Mans 1966 inger känslan av att själva sitta vid ratten när den tar en med på varv efter varv.

Premium

17.10.2019

Filmrecension: Sveriges Oscarsbidrag handlar om förbjuden homosexualitet i Georgien

And then we danced är en svindlande vacker och sensuell dansfilm i ett nästan dokumentärt fångat Tbilisi.

Premium

16.10.2019

Filmrecension: Maleficent flyger hjälpligt enbart tack vare Angelina Jolie

För våldsam för barn, för simpel för vuxna, för virrigt och dåligt skriven för att hålla ihop är nya Maleficent. Angelina Jolies onda fe är missförstådd av omvärlden, känner kärlek främst för sina adoptivbarn, och är skör och uppäten inifrån av bitterhet.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Fåret Shaun bräker vidare - pastisch som glömmer föräldragenerationen denna gång

Det är inte alls dåligt, men svårt att komma ifrån känslan av att Farmageddon gjorts på löpande band, inte av djup och ursprunglig kärlek. Humorn för vuxna är trött och uttjatad och skaparna verkar räkna med att föräldrarna dumpar ungarna framför skärmen medan de gör något annat.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Barnen förlorarna i de vuxnas kärleksliv

Även om Leonard Cohens musa Marianne Ihlen får berätta sin historia på norska, kretsar Nick Broomfields ljusa porträtt mest kring Leonard och hans besattheter. Barnen, de uppenbara förlorarna i de vuxnas bohemiska kärleksliv, kunde också ha fått en större roll.

Premium