Sara Ehnholm Hielm

Sara Ehnholm Hielm

filmkritiker

Senast publicerade artiklar

29.10.2020

Filmrecension: En mycket mänsklig människa

Fred Scotts självutlämnande dokumentär om svensk films mest unika öga Roy Andersson är ett testamente över ett manligt, produktivt liv precis när krafterna börjar tryta. Med Andersson går en filmestetik och ett sätt att göra film i graven. Om han inte gör en till.

Premium

24.10.2020

Essä: Jämställdhet skulle prägla filmfestivalen i vidunderliga Venedig, men kvinnorna fick ge vika för coronan

Iklädd munskydd och på spaning efter filmer av och om kvinnor besökte HBL:s filmkritiker Sara Ehnholm Hielm filmfestivalen i Venedig tidigare i höst.

Premium

23.10.2020

Filmrecension: Parasit-regissören Bong Joon-hos genombrottsfilm går på bio – verklighetsbaserad svart komedi om klåpig mordutredning

Parasit-regissören Bong Joon-hos kommersiella genombrott från 2003 går nu upp på bio här. Filmen handlar om Sydkoreas första seriemördare som härjade i en by åren 1986–1991. Framför allt imponerar regissörens förmåga att överraska, att radikalt ändra ton och plötsligt visa en persons värdighet eller sårbarhet.

Premium

9.10.2020

Filmrecension: Roy Andersson ser människan i sitt sublima farväl

I Roy Andersson senaste film märks ett djupt vemod, en ansträngning, en statiskhet som smyger sig in. Det är avskalat, existentiellt, skört och ömt. Ifall det också är hans sista film, som hävdats, är det ett vackert avslut.

Premium

28.9.2020

Impuls: Ett blötdjur som berör

Det är inte mindre än en uppenbarelse att inse hur intelligent och trofast ett blötdjur kan vara.

Premium

17.9.2020

Filmrecension: Charlie Kaufmans nya film handlar om tidens gång och människans obönhörliga ensamhet

Charlie Kaufmans senaste film som går direkt upp på strömningstjänsten Netflix handlar om tidens gång, hur tid känns inifrån ett mänskligt medvetande. Samtidigt går den också att se som en metafor för människolivets obönhörliga ensamhet.

Premium

13.9.2020

Nomadland värdig vinnare i Venedig

"Och vilken fröjd att se film på vita duken igen! Filmkritikerna blinkade mot solen, yra av glädje och hyllade många solida filmer som aldrig förr", skriver filmkritikern Sara Ehnholm Hielm som varit på filmfestival i Venedig.

Premium

10.7.2020

Filmrecension: Charmig ingermanländsk ostalgi

Ingermanländarna – och Finland – har fått en egen ostalgifilm, som skildrar det förgångna med ett idylliskt skimmer. Regissören Lauri Randlas delvis autobiografiska historia är varm, rolig och exakt i detaljerna.

Premium

18.6.2020

Tv-recension: Kostymdramat The Great om Katarina den stora är för mycket av allt på ett underbart sätt

The Great om Katarina den stora har en läcker yta och lever i hög grad på den mustiga kemin mellan Katarina och Peter III. Det är spirituellt och vulgärt, intelligent och engagerande, lite som att vara full på champagne.

Premium

29.3.2020

Essä: Mannen utan tillit – Roger Ailes

Oförmågan att känna tillit till andra förenar filmproducenten Harvey Weinstein, Fox News-chefen Roger Ailes och USA:s president Donald Trump.

Premium

12.3.2020

Filmrecension: Weathering with you är en av de vackraste animefilmerna, särskilt av Tokyo i regn

Japans Oscarsbidrag är en film om klimatförändringen, men också en melankolisk kärlekshistoria mellan två tonåringar med fantastiska inslag.

Premium

12.3.2020

Filmrecension: Mr Jones är den verklighetsbaserade filmen om journalisten som avslöjade svälten i Sovjet

Mr Jones är den verklighetsbaserade historien om den walesiska reportern Gareth Jones som under sin resa i Sovjet upptäcker att det pågår en svältkatastrof i unionen som även många i väst idealiserade.

Premium

20.2.2020

Filmrecension: Clint Eastwood har gjort filmen om säkerhetsvakten som upptäckte en bomb och själv blev misstänkt

I Richard Jewell behandlar Clint Eastwood ett favorittema: den vanliga killen som blir hjälte för att han råkar vara på rätt plats i rätt tid. Den snart nittioårige regissören kan fortfarande berätta en bra historia.

Premium

7.2.2020

Filmrecension: Konservativa hjältinnor i förträfflig underhållning

För Hollywood är Bombshell en radikal film om sexuella trakasserier, men kanske inte radikal nog för resten av världen och för den sanna historia som filmen bygger på.

Premium

30.1.2020

Filmrecension: Greta Gerwig har för mycket bångstyrig begåvning för att göra en film så traditionell som Unga kvinnor

Efter Greta Gerwigs underbara debutfilm Lady Bird är förväntningarna en mer radikal, personlig och upprorisk tolkning av Louisa M Alcotts Unga kvinnor.

Premium

30.1.2020

Filmrecension: Koreanska Oscarsfavoriten Parasit är en grotesk komedi om kapitalism

I koreanska Parasit bor underklassen konkret i källare och överklassen i utsökta arkitektdesignade glashus. Här kan vad som helst hända; Ruben Östlunds The Square möter Jordan Peeles skräckfilm Us och hypervåldsam koreansk splatter.

Premium

4.1.2020

Det här var de bästa filmerna 2019 enligt HBL:s filmkritiker

Tre av fyra av HBL:s filmrecensenter har Pedro Almodóvars Smärta och ära på sin lista över de fem bästa filmerna i fjol. Även Sveriges Oscarsbidrag And then we danced får två omnämnanden.

Premium

26.12.2019

Filmrecension: Porträtt av en kvinna i brand handlar om hur kvinnans traditionella roll som objekt och modell förändras när målaren också är en kvinna

Det är en imponerande intelligent film om att se – noggrant och öppet och länge utan att vända sig om.

Premium

18.12.2019

Filmrecension: Den sista Star Wars-filmen har mindre utrymme att föra sagan åt nya håll och betar effektivt och publikfriande av de viktigaste frågorna

En hyllning till vänskapen, både mellan karaktärerna och mellan publiken och deras favoriter. Det är vad rymdeposet Stjärnornas krig utmynnar i när den sista filmen nu är här. Den nya generationen, med flickan Rey i spetsen, får med beröm godkänt och döden är aldrig slutgiltig i denna galax.

Premium

10.12.2019

Filmrecension: Coppolas fyrtio år gamla, omklippta Apocalypse Now är en självlysande apokalyps om kriget som psykiskt tillstånd

Om du inte sett Apocalypse Now kan du vänta dig en upplevelse, rentav en uppenbarelse. Barn, så här stora och visionära var filmerna en gång. Så såg de ut när de gjordes med allt regissörerna hade, tills endast galenskap återstod.

Premium

28.11.2019

Filmrecension: Sorgligt, solkigt, rörande, vuxet – skilsmässofilmen Marriage Story med Scarlett Johansson och Adam Driver är en fullträff

I sin oerhört välskrivna skilsmässofilm Marriage Story vill Noah Baumbach se det bästa i goda människor som visar sina värsta sidor. Med så älskvärda skådespelare som Scarlett Johansson och Adam Driver blir det sorgligt, solkigt, rörande, vuxet – och fasligt igenkännbart.

Premium

21.11.2019

Filmrecension: The Irishman är Scorseses bästa film på många år

Gangstereposet The Irishman är häpnadsväckande fyllt med berättarlust, energi – och vemod. Robert de Niro, Al Pacino och Joe Pesci briljerar i en rörande elegi om åldrande, ånger, maffia och hur livet blev.

Premium

21.11.2019

Filmrecension: System Crasher är en rå energiexplosion om ett barns utsatthet

Prisbelönta System Crasher är en rå energiexplosion, en omtumlande resa med en liten människa som är maktlös men vägrar acceptera det. Helena Zengel i huvudrollen är så fylld med känslor att det är hjärtskärande.

Premium

14.11.2019

Filmrecension: Le Mans 66 gör tittaren hög på adrenalin och visar hur filmatisk racersporten är

James Mangolds drama om tävlingen 24-timmars Le Mans 1966 inger känslan av att själva sitta vid ratten när den tar en med på varv efter varv.

Premium

17.10.2019

Filmrecension: Sveriges Oscarsbidrag handlar om förbjuden homosexualitet i Georgien

And then we danced är en svindlande vacker och sensuell dansfilm i ett nästan dokumentärt fångat Tbilisi.

Premium

16.10.2019

Filmrecension: Maleficent flyger hjälpligt enbart tack vare Angelina Jolie

För våldsam för barn, för simpel för vuxna, för virrigt och dåligt skriven för att hålla ihop är nya Maleficent. Angelina Jolies onda fe är missförstådd av omvärlden, känner kärlek främst för sina adoptivbarn, och är skör och uppäten inifrån av bitterhet.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Fåret Shaun bräker vidare - pastisch som glömmer föräldragenerationen denna gång

Det är inte alls dåligt, men svårt att komma ifrån känslan av att Farmageddon gjorts på löpande band, inte av djup och ursprunglig kärlek. Humorn för vuxna är trött och uttjatad och skaparna verkar räkna med att föräldrarna dumpar ungarna framför skärmen medan de gör något annat.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Barnen förlorarna i de vuxnas kärleksliv

Även om Leonard Cohens musa Marianne Ihlen får berätta sin historia på norska, kretsar Nick Broomfields ljusa porträtt mest kring Leonard och hans besattheter. Barnen, de uppenbara förlorarna i de vuxnas bohemiska kärleksliv, kunde också ha fått en större roll.

Premium

3.10.2019

Filmrecension: Svettigt och saligt när Aretha Franklin sjunger i tidigare ovisad konsertfilm från 1972

I januari 1972 höll souldrottningen Aretha Franklin konsert i en baptistkyrka i Los Angeles. Resultatet blev livealbumet Amazing Grace och en konsertfilm som av tekniska skäl inte kunnat visas förrän nu.

Premium

26.9.2019

Impuls: "Låt mannen sjunga! vill man utbrista" – en perfekt dag på Kärlek & Anarki

Världens bästa filmkritiker, Leonard Cohen och klassisk kvinnofilm. Den röda tråden var kärlek när Sara Ehnholm Hielm besökte Helsingfors filmfestival.

Premium

19.9.2019

Filmrecension: Brad Pitt som strålande fixstjärna i rymden

Rymden är platsen dit Hollywood beger sig för att vara allvarlig och existentiell. Så även i Ad Astra där Brad Pitts astronaut reser till Neptunus för att göra upp med sin far.

Premium

18.9.2019

Missa inte de här filmerna under Kärlek & Anarki

Det blir klimat, sex, våld och en del rent bisarrt på filmfestivalen i Helsingfors som går av stapeln den 19–29 september.

Premium

12.9.2019

Filmrecension: Downton Abbey-filmen är lite som en släktfest

Man får skratta och träffa alla. Efteråt är alla glada att gå hem, för det blev ändå lite långtråkigt, skriver Sara Ehnholm Hielm när tv-serien Downton Abbey nu går upp på vita duken.

Premium

5.9.2019

Filmrecension: Nya Toy Story – det är inte sorgligt när leksaker växer upp

Toy Story 4 lyckas fortfarande förnya sig och gå på djupet med existentiella frågor. Själva animationen är tekniskt skickligt utförd och en glädje att se.

Premium

29.8.2019

Filmrecension: Döden tickar i Almodóvars nya film om att förlora livslusten

Almodóvars nya film handlar om vad som återstår hos en åldrad filmregissör: smärta och ära. Den handlar inte om att vara en föredetting utan om att förlora livslusten. Filmen är enklare, dovare och mindre lekfull än hans klassiker. Döden tickar.

Premium

15.8.2019

Filmrecension: Tarantino försvarar vita, heterosexuella män och deras rackartyg i sin nya film

Quentin Tarantinos senaste film handlar om att åldras, bli en medelålders föredetting och få stryk. Frågan är hur självkritisk regissören är?

Premium

5.7.2019

Filmrecension: Dokumentären om Diego Maradona är andlöst spännande

Han är så ung. Leendet och de mörka ögonen strålar, det spritter av liv i den korta, kompakta, muskulösa kroppen. Han tittar rakt in i kameran och säger: ”Jag vill inte vara Pelé eller någons arvtagare. Jag vill bara vara Maradona.” Han är totalt avväpnande.

Premium

28.6.2019

Filmrecension: Yesterday-filmen är förmodligen tortyr för sanna Beatlesfans

Yesterday är en fluffig brittisk sommarkomedi som leker med tanken att Beatles sångskatt aldrig hade funnits. John Lennon lär rotera i sin grav, skriver Sara Ehnholm Hielm.

Premium

6.6.2019

Filmrecension: Ingen kan längre hävda att kvinnor inte är roliga

Booksmart är komedin för en ny generation, en påminnelse om att könsrollerna blivit mer öppna och inkluderande.

Premium

30.5.2019

Filmrecension: Agnès Vardas sista film är för de närmast sörjande

Filmskaparen Agnès Varda, som avled i mars, avslutar karriären med en dokumentär om sig själv som konstnär där de stora insikterna tyvärr uteblir.

Premium

17.5.2019

Filmrecension: Bilden av Budapest är närmast nattsvart

I László Nemes senaste film skildras dubbelmonarkin på randen till sin kollaps. Budapest är en stad full av anarkister, skurkar, dekadenta aristokrater och revolutionärer. Mitt i allt detta ses Irisz som iakttar ett skrämmande virrvarr.

Premium

9.5.2019

Filmrecension: Transit – en film som ställer existentiella frågor

Vill Christian Petzold säga att vi är där igen, som under Europas ödesår 1942 då allt stod och vägde? Eller bara göra en rasande snygg film?

Premium

2.5.2019

Filmrecension: Storslaget, intimt och lite övertydligt när Karukoski tar sig an Tolkien

Tolkien är en traditionell biopic, gjord med värme av ett fan för andra fans. Det är ett krav att Hollywoodfilmer har hjärta, vilket alltid har varit Dome Karukoskis styrka.

Premium

28.3.2019

Filmrecension: En thriller med yrkesskicklighet och känsla

Iranska regissören Asghar Farhadi visar att en mästerlig berättare kan lyfta det uttjatade temat kidnappade barn till en ny nivå.

Premium

21.3.2019

Filmrecension: Klipp, klipp, av med huvudet – skräck, saga och samhällssatir à la Jordan Peele

Us balanserar mellan det löjliga och det fasansfulla. Samhällssatiren räds inte politiska ämnen som ras och kön.

Premium

15.3.2019

Filmrecension: Filmen om den kvinnliga pionjärdomaren RBG slutar när det intressanta börjar

Eftersom så oerhört få filmer handlar om kvinnor som blir mer befriade, kontroversiella och ikoniska när de når över åttioårsstrecket hade man önskat följa Ruth Bader Ginsburg även efter inval i högsta domstolen.

Premium

10.3.2019

Impuls: Propagandan i Budapest – en rutten fläkt från 1930-talet

Vem tror i dag på en så paranoid konspirationsteoretisk estetik på en affischtavla, enligt formeln: ful=ond?

Premium

7.3.2019

Filmrecension: Gloria Bell är den perfekta kvinnodagsfilmen

Julianne Moore är virtuos i rollen som medelålders frånskild kvinna som bara vill dansa.

Premium

28.2.2019

Filmrecension: Cannesvinnaren Kapernaum – gripande om barn och fattigdom

En mera karismatisk skådespelare än den syriske flyktingpojken Zain Al Rafeea har sällan setts. Han gör filmen upplyftande, trots det tunga ämnet.

Premium

21.2.2019

Filmrecension: Om hur bristen på självförtroende deformerar män

Koreanska Bränd är en film om män med för mycket makt och testosteron. Och om kvinnan som råkar ut för dem.

Premium