Mats Liljeroos

Mats Liljeroos

Musikkritiker

Senast publicerade artiklar

16.4.2019

Skivrecension: Ny musik för gamla instrument

Finländska barockorkestern har på senare tid stuckit ut hakan inom samtidsmusiken, vilket är lika naturligt som välkommet.

Premium

16.4.2019

Konsertrecension: Ljuspunkter och irritationsmoment i biografsalongen

Problemen hopade sig under Kino soi-konserten i biografsalongen i Hagalund, men själva programmet bjöd på flera sköna stunder.

Premium

13.4.2019

Konsertrecension: Syskonen Roozeman på hugget i Hagalund

Framförandet lämnade inte mycket att önska när syskonen Roozeman tog sig an Beethovens knepigaste konsert.

Premium

11.4.2019

Konsertrecension: Den nomadiska cellon söker sin väg i Fagerlunds konsert

Sebastian Fagerlunds musik har det där lilla extra, som håller en på alerten från allra första tonen.

Premium

8.4.2019

Konsertrecension: Eva Ollikainen frigör positiva energier ur sina unga musiker

Sibelius-Akademin tolkade Lutoslawski naturligt och inkännande.

Premium

5.4.2019

Konsertrecension: Kalevi Ahos massiva sjuttonde symfoni frigör svårtyglade krafter

Det är enorma, svårtyglade och stundtals destruktiva krafter som frigörs i Kalevi Ahos sjuttonde symfoni. Som så ofta växlar angst och förtvivlan med ett hopp som springer fram i de mörkaste stunderna.

Premium

3.4.2019

Konsertrecension: Med Sibelius på den japanska piedestalen

Japans filharmoniska orkester inledde sin Europaturné i Helsingfors – med Sibelius på repertoaren.

Premium

30.3.2019

Konsertrecension: Säreget skiftande symfoniska stämningar

Värmen mellan HSO-musikerna och deras forne maestro Storgårds var påtaglig och den återspeglades naturligtvis även i det mestadels fullödiga musicerandet.

Premium

29.3.2019

Bland mördare och societetsdamer i 20-talets Helsingfors

Pusselbitarna faller på sina optimala platser i mordmusikalen med musik av den stilistiske kameleonten Jukka Nykänen. Oförtröttliga musikteaterförkämpen Reetta Ristimäki står denna gång för både produktion och regi, med utmärkta resultat.

Premium

28.3.2019

Konsertrecension: Lång natts färd mot dag

RSO:s Mahlerserie har nått den sjunde symfonin. Sakari Oramo hade i sin läsning en genuin förståelse för verkets specifika natur.

Premium

26.3.2019

Skivrecension: Ny göteborgsk Sibelius mitt emellan ytterligheterna

Chefdirigenten Santtu-Matias Rouvali begår sitt sibelianska symfonielddop på skiva med aningen darr på manschetten men ändå mångahanda insikter.

Premium

25.3.2019

Konsertrecensioner: Sjostakovitjs magnum opus med mångfasetterad klanglig palett

Tapiola Sinfoniettas konstnärliga partner Alexander Melnikov tog avsked med en läckerbit, ett komplett framförande av landsmannen Sjostakovitjs 24 preludier och fugor.

Premium

20.3.2019

Skivrecension: Den cykliska tiden som musikfilosofisk utgångspunkt

Radions symfoniorkester bjuder på ett digert paket verk av modernisten, rabulisten och protopostmodernistiske pluralisten Bernd Alois Zimmermann. Samtliga medverkande står för minst sagt imponerande insatser, en speciell eloge förtjänar Anu Komsi.

Premium

18.3.2019

Fagotten och dess dubbla och enkla vänner

Tre uruppföranden och eminente solofagottisten Otto Virtanen gjorde söndagens konsert i Radions symfoniorkesters kammarmusikserie festlig så det förslår.

Premium

13.3.2019

Skivrecension: Den kammarmusikaliska kontrabasen

Kontrabasen agerar melodibärande instrument i Hoffmeisters kvartetter, medan den i Rossinis sonater övertar cellons funktion.

Premium

9.3.2019

Stark kammarorkesterdebut med flera rariteter

Helsinki Chamber Orchestra kan inte beskyllas för publikfrieri, ribban var högt ställd vid debutkonserten. Mats Liljeroos trivdes med det frejdigt satsande musikergänget.

Premium

7.3.2019

Konsertrecension: Med koralen som röd tråd

Gardets musikkår utövar en föredömlig programpolitik, skriver Mats Liljeroos om onsdagens konsert i Tempelplatsens kyrka.

Premium

6.3.2019

Skivrecension: Dussek på tidstypiska instrument

Jan Ladislav Dusseks pianosonater balanserar mellan välartikulerad klassicism och romantik. Internationellt erkända Tuija Hakkila bjuder på en utomordentlig tolkning, anser Mats Liljeroos.

Premium

2.3.2019

Konsertrecension: Beethoven och hans favoritelev

Klaus Mäkeläs syn på Beethovens fyra är avslappnad.

Premium

26.2.2019

Skivrecension: Ny chans för sen Schumann

Robert Schumanns sena produktion har stigit i popularitet efter att omvärlden har förstått att uppskatta nya sidor av den. Eriikka Maalismaas och Emil Holmströms tolkningar av violinsonaterna är vederhäftiga, skriver Mats Liljeroos.

Premium

26.2.2019

Skivrecension: Brahms och hans beundrare

Gävlesymfonikerna fortsätter att imponera med sin inspelningsserie.

Premium

25.2.2019

Konsertrecension: Blås som siktar mot stjärnorna

Sibelius-Akademins symfoniska blåsorkester Academy Winds är ytterligare ett bevis på den skyhöga nivå som upprätthålls vid vår ledande musikhögskola, skriver Mats Liljeroos.

Premium

16.2.2019

Konsertrecension: När änglarna tar sig ton

En magiskt klingande fresk utan violiner. Det bjöd HSO och Musikhusets kör på i fredags.

Premium

9.2.2019

Konsertrecension: Avslagen helhet utan bärande visioner

Daniel Bjarnasons violinkonsert har personlighet, men Tyondai Braxtons verk borde aldrig ha tagits med.

Premium

8.2.2019

Konsertrecension: Huvudlösa talande huvuden

Antti Auvinens nya verk Digital Madrigal är till brädden fyllt av överraskningar och läckra detaljer.

Premium

6.2.2019

Konsertrecension: Barockorkestern som klanglaboratorium

Hur långt står barockmusiken från den samtida? Steget är förvånansvärt kort av Musica Nova-konserten på Riddarhuset att döma.

Premium

5.2.2019

Skivrecension: Som i en nordgrensk dröm

Mellersta Österbottens kammarorkester förevigar några av Pehr Henrik Nordgrens mest inspirerade verk på skivan As in a Dream.

Premium

31.1.2019

Konsertrecension:: Sensitivt sakralt välljud med Eviva

Programbladet var undermåligt, men annars fanns det mycket att glädja sig åt under Evivakörens konsert.

Premium

24.1.2019

Konsertrecension: Konstmusikaliskt på amerikanska

Det blir aldrig tråkigt med Miguel Harth-Bedoya som dirigent.

Premium

23.1.2019

Skivrecension: Stenhammar genom erfarenhetens vishetslins

Herbert Blomstedt griper tag i lyssnaren med en klädsamt återhållsam visdom på skivan med Wilhelm Stenhammars musik.

Premium

20.1.2019

Konsertrecension: Klingande korrespondens mellan den timliga och hinsides världen

Kalevi Aho hyllar kollegan Pehr Henrik Nordgren med ett gripande verk framfört av Mellersta Österbottens kammarorkester.

Premium

18.1.2019

Musikrecension: Mahlers spektakulära kärlekspredikan

Det bjuds på levande musicerande när Radions symfoniorkester under ledning av Hannu Lintu tar sig an Mahlers tvåa.

Premium

15.1.2019

Skivrecension: Pianominiatyristen Kaski i ett nötskal

Heino Kaski hade kanske mera inom sig än han förmådde kanalisera. Det intrycket får man av pianostyckena på Janne Mertanens skiva.

Premium

10.1.2019

Konsertrecension: Gamla och nya världen i skön harmoni

En helamerikansk meny bjöd Helsingfors stadsorkester på i onsdags. Engagerat och balanserat, skriver Mats Liljeroos.

Premium

7.1.2019

Konsertrecension: Pyrande passion i Järnefelts erotiska filmmusik

Sången om den eldröda blomman var en av djärvaste skapelserna för vita duken på sin tid. Att få höra musiken både live och på skiva i tolkning av Jaakko Kuusisto är en fröjd för Mats Liljeroos.

Premium

2.1.2019

Konsertrecension: Rasande fint framförande av hela Egmont

Helsingfors barockorkester välkomnade det nya året med en raritet av Beethoven med mycket mera än bara uvertyren ur Egmont.

Premium

2.1.2019

Impuls: Turner och hans musikaliska likar

Turner kan utan överdrift anses som den moderna konstens fader. Frågan är vem som kunde tänkas vara värdig en motsvarande titel och då finns det nog bara en möjlig kandidat.

Premium

22.12.2018

Konsertrecension: Emotionellt generöst realiserad Mahlersexa

RSO har knappast aldrig spelat Mahler bättre än vid fredagens säsongsavslutning.

Premium

19.12.2018

Skivrecension: Äventyraren Dussek i farten

På nya skivan med Finländska barockorkestern och Meta 4 spelar Alexej Ljubimov och Olga Pasjtjenko stilkänsligt känslosamt Jan Ladislav Dusseks musik.

12.12.2018

Skivrecensioner: Exemplariskt rena julsånger

På kammarkören Audites nya julskiva svarar tre skickliga tonsättare för den välljudande satsens utformning.

9.12.2018

Konsertrecension: Ett klingande ljus i vinternatten

Kammarkören Kaamos arbetar målmedvetet med renhet, intonation, frasering och klanglig balans och resultatet imponerar på recensenten Mats Liljeroos.

8.12.2018

Skivår med lokala vibbar – här är bästa albumen från 2018

Gräv där du står tycks vara devisen bland både artister och kritiker just nu. Därför kom skivåret 2018 att präglas av finlandssvenska kändisar och doldisar, österbottnisk indiepop och ordlösa sånger från Tölö, men också emotionellt högspänd rock, solocembalomusik från 1600-talets Italien och musik av artister med hjärntumörer. Här är våra val, håll till godo!

4.12.2018

Skivrecension: Fräscha filmmusikaliska violinkonserter

Lettiska Baiba Skrides tolkningar av amerikanska och estniska violinkonserter är generöst lyriska. Framför allt är det värdefullt att få dessa alltför sällan hörda verk på skiva.

23.11.2018

Konsertrecension: Den expressiva altviolinen i fokus

Altviolinen äger i rätta händer en oanad uttrycksmässig kapacitet, till exempel när Brett Dean spelar sin egen altviolinkonsert.

21.11.2018

Skivrecension: Lekfullt inbjudande och fräsch Lutosławski

Hannu Lintu har en intuitiv känsla för Witold Lutosławskis estetik, menar recensenten med anledning av RSO:s färska skiva.