Mats Liljeroos

Mats Liljeroos

Musikkritiker

Senast publicerade artiklar

21.11.2018

Skivrecension: Lekfullt inbjudande och fräsch Lutosławski

Hannu Lintu har en intuitiv känsla för Witold Lutosławskis estetik, menar recensenten med anledning av RSO:s färska skiva.

17.11.2018

Konsertrecension: I skärningspunkten mellan London och Hollywood

För en gångs skull var rubriken för konserten någorlunda träffande när Ralph Vaughan Williams och Erich Wolfgang Korngolds musik spelades av HSO.

15.11.2018

Konsertrecension: Fräsch 1700-talsrock à la Kreeta-Maria Kentala

Sällan hör man en sådan sväng på Musikhusscenen som när Kreeta-Maria Kentala anger takten för sin gamla orkester.

14.11.2018

Musikrecension: Teoretiskt flummigt men emotionellt okonstlat på klarinett

Doktorsstuderande Lucy Abrams är skickligare på att spela än teoretisera kring musik.

13.11.2018

Skivrecension: Förtrollande klanger och levande rytmik

Julian Anderson är en säregen och mångfasetterad tonsättarröst.

10.11.2018

Konsertrecension: Ett tvärsnitt av den mångsidige Vivaldi

Med fagotten som soloinstrument bjöd Finländska barockorkestern på andlöst vackra tolkningar av arior signerade Vivaldi.

8.11.2018

Konsertrecension: Fruktbara visuella influenser vid skönt kontrasterande festivalöppning

Ett starkt förnimbart visuellt element gick som en röd tråd genom HSO:s onsdagskonsert som samtidigt öppnade Nordiska Musikdagarna.

7.11.2018

Skivrecension: Angenämt klingande saxofonrariteter

Olli-Pekka Tuomisalo har haft den goda smaken att gräva fram flera saxofonkonserter som av olika orsaker negligerats.

4.11.2018

Konsertrecension: Slagkraftig musikalisk tolkning av Paulus öde

Vad händer när man kombinerar manskören Manifestum med blandade kören Somnium Ensemble? Jo, man får en verklig superkör, som med sin blotta volym får nackhåren att resa sig, men som därtill förmår prestera utsökt läckra och bärande pianissimon.

3.11.2018

Konsertrecension: Elgar med näsan i partituret

Stadsorkestern skall ha en eloge för att man valt att lyfta fram Elgar i samband med sin anglosaxiska satsning.

29.10.2018

Konsertrecension: Grankullafest med enhörningar och andra mysterier

Årets tema på Grankulla musikfest – minnet – är lätt enigmatiskt, men öppnar bevisligen dörrar i många riktningar.

27.10.2018

Konsertrecension: Med döden som demokratisk danspartner

Thomas Adès representerar den gamla goda tidens musikertyp med utövande musiker och kompositör i samma paket.

24.10.2018

Tre favoriter efter avslöjande första finalomgång

Varenda en av de exceptionellt begåvade musikerna var värda sin plats i finalen. Men tre av cellisterna framstod som speciellt intressanta när första finalomgången i Paulotävlingen begicks i Hagalund.

24.10.2018

Skivrecension: Lindberg på spaning efter den flyende tiden

Magnus Lindbergs Tempus fugit fungerar som en provkarta över det som varit, samtidigt som verket öppnar dörrar i möjliga framtida estetiska riktningar, resonerar Mats Liljeroos.

22.10.2018

Konsertrecension: Tre decennier med kvartetten Bogányi

När syskonen i musikerfamiljen Bogányi firar 30 år i Finland sker det i form av tre konserter med Pori Sinfonietta.

20.10.2018

Konsertrecension: Rar pianokonsert vid Mackenzie Melemeds efterlängtade återkomst

Samuel Barbers pianokonsert platsade ovanligt väl inom ramen för stadsorkesterns satsning på anglosaxisk musik, skriver Mats Liljeroos.

19.10.2018

Konsertrecension: En järndos av egensinnig kreativitet

Idén att bjuda in österrikaren HK Gruber, en av samtidens mest kreativa musikfigurer, som gäst med Avanti var på allt sätt motiverad, skriver Mats Liljeroos.

17.10.2018

Impuls: När trapphuset vibrerar i E-dur

Siegfriedidyllen är det optimala stycket att påtvinga alla som fått för sig att Wagners musik är svulstig och pompös.

13.10.2018

Konsertrecension: Suggestivt förvridna musikaliska drömmar

Estland och Island firades på RSO:s fredagskonsert.

12.10.2018

Konsertrecension: Vår mångsidigaste textsnickrare fick nya tondräkter

Zacharias Topelius 200-årsjubileum har firats med musik i nya arrangemang.

11.10.2018

Konsertrecension: Andäktig lyrism och eruptiv brutalism

Susanna Mälkki fortsätter beta av förra seklets centrala repertoar med HSO och man kan svårligen tänka sig ett mer ikoniskt verk från det århundradet än Stravinskys Våroffer.

10.10.2018

Skivrecension: Elegisk men inte tröstlös Nordgren

Förvånansvärt nog har samtliga verk på den nya Albaskivan med P.H. Nordgrens musik spelats in tidigare.

4.10.2018

Konsertrecension: RSO borrade sig djupt in i Mahlers trea – Sarastes tolkning rakt på sak

Att Mahler är mera pop än någonsin har kanske att göra med att hans mångfasetterade tonspråk rimmar väl med dagens splittrade nutidsmänniska, resonerar Mats Liljeroos.

29.9.2018

Konsertrecension: Med kärlek till Bártok och klassikerna

András Schiffs stora kärlek till musiken sken igenom i varje takt, skriver Mats Liljeroos.

25.9.2018

Skivrecension: Höstsonaten för den inre linsen

Sebastian Fagerlunds opera Höstsonaten fungerar överraskande väl också utan det visuella elementet.

20.9.2018

Konsertrecension: Naturligt musikantiska Nikita Boriso-Glebsky karamelliserade RSO-konserten

RSO dukade upp två väsensskilda symfonier och chosefria humoresker under konserten med Dima Slobodeniouk.

15.9.2018

Konsertrecension: Rebellisk symfoniker möter skvattgalen kung

Är det klokt av Tapiola Sinfonietta att spela Beethovens alla symfonier? Ja, anser recensenten.

12.9.2018

Konsertrecension: Säregna stämningar i nya verk för röst och gitarr

Vi borde absolut se flera satsningar likt denna, skriver Mats Liljeroos med anledning av Petri Kumelas och Tuuli Lindebergs konsert med nyskriven musik för röst och gitarr.

9.9.2018

Konsertrecension: Förlegat festivalkoncept i Lahtis

Att år ut och år in veva ungefär samma orkesterrepertoar med symfonier, tondikter och skådespelsmusik är, välfyllda salar till trots, knappast speciellt meningsfullt och nu skulle det gälla att vidga vyerna, skriver Mats Liljeroos.

8.9.2018

Musikalrecension: Musikaliskt levande schackspel på svenska

Intrigen är tunn så det förslår, men Maria Sids regi fångar det väsentliga i den andefattiga storyn. I övrigt är det musiken som bär upp Chess och här fungerar Svenska Teaterns version som smort.

7.9.2018

Konsertrecension: Sprudlande spelglädje på Sibeliusdagar

Sibeliusdagarna i Lovisa visar i år upp en musikerfamilj vars sammansättning är mer harmonisk än någonsin. Ett verkligt kap var det att få 34-åriga pianiststjärnan Víkingur Ólafsson på besök.

6.9.2018

Konsertrecension: En pärla bland konsertprogram

RSO öppnade stiligt säsongen med att spela tre radikaler med känsla för form.

5.9.2018

Skivrecension: Schumann med lätthet och fräschör

Aapo Häkkinen opererar med ett sångargarde av yppersta internationella klass på Helsingfors barockorkesters nya skiva.

5.9.2018

Skivrecension: En svensk Korngold i farten

Den produktive mästerorkestratören Rolf Martinsson är något av en särling både i sitt hemland och i vidare perspektiv.

31.8.2018

Musikalrecension: There is no business like shoe business

Publiken är extatisk under premiären för Broadwaysuccén Kinky Boots på Helsingfors stadsteater. Showen är av internationell toppklass och kanske teaterns största succé genom tiderna.

22.8.2018

Konsertrecension: Italienskt för hela slanten

Festligt och fantasifullt, med dråpliga inslag. Freiburgs barockorkester stod för en helgjuten insats i Musikhuset.

19.8.2018

Konsertrecension: Estetiskt fördomsfri 60-åring satsar på den unga generationen

Esa-Pekka Salonen är, inte helt utan orsak, vårt lands internationellt mest kända dirigent genom tiderna och vore inte den han är om han – som inte föddes med silversked i mun – inte insett att det finns en poäng med att betala tillbaks en del åt det fädernesland som möjliggjort hans karriär.

15.8.2018

Skivrecension: Crusells musik en outsinlig källa till glädje

Engelske mästerklarinettisten Michael Collins och Svenska kammarorkestern har gjort fräscha och medryckande tolkningar av Bernhard Henrik Crusells musik.

3.8.2018

Konsertrecension: De subtila valörernas och schatteringarnas fest

Jeremy Denks recital vid Mänttä musikfestspel visade att konstnärlige ledaren Niklas Pokki har den rätta vittringen när det gäller pianister som skapat sig en spännande profil och passar in i Mänttäfilosofin.

3.8.2018

Konsertrecension: Konstruktiv dialog mellan Aho och Beethoven

Mänttä musikfestspels öppningskonsert bjöd på ett uruppförande av Kalevi Aho. Sonja Fräki excellerade Ahos krävande pianotextur med förbluffande lätthet.

2.8.2018

Operarecension: Traditionell och välsjungen Tosca à la Torre del Lago

Tisdagskvällens stora utropstecken i Nyslott var unga Svetlana Kasyans visuellt övertygande och mustigt dramatiskt klingande operadiva Floria Tosca.

1.8.2018

Operarecension: Slagkraftig Turandot på besök från Puccinis hemknutar

Det är den etablerade förkortade versionen av slutet som gäller när Turandot görs vid Nyslotts operafestspel. Även om det nu om någonsin hade varit läge för att göra Alfanos långa originalslut.

30.7.2018

Konsertrecension: Ypperlig musikerfamilj som rör sig på samma våglängd

Cecilia Zilliacus har lyckats bra med att ringa in det klingande Leipzig i sitt program på Musikfestspelen Korsholm, med det estniska sidotemat som en utmärkt fungerande motvikt.

27.7.2018

Konsertrecension: Musikaliskt tapasbord vid Musikfestspelen Korsholm

Kulturmetropolen Leipzig är en outsinlig tematisk brunn vid Musikfestspelen Korsholm när Cecilia Zilliacus tagit över rodret som konstnärlig ledare.

20.7.2018

Konsertrecension: Musikalisk pajkastning och vassa tonsättarpennor

Onsdagstemat på Kuhmo kammarmusik berörde vad musikhistoriens stora figurer tänkt om varandra och hur det estetiska idealet varierat från kultur till kultur.

19.7.2018

Konsertrecension: Magiska fåglar och vattenplask

Kuhmo kammarmusik får stundom kritik för en överdrivet konservativ programplanering. De etablerade tonsättarnamnen från 1700- och 1800-talen är måhända överrepresenterade vid Lammasjärvis strand, men så bör det väl egentligen även vara.

18.7.2018

Konsertrecension: Sedvanlig musikalisk sillsallad vid Kuhmo kammarmusik

Kuhmo kammarmusiks konstnärlige ledare Vladimir Mendelssohns huvudlösa sätt att konfrontera stilar och genrer är i bästa fall befriande. Måndagens kvällskonserter bjöd på en blandad programhelhet.

1.7.2018

Forssa ljuder av stadens store sons musik

Ingen är profet i sitt fädernesland. Den gamla sanningen gäller i högsta grad Kalevi Aho (f. 1949), vars musik i dagsläget spelas betydligt oftare utomlands än i Finland. I värsta fall är man inte profet ens på sin hemort. Något som delvis aktualiserades i samband med den tredje upplagan av Musica Kalevi Aho, som under veckoslutet gick av stapeln i Ahos hemstad Forssa.