Mats Liljeroos

Mats Liljeroos

Musikkritiker

Senast publicerade artiklar

20.9.2018

Konsertrecension: Naturligt musikantiska Nikita Boriso-Glebsky karamelliserade RSO-konserten

RSO dukade upp två väsensskilda symfonier och chosefria humoresker under konserten med Dima Slobodeniouk.

15.9.2018

Konsertrecension: Rebellisk symfoniker möter skvattgalen kung

Är det klokt av Tapiola Sinfonietta att spela Beethovens alla symfonier? Ja, anser recensenten.

12.9.2018

Konsertrecension: Säregna stämningar i nya verk för röst och gitarr

Vi borde absolut se flera satsningar likt denna, skriver Mats Liljeroos med anledning av Petri Kumelas och Tuuli Lindebergs konsert med nyskriven musik för röst och gitarr.

9.9.2018

Konsertrecension: Förlegat festivalkoncept i Lahtis

Att år ut och år in veva ungefär samma orkesterrepertoar med symfonier, tondikter och skådespelsmusik är, välfyllda salar till trots, knappast speciellt meningsfullt och nu skulle det gälla att vidga vyerna, skriver Mats Liljeroos.

8.9.2018

Musikalrecension: Musikaliskt levande schackspel på svenska

Intrigen är tunn så det förslår, men Maria Sids regi fångar det väsentliga i den andefattiga storyn. I övrigt är det musiken som bär upp Chess och här fungerar Svenska Teaterns version som smort.

7.9.2018

Konsertrecension: Sprudlande spelglädje på Sibeliusdagar

Sibeliusdagarna i Lovisa visar i år upp en musikerfamilj vars sammansättning är mer harmonisk än någonsin. Ett verkligt kap var det att få 34-åriga pianiststjärnan Víkingur Ólafsson på besök.

6.9.2018

Konsertrecension: En pärla bland konsertprogram

RSO öppnade stiligt säsongen med att spela tre radikaler med känsla för form.

5.9.2018

Skivrecension: Schumann med lätthet och fräschör

Aapo Häkkinen opererar med ett sångargarde av yppersta internationella klass på Helsingfors barockorkesters nya skiva.

5.9.2018

Skivrecension: En svensk Korngold i farten

Den produktive mästerorkestratören Rolf Martinsson är något av en särling både i sitt hemland och i vidare perspektiv.

31.8.2018

Musikalrecension: There is no business like shoe business

Publiken är extatisk under premiären för Broadwaysuccén Kinky Boots på Helsingfors stadsteater. Showen är av internationell toppklass och kanske teaterns största succé genom tiderna.

22.8.2018

Konsertrecension: Italienskt för hela slanten

Festligt och fantasifullt, med dråpliga inslag. Freiburgs barockorkester stod för en helgjuten insats i Musikhuset.

19.8.2018

Konsertrecension: Estetiskt fördomsfri 60-åring satsar på den unga generationen

Esa-Pekka Salonen är, inte helt utan orsak, vårt lands internationellt mest kända dirigent genom tiderna och vore inte den han är om han – som inte föddes med silversked i mun – inte insett att det finns en poäng med att betala tillbaks en del åt det fädernesland som möjliggjort hans karriär.

15.8.2018

Skivrecension: Crusells musik en outsinlig källa till glädje

Engelske mästerklarinettisten Michael Collins och Svenska kammarorkestern har gjort fräscha och medryckande tolkningar av Bernhard Henrik Crusells musik.

3.8.2018

Konsertrecension: De subtila valörernas och schatteringarnas fest

Jeremy Denks recital vid Mänttä musikfestspel visade att konstnärlige ledaren Niklas Pokki har den rätta vittringen när det gäller pianister som skapat sig en spännande profil och passar in i Mänttäfilosofin.

3.8.2018

Konsertrecension: Konstruktiv dialog mellan Aho och Beethoven

Mänttä musikfestspels öppningskonsert bjöd på ett uruppförande av Kalevi Aho. Sonja Fräki excellerade Ahos krävande pianotextur med förbluffande lätthet.

2.8.2018

Operarecension: Traditionell och välsjungen Tosca à la Torre del Lago

Tisdagskvällens stora utropstecken i Nyslott var unga Svetlana Kasyans visuellt övertygande och mustigt dramatiskt klingande operadiva Floria Tosca.

1.8.2018

Operarecension: Slagkraftig Turandot på besök från Puccinis hemknutar

Det är den etablerade förkortade versionen av slutet som gäller när Turandot görs vid Nyslotts operafestspel. Även om det nu om någonsin hade varit läge för att göra Alfanos långa originalslut.

30.7.2018

Konsertrecension: Ypperlig musikerfamilj som rör sig på samma våglängd

Cecilia Zilliacus har lyckats bra med att ringa in det klingande Leipzig i sitt program på Musikfestspelen Korsholm, med det estniska sidotemat som en utmärkt fungerande motvikt.

27.7.2018

Konsertrecension: Musikaliskt tapasbord vid Musikfestspelen Korsholm

Kulturmetropolen Leipzig är en outsinlig tematisk brunn vid Musikfestspelen Korsholm när Cecilia Zilliacus tagit över rodret som konstnärlig ledare.

20.7.2018

Konsertrecension: Musikalisk pajkastning och vassa tonsättarpennor

Onsdagstemat på Kuhmo kammarmusik berörde vad musikhistoriens stora figurer tänkt om varandra och hur det estetiska idealet varierat från kultur till kultur.

19.7.2018

Konsertrecension: Magiska fåglar och vattenplask

Kuhmo kammarmusik får stundom kritik för en överdrivet konservativ programplanering. De etablerade tonsättarnamnen från 1700- och 1800-talen är måhända överrepresenterade vid Lammasjärvis strand, men så bör det väl egentligen även vara.

18.7.2018

Konsertrecension: Sedvanlig musikalisk sillsallad vid Kuhmo kammarmusik

Kuhmo kammarmusiks konstnärlige ledare Vladimir Mendelssohns huvudlösa sätt att konfrontera stilar och genrer är i bästa fall befriande. Måndagens kvällskonserter bjöd på en blandad programhelhet.

1.7.2018

Forssa ljuder av stadens store sons musik

Ingen är profet i sitt fädernesland. Den gamla sanningen gäller i högsta grad Kalevi Aho (f. 1949), vars musik i dagsläget spelas betydligt oftare utomlands än i Finland. I värsta fall är man inte profet ens på sin hemort. Något som delvis aktualiserades i samband med den tredje upplagan av Musica Kalevi Aho, som under veckoslutet gick av stapeln i Ahos hemstad Forssa.

29.6.2018

Teaterrecension: West Side Story på frejdig västnyländska

Den ambitiösa koreografin sprängde gränserna för gängse amatörsammanhang. Musikaliskt är West Side Story en hård nöt att knäcka, men visst är den lika obehagligt brännande i dag som 1957, skriver Mats Liljeroos efter att ha sett uppsättningen på Raseborgs sommarteater.

28.6.2018

Konsertrecension: Avanti! i Agricolas hemknutar

Den intima kopplingen mellan inhemsk folkton och renässansestetik var ett bärande tema på Avantifestivalens inledande konsert som tillägnades Mikael Agricola.

21.6.2018

Konsertrecension: Pastischer och äkta vara

Violinisten Abel Puustinen och pianisten Johannes Piirto bjöd på ett smidigt och glädjefyllt spel under sin konsert i Berghälls kyrka.

20.6.2018

Skivrecension: Välformulerad Mahler à la Vänskä

När Minnesota Orchestra under Osmo Vänskäs ledning tar sig an Mahlers Symfoni nr 6 är resultatet ärligt, genomtänkt och genuint musikaliskt.

17.6.2018

Impuls: Ringen på hemmaplan

Inget lyckas rasera det musikaliskt gedigna helhetsbygget när Wagners Ringen sätts upp i Leipzig.

6.6.2018

Skivrecension: Brahms på periodens instrument

Tuija Hakkilas och Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchs trumfkort på skivan med Brahms violinsonater är nyttjandet av periodinstrument.

5.6.2018

Blandad kör dominerade vid Vocal Espoos körtävling

Idén att öppna Esbo körfestival, som nuförtiden lystrar till det internationellt gångbara Vocal Espoo, med en körtävling har blivit en succé.

30.5.2018

Skivrecension: Analytiska och känslosamma violinkonserter

Christian Tetzlaffs insiktsfulla läsning av Béla Bartóks andra violinkonsert framstår som en av de mest angelägna på ett bra tag.

27.5.2018

Konsertrecension: Psykisk instabilitet och cyklisk historiesyn

Radions symfoniorkesters sista program för terminen gjorde en glad med sina genomtänkta kopplingar och röda trådar. Inte minst blev jag glad av att få höra en av det förra århundradets på många sätt mest underskattade visionärer.

23.5.2018

Skivrecension: Laddade nordgrenska besvärjelser

En handfull högexpressiva och laddade verk ryms på den nya skivan med kammarmusik av Pehr Henrik Nordgren.

21.5.2018

Konsertrecension: I den grå zonen mellan konstmusik och jazz

Det mesta kretsade kring valthornisten Gunther Schuller och begreppet Third Stream under RSO:s kammarmusikkonsert i söndags.

19.5.2018

Konsertrecension: Sprakande rytmer och charmig nostalgi

De två första åren med Susanna Mälkki som chefdirigent för HSO har varit något så när konstnärligt tillfredsställande, men kanske lite linjelösa på sistone, skriver Mats Liljeroos efter säsongsavslutningen i fredags.

16.5.2018

Konsertrecension: Ett trösterikt requiem för alla själar och alla tider

I min hemstad Vasa talade många ännu under min uppväxt om frihetskriget. Själv lärde jag mig att det heter inbördeskriget, medan Helsingfors kammarkör i sin information använder benämningen medborgarkriget.

15.5.2018

Konsertrecension: Optimal syntes mellan Wien och Berlin

Bayerska radions symfoniorkester ter sig för HBL:s recensent som en av världens bästa symfoniorkestrar, en kombination av Wien- och Berlinfilharmonikerna.

15.5.2018

Skivrecension: Flexibelt orkestersmide av solidaste slag

Sebastian Fagerlund hör till det fåtal lyckligt lottade samtidstonsättare som kan räkna med att de centrala verken ges ut på skiva inom några år efter uruppförandena. Den senaste plattan bjuder på två orkesterverk och ett verk för gitarr.

11.5.2018

Konsertrecension: Tysk och österrikisk inbördes beundran

HSO-musikerna förföll på Kristi himmelsfärdsaftonen till sin skötesynd i den klassiska och förromantiska repertoaren när dirigenten inte är på dem som en hök; ett momentant slappt och klangligt diffust spel.

6.5.2018

Konsertrecension: Hur definiera begreppet klassiker?

Avanti! tycks åtminstone tillsvidare ha räddats från undergångens brant, och bjöd på en småfyndig men spretig konsert bestående av klassiker från barock till jazz.

24.4.2018

Skivrecension: Gitarrens Paganini

Petri Kumela har sammanställt ett tvärsnitt av gitarrmästaren Fernando Sors musik, som han tolkar på en gitarr av samma typ som Sor själv använde.

24.4.2018

Skivrecension: Medryckande damkörsbesvärjelser

Damkören KYN hör till våra mest fördomsfritt tänkande damkörer, och eftersom körens dras mot etnojazzhållet är det svårt att tänka sig en bättre samarbetspartner än Jukka Linkola.

17.4.2018

Skivrecensioner: Emotionellt levande Beethovenspel

Lars Vogt musicerar insiktsfullt och emotionellt levande på sin tredje skiva med Beethovenkonserter. Samarbetet med Royal Northern Sinfonia är närapå telepatiskt.

17.4.2018

Konsertrecension: Opersonlig återanvändning av avantgardistiskt allmängods

Den utlovade experimentella musikteatern tedde sig för Hbl:s recensent närmast som en rörande traditionell konsertsituation med applåder mellan verken, bugande tonsättare och en paus halvvägs. Inte heller det visuella elementet gav någon tilläggsdimension.

10.4.2018

Skivrecension: Estniska fåglar och australiska heliga berg

Erkki-Sven Tüür är mer produktiv än någonsin. Hans naturinspirerade verk för blockflöjt och stråkar är den nya skivans starkaste verk, tycker HBL:s recensent.

7.4.2018

Konsertrecension: Vännerna Walton och Hindemith i farten

Altviolinkonserten blev den förenande faktorn mellan kollegerna William Walton och Paul Hindemith. Nils Mönkemeyer bjöd på en genomtänkt tolkning, taiwanesiske dirigentkometen Tung-Chieh Chuang på ett analytiskt grepp.

3.4.2018

Skivrecension: Fruktbart kontrasterande cellosonater

Rautavaaras tre cellosonater är tillräckligt olika varandra för en fruktbar kontrast. Skivan kan eventuellt bli pianisten Gunilla Süssmans sista.