Mats Liljeroos

Mats Liljeroos

Musikkritiker

Senast publicerade artiklar

7.7.2020

Nu kan rysande bra och visionär opera avnjutas gratis från hemmasoffan

När operahusen stängts har nätets möjligheter öppnats på ett aldrig tidigare skådat sätt. Mats Liljeroos tipsar om fyra sällsynta och högklassiga operaproduktioner, från pinfärska thrillrar om klimatkrisen till negligerade guldkorn ur historien.

Premium

3.7.2020

Konsertrecension: Beethoven och hans husgud

Beethoven och Händel fanns på repertoaren när Helsingfors kammarmusikfestival inleddes på torsdagen.

Premium

26.6.2020

Ruggiga mardrömsvisioner och energihöjande vitamininjektioner – Esa-Pekka Salonen satte guldkant på Avantis Mini-Sommarmusik

Avantis 35:e Sommarmusik sköts som bekant upp till nästa år, men i stället ordnades en dagslång minifestival och precis som på det glada 80-talet gav man sig ut på gator och torg, kaféer och uteserveringar, med klassiskt och populärt i en salig blandning.

Premium

17.6.2020

Skivrecension: När de beethovenska pusselbitarna faller på sina rätta platser

Stephen Houghs och RSO:s dokumentation av Beethovens samtliga pianokonserter känns som en av de viktigaste någonsin, enligt Mats Liljeroos.

Premium

10.6.2020

Skivrecension: Den sena Beethoven med innerlighet och djup

Tetzlaffkvartetten spelar Beethovens sena kvartetter med djupsinnigt analytisk och tidvis lekfullt kapriciös framtoning.

Premium

26.5.2020

Skivrecension: Prokofjev, en sällsynt begåvning från tidiga år

Dima Slobodeniouk ger prov på såväl tidig som sen produktion på plattan med Sinfonia Lahti.

Premium

23.5.2020

Impuls: Många vägar till klanglig salighet

När körveteranen Jan Salvén sticker ut hakan och påtalar en klangens förflackning i våra körer i allmänhet och i manskörerna i synnerhet är han inte ute i ogjort väder.

Premium

20.5.2020

Skivrecension: Mässan som retade gallfeber på prinsen

Att Beethovens Mässa i C-dur negligerats på konsertprogrammen är ofattbart. Leif Segerstams och Åbofilharmonikernas färska inspelning kan bidra till att väcka intresset.

Premium

11.5.2020

Orkesterrecension: Tonsättare i fruktbara samtal

Tre kvinnliga tonsättare stod i fokus på Tapiola Sinfoniettas strömmade konsert.

Premium

5.5.2020

Skivrecension: Gitarren låter som en dröm

Ismo Eskelinen samlar välvald nutida musik för gitarr på skivan Kromos, uppkallad efter Sebastian Fagerlunds stycke.

Premium

28.4.2020

Skivrecension: Hindemith har tagits in från kylan

Christoph Eschenbachs skiva med kammarmusik av Paul Hindemith presenterar en rehabiliterad tonsättare på gott humör.

Premium

28.4.2020

Skivrecension: Historiskt kontextualiserad Brahms med tanke och känsla

Sällan har en ny kammarmusikskiva lockat till så aktivt lyssnande och dito tankeverksamhet som Markus Hohtis och Emil Holmströms Albautgåva med Brahms cellosonater.

Premium

22.4.2020

Impuls: Med Papa Haydn som empatisk vän i nöd och lust

Inled dagen med en Haydnsymfoni, avsluta den med en stråkkvartett och vik söndagarna för de sex sista mässorna.

Premium

8.4.2020

Skivrecension: Nostalgiska läckerbitar från Wienoperettens glansdagar

Då tenoren Jonas Kaufmann hänger sig åt musik med Wientema är det krämigt, stundtals vådligt sött, men berusande välsmakande.

Premium

7.4.2020

Skivrecension: Pekka Kostiainens Triduum Paschale är en dramatiskt laddad resa från nattvard till uppståndelse

Pekka Kostiainen har måhända inte platsat bland den mer mediesexiga fraktionen av inhemska samtidstonsättare, men hans påskoratorium imponerar både i fråga om kör- och orkesterbehandling.

Premium

3.4.2020

Konsertrecension: Mozartskt välljud på oboe och klarinett

Om stråkarna stod i fokus vid RSO:s senaste strömmade kammarmusikkonsert var det nu dags för blåsarna att visa sig på styva linan.

Premium

25.3.2020

Skivrecension: Oktettglädjen flödar i strida strömmar

Den sagolika samspeltheten är frapperande på Meta4s första skiva tillsammans med Gringoltskvartetten, där man tar sig an två storverk komponerade vid förbluffande ung ålder.

Premium

20.3.2020

Konsertrecension: Lämplig inkörsport till den kammarmusikaliske Beethoven

Vem är väl inte Beethovenfan? Radions symfoniorkesters kammarmusikkonsert i strömmad form var dramaturgiskt välfungerande.

Premium

18.3.2020

Impuls: I dessa eldfängda metoo-tider kunde det vara på sin plats med någon form av "skattejoo"

Mats Liljeroos berättar om tankar kring utflyttade musiker och den finländska skattebjörnens omfamning.

Premium

14.3.2020

Konsertrecension: Vokala och textmässiga nyanser förtydligas – Så låter RSO:s strömmade konsert

Situationen påminde de facto om en lyckad skivinspelningssession, skriver Mats Liljeroos om Radions symfoniorkesters konsert, som i fredags hölls i Musikhusets tomma sal och strömmades.

Premium

13.3.2020

Konsertrecension: Färgstark kavalkad över åtta decennier av kreativ galenskap

Efter 80-årskonserten är det bara att hoppas att Mauri Antero Numminen länge än fungerar som en nagel i ögat på etablissemangets besserwissrar.

Premium

4.3.2020

Konsertrecension: Waldsteinsonaten som attraherande klangkropp

Beethovens Waldsteinsonat blev den självklara höjdpunkten under Olli Mustonen tisdagskonsert. Han tutade och körde för brinnande livet utan att HBL:s recensent någonsin fick känslan av spektakulär teknisk uppvisning för sin egen skull.

Premium

2.3.2020

Konsertrecension: Pianotrion sedd ur ett whittallskt perspektiv

Söndagens konsert i Sandudd bjöd på både ett uruppförande av Matthew Whittall och verk föreslagna av honom eller kopplade till hans originella skapelse.

Premium

2.3.2020

Visor om damer, mymlor och gökar – visdiktaren Tove Janssons bortglömda pärlor dammas av

Visdiktaren Tove Jansson uppmärksammas med en konsertföreställning på Svenska Teaterns Amos-scen. Östnylands recensent Mats Liljeroos berörs av den sympatiska helheten där vispärlor som fallit i glömska putsas av och tolkas av en uttrycksfull Emma Klingenberg.

Premium

27.2.2020

En två sekler gammal uppdatering på sociala medier

Helsingfors stadsorkester och Klaus Mäkelä gjorde en levande och analytisk tolkning av två stora Berliozverk, skriver Mats Liljeroos. De två verken framfördes som en helhet enligt tonsättarens ursprungliga önskan.

Premium

25.2.2020

Skivrecension: Konstruktiva synvinklar på det symfoniska dilemmat

Detta är musik som obönhörligt griper tag i en från och med den kraftfulla inledande gesten, skriver Mats Liljeroos om Radions symfoniorkesters nya skiva med två symfonier av polacken Witold Lutosławski.

Premium

19.2.2020

Skivrecension: En favoritcellists välavvägda och uttrycksfulla solorecital

Bach lyser med sin frånvaro, även om fyra av fem kompositioner på Kati Raitinens skiva relaterar till denna solocellomusikens gudfader.

Premium

15.2.2020

Konsertrecension: Färgsprakande symfonisk dansmusik

Nicholas Collon dirigerade en innovativ programhelhet med två verk benämnda S och en av millenniets originellaste violinkonserter i fokus.

Premium

13.2.2020

Konsertrecension: Alla älskar Rossini, speciellt när musiken dirigeras av Simone Young

HSO:s italienska säsong har bjudit på ett försvarligt antal Rossiniuvertyrer. Il signor Bruschino stod i turen när Simone Young dirigerade orkestern.

Premium

8.2.2020

Konsertrecension: HSO tog försummad symfoniker till heders

En hålkindad heavystjärna fick också plats på konsertprogrammet.

Premium

2.2.2020

Konsertrecension: Berikande samarbete kring Faurés hjärtegripande Requiem

Konsertproduktionen hade uppenbara brister, men det klangliga resultatet var en fröjd för örat när Evivakören, Muntra Musikanter och Wegelius Kammarstråkar sammanstrålade.

Premium

1.2.2020

Konsertrecension: Imponerande när Emilia Hoving dirigerar Tapiola Sinfonietta

Den 25-åriga Emilia Hoving besitter av allt att döma samtliga de egenskaper, analytiska och känslomässiga, som gör en bra dirigent, skriver Mats Liljeroos.

Premium

29.1.2020

Konsertrecension: Tilltalande fransk triss på Operan

Operaorkesterns helfranska konsertprogram var tilltalande och väl genomtänkt, med tre finfina och sinsemellan tillräckligt varierade verk.

Premium

29.1.2020

Skivrecension: Beethovenrariteter för röst och scen

Åbofilharmonikernas Beethovenplattor innehåller såväl pärlor som kuriositeter.

Premium

27.1.2020

Docpoint: Anna-Karin Grönroos dokumentär om dirigentklassen vid Sibelius-Akademin har ett konventionellt men fungerande grepp

Det är fascinerande att följa med hur olika lärarna ansar sina plantor i Anna-Karin Grönroos dokumentär om dirigentutbildningen vid Sibelius-Akademin. För det mesta är det frid och fröjd, kanske rentav i onödigt hög grad.

Premium

25.1.2020

Konsertrecension: Konsten att ta sig upp ur det symfoniska djupet

Dallapiccola och Bruckner är en repertoar som HSO kan som sin egen ficka. Det var ren och skär njutning att höra stråkarnas, bleckets och träblåsarnas närapå perfekta förening i fredags.

Premium

22.1.2020

Konsertrecension: Brahms med känsla för tidens estetik

Christoffer Sundqvist och Emil Holmström stod för helgjutet duospel när Brahms musik för klarinett och piano framfördes.

Premium

22.1.2020

22 manliga tonsättare som borde spelas betydligt oftare

Vem talar för de oförtjänt negligerade manliga tonsättarna? Mats Liljeroos plockar fram tjugotvå stycken och nämner verken som åtminstone borde framföras.

Premium

18.1.2020

Berlioz visionära storverk i adekvat konsertversion

Fausts fördömelse har inte gjorts i Finland på tjugo år. Hannu Lintu och RSO stod för dramaturgiskt väldisponerad tolkning och det var verkligen hög tid för en repris, skriver Mats Liljeroos.

Premium

17.1.2020

Operettrecension: Kärlek och galenskap i antikens Finland

Ville Saukkonen låter Sparta bli den idrottstokiga nationen Sportia i sin uppsättning av Sköna Helena.

Premium

15.1.2020

Skivrecension: Tuomas Turriago visar upp rättframt janusansikte

Musikaliskt mångsidiga Tuomas Turriago skriver rasande skickligt för sitt instrument, pianot, slår en imponerad Mats Liljeroos fast.

Premium

15.1.2020

Skivrecension: Klangligt tilltalande på cello och gitarr

Den ovanliga kombinationen är uttrycksfull och skön. Det är bara att hoppas på att det skrevs fler originalkompositioner för cello och gitarr.

Premium

7.1.2020

Konsertrecension: Gruvligt triangeldrama i nostalgiskt drypande tondräkt – så lät den nya musiken till Kaurismäkis Juha

HSO:s trettondagskonsert presenterade ett nytt partitur till förra seklets sista stumfilm.

Premium

2.1.2020

Konsertrecension: Historien gömmer en grym musikskatt – Johann Adolph Hasses Irene är ett emotionellt fullödigt bysantinskt relationsdrama

En skivinspelning av Johann Adolph Hasses trettionde opera Irene vore en given världssensation, slår Mats Liljeroos fast.

Premium

19.12.2019

Konsertrecension: Svängiga barockdanser inför jul

Personkemin mellan barockgurun Rachel Podger och Tapiola Sinfoniettan tycks operera på högsta möjliga nivå.

Premium

18.12.2019

Skivrecension: Fascinerande glimtar från en surrealistisk musikalisk spegelvärld

Anletena splittras och förvrängs till oigenkännlighet medan skrattet stundtals fastnar i halsen, skriver Mats Liljeroos med anledning av skivan med musik av Perttu Haapanen.

Premium