4.3.2021
Frågetecknen är många visavi Siri Branders Elegie, som dammades av efter en paus på 127 år. Suveräna samtidsmusikspecialisten Claire Chase visade prov på både halsbrytande virtuositet och spännande expressivitet.
Premium3.3.2021
CelloFest har hittat en bra balans mellan standardrepertoar, oförtjänt bortglömda pärlor och nyaste nytt. Uruppföranden av Tara Valkonen och estniska Alisson Kruusmaa gav mersmak och väckte recensentens nyfikenhet.
Premium3.3.2021
Skivtiteln ”Drömmerskan" träffar mitt i prick. Det handlar om romantiskt trånsjuka, stundtals nog så erotiskt färgade drömmar, tolkade av en rad experter på tidig musik. De mindre kända låtsnickarnamnen får en intuitivt att spetsa öronen.
Premium23.2.2021
Storverket Gurre-Lieder har spelats in på skiva talrika gånger men att den senaste, signerad Christian Thielemann, går direkt upp bland de bästa är ingen överraskning. Dagens hetaste Strauss-sopran Camilla Nylund ter sig som det optimala valet för Toves roll.
Premium20.2.2021
Soloinpassen i orkesterleden prickades in med smak och precision, tuttina klingade märgfullt och robust och helhetsintrycket var oemotståndligt medryckande.
Premium13.2.2021
Jazzen och konstmusiken har flirtat med varandra under hela jazzens sekellånga existens men någon egentlig kärlekssaga kan man knappast tala om, därtill är de alltför väsensskilda. Tack vare ett antal lika fördomsfria som innovativa förmågor på bägge sidor skranken har vissa närmanden dock varit möjliga, med stundtals rätt så spännande legeringar som resultat.
Premium10.2.2021
Pietro Locatelli var sin tids hårdrockvirtuos och Ilja Gringolts kastar sig ut i violinkonserterna med dödsförakt. Inte en endaste ton klingar oengagerat.
Premium6.2.2021
Recensentens höga förväntningar efter torsdagens inledningskonsert infriades med råge under Musica nova-festivalfredagen.
Premium3.2.2021
Två tyska körer imponerar med sina tolkningar av nordiska körpärlor från Nørgård till Mäntyjärvi. Lejonparten av verken representerar en relativt ”snäll” körestetik, men friktion saknas inte heller. Ungdomskörens precision i harmonierna får recensenten att rysa av välbehag.
Premium30.1.2021
En sen annullering ställde till planerna för Helsingfors stadsorkester och resulterade i ett ganska fantasilöst program. Men Helena Juntunens sopran skimrade skönt, skriver HBL:s recensent.
Premium27.1.2021
Lettisk eller kanadensisk tonsättare? Bägge två epiteten passar in på Tālivaldis Ķeniņš, vars musik är lättillgänglig utan att vara banal. Ondines fina satsning på att lyfta fram baltiska tonsättare fortsätter.
Premium23.1.2021
Den 26-åriga amerikanske pianisten Conrad Tao bjöd på ett rent virtuosfyrverkeri när han gästade RSO i fredags. Hans välbalanserade spel visar på en mognad som inte är någon självklarhet för en så ung musiker.
Premium16.1.2021
Dirigenten Susanna Mälkki är en hejare på samtidsmusik och en icke oäven sibelian. Mats Liljeroos frågar sig varför Betsy Jolas musik inte oftare återfinns på de inhemska konsertprogrammen.
Premium16.1.2021
Alex Ross har utfört ett veritabelt herkulesarbete med sin massiva bok om Wagners inflytande på konst och politik. Det blir en svindlande odyssé genom närapå två sekel av kultur-, idé- och samhällshistoria. Varje kreativt tänkande och agerande person under de senaste hundrafemtio åren har nödgats etablera något slags relation till Wagner, skriver Mats Liljeroos i sin recension.
Premium13.1.2021
"Ofullbordade och förkomna kompositioner, liksom överlag kulturskatter på villovägar, är tacksamt litterärt stoff."
Premium12.1.2021
Den seriösa skivsatsningen på Uuno Klamis kammarmusik fyller viktiga luckor och belyser vägen till hans orkestrala mästerverk.
Premium5.1.2021
I den nya modernistgenerationen av tonsättare hör Sebastian Hilli till de yngre och mest kompromisslösa. Hans visitkortsskiva är förstummande virtuost förverkligad och en nog så stilig fjäder i hatten.
Premium23.12.2020
Bruckners motetter må vara miniatyrer till formatet, men definitivt inte i fråga om emotionell och dramaturgisk substans.
Premium17.12.2020
Gott mot ont, intuitivt mot rationellt. Polariteter var den röda tråden i säsongens sista RSO-program.
Premium16.12.2020
Cambridgekörens fräscha klang och klockrena intonation imponerar i inspelningen av Jaakko Mäntyjärvis sakrala körverk, medan Helsingfors kammarkör tacklar Sampo Haapamäkis och Antti Auvinens nyskapande fusioner till fulländning.
Premium12.12.2020
Systrarna Anu och Piia Komsi tog sig teatraliskt an Unsuk Chins vitsiga komposition skriven för dem under RSO:s strömmade fredagskonsert. Någon typisk storgårdsk röd tråd gick däremot denna gång inte att finna i helheten.
Premium1.12.2020
Janáčeks pianomusik är lika originell som expressiv musik. Sanna Vaarnis tolkningar bjuder på en hel del värdefulla insikter.
Premium27.11.2020
Ryan Wigglesworth hoppade behändigt från dirigentpodiet till rollen som pianosolist. Tyvärr smakade helheten trä.
Premium21.11.2020
Tapiola Sinfonietta med Pekka Kuusisto på dirigentpodiet bjöd i fredags på skör sensitivitet och handgriplig expressivitet i sin starka Ofeliatolkning. Kan kompositören Brett Dean vara den största sceniska Shakespearetolkaren i modern tid?
Premium14.11.2020
Mycket skvättande och skvimpande blev det på Helsingfors stadsorkesterns konsert denna vecka, då Esa-Pekka Salonen var tillbaka framför orkestern, med samma Ravelverk som vid debuten för fyrtio år sedan.
Premium10.11.2020
Antti Auvinen tar ut svängarna och väsnas av hjärtans lust, men på ett nog så konstruktivt och intelligent sätt, skriver Mats Liljeroos om inspelningen av den finländska tonsättarens tre stora orkesterverk.
Premium5.11.2020
Onsdagens konsert med Radions symfoniorkester lyfte fram den mer sällan framförde Mieczyslaw Weinberg. Speciellt stråkarna hade en fin kväll.
Premium31.10.2020
Kajsa Dahlbäck har av allt att döma ägnat en hel del forskarmöda åt repertoaren. Hennes ljust skimrande och märgfulla stämma lämpade sig väl för estetiken och inlevelsen var det sannerligen inte heller något fel på.
Premium29.10.2020
Den uruppförda konserten för saxofonkvartett och symfonisk blåsorkester satte guldkant på det ambitiöst upplagda konsertprogrammet.
Premium28.10.2020
Peter Liebersons musik är på det stora hela oemotståndlig, inte minst emotionellt, resonerar Mats Liljeroos.
Premium22.10.2020
Nicholas Collon har övertygat HBL:s Mats Liljeroos om sin förmåga att leda RSO. "Varje gång jag ser och hör Collon agera tillsammans med sin blivande orkester slås jag av hur mödolöst allting ter sig", skriver han.
Premium14.10.2020
Svensk-ryska Victoria Borisova-Ollas färgsprakande orkestrala fresker är inspirerade av både Münchens klockor och en roman av Salman Rushdie.
Premium4.10.2020
Josefin Silén äger rollen som Mary Poppins i Svenska Teaterns fräscha musikaluppsättning. Stundtals är den faktiskt smått magisk, skriver Mats Liljeroos.
Premium3.10.2020
RSO gav två charmigt kontrasterande urpremiärer på tonsättarföreningens jubileumskonsert.
Premium1.10.2020
Iida-Vilhelmiina Sinivalo tar steget utanför de sedvanliga konsertformatet när hon talar om klimatförändringen och människans roll i skapelsen med Palefaces hjälp.
Premium29.9.2020
Petri Kumelas skiva slår det mesta recensenten stött på.
Premium26.9.2020
Akademens strömmade konsert började illa men utvecklades till en njutbar helhet.
Premium22.9.2020
Genom åtta klaversonater belyser Tuija Hakkila förtjänstfullt Joseph Haydns breda uttrycksmässiga skala.
Premium22.9.2020
Skivinspelningen av Kalevi Ahos slagverkskonsert är senkommen, men desto mer välkommen, menar Mats Liljeroos.
Premium19.9.2020
Paavali Jumppanen verkade formligen njuta av att känna, smeka och leka sig igenom Schumanns pianokonsert.
Premium11.9.2020
Radions symfoniorkester bjöd på en ypperlig helhet med Hindemith, Stravinsky och Wagner på programmet.
Premium8.9.2020
Outi Tarkiainens kammarorkesterverk är både subtila och sensuella, enligt Mats Liljeroos.
Premium5.9.2020
Societetshuset i Lovisa återuppstod som en av landets förnämligaste kammarmusiksalar under Sibeliusdagarna, trots att staden har kniven på strupen ekonomiskt och skär i kulturanslagen.
Premium4.9.2020
Filmen Groundhog Day har karakteriserats som en romantisk komedi med avsevärda existentiella och filosofiska djup. Detsamma gäller den genuint underhållande musikalen, samtidigt som den ställer angelägna frågor om hur vi använder den tid som är oss beskärd.
Premium3.9.2020
Sibeliusdagarna i Lovisa körde i gång i går till ackompanjemang av hotfullt mörka moln vid horisonten i form av stadens minst sagt kontroversiella beslut att dra den ekonomiska mattan under festivalfötterna.
Premium19.8.2020
Virpi Räisänen är full av uttryck när hon sjunger och spelar samtidigt. Den enahanda repertoaren på skivan är ändå en lätt besvikelse.
Premium17.8.2020
Två operettörhängen avrundade Dan Karlströms, Tommi Hakalas, Tuomas Pursios och Sami Luttinens jubileumskonsert på Savoyteatern. Rena njutningen, tycker HBL:s recensent.
Premium13.8.2020
20-talet – men inte bara 1920-talet eller 2020-talet – står i fokus på årets upplaga av Katrina kammarmusik på Åland. De flesta konserter kan avnjutas på Ålands radios webbplats, tipsar HBL:s kritiker Mats Liljeroos.
Premium10.8.2020
Till höjdpunkterna vid årets Pellinge musikdagar i Borgå skärgård hörde Monica Groops hudlösa tolkning av Cecilia Damströms Edith Södergran-tonsättningar.
Premium