Mats Liljeroos

Mats Liljeroos

Musikkritiker

Senast publicerade artiklar

20.1.2019

Konsertrecension: Klingande korrespondens mellan den timliga och hinsides världen

Kalevi Aho hyllar kollegan Pehr Henrik Nordgren med ett gripande verk framfört av Mellersta Österbottens kammarorkester.

Premium

18.1.2019

Musikrecension: Mahlers spektakulära kärlekspredikan

Det bjuds på levande musicerande när Radions symfoniorkester under ledning av Hannu Lintu tar sig an Mahlers tvåa.

Premium

15.1.2019

Skivrecension: Pianominiatyristen Kaski i ett nötskal

Heino Kaski hade kanske mera inom sig än han förmådde kanalisera. Det intrycket får man av pianostyckena på Janne Mertanens skiva.

Premium

10.1.2019

Konsertrecension: Gamla och nya världen i skön harmoni

En helamerikansk meny bjöd Helsingfors stadsorkester på i onsdags. Engagerat och balanserat, skriver Mats Liljeroos.

Premium

7.1.2019

Konsertrecension: Pyrande passion i Järnefelts erotiska filmmusik

Sången om den eldröda blomman var en av djärvaste skapelserna för vita duken på sin tid. Att få höra musiken både live och på skiva i tolkning av Jaakko Kuusisto är en fröjd för Mats Liljeroos.

Premium

2.1.2019

Konsertrecension: Rasande fint framförande av hela Egmont

Helsingfors barockorkester välkomnade det nya året med en raritet av Beethoven med mycket mera än bara uvertyren ur Egmont.

Premium

2.1.2019

Impuls: Turner och hans musikaliska likar

Turner kan utan överdrift anses som den moderna konstens fader. Frågan är vem som kunde tänkas vara värdig en motsvarande titel och då finns det nog bara en möjlig kandidat.

Premium

22.12.2018

Konsertrecension: Emotionellt generöst realiserad Mahlersexa

RSO har knappast aldrig spelat Mahler bättre än vid fredagens säsongsavslutning.

Premium

19.12.2018

Skivrecension: Äventyraren Dussek i farten

På nya skivan med Finländska barockorkestern och Meta 4 spelar Alexej Ljubimov och Olga Pasjtjenko stilkänsligt känslosamt Jan Ladislav Dusseks musik.

12.12.2018

Skivrecensioner: Exemplariskt rena julsånger

På kammarkören Audites nya julskiva svarar tre skickliga tonsättare för den välljudande satsens utformning.

9.12.2018

Konsertrecension: Ett klingande ljus i vinternatten

Kammarkören Kaamos arbetar målmedvetet med renhet, intonation, frasering och klanglig balans och resultatet imponerar på recensenten Mats Liljeroos.

8.12.2018

Skivår med lokala vibbar – här är bästa albumen från 2018

Gräv där du står tycks vara devisen bland både artister och kritiker just nu. Därför kom skivåret 2018 att präglas av finlandssvenska kändisar och doldisar, österbottnisk indiepop och ordlösa sånger från Tölö, men också emotionellt högspänd rock, solocembalomusik från 1600-talets Italien och musik av artister med hjärntumörer. Här är våra val, håll till godo!

4.12.2018

Skivrecension: Fräscha filmmusikaliska violinkonserter

Lettiska Baiba Skrides tolkningar av amerikanska och estniska violinkonserter är generöst lyriska. Framför allt är det värdefullt att få dessa alltför sällan hörda verk på skiva.

23.11.2018

Konsertrecension: Den expressiva altviolinen i fokus

Altviolinen äger i rätta händer en oanad uttrycksmässig kapacitet, till exempel när Brett Dean spelar sin egen altviolinkonsert.

21.11.2018

Skivrecension: Lekfullt inbjudande och fräsch Lutosławski

Hannu Lintu har en intuitiv känsla för Witold Lutosławskis estetik, menar recensenten med anledning av RSO:s färska skiva.

17.11.2018

Konsertrecension: I skärningspunkten mellan London och Hollywood

För en gångs skull var rubriken för konserten någorlunda träffande när Ralph Vaughan Williams och Erich Wolfgang Korngolds musik spelades av HSO.

15.11.2018

Konsertrecension: Fräsch 1700-talsrock à la Kreeta-Maria Kentala

Sällan hör man en sådan sväng på Musikhusscenen som när Kreeta-Maria Kentala anger takten för sin gamla orkester.

14.11.2018

Musikrecension: Teoretiskt flummigt men emotionellt okonstlat på klarinett

Doktorsstuderande Lucy Abrams är skickligare på att spela än teoretisera kring musik.

13.11.2018

Skivrecension: Förtrollande klanger och levande rytmik

Julian Anderson är en säregen och mångfasetterad tonsättarröst.

10.11.2018

Konsertrecension: Ett tvärsnitt av den mångsidige Vivaldi

Med fagotten som soloinstrument bjöd Finländska barockorkestern på andlöst vackra tolkningar av arior signerade Vivaldi.

8.11.2018

Konsertrecension: Fruktbara visuella influenser vid skönt kontrasterande festivalöppning

Ett starkt förnimbart visuellt element gick som en röd tråd genom HSO:s onsdagskonsert som samtidigt öppnade Nordiska Musikdagarna.

7.11.2018

Skivrecension: Angenämt klingande saxofonrariteter

Olli-Pekka Tuomisalo har haft den goda smaken att gräva fram flera saxofonkonserter som av olika orsaker negligerats.

4.11.2018

Konsertrecension: Slagkraftig musikalisk tolkning av Paulus öde

Vad händer när man kombinerar manskören Manifestum med blandade kören Somnium Ensemble? Jo, man får en verklig superkör, som med sin blotta volym får nackhåren att resa sig, men som därtill förmår prestera utsökt läckra och bärande pianissimon.

3.11.2018

Konsertrecension: Elgar med näsan i partituret

Stadsorkestern skall ha en eloge för att man valt att lyfta fram Elgar i samband med sin anglosaxiska satsning.

29.10.2018

Konsertrecension: Grankullafest med enhörningar och andra mysterier

Årets tema på Grankulla musikfest – minnet – är lätt enigmatiskt, men öppnar bevisligen dörrar i många riktningar.

27.10.2018

Konsertrecension: Med döden som demokratisk danspartner

Thomas Adès representerar den gamla goda tidens musikertyp med utövande musiker och kompositör i samma paket.

24.10.2018

Tre favoriter efter avslöjande första finalomgång

Varenda en av de exceptionellt begåvade musikerna var värda sin plats i finalen. Men tre av cellisterna framstod som speciellt intressanta när första finalomgången i Paulotävlingen begicks i Hagalund.

24.10.2018

Skivrecension: Lindberg på spaning efter den flyende tiden

Magnus Lindbergs Tempus fugit fungerar som en provkarta över det som varit, samtidigt som verket öppnar dörrar i möjliga framtida estetiska riktningar, resonerar Mats Liljeroos.

22.10.2018

Konsertrecension: Tre decennier med kvartetten Bogányi

När syskonen i musikerfamiljen Bogányi firar 30 år i Finland sker det i form av tre konserter med Pori Sinfonietta.

20.10.2018

Konsertrecension: Rar pianokonsert vid Mackenzie Melemeds efterlängtade återkomst

Samuel Barbers pianokonsert platsade ovanligt väl inom ramen för stadsorkesterns satsning på anglosaxisk musik, skriver Mats Liljeroos.

19.10.2018

Konsertrecension: En järndos av egensinnig kreativitet

Idén att bjuda in österrikaren HK Gruber, en av samtidens mest kreativa musikfigurer, som gäst med Avanti var på allt sätt motiverad, skriver Mats Liljeroos.

17.10.2018

Impuls: När trapphuset vibrerar i E-dur

Siegfriedidyllen är det optimala stycket att påtvinga alla som fått för sig att Wagners musik är svulstig och pompös.

13.10.2018

Konsertrecension: Suggestivt förvridna musikaliska drömmar

Estland och Island firades på RSO:s fredagskonsert.

12.10.2018

Konsertrecension: Vår mångsidigaste textsnickrare fick nya tondräkter

Zacharias Topelius 200-årsjubileum har firats med musik i nya arrangemang.

11.10.2018

Konsertrecension: Andäktig lyrism och eruptiv brutalism

Susanna Mälkki fortsätter beta av förra seklets centrala repertoar med HSO och man kan svårligen tänka sig ett mer ikoniskt verk från det århundradet än Stravinskys Våroffer.

10.10.2018

Skivrecension: Elegisk men inte tröstlös Nordgren

Förvånansvärt nog har samtliga verk på den nya Albaskivan med P.H. Nordgrens musik spelats in tidigare.

4.10.2018

Konsertrecension: RSO borrade sig djupt in i Mahlers trea – Sarastes tolkning rakt på sak

Att Mahler är mera pop än någonsin har kanske att göra med att hans mångfasetterade tonspråk rimmar väl med dagens splittrade nutidsmänniska, resonerar Mats Liljeroos.

29.9.2018

Konsertrecension: Med kärlek till Bártok och klassikerna

András Schiffs stora kärlek till musiken sken igenom i varje takt, skriver Mats Liljeroos.

25.9.2018

Skivrecension: Höstsonaten för den inre linsen

Sebastian Fagerlunds opera Höstsonaten fungerar överraskande väl också utan det visuella elementet.

20.9.2018

Konsertrecension: Naturligt musikantiska Nikita Boriso-Glebsky karamelliserade RSO-konserten

RSO dukade upp två väsensskilda symfonier och chosefria humoresker under konserten med Dima Slobodeniouk.

15.9.2018

Konsertrecension: Rebellisk symfoniker möter skvattgalen kung

Är det klokt av Tapiola Sinfonietta att spela Beethovens alla symfonier? Ja, anser recensenten.

12.9.2018

Konsertrecension: Säregna stämningar i nya verk för röst och gitarr

Vi borde absolut se flera satsningar likt denna, skriver Mats Liljeroos med anledning av Petri Kumelas och Tuuli Lindebergs konsert med nyskriven musik för röst och gitarr.

9.9.2018

Konsertrecension: Förlegat festivalkoncept i Lahtis

Att år ut och år in veva ungefär samma orkesterrepertoar med symfonier, tondikter och skådespelsmusik är, välfyllda salar till trots, knappast speciellt meningsfullt och nu skulle det gälla att vidga vyerna, skriver Mats Liljeroos.

8.9.2018

Musikalrecension: Musikaliskt levande schackspel på svenska

Intrigen är tunn så det förslår, men Maria Sids regi fångar det väsentliga i den andefattiga storyn. I övrigt är det musiken som bär upp Chess och här fungerar Svenska Teaterns version som smort.

7.9.2018

Konsertrecension: Sprudlande spelglädje på Sibeliusdagar

Sibeliusdagarna i Lovisa visar i år upp en musikerfamilj vars sammansättning är mer harmonisk än någonsin. Ett verkligt kap var det att få 34-åriga pianiststjärnan Víkingur Ólafsson på besök.