Mats Liljeroos

Mats Liljeroos

Musikkritiker

Senast publicerade artiklar

18.1.2020

Berlioz visionära storverk i adekvat konsertversion

Fausts fördömelse har inte gjorts i Finland på tjugo år. Hannu Lintu och RSO stod för dramaturgiskt väldisponerad tolkning och det var verkligen hög tid för en repris, skriver Mats Liljeroos.

Premium

17.1.2020

Operettrecension: Kärlek och galenskap i antikens Finland

Ville Saukkonen låter Sparta bli den idrottstokiga nationen Sportia i sin uppsättning av Sköna Helena.

Premium

15.1.2020

Skivrecension: Tuomas Turriago visar upp rättframt janusansikte

Musikaliskt mångsidiga Tuomas Turriago skriver rasande skickligt för sitt instrument, pianot, slår en imponerad Mats Liljeroos fast.

Premium

15.1.2020

Skivrecension: Klangligt tilltalande på cello och gitarr

Den ovanliga kombinationen är uttrycksfull och skön. Det är bara att hoppas på att det skrevs fler originalkompositioner för cello och gitarr.

Premium

7.1.2020

Konsertrecension: Gruvligt triangeldrama i nostalgiskt drypande tondräkt – så lät den nya musiken till Kaurismäkis Juha

HSO:s trettondagskonsert presenterade ett nytt partitur till förra seklets sista stumfilm.

Premium

2.1.2020

Konsertrecension: Historien gömmer en grym musikskatt – Johann Adolph Hasses Irene är ett emotionellt fullödigt bysantinskt relationsdrama

En skivinspelning av Johann Adolph Hasses trettionde opera Irene vore en given världssensation, slår Mats Liljeroos fast.

Premium

19.12.2019

Konsertrecension: Svängiga barockdanser inför jul

Personkemin mellan barockgurun Rachel Podger och Tapiola Sinfoniettan tycks operera på högsta möjliga nivå.

Premium

18.12.2019

Skivrecension: Fascinerande glimtar från en surrealistisk musikalisk spegelvärld

Anletena splittras och förvrängs till oigenkännlighet medan skrattet stundtals fastnar i halsen, skriver Mats Liljeroos med anledning av skivan med musik av Perttu Haapanen.

Premium

16.12.2019

Innerligt inkluderande julstämningar med Runebergskören

Runebergskören BSB dras med samma problem som så många övriga finländska manskörer på bägge sidor språkgränsen; en onödigt hög medelålder, beroende på en akut brist på intresserade sångare i de yngre årsklasserna.

Premium

14.12.2019

Konsertrecension: När pusselbitarna faller på sina platser

Gemma New, 32, är ett stjärnskott från Nya Zeeland. Hon har alla de egenskaper som gör en framgångsrik dirigent, skriver Mats Liljeroos efter hennes konsert med Helsingfors stadsorkester.

Premium

7.12.2019

Konsertrecension: Fräscht gestaltade självständighetsgodbitar på den årliga RSO-konserten

Radions symfoniorkesters självständighetskonsert i Musikhuset bjöd i år på en klassiker, en mindre känd äldre godbit och en modern klassiker.

Premium

7.12.2019

Operarecension: Katastrofen nalkas när Zinaida Lindéns roman blir opera tillsammans med Kafka

Normala människor placeras i onormala kontexter i Finländska kammaroperans laddade dubbelpremiär av Zinaida Lindéns I väntan på en jordbävning och Franz Kafkas Processen.

Premium

30.11.2019

Konsertrecension: Thomas Adès med kärlek till Sibelius

Konsertprogrammet med HSO presenterade både Sibelius och Busoni, men också Adès egen pianokonsert, där han öser friskt ur musikhistoriens källor.

Premium

26.11.2019

Konsertrecension: Tre decennier av historiskt medvetet sväng

Det största misstaget Finländska barockorkestern gjort under tre decennier var att byta bort det skojiga namnet Sjätte våningens orkester. I övrigt har utvecklingen gått spikrakt uppåt, skriver Mats Liljeroos.

Premium

21.11.2019

Konsertrecension: Giv akt på Francesco Filideis fascinerande klangvärld!

HSO:s konsert bjöd på en aha-upplevelse i form av Francesco Filideis orkesterverk Fiori di fiori. En fullkomligt originell klangvärld, skriver Mats Liljeroos.

Premium

20.11.2019

Konsertrecension: Gardets musikkår är en vital 200-åring men ännu återstår mycket jobb

Nutid och dåtid möttes när militärmusikkåren firade 200-årsjubileum på Musikhuset.

Premium

19.11.2019

Skivrecension: Anna-Lena Laurin – en sympatisk svensk tonsättarröst som kunde höja ribban ytterligare

Två färska skivor presenterar sånger och instrumentalmusik av den svenska tonsättaren Anna-Lena Laurin.

Premium

18.11.2019

Konsertrecension: Ett generöst körljus i novembermörkret

Renhet och klanglig skärpa kännetecknar Estniska filharmoniska kammarkören.

Premium

16.11.2019

Konsertrecension: Dödens vokala aspekter

Klaus Mäkelä dirigerade Sjostakovitjs femte symfoni utantill och med inlevelse.

Premium

12.11.2019

Konsertrecension: Musicerandet är nästan fulländat i Sini Simonens kvartett

Analytisk skärpa förenas med välavvägd emotionell generositet i Castalian String Quartet.

Premium

12.11.2019

Skivrecension: Innerliga meditationer längs Via Dolorosa

Förnäma Estniska filharmoniska kammarkören står för sköna tolkningar av Pärt och Liszt på nya skivan.

Premium

11.11.2019

Konsertrecension: En av musikhistoriens mest mytomspunna kvällar i lyckad repris

Beethovens stora kompositionskonsert i Wien 1808 har blivit en sägenomspunnen afton på grund av de olyckliga omständigheterna, det fyra timmar långa programmet och urpremiärerna på de stora verken. Också inför reprisen på Musikhuset gjordes ändringar i sista stund, med lyckat resultat.

Premium

9.11.2019

Konsertrecension: Nattliga mysterier med läckra rariteter

Sibelius-Akademins symfoniorkesters konsert pejlade in ett estetiskt föredömligt brett panorama, skriver Mats Liljeroos.

Premium

3.11.2019

Konsertrecension: Glimtar i Grankulla av den färggranna amerikanska musikmosaiken

Konstnärliga ledaren Jan Söderblom förtjänar ett lyft på cowboyhatten för att han nogsamt undvek de mest uppenbart upptrampade allfarvägarna när Den nya världen uppmärksammades på Grankulla musikfest.

Premium

2.11.2019

Konsertrecension: Som musiken till en film vi aldrig fick se

Mycket är tonalt, snudd på romantiskt tillrättalagt och även neoklassiska tendenser gör sig gällande i Veli Kujalas uruppförda violinkonsert, skriver Mats Liljeroos.

Premium

31.10.2019

Konsertrecension: Ahjo Ensemble gjorde nedslag i yttre och inre landskap

Kvällens mest ambitiösa stycke var Riikka Talvities tonsättning till Pipsa Lonkas galghumoristiska text.

Premium

29.10.2019

Skivrecension: Risto-Matti Marin söker och finner outgivna inhemska pianoskatter

Risto-Matti Marin fortsätter botaniserandet i den mindre kända pianorepertoaren, den här gången oförtjänt försummade inhemska skatter.

Premium

29.10.2019

Skivrecension: Helsingfors kammarkör spelar in magisk Vigilia med innerlighet och pietet

Flera korister träder fram med egna solon på Helsingfors kammarkörs nyinspelning av Rautavaaras Vigilia, 22 år efter premiärinspelningen.

Premium

26.10.2019

Konsertrecension: RSO kalibrerade Magnus Lindbergs kraftfält optimalt

Fredagskvällen innebar en grande finale för Magnus Lindberg-festivalen. Såväl de kollektiva som individuella insatserna låg kvällen igenom på högsta tänkbara nivå, skriver Mats Liljeroos.

Premium

24.10.2019

Konsertrecension: HSO spelade till de namnlösa offrens minne

Péter Eötvös orkesterverk Alle vittime senza nome skrevs 2016 i svallet av den första stora flyktingvågen över Medelhavet.

Premium

22.10.2019

Skivrecension: En sympatisk röst träder fram på MÖK-stämledaren Hanna Pakkalas skiva

Mellersta Österbottens kammarorkester presenterar den glömda Hans Gál på sin nya skiva.

Premium

18.10.2019

Operarecension: Charmanta möss och människor i historiskt Helsingfors

Barnoperan Vickan & Väinö slår ett slag för en levande tvåspråkighet.

Premium

12.10.2019

Konsertrecension: Sibelius med modersmjölken

Med omsorg om detaljerna, fraseringarna och de klangliga valörerna hanterade dirigenten Ryan Bancroft Sibelius svårtolkade sjätte symfoni.

Premium

12.10.2019

Konsertrecension: Italienskt sväng för hela slanten

Georg Kallweit är en inspirerande typ som fick ut det allra bästa av Finländska barockorkesterns musiker.

Premium

9.10.2019

Skivrecension: Segerstams Beethoven är rakt på sak

Åbofilharmonikernas inspelning av några mera sällan hörda Beethovenverk får ett gott bemötande av Mats Liljeroos.

Premium

4.10.2019

Konsertrecension: Mozartkvintetter mellan ljus och skugga

Greppet växlade mellan det robusta och eteriska när violinisten Erich Höbarth förenade sig med inhemska förmågor i Mozarts stråkkvintetter.

Premium

28.9.2019

Konsertrecension: Frukter från orkesterlaboratoriet

Vilken debut! Efter att ha hört uruppförandet av On the Horizon konstaterar HBL:s Mats Liljeroos att Ilkka Hammo tycks född att komponera för orkester. Och pianisten Jevgenij Sudbin visade varför han är så eftertraktad.

Premium

26.9.2019

Konsertrecension: Klangorgier i den högre skolan

Med sin stilkänslighet och bländande teknik lyckades violinisten Stefan Jackiw nära nog optimalt i sin Stravinsky-tolkning, skriver Mats Liljeroos.

Premium

25.9.2019

Skivrecension: Stämningsmättat musikaliskt kalendarium à la Iiro Rantala

Iiro Rantala är en miniatyrist som uttrycker sig träffsäkert i det lilla formatet. Hans kalendarium med stycken om de tolv månaderna har en given förebild i musikhistorien.

Premium

21.9.2019

Musikrecension: Radiohead när drömdirigent höll i pinnen

Varje orkestermusiker borde älska att dirigeras av det multibegåvade naturbarnet Taavi Oramo. När han leder Esbos stadsorkester står bland annat Radioheadlegenden Jonny Greenwood på programmet.

Premium

19.9.2019

Konsertrecension: Avslappnat och otvunget i D-dur när Herbert Blomstedt, 92, dirigerade RSO

Det rådde inget som helst tvivel om att musikerna i RSO älskade varje stund med den gamle bekantingen Herbert Blomstedt, skriver Mats Liljeroos i sin recension.

Premium

16.9.2019

Konsertrecension: Klarinetten som nyckfull primadonna

Idén med ett "Lindberg-preludium" var ypperlig och klarinettisten Lauri Sallinen suverän. Dessvärre var akustiken i Konservatoriesalen olämplig för en så stor orkester som Nya Tidens Ensemble, skriver Mats Liljeroos i sin recension.

Premium

14.9.2019

Konsertrecension: Den försmådde symfonikern Schumann är rehabiliterad

Också Clara Schumanns 200-årsdag uppmärksammades när Tapiola Sinfonietta spelade alla Roberts symfonier.

Premium

7.9.2019

Konsertrecension: Kreativa italienska samklanger

Det här är musik i vilken Susanna Mälkki rör sig obehindrat som fisken i vattnet, skriver Mats Liljeroos.

Premium

6.9.2019

Dags för nytänkande vid 30-årsjubilerande Sibeliusdagar

Mats Liljeroos efterlyser en mer medvetet fokuserad spegling av Sibelius via hans finländska och nordiska samtid.

Premium

5.9.2019

Konsertrecension: Dags för nytänkande vid 30-årsjubilerande Sibeliusdagar

Mats Liljeroos efterlyser en mer medvetet fokuserad spegling av Sibelius via hans finländska och nordiska samtid.

Premium

2.9.2019

Facklitteratur: Seglivade myter om Vårt land, elegant torpederade

Musikforskaren Sakari Ylivuori har en alldeles speciell fäbless för att torpedera myter. I sin senaste bok tar han sig an de många missuppfattningarna om nationalsången Vårt land.

Premium

30.8.2019

Musikalrecension: Aktuell sjöjungfru i ett fyrverkeri av färger och former

Den lilla sjöjungfrun är Stadsteaterns genom tiderna mest kostsamma och tekniskt krävande uppsättning, som ändå inte tappat bort hjärtat bland de sceniska rackerierna och trollkonsterna, skriver Mats Liljeroos.

Premium