Martina Moliis-Mellberg

Martina Moliis-Mellberg

Reporter

Senast publicerade artiklar

5.12.2019

Filmrecension: Finskbördiga Emma Tammis regidebut The Wind är en prärierysare om ensamhetens demoner

The Wind är en ambitiös film som inte klarar av att hålla nivån hela vägen. Bäst är filmen i sin allegoriska form, där demonerna har att göra med isolation, depression och svartsjuka.

Premium

14.11.2019

Filmrecension: Skräckfilmen Countdowns värld är grund som en grumlig vattenpöl

Countdown bjuder på en undermålig nedräkning och är sinnebilden av slappt och billigt världsbygge.

Premium

7.11.2019

Filmrecension: Julfilmen Last Christmas är en lika stor plåga som Whams hit

Filmen serverar ytliga och sockersöta floskler insvepta i grällt julpapper.

Premium

7.11.2019

Filmrecension: Skruva den som Beckham-regissörens nya film är skamlöst publikfriande feelgood pepprad med Springsteenlåtar

Här har alla något som behöver sägas med emfas, som om publiken vore oförmögen att se nyanserna.

Premium

31.10.2019

Filmrecension: Linda Hamilton äger sin återkomst i nya Terminator-filmen

Terminator: Dark Fate når inte upp till sina föregångares helgjutna och kittlande vision, men det är definitivt den bästa Terminator-filmen sedan Terminator 2. Däremot är det en ynnest att se Linda Hamilton återvända till sin ikoniska roll.

Premium

25.10.2019

Filmrecension: Renée Zellweger hjärtskärande som Judy Garland

Filmen om Judy Garland faller alltför lätt in i biografins nötta fällor men emotionellt är den gripande. Renée Zellweger gör en helgjuten prestation och lever särskilt upp på scenen.

Premium

17.10.2019

Filmrecension: Jennifer Lopez karismatisk som strippa i förföriskt medryckande Hustlers

Strippor blåser sina Wall Street-kunder på pengar i dramakomedin Hustlers. Blicken, så tydligt bortom den manliga, genomsyrar hela filmen, och Jennifer Lopez har aldrig varit så här karismatisk.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Will Smith spelar mot sig själv i en film vars 3D+-teknik känns som verkligheten

Om film inte längre ska kännas som film utan som verklighet, vad händer då med vår förmåga till inlevelse och fantasi, frågar sig Martina Moliis-Mellberg i sin recension av Ang Lees nya actionfilm som är gjord med ny 3D+-teknik vars bildhastighet är dubbelt den traditionella.

Premium

29.8.2019

Filmrecension: Good Boys är en komedi om pojkar, med pojkar, för pojkar

Filmen specialiserar sig på en viss sorts grabbig humor som sällan inkluderar flickor.

Premium

22.8.2019

Filmrecension: Det räcker nu – döda kroppar staplas på hög i den förhoppningsvis sista agent Banning-filmen

I Angel Has Fallen är det mest pang pang, du är död gånger hundra.

Premium

29.7.2019

Tv-recension: Tales of the City bryter ny mark med nästan uteslutande queer- och transpersoner i rollerna

I grunden är ändå Netflixversionen av nittiotalets queerserie en såpa – ett The L Word med färre flator.

Premium

22.7.2019

Tv-recension: Badrumsliv – ett lovande exempel på finlandssvenskt tv-berättande

De politiska monologerna känns som rabblade från manus, medan ämnen som sexualitet, kroppar och graviditet vävs in i berättandet på ett naturligt och engagerande sätt.

Premium

6.6.2019

Filmrecension: Charlize Theron lyfter varje scen i Long Shot

Seth Rogen däremot spelar samma roll som han alltid spelar.

Premium

6.6.2019

Filmrecension: Den sista X-Men-filmen saknar fantasi och berättarglädje

I X-Men-filmsvitens anemiska avslutande del är berättandet hackigt och trögt, medan de mer actiontunga partierna lider av skakig kamera.

Premium

29.5.2019

Filmrecension: Det är överdriven show, det är färggrant spektakel, det är Elton John!

Svärta finns det gott om i Rocketman vars främsta mål ändå är att bjuda på en rejäl show. Det är en film mer förankrad i Elton Johns musik än i hans biografi.

Premium

18.5.2019

Tv-recension: Suveränt norskt fotbollsdrama

Så här i VM-tider är det ytterst passande att Yle Arenan visar den hyllade norska fotbollsserien Hemmaplan (Heimebane).

Premium

15.5.2019

Filmrecension: Jagas, överleva, jagas igen

Ingen plats är fredad, vad som helst kan användas som vapen och det är alltid bättre att skjuta någon en extra gång. John Wick-serien har aldrig hymlat med sina ambitioner, skriver Martina Moliis-Mellberg.

Premium

9.5.2019

Filmrecension: När Pokémon blir film är målgruppen fansen

För den oinitierade är det främst Ryan Reynolds inspirerade röstarbete och den otroligt gulliga Pikachu i sin detektivmössa som står för behållningen i det första live-action Pokémon-äventyret.

Premium

9.5.2019

Filmrecension: Förutsägbar kitsch i Isabelle Huppert-thrillern Greta

Det har varit något av en regel att alla filmer med Isabelle Huppert är värda att se. Greta lyckas göra en besviken på alla plan.

Premium

18.4.2019

Filmrecension: Franska Mellan raderna har utsökt ensemble och klockren humor

Filmen handlar om bokbranschens framtid, autofiktion, digitalisering, bloggar, Twitter, bibliotek och politik.

Premium

11.4.2019

Filmrecension: En Twilight där vampyrtänderna är utbytta mot tatueringar

After är ännu en film om en ung, oerfaren kvinna som möter en hemlighetsfull, självgod man. Dessutom: har klassisk litteratur blivit tonårssexigt?

Premium

4.4.2019

Filmrecension: Big möter Stålmannen i superhjältefilmen Shazam!

Shazam! skiftar från sympatisk familjefilm till generisk superhjälteaction. Dess hjälte känns som b-versionen av andra superhjältar.

Premium

28.3.2019

Filmrecension: Småmysig uppgörelse med den hypermaskulina västerngenren

Jacques Audiards antivästern är en givande cocktail av våld, humor och känslor som tar tillräckligt många oväntade vändningar för att kännas som en frisk fläkt.

Premium

21.3.2019

Filmrecension: Förutsägbar med charmigt fransk trädgårdsfest

Trädgårdsfesten är en klassisk Jaoui-Bacri-produktion: en sorts bagatell, men med skärpa och humor.

Premium

14.3.2019

Filmrecension: Julia Roberts bättre än på länge i knarkmelodrama

I Ben is Back lyckas Julia Roberts släppa den filmstjärnepersona som skymt henne i alltför många filmer.

Premium

28.2.2019

Filmrecension: Välj hellre den norska originalfilmen i stället för nyfilmatiseringen Cold Pursuit

Våldet förtar det roliga och humorn förtar allvaret i den amerikanska versionen av Kraftidioten.

Premium

21.2.2019

Filmrecension: Destroyer är helt och hållet Nicole Kidmans film

Nicole Kidman håller allt så hårt inom sig att hennes karaktär aldrig öppnar sig och en svårpenetrerad yta lägger sig över berättelsen.

Premium

13.2.2019

Filmrecension: Det borde inte vara möjligt – i stunder är det svårt att titta på dokumentären Free Solo

Ett filmteam följer Alex Honnold när han utan skyddsutrustning klättrar nästan en kilometer uppför en rakt nedåtstupande klippa.

Premium

7.2.2019

Filmrecension: The Favourite är ett utsökt kostymdrama om sex, lögner och vänskapsband

I 1700-talsdramat konkurrerar två kusiner om drottning Annas gunst.

Premium

24.1.2019

Filmrecension: Dick Cheney-porträttet Vice är så fokuserat på att riva Bushadministrationen i bitar att det underskattar tittaren

Vice är berättelsen om hur en man som det är svårt att tro att ska bli något alls blir den mäktigaste mannen i USA.

Premium

18.1.2019

Filmrecension: Golden Globe-belönade Green Book berättar förenklat och förlegat om oväntad vänskap

Historierevision, plump humor och en förutsägbar berättelse – Green Book är en film som stryker medhårs och gör det alltför lätt för sig.

Premium

3.1.2019

Filmrecension: Bumblebee – äntligen en sevärd Transformersfilm

För den som uppskattar åttiotalsvurm är det välgjord, underhållande action med en hälsosam dos sentimentalitet.

Premium

20.12.2018

Filmrecension: Aquaman är buskis på grunt vatten

Filmen om mannen som kan tala med fiskar radar upp actionscen efter actionscen och speltiden på över två timmar blir snabbt plågsam.

Premium

13.12.2018

Filmrecension: Den nya Spider-Man-filmen är spindeln över alla spindlar

Spider-Man: Into the Spider-Verse är den bästa filmen som gjorts om den spindelliknande superhjälten.

13.12.2018

Årets bästa filmer 2018: De här filmerna var bäst i år enligt våra kritiker

Ett svartvitt polskt drama finns med på alla våra filmskribenters topplista över årets största filmupplevelser. En färsk mexikansk film och en film om Utøyatragedin får också flera omnämnanden.

7.12.2018

Filmrecension: Utdraget begagnat äventyr avslutas med explosionshets

Resten av Mortal Engines håller inte samma mått som den imponerande inledningen.

22.11.2018

Filmrecension: Creed II är både en ny Rockyfilm och en ny Creedfilm, och lyckas bättre i det första avseendet

Boxningsfilmen både underhåller och har hjärta, men saknar flyt i berättandet.

16.11.2018

Filmrecension: Samhällskritisk skuldsanering – Widows är en film som har mycket att säga utan att tumma på viljan att underhålla

Det är så här det kan se ut när en verkligt talangfull och smart regissör tar sig an en sliten genre.

16.11.2018

Filmrecension: Underbar brittisk kvartett – Maggie Smith, Joan Plowright, Eileen Atkins och Judi Dench möts i en dokumentär

Fyra brittiska skådespelarlegender som möts för att diskutera sina karriärer och liv är högklassig underhållning.

2.11.2018

Filmrecension: Innovativ thriller faller på mållinjen

Thrillern Searching berättar sin historia via dator- och telefonskärmar. Den väcker tankar om spåren vi lämnar efter oss i sociala medier och på internet, och hur denna information kan utnyttjas.

12.10.2018

Filmrecension: Utdragen stilövning med utropstecken

Bad Times at the El Royale är en svart komedi med glimten i ögat, som inte drar sig för grafiskt våld och överexponering av gamla soulklassiker. Det håller tills filmen börjar upprepa sig och luften går ur den.

12.10.2018

Filmrecension: Det finns inga genvägar till månen

First Man om Neil Armstrongs liv åren före månlandningen är en extremt duktig film som imponerar i sitt utförande med gastkramande intensiva och vackra rymdscener. Samtidigt är den alldeles för kontrollerad för att verkligen bränna till – en film mer för hjärnan än för hjärtat.

5.10.2018

Filmrecension: En tondöv röra

Vad Venom, både karaktären och filmen, vill är svårt att säga. Tröga transportsträckor varvas med förutsägbar situationskomik och själlöst datagjorda actionscener. Tom Hardy i titelrollen är ett myller av mummel, ticks och spasmer.

5.10.2018

Filmrecension: Ett språk som kväver

I The Miseducation of Cameron Post, om en konverteringsskola för sexuellt förvirrade ungdomar, sipprar språket in i människor och fyller dem med skam och rädsla. Ämnet har sprängkraft, därför skulle filmen ha vunnit på att vara mer djuplodande, bitande och upprörd.

28.9.2018

Filmrecension: Sagolikt och egenartat i gränslandet

I filmen Gräns lågmälda stämning, sparsmakade dialog och underliggande oro möts Kaurismäki och Lynch. Resultatet är en fantasieggande fullträff, både vacker och underlig.

21.9.2018

Filmrecension: Charmig, splittrad thrillerkomedi

För att kunna njuta fullt ut av A Simple Favor krävs det att en antingen tar den minst sagt långsökta handlingen med en nypa salt eller helhjärtat omfamnar de eskalerande galenskaperna.

14.9.2018

Filmrecension: Unga Astrid är bäst när man glömmer att det är en film om Astrid Lindgren

Unga Astrid fokuserar på Astrid Lindgrens privatliv i stället för hennes författarskap. Det borde inte vara för mycket begärt att en film om Astrid Lindgren faktiskt skulle handla om just Astrid Lindgren, inte bara om Astrid Ericsson.

7.9.2018

Filmrecension: Sönderklippt actionflopp

Mile 22 är en film som lyckas säga alldeles för mycket om absolut ingenting. De koreograferade våldsscenerna är så snabbt och hackigt klippta att det främst är en massa kroppsdelar som flyger förbi.

12.8.2018

Tv-recension: Med Tanzania som lekplats

Det danska dramat Liberty kretsar kring en grupp nordbor som förverkligar sig själva i 80-talets Tanzania.