Martina Moliis-Mellberg

Martina Moliis-Mellberg

Reporter

Senast publicerade artiklar

27.2.2020

Filmrecension: Filmversionen av videospel-igelkotten Sonic är harmlös och snäll efter att människotänderna tagits bort

Filmversionen av videospelet om den blå igelkotten Sonic är motståndslös men trygg. De goda är snälla, de onda inte särskilt skrämmande och ingen behöver tvivla på ett lyckligt slut.

Premium

20.2.2020

Filmrecension: Ritchie i repris

The Gentlemen är skräddarsydd för att återetablera Guy Ritchie som den friska och fräcka fläkt som han ansågs vara då han långfilmsdebuterade. Stereotyperna duggar tätt; det här är humor för dem som tycker att samhället blivit "för PK".

Premium

13.2.2020

Filmrecension: Color Out of Space är en blivande b-filmsklassiker som samtidigt både är briljant och en kalkon

Tack vare Nicolas Cage i huvudrollen är Richard Stanleys Color Out of Space en framtida b-filmsklassiker. Det är omöjligt att säga om filmen är briljant eller ett bottennapp.

Premium

6.2.2020

Filmrecension: Harley hittar vänner

Birds of Prey måste ses som DC Comics bästa film hittills. Den spränger inga gränser och överraskar inte, men den är varken pinsam eller sövande och för DC är det faktiskt många steg framåt.

Premium

23.1.2020

Filmrecension: Bröllop i stället för begravning – Lulu Wangs The Farewell är en film att återkomma till

The Farewell intresserar sig för vad som händer en familj som är geografiskt åtskild. Det dåliga samvetet över att inte finnas nära, de nya kulturerna som sipprar in och förändrar relationen till den gamla, sorgen över det som gått förlorat.

Premium

22.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

Premium

22.1.2020

Mielenkiintoisempaa nähdä Helene Schjerfbeckin maalaavan kuin haikailevan Einarin perään

Rehellisesti, kuka välittää Einarista?
 Elokuva Helene Schjerfbeckistä on perisuomalainen. Taiteilijan suomenruotsalaisuus on tiukasti varjeltu salaisuus aina viimeisen ruudun lyhyeen elämänkertaan. Suurempi ongelma elokuvassa on kuitenkin hänen keskittymisensä kaipaukseensa mitäänsanomattoman Einarin perään.

22.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

16.1.2020

Filmrecension: En osäkrande kyss

En kyss mellan två barndomsvänner växer till en intern, outtalad förvirring i Xavier Dolans film som rör sig i skärningspunkten mellan maskulinitet, sexualitet och identitet.

Premium

16.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

Premium

9.1.2020

Filmrecension: Nazisatiren i Jojo Rabbit avväpnar ständigt sig själv och blir i stället gulligt skruvad

I Jojo Rabbit blir satiren aldrig bitande. Hitler och hans anhängare är ett gäng idioter som aldrig känns som reella hot.

Premium

4.1.2020

Det här var de bästa filmerna 2019 enligt HBL:s filmkritiker

Tre av fyra av HBL:s filmrecensenter har Pedro Almodóvars Smärta och ära på sin lista över de fem bästa filmerna i fjol. Även Sveriges Oscarsbidrag And then we danced får två omnämnanden.

Premium

2.1.2020

Filmrecension: Catherine Deneuve strålar som en version av sig själv i Hirokazu Kore-edas Europadebut

Efter förra årets fullträff Shoplifters gör japanske regissören Hirokazu Kore-eda nu sin europeiska debut. Catherine Deneuve är strålande i huvudrollen som en version av sig själv.

26.12.2019

Filmrecension: After the Wedding är en ofördelaktig amerikanisering av Susanne Biers Efter brylluppet

Den amerikanska versionen av Susanne Biers Efter bröllopet är så lik originalet att filmen får en absurd, ytlig ton som känns ogenomtänkt. Detta trots att regissören och manusförfattaren Bart Freundlich vänt på könsrollerna

Premium

5.12.2019

Filmrecension: Finskbördiga Emma Tammis regidebut The Wind är en prärierysare om ensamhetens demoner

The Wind är en ambitiös film som inte klarar av att hålla nivån hela vägen. Bäst är filmen i sin allegoriska form, där demonerna har att göra med isolation, depression och svartsjuka.

Premium

14.11.2019

Filmrecension: Skräckfilmen Countdowns värld är grund som en grumlig vattenpöl

Countdown bjuder på en undermålig nedräkning och är sinnebilden av slappt och billigt världsbygge.

Premium

7.11.2019

Filmrecension: Julfilmen Last Christmas är en lika stor plåga som Whams hit

Filmen serverar ytliga och sockersöta floskler insvepta i grällt julpapper.

Premium

7.11.2019

Filmrecension: Skruva den som Beckham-regissörens nya film är skamlöst publikfriande feelgood pepprad med Springsteenlåtar

Här har alla något som behöver sägas med emfas, som om publiken vore oförmögen att se nyanserna.

Premium

31.10.2019

Filmrecension: Linda Hamilton äger sin återkomst i nya Terminator-filmen

Terminator: Dark Fate når inte upp till sina föregångares helgjutna och kittlande vision, men det är definitivt den bästa Terminator-filmen sedan Terminator 2. Däremot är det en ynnest att se Linda Hamilton återvända till sin ikoniska roll.

Premium

25.10.2019

Filmrecension: Renée Zellweger hjärtskärande som Judy Garland

Filmen om Judy Garland faller alltför lätt in i biografins nötta fällor men emotionellt är den gripande. Renée Zellweger gör en helgjuten prestation och lever särskilt upp på scenen.

Premium

17.10.2019

Filmrecension: Jennifer Lopez karismatisk som strippa i förföriskt medryckande Hustlers

Strippor blåser sina Wall Street-kunder på pengar i dramakomedin Hustlers. Blicken, så tydligt bortom den manliga, genomsyrar hela filmen, och Jennifer Lopez har aldrig varit så här karismatisk.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Will Smith spelar mot sig själv i en film vars 3D+-teknik känns som verkligheten

Om film inte längre ska kännas som film utan som verklighet, vad händer då med vår förmåga till inlevelse och fantasi, frågar sig Martina Moliis-Mellberg i sin recension av Ang Lees nya actionfilm som är gjord med ny 3D+-teknik vars bildhastighet är dubbelt den traditionella.

Premium

29.8.2019

Filmrecension: Good Boys är en komedi om pojkar, med pojkar, för pojkar

Filmen specialiserar sig på en viss sorts grabbig humor som sällan inkluderar flickor.

Premium

22.8.2019

Filmrecension: Det räcker nu – döda kroppar staplas på hög i den förhoppningsvis sista agent Banning-filmen

I Angel Has Fallen är det mest pang pang, du är död gånger hundra.

Premium

29.7.2019

Tv-recension: Tales of the City bryter ny mark med nästan uteslutande queer- och transpersoner i rollerna

I grunden är ändå Netflixversionen av nittiotalets queerserie en såpa – ett The L Word med färre flator.

Premium

22.7.2019

Tv-recension: Badrumsliv – ett lovande exempel på finlandssvenskt tv-berättande

De politiska monologerna känns som rabblade från manus, medan ämnen som sexualitet, kroppar och graviditet vävs in i berättandet på ett naturligt och engagerande sätt.

Premium

6.6.2019

Filmrecension: Charlize Theron lyfter varje scen i Long Shot

Seth Rogen däremot spelar samma roll som han alltid spelar.

Premium

6.6.2019

Filmrecension: Den sista X-Men-filmen saknar fantasi och berättarglädje

I X-Men-filmsvitens anemiska avslutande del är berättandet hackigt och trögt, medan de mer actiontunga partierna lider av skakig kamera.

Premium

29.5.2019

Filmrecension: Det är överdriven show, det är färggrant spektakel, det är Elton John!

Svärta finns det gott om i Rocketman vars främsta mål ändå är att bjuda på en rejäl show. Det är en film mer förankrad i Elton Johns musik än i hans biografi.

Premium

18.5.2019

Tv-recension: Suveränt norskt fotbollsdrama

Så här i VM-tider är det ytterst passande att Yle Arenan visar den hyllade norska fotbollsserien Hemmaplan (Heimebane).

Premium

15.5.2019

Filmrecension: Jagas, överleva, jagas igen

Ingen plats är fredad, vad som helst kan användas som vapen och det är alltid bättre att skjuta någon en extra gång. John Wick-serien har aldrig hymlat med sina ambitioner, skriver Martina Moliis-Mellberg.

Premium

9.5.2019

Filmrecension: När Pokémon blir film är målgruppen fansen

För den oinitierade är det främst Ryan Reynolds inspirerade röstarbete och den otroligt gulliga Pikachu i sin detektivmössa som står för behållningen i det första live-action Pokémon-äventyret.

Premium

9.5.2019

Filmrecension: Förutsägbar kitsch i Isabelle Huppert-thrillern Greta

Det har varit något av en regel att alla filmer med Isabelle Huppert är värda att se. Greta lyckas göra en besviken på alla plan.

Premium

18.4.2019

Filmrecension: Franska Mellan raderna har utsökt ensemble och klockren humor

Filmen handlar om bokbranschens framtid, autofiktion, digitalisering, bloggar, Twitter, bibliotek och politik.

Premium

11.4.2019

Filmrecension: En Twilight där vampyrtänderna är utbytta mot tatueringar

After är ännu en film om en ung, oerfaren kvinna som möter en hemlighetsfull, självgod man. Dessutom: har klassisk litteratur blivit tonårssexigt?

Premium

4.4.2019

Filmrecension: Big möter Stålmannen i superhjältefilmen Shazam!

Shazam! skiftar från sympatisk familjefilm till generisk superhjälteaction. Dess hjälte känns som b-versionen av andra superhjältar.

Premium

28.3.2019

Filmrecension: Småmysig uppgörelse med den hypermaskulina västerngenren

Jacques Audiards antivästern är en givande cocktail av våld, humor och känslor som tar tillräckligt många oväntade vändningar för att kännas som en frisk fläkt.

Premium

21.3.2019

Filmrecension: Förutsägbar med charmigt fransk trädgårdsfest

Trädgårdsfesten är en klassisk Jaoui-Bacri-produktion: en sorts bagatell, men med skärpa och humor.

Premium

14.3.2019

Filmrecension: Julia Roberts bättre än på länge i knarkmelodrama

I Ben is Back lyckas Julia Roberts släppa den filmstjärnepersona som skymt henne i alltför många filmer.

Premium

28.2.2019

Filmrecension: Välj hellre den norska originalfilmen i stället för nyfilmatiseringen Cold Pursuit

Våldet förtar det roliga och humorn förtar allvaret i den amerikanska versionen av Kraftidioten.

Premium

21.2.2019

Filmrecension: Destroyer är helt och hållet Nicole Kidmans film

Nicole Kidman håller allt så hårt inom sig att hennes karaktär aldrig öppnar sig och en svårpenetrerad yta lägger sig över berättelsen.

Premium

13.2.2019

Filmrecension: Det borde inte vara möjligt – i stunder är det svårt att titta på dokumentären Free Solo

Ett filmteam följer Alex Honnold när han utan skyddsutrustning klättrar nästan en kilometer uppför en rakt nedåtstupande klippa.

Premium

7.2.2019

Filmrecension: The Favourite är ett utsökt kostymdrama om sex, lögner och vänskapsband

I 1700-talsdramat konkurrerar två kusiner om drottning Annas gunst.

Premium

24.1.2019

Filmrecension: Dick Cheney-porträttet Vice är så fokuserat på att riva Bushadministrationen i bitar att det underskattar tittaren

Vice är berättelsen om hur en man som det är svårt att tro att ska bli något alls blir den mäktigaste mannen i USA.

Premium

18.1.2019

Filmrecension: Golden Globe-belönade Green Book berättar förenklat och förlegat om oväntad vänskap

Historierevision, plump humor och en förutsägbar berättelse – Green Book är en film som stryker medhårs och gör det alltför lätt för sig.

Premium

3.1.2019

Filmrecension: Bumblebee – äntligen en sevärd Transformersfilm

För den som uppskattar åttiotalsvurm är det välgjord, underhållande action med en hälsosam dos sentimentalitet.

Premium

20.12.2018

Filmrecension: Aquaman är buskis på grunt vatten

Filmen om mannen som kan tala med fiskar radar upp actionscen efter actionscen och speltiden på över två timmar blir snabbt plågsam.

Premium

13.12.2018

Filmrecension: Den nya Spider-Man-filmen är spindeln över alla spindlar

Spider-Man: Into the Spider-Verse är den bästa filmen som gjorts om den spindelliknande superhjälten.

13.12.2018

Årets bästa filmer 2018: De här filmerna var bäst i år enligt våra kritiker

Ett svartvitt polskt drama finns med på alla våra filmskribenters topplista över årets största filmupplevelser. En färsk mexikansk film och en film om Utøyatragedin får också flera omnämnanden.