Martina Moliis-Mellberg

Martina Moliis-Mellberg

Filmkritiker

Senast publicerade artiklar

16.9.2021

Filmrecension: Överlevnadssaga för bra för att vara sann

Irländska Herself är en saga om en kvinnas uthållighet och tro på det goda. Filmen är drabbande men gör det lite för enkelt för sig när berättelsen ska knytas ihop.

15.9.2021

Tio tips inför filmfestivalen Kärlek & anarki

På torsdag inleds Finlands största filmfestival Kärlek & anarki. HBL:s filmkritiker Sara Ehnholm Hielm och Martina Moliis-Mellberg lyfter fram tio pärlor bland de filmer som visas under den elva dagar långa festivalen.

Premium

13.8.2021

Filmrecension: In i mörkret på jakt efter ljus

Oscarsvinnaren The father är ett förkrossande porträtt av kärlek, åldrande och sjukdom. Det är en både obekväm, hjärtskärande och sorglig film som inte är lätt att ta till sig. Men den får en också att förstå hur det är att leva i en tillvaro som rämnar.

Premium

12.8.2021

Filmrecension: Sött med bitter eftersmak

Free guy är en actionkomedi om en karaktär i ett dataspel som börjar leva sitt eget liv. Disney har främst gjort en familjefilm och för att vara en film om originalitet är rätt lite originellt.

Premium

21.7.2021

Tv-recension: De som alltid vill ha mer

Exotisk överklassexploatering i ett på ytan vackert semesterparadis. Martina Moliis-Melberg har svårt att få grepp om The White Lotus men gillar den ändå.

Premium

15.7.2021

Filmrecension: Det slående vardagliga – trots Alzheimers sjukdom

Alzheimers sjukdom är grym och definitiv. Men filmen om ett par där den ena drabbas av den obotliga sjukdomen är vacker, skriver Martina Moliis-Mellberg.

Premium

8.7.2021

Filmrecension: (Sken)familjen är bäst

Marvel-filmen om Black Widow är ett farväl förklätt till introduktion.

Premium

4.7.2021

Tv-recension: Ingen är fri förrän alla är fria

Det blir hisnande grymt och vackert när Barry Jenkins förvandlar Colson Whiteheads hyllade roman Den underjordiska järnvägen till tv-serie.

Premium

1.7.2021

Filmrecension: Day lyfter platt drama om jazzikon

Lee Daniels The United States vs. Billie Holiday handlar om de sista tio åren i jazzlegendens liv. Huvudrollsinnehavaren Andra Day räddar en film som i sina sämsta stunder lutar åt misär-porr.

Premium

27.6.2021

Tv-recension: Brett och lätt om vuxenblivandets våndor

Att vara ung vuxen, flytta hemifrån och fundera på hur livet ska bli är en omtumlande erfarenhet i Amy Deasismonts tv-seriedebut. Längtan efter frihet blandas med sorg över den förlorade barntillvaron. Men mest problematisk är relationen till en narcissistisk pappa.

Premium

10.6.2021

Filmrecension: Var tyst och spring för livet

I typisk uppföljaranda är A quiet place part II en mer actionorienterad film. Där originalet utnyttjade tystnaden till fullo och skapade spänning genom det ständiga hotet om ljud väljer John Krasinski här att fokusera mer på konfrontation och jakt.

Premium

4.6.2021

Filmrecension: Ammonite är en vacker fossil – men var håller den samtida lesbiska kvinnan hus?

Det är ju nästan så att en kunde få för sig att lesbiska endast existerat nära havet på 1800-talet, dömda att för evigt vandra i blåsten i sina stora klänningar. Francis Lees Ammonite sällar sig till en filmtrend som får Martina Moliis-Mellberg att undra var den samtida lesbiska kvinnan håller hus.

Premium

28.5.2021

Filmrecension: Sympati för djävulen

Cruella är berättelsen om hur Estella blev den pälsgalna fashionistan Cruella de Vil i "Pongo och de 101 dalmatinerna". Det är publikfriande och snyggt, fullt av fantastiska kläder och hitlåtar, och Emma Stone är perfekt som den charmigt osympatiska Cruella.

Premium

27.5.2021

Filmrecension: In i Montanas skogar, via 90-talet

I Angelina Jolies senaste film är hon en smokejumper som flyr undan lönnmördare tillsammans med en liten pojke. Även om filmen är förutsägbar och formelartad, för den för tankarna till gamla klassiker och det är lyckat, melodramat till trots.

Premium

14.5.2021

Tv-recension: Från usel prosa till usel film

Det största mysteriet i thrillern "The woman in the window" är hur en film med så många stora namn kan vara så dålig?

Premium

6.5.2021

Filmrecension: Där minarin och familjen rotar sig

Minari är en stor liten film, intim och anspråkslös, i ordets bästa bemärkelse. Ändå rymmer den hela världen: den lilla sedd ur ett barns perspektiv, den intima som skapas inom en familj, och den stora som omfattar migration, klass, mellanförskap.

Premium

19.4.2021

Tv-recension: Ett slukhål av depression och desperation

Mare of Easttown håller sig nära det konventionella polisdramat rent dramaturgiskt, men Kate Winslet gör här en av sina bästa roller någonsin. Hennes halvsjaskiga, tärda medelåldersdetektiv är levande, irriterande och komplicerat älskvärd.

Premium

12.4.2021

Filmrecension: Det genomträngande ljudet av tystnad

Sexfaldigt Oscarsnominerade Sound of metal är en film som får en att med hela kroppen erfara hur det är att vara en trummis som förlorar hörseln. Riz Ahmed spelar huvudrollen så att åskådaren förstår honom bättre än han förstår sig själv.

Premium

9.4.2021

Filmrecension: Älskvärt trams för åttiotalister

Thunder force är ingen renodlad superhjältefilm utan positionerar sig någonstans mellan satir, komedi och action, men utan att göra desto mera narr av genren. Som bäst är filmen när den är som mest komedi och då full av små egenheter.

Premium

26.3.2021

Filmrecension: Var försiktig med vad du önskar

Efter att den finländska biopremiären av superhjältefilmen Wonder Woman 1984 skjutits fram flera gånger på grund pandemin, går den nu direkt upp på strömningstjänsten HBO. Tyvärr är det en film som lider av ett typiskt uppföljarsyndrom.

Premium

18.3.2021

Filmrecension: Ingen kan rädda Justice league

Nu är den här, Zack Snyders fyra timmar långa version av superhjältefilmen Justice league, som han av familjeskäl inte kunde färdigställa 2017. "The Snyder cut" är förvisso mer helgjuten än sitt magplask till föregångare, men en film som finns till endast för fansen.

Premium

3.3.2021

Filmrecension: Var snäll, och krossa patriarkatet!

Amy Poehlers Moxie utspelar sig i en skola där sexismen frodas – ända tills någon säger stopp. Filmen är en introduktion till feminism med budskapet att det går att förändra världen om vi bara jobbar tillsammans och är, ja, snälla mot varandra.

Premium

5.2.2021

Filmrecension: Performativt som en parfymreklam

Euphoria-skaparen Sam Levinsons nya film om ett par i filmbranschen som grälar efter en premiär lever på sin dialog som känns skriven snarare än pratad. Det blir för kalkylerat, genomtänkt och styltigt.

Premium

4.12.2020

Filmrecension: Nya Mulan saknar charm

Som många av Disneys klassiska animationer har nu även Mulan blivit spelfilm. Att det är lukrativt för Disney står klart, men vad är det vi som publik ska få ut av det? Är tanken att dagens barn inte kan relatera till äldre filmer?

Premium

19.11.2020

Filmrecension: Sanningen typ om Citizen Kane

I Mank sliter den alkoholiserade manusförfattaren Herman J. Mankiewicz med manuset till Orson Welles mästerverk Citizen Kane. Resultatet är ett visuellt slående hantverk med en noggrannhet som syns i allt från kameravinklar till kläder och musik.

Premium

19.11.2020

Filmrecension: Låg nivå på hög höjd

Den svenska regissören Mikael Marcimain brukar få bra kritik för det han gör, till exempel för den nu aktuella tv-serien Jakten på en mördare. Men den bioaktuella actionfilmen Horizon line är ett totalhaveri.

Premium

1.10.2020

Filmrecension: Tove Jansson-filmen är fylld av livsglädje och fri kärlek – men var är överraskningen?

Det finns något alltigenom sympatiskt i Zaida Bergroths Tove Jansson-film som är fylld av livsglädje och porträtterar fri kärlek utan att moralisera. Det som saknas är något överraskande, som skakar en ur det bekväma och trygga.

Premium

24.9.2020

Filmrecension: Mycket väsen för väldigt lite när Wendy träder fram ur skuggan av Peter Pan

Wendy fokuserar på flickan som stått i skuggan av Peter Pan. Stundvis är det visuellt slående, men för det mesta saknas överraskningen och explosiviteten i det sagolika världsbygget.

Premium

18.9.2020

Filmrecension: Antebellum är en symboltung konceptfilm som vill göra upp med rasismen i USA

Antebellum, som vill göra upp med rasismen i USA, är en symboltung konceptfilm där allt sägs flera gånger så att vi säkert ska förstå. Den utforskar viktigt territorium, men klarar inte av att förena idé med utförande.

Premium

4.9.2020

Filmrecension: Medelmåttiga mutanter

Mutanternas superkrafter i The New Mutants känns medelmåttiga. I vilken situation behöver någon förvandla sig till en hund?

Premium

25.8.2020

Filmrecension: Tenet är ett luftslott fyllt av temporala labyrinter där det viktigaste är att det ser invecklat ut

I årets mest efterlängtade film kulminerar Christopher Nolans fäbless för komplexa, tekniska byggen. Tenet är ett luftslott där saker krånglas till för att maskera att det egentligen är rätt platt.

Premium

6.8.2020

Filmrecension: Zombiefilmen Peninsula är en besvikelse som verkar gjord med dollartecken för ögonen

Som zombiefilm är Peninsula en besvikelse. Som actionfilm har den ett visst underhållningsvärde, men teamet bakom filmen verkar mest ha arbetat med dollartecken för ögonen.

Premium

4.8.2020

I Hannah Lutz roman bökar vildsvinen genom såväl åkrar som drömmar

Trots det ständiga upprepandet om att vildsvinen finns överallt – ja, att de håller på att överta bygden – förblir de onåbara för filmaren Ritve i Hannah Lutz kortroman Vildsvin. Det är inte en bok av svar så mycket som en bok av undran, skriver Martina Moliis-Mellberg.

Premium

24.5.2020

Ett stilla uppror (på drömmens språk)

Agneta Enckell anses ibland skriva svårtolkad poesi, men själv värjer hon sig mot den bilden. Hennes senaste diktsamling är andra delen i en tilltänkt trilogi tillägnad hennes familj.

Premium

16.4.2020

Han ser djupet i ytan

När Thomas Brunell skriver om osympatiska, gränslösa människor gör han det med ömhet. Åren som taxichaufför lärde honom värdet av vänlighet och humor.

Premium

8.4.2020

Pia Ahlbäck: "Det privata blir som en motståndsgärning i dagens uppkopplade samhälle"

För Pia Ahlbäck står rätten till det privata i centrum. Hennes poesi upptar sig vid en längtan att klippa kablarna till dagens uppkopplade samhälle och använda tystnaden som politisk motståndshandling.

Premium

27.3.2020

Gå på konsert hemma

När konserterna inhiberas måste musiker hitta andra vägar att nå sin publik. Många väljer att spela i sina hem och dela spelningarna via sociala medier. HBL tipsar om några sätt att gå på popkonsert från vardagsrummet, alldeles gratis.

Premium

26.3.2020

Tidens framfart i gränslandet mellan poesi och prosa

Författaren Johanna Boholm är snart dubbelaktuell med långdikten Inna och kortromanen Papp. Bägge tangerar tiden och släkten, två ämnen hon ständigt återvänder till.

Premium

20.3.2020

HBL tipsar: Exponeringsterapi för den isolerade – HBL:s filmkritiker kartlägger virusfilmerna och deras optimala publik

Vem är du när epidemin slår till? Och vilken film ska du se för att antingen lugnas eller få dina farhågor bekräftade?

Premium

5.3.2020

Filmrecension: Kroppsvätskor sipprar in i kostymdramat i rockfotografen Autumn de Wildes Jane Austen-filmatisering

Berättandet är överdrivet och estetiken iögonfallande i Autumn de Wildes filmatisering av Jane Austens Emma. Resultatet är en intressant lek med det traditionella och det moderna.

Premium

27.2.2020

Filmrecension: Filmversionen av videospel-igelkotten Sonic är harmlös och snäll efter att de otäcka människotänderna tagits bort

Filmversionen av videospelet om den blå igelkotten Sonic är motståndslös men trygg. De goda är snälla, de onda inte särskilt skrämmande och ingen behöver tvivla på ett lyckligt slut.

Premium

20.2.2020

Filmrecension: Guy Ritchies senaste – en film för dem som tycker samhället blivit "för PK"

The Gentlemen är skräddarsydd för att återetablera Guy Ritchie som den friska och fräcka fläkt som han ansågs vara då han långfilmsdebuterade. Stereotyperna duggar tätt; det här är humor för dem som tycker att samhället blivit "för PK".

Premium

13.2.2020

Filmrecension: Color Out of Space är en blivande b-filmsklassiker som samtidigt både är briljant och en kalkon

Tack vare Nicolas Cage i huvudrollen är Richard Stanleys Color Out of Space en framtida b-filmsklassiker. Det är omöjligt att säga om filmen är briljant eller ett bottennapp.

Premium

6.2.2020

Filmrecension: Harley hittar vänner

Birds of Prey måste ses som DC Comics bästa film hittills. Den spränger inga gränser och överraskar inte, men den är varken pinsam eller sövande och för DC är det faktiskt många steg framåt.

Premium

23.1.2020

Filmrecension: Bröllop i stället för begravning – Lulu Wangs The Farewell är en film att återkomma till

The Farewell intresserar sig för vad som händer en familj som är geografiskt åtskild. Det dåliga samvetet över att inte finnas nära, de nya kulturerna som sipprar in och förändrar relationen till den gamla, sorgen över det som gått förlorat.

Premium

22.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

Premium

22.1.2020

Mielenkiintoisempaa nähdä Helene Schjerfbeckin maalaavan kuin haikailevan Einarin perään

Rehellisesti, kuka välittää Einarista?
 Elokuva Helene Schjerfbeckistä on perisuomalainen. Taiteilijan suomenruotsalaisuus on tiukasti varjeltu salaisuus aina viimeisen ruudun lyhyeen elämänkertaan. Suurempi ongelma elokuvassa on kuitenkin hänen keskittymisensä kaipaukseensa mitäänsanomattoman Einarin perään.

22.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

16.1.2020

Filmrecension: En osäkrande kyss

En kyss mellan två barndomsvänner växer till en intern, outtalad förvirring i Xavier Dolans film som rör sig i skärningspunkten mellan maskulinitet, sexualitet och identitet.

Premium

16.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

Premium