Martina Moliis-Mellberg

Martina Moliis-Mellberg

Filmkritiker

Senast publicerade artiklar

12.4.2021

Filmrecension: Det genomträngande ljudet av tystnad

Sexfaldigt Oscarsnominerade Sound of metal är en film som får en att med hela kroppen erfara hur det är att vara en trummis som förlorar hörseln. Riz Ahmed spelar huvudrollen så att åskådaren förstår honom bättre än han förstår sig själv.

Premium

9.4.2021

Filmrecension: Älskvärt trams för åttiotalister

Thunder force är ingen renodlad superhjältefilm utan positionerar sig någonstans mellan satir, komedi och action, men utan att göra desto mera narr av genren. Som bäst är filmen när den är som mest komedi och då full av små egenheter.

Premium

26.3.2021

Filmrecension: Var försiktig med vad du önskar

Efter att den finländska biopremiären av superhjältefilmen Wonder Woman 1984 skjutits fram flera gånger på grund pandemin, går den nu direkt upp på strömningstjänsten HBO. Tyvärr är det en film som lider av ett typiskt uppföljarsyndrom.

Premium

18.3.2021

Filmrecension: Ingen kan rädda Justice league

Nu är den här, Zack Snyders fyra timmar långa version av superhjältefilmen Justice league, som han av familjeskäl inte kunde färdigställa 2017. "The Snyder cut" är förvisso mer helgjuten än sitt magplask till föregångare, men en film som finns till endast för fansen.

Premium

3.3.2021

Filmrecension: Var snäll, och krossa patriarkatet!

Amy Poehlers Moxie utspelar sig i en skola där sexismen frodas – ända tills någon säger stopp. Filmen är en introduktion till feminism med budskapet att det går att förändra världen om vi bara jobbar tillsammans och är, ja, snälla mot varandra.

Premium

5.2.2021

Filmrecension: Performativt som en parfymreklam

Euphoria-skaparen Sam Levinsons nya film om ett par i filmbranschen som grälar efter en premiär lever på sin dialog som känns skriven snarare än pratad. Det blir för kalkylerat, genomtänkt och styltigt.

Premium

4.12.2020

Filmrecension: Nya Mulan saknar charm

Som många av Disneys klassiska animationer har nu även Mulan blivit spelfilm. Att det är lukrativt för Disney står klart, men vad är det vi som publik ska få ut av det? Är tanken att dagens barn inte kan relatera till äldre filmer?

Premium

19.11.2020

Filmrecension: Sanningen typ om Citizen Kane

I Mank sliter den alkoholiserade manusförfattaren Herman J. Mankiewicz med manuset till Orson Welles mästerverk Citizen Kane. Resultatet är ett visuellt slående hantverk med en noggrannhet som syns i allt från kameravinklar till kläder och musik.

Premium

19.11.2020

Filmrecension: Låg nivå på hög höjd

Den svenska regissören Mikael Marcimain brukar få bra kritik för det han gör, till exempel för den nu aktuella tv-serien Jakten på en mördare. Men den bioaktuella actionfilmen Horizon line är ett totalhaveri.

Premium

1.10.2020

Filmrecension: Tove Jansson-filmen är fylld av livsglädje och fri kärlek – men var är överraskningen?

Det finns något alltigenom sympatiskt i Zaida Bergroths Tove Jansson-film som är fylld av livsglädje och porträtterar fri kärlek utan att moralisera. Det som saknas är något överraskande, som skakar en ur det bekväma och trygga.

Premium

24.9.2020

Filmrecension: Mycket väsen för väldigt lite när Wendy träder fram ur skuggan av Peter Pan

Wendy fokuserar på flickan som stått i skuggan av Peter Pan. Stundvis är det visuellt slående, men för det mesta saknas överraskningen och explosiviteten i det sagolika världsbygget.

Premium

18.9.2020

Filmrecension: Antebellum är en symboltung konceptfilm som vill göra upp med rasismen i USA

Antebellum, som vill göra upp med rasismen i USA, är en symboltung konceptfilm där allt sägs flera gånger så att vi säkert ska förstå. Den utforskar viktigt territorium, men klarar inte av att förena idé med utförande.

Premium

4.9.2020

Filmrecension: Medelmåttiga mutanter

Mutanternas superkrafter i The New Mutants känns medelmåttiga. I vilken situation behöver någon förvandla sig till en hund?

Premium

25.8.2020

Filmrecension: Tenet är ett luftslott fyllt av temporala labyrinter där det viktigaste är att det ser invecklat ut

I årets mest efterlängtade film kulminerar Christopher Nolans fäbless för komplexa, tekniska byggen. Tenet är ett luftslott där saker krånglas till för att maskera att det egentligen är rätt platt.

Premium

6.8.2020

Filmrecension: Zombiefilmen Peninsula är en besvikelse som verkar gjord med dollartecken för ögonen

Som zombiefilm är Peninsula en besvikelse. Som actionfilm har den ett visst underhållningsvärde, men teamet bakom filmen verkar mest ha arbetat med dollartecken för ögonen.

Premium

4.8.2020

I Hannah Lutz roman bökar vildsvinen genom såväl åkrar som drömmar

Trots det ständiga upprepandet om att vildsvinen finns överallt – ja, att de håller på att överta bygden – förblir de onåbara för filmaren Ritve i Hannah Lutz kortroman Vildsvin. Det är inte en bok av svar så mycket som en bok av undran, skriver Martina Moliis-Mellberg.

Premium

24.5.2020

Ett stilla uppror (på drömmens språk)

Agneta Enckell anses ibland skriva svårtolkad poesi, men själv värjer hon sig mot den bilden. Hennes senaste diktsamling är andra delen i en tilltänkt trilogi tillägnad hennes familj.

Premium

16.4.2020

Han ser djupet i ytan

När Thomas Brunell skriver om osympatiska, gränslösa människor gör han det med ömhet. Åren som taxichaufför lärde honom värdet av vänlighet och humor.

Premium

8.4.2020

Pia Ahlbäck: "Det privata blir som en motståndsgärning i dagens uppkopplade samhälle"

För Pia Ahlbäck står rätten till det privata i centrum. Hennes poesi upptar sig vid en längtan att klippa kablarna till dagens uppkopplade samhälle och använda tystnaden som politisk motståndshandling.

Premium

27.3.2020

Gå på konsert hemma

När konserterna inhiberas måste musiker hitta andra vägar att nå sin publik. Många väljer att spela i sina hem och dela spelningarna via sociala medier. HBL tipsar om några sätt att gå på popkonsert från vardagsrummet, alldeles gratis.

Premium

26.3.2020

Tidens framfart i gränslandet mellan poesi och prosa

Författaren Johanna Boholm är snart dubbelaktuell med långdikten Inna och kortromanen Papp. Bägge tangerar tiden och släkten, två ämnen hon ständigt återvänder till.

Premium

20.3.2020

HBL tipsar: Exponeringsterapi för den isolerade – HBL:s filmkritiker kartlägger virusfilmerna och deras optimala publik

Vem är du när epidemin slår till? Och vilken film ska du se för att antingen lugnas eller få dina farhågor bekräftade?

Premium

5.3.2020

Filmrecension: Kroppsvätskor sipprar in i kostymdramat i rockfotografen Autumn de Wildes Jane Austen-filmatisering

Berättandet är överdrivet och estetiken iögonfallande i Autumn de Wildes filmatisering av Jane Austens Emma. Resultatet är en intressant lek med det traditionella och det moderna.

Premium

27.2.2020

Filmrecension: Filmversionen av videospel-igelkotten Sonic är harmlös och snäll efter att de otäcka människotänderna tagits bort

Filmversionen av videospelet om den blå igelkotten Sonic är motståndslös men trygg. De goda är snälla, de onda inte särskilt skrämmande och ingen behöver tvivla på ett lyckligt slut.

Premium

20.2.2020

Filmrecension: Guy Ritchies senaste – en film för dem som tycker samhället blivit "för PK"

The Gentlemen är skräddarsydd för att återetablera Guy Ritchie som den friska och fräcka fläkt som han ansågs vara då han långfilmsdebuterade. Stereotyperna duggar tätt; det här är humor för dem som tycker att samhället blivit "för PK".

Premium

13.2.2020

Filmrecension: Color Out of Space är en blivande b-filmsklassiker som samtidigt både är briljant och en kalkon

Tack vare Nicolas Cage i huvudrollen är Richard Stanleys Color Out of Space en framtida b-filmsklassiker. Det är omöjligt att säga om filmen är briljant eller ett bottennapp.

Premium

6.2.2020

Filmrecension: Harley hittar vänner

Birds of Prey måste ses som DC Comics bästa film hittills. Den spränger inga gränser och överraskar inte, men den är varken pinsam eller sövande och för DC är det faktiskt många steg framåt.

Premium

23.1.2020

Filmrecension: Bröllop i stället för begravning – Lulu Wangs The Farewell är en film att återkomma till

The Farewell intresserar sig för vad som händer en familj som är geografiskt åtskild. Det dåliga samvetet över att inte finnas nära, de nya kulturerna som sipprar in och förändrar relationen till den gamla, sorgen över det som gått förlorat.

Premium

22.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

Premium

22.1.2020

Mielenkiintoisempaa nähdä Helene Schjerfbeckin maalaavan kuin haikailevan Einarin perään

Rehellisesti, kuka välittää Einarista?
 Elokuva Helene Schjerfbeckistä on perisuomalainen. Taiteilijan suomenruotsalaisuus on tiukasti varjeltu salaisuus aina viimeisen ruudun lyhyeen elämänkertaan. Suurempi ongelma elokuvassa on kuitenkin hänen keskittymisensä kaipaukseensa mitäänsanomattoman Einarin perään.

22.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

16.1.2020

Filmrecension: En osäkrande kyss

En kyss mellan två barndomsvänner växer till en intern, outtalad förvirring i Xavier Dolans film som rör sig i skärningspunkten mellan maskulinitet, sexualitet och identitet.

Premium

16.1.2020

Filmrecension: Ärligt talat, vem bryr sig om Einar?

Filmen om Helene Schjerfbeck är urfinsk. Konstnärens finlandssvenskhet är en välbevarad hemlighet fram till sista rutans korta biografi. Men ett större problem i filmen är hennes upptagenhet av att tråna efter den intetsägande Einar.

Premium

9.1.2020

Filmrecension: Nazisatiren i Jojo Rabbit avväpnar ständigt sig själv och blir i stället gulligt skruvad

I Jojo Rabbit blir satiren aldrig bitande. Hitler och hans anhängare är ett gäng idioter som aldrig känns som reella hot.

Premium

4.1.2020

Det här var de bästa filmerna 2019 enligt HBL:s filmkritiker

Tre av fyra av HBL:s filmrecensenter har Pedro Almodóvars Smärta och ära på sin lista över de fem bästa filmerna i fjol. Även Sveriges Oscarsbidrag And then we danced får två omnämnanden.

Premium

2.1.2020

Filmrecension: Catherine Deneuve strålar som en version av sig själv i Hirokazu Kore-edas Europadebut

Efter förra årets fullträff Shoplifters gör japanske regissören Hirokazu Kore-eda nu sin europeiska debut. Catherine Deneuve är strålande i huvudrollen som en version av sig själv.

26.12.2019

Filmrecension: After the Wedding är en ofördelaktig amerikanisering av Susanne Biers Efter brylluppet

Den amerikanska versionen av Susanne Biers Efter bröllopet är så lik originalet att filmen får en absurd, ytlig ton som känns ogenomtänkt. Detta trots att regissören och manusförfattaren Bart Freundlich vänt på könsrollerna

Premium

5.12.2019

Filmrecension: Finskbördiga Emma Tammis regidebut The Wind är en prärierysare om ensamhetens demoner

The Wind är en ambitiös film som inte klarar av att hålla nivån hela vägen. Bäst är filmen i sin allegoriska form, där demonerna har att göra med isolation, depression och svartsjuka.

Premium

14.11.2019

Filmrecension: Skräckfilmen Countdowns värld är grund som en grumlig vattenpöl

Countdown bjuder på en undermålig nedräkning och är sinnebilden av slappt och billigt världsbygge.

Premium

7.11.2019

Filmrecension: Julfilmen Last Christmas är en lika stor plåga som Whams hit

Filmen serverar ytliga och sockersöta floskler insvepta i grällt julpapper.

Premium

7.11.2019

Filmrecension: Skruva den som Beckham-regissörens nya film är skamlöst publikfriande feelgood pepprad med Springsteenlåtar

Här har alla något som behöver sägas med emfas, som om publiken vore oförmögen att se nyanserna.

Premium

31.10.2019

Filmrecension: Linda Hamilton äger sin återkomst i nya Terminator-filmen

Terminator: Dark Fate når inte upp till sina föregångares helgjutna och kittlande vision, men det är definitivt den bästa Terminator-filmen sedan Terminator 2. Däremot är det en ynnest att se Linda Hamilton återvända till sin ikoniska roll.

Premium

25.10.2019

Filmrecension: Renée Zellweger hjärtskärande som Judy Garland

Filmen om Judy Garland faller alltför lätt in i biografins nötta fällor men emotionellt är den gripande. Renée Zellweger gör en helgjuten prestation och lever särskilt upp på scenen.

Premium

17.10.2019

Filmrecension: Jennifer Lopez karismatisk som strippa i förföriskt medryckande Hustlers

Strippor blåser sina Wall Street-kunder på pengar i dramakomedin Hustlers. Blicken, så tydligt bortom den manliga, genomsyrar hela filmen, och Jennifer Lopez har aldrig varit så här karismatisk.

Premium

10.10.2019

Filmrecension: Will Smith spelar mot sig själv i en film vars 3D+-teknik känns som verkligheten

Om film inte längre ska kännas som film utan som verklighet, vad händer då med vår förmåga till inlevelse och fantasi, frågar sig Martina Moliis-Mellberg i sin recension av Ang Lees nya actionfilm som är gjord med ny 3D+-teknik vars bildhastighet är dubbelt den traditionella.

Premium

29.8.2019

Filmrecension: Good Boys är en komedi om pojkar, med pojkar, för pojkar

Filmen specialiserar sig på en viss sorts grabbig humor som sällan inkluderar flickor.

Premium

22.8.2019

Filmrecension: Det räcker nu – döda kroppar staplas på hög i den förhoppningsvis sista agent Banning-filmen

I Angel Has Fallen är det mest pang pang, du är död gånger hundra.

Premium

29.7.2019

Tv-recension: Tales of the City bryter ny mark med nästan uteslutande queer- och transpersoner i rollerna

I grunden är ändå Netflixversionen av nittiotalets queerserie en såpa – ett The L Word med färre flator.

Premium

22.7.2019

Tv-recension: Badrumsliv – ett lovande exempel på finlandssvenskt tv-berättande

De politiska monologerna känns som rabblade från manus, medan ämnen som sexualitet, kroppar och graviditet vävs in i berättandet på ett naturligt och engagerande sätt.

Premium