Martina Moliis-Mellberg

Martina Moliis-Mellberg

Reporter

Senast publicerade artiklar

13.2.2019

Filmrecension: Det borde inte vara möjligt – i stunder är det svårt att titta på dokumentären Free Solo

Ett filmteam följer Alex Honnold när han utan skyddsutrustning klättrar nästan en kilometer uppför en rakt nedåtstupande klippa.

Premium

7.2.2019

Filmrecension: The Favourite är ett utsökt kostymdrama om sex, lögner och vänskapsband

I 1700-talsdramat konkurrerar två kusiner om drottning Annas gunst.

Premium

24.1.2019

Filmrecension: Dick Cheney-porträttet Vice är så fokuserat på att riva Bushadministrationen i bitar att det underskattar tittaren

Vice är berättelsen om hur en man som det är svårt att tro att ska bli något alls blir den mäktigaste mannen i USA.

Premium

18.1.2019

Filmrecension: Golden Globe-belönade Green Book berättar förenklat och förlegat om oväntad vänskap

Historierevision, plump humor och en förutsägbar berättelse – Green Book är en film som stryker medhårs och gör det alltför lätt för sig.

Premium

3.1.2019

Filmrecension: Bumblebee – äntligen en sevärd Transformersfilm

För den som uppskattar åttiotalsvurm är det välgjord, underhållande action med en hälsosam dos sentimentalitet.

Premium

20.12.2018

Filmrecension: Aquaman är buskis på grunt vatten

Filmen om mannen som kan tala med fiskar radar upp actionscen efter actionscen och speltiden på över två timmar blir snabbt plågsam.

Premium

13.12.2018

Filmrecension: Den nya Spider-Man-filmen är spindeln över alla spindlar

Spider-Man: Into the Spider-Verse är den bästa filmen som gjorts om den spindelliknande superhjälten.

13.12.2018

Årets bästa filmer 2018: De här filmerna var bäst i år enligt våra kritiker

Ett svartvitt polskt drama finns med på alla våra filmskribenters topplista över årets största filmupplevelser. En färsk mexikansk film och en film om Utøyatragedin får också flera omnämnanden.

7.12.2018

Filmrecension: Utdraget begagnat äventyr avslutas med explosionshets

Resten av Mortal Engines håller inte samma mått som den imponerande inledningen.

22.11.2018

Filmrecension: Creed II är både en ny Rockyfilm och en ny Creedfilm, och lyckas bättre i det första avseendet

Boxningsfilmen både underhåller och har hjärta, men saknar flyt i berättandet.

16.11.2018

Filmrecension: Samhällskritisk skuldsanering – Widows är en film som har mycket att säga utan att tumma på viljan att underhålla

Det är så här det kan se ut när en verkligt talangfull och smart regissör tar sig an en sliten genre.

16.11.2018

Filmrecension: Underbar brittisk kvartett – Maggie Smith, Joan Plowright, Eileen Atkins och Judi Dench möts i en dokumentär

Fyra brittiska skådespelarlegender som möts för att diskutera sina karriärer och liv är högklassig underhållning.

2.11.2018

Filmrecension: Innovativ thriller faller på mållinjen

Thrillern Searching berättar sin historia via dator- och telefonskärmar. Den väcker tankar om spåren vi lämnar efter oss i sociala medier och på internet, och hur denna information kan utnyttjas.

12.10.2018

Filmrecension: Utdragen stilövning med utropstecken

Bad Times at the El Royale är en svart komedi med glimten i ögat, som inte drar sig för grafiskt våld och överexponering av gamla soulklassiker. Det håller tills filmen börjar upprepa sig och luften går ur den.

12.10.2018

Filmrecension: Det finns inga genvägar till månen

First Man om Neil Armstrongs liv åren före månlandningen är en extremt duktig film som imponerar i sitt utförande med gastkramande intensiva och vackra rymdscener. Samtidigt är den alldeles för kontrollerad för att verkligen bränna till – en film mer för hjärnan än för hjärtat.

5.10.2018

Filmrecension: En tondöv röra

Vad Venom, både karaktären och filmen, vill är svårt att säga. Tröga transportsträckor varvas med förutsägbar situationskomik och själlöst datagjorda actionscener. Tom Hardy i titelrollen är ett myller av mummel, ticks och spasmer.

5.10.2018

Filmrecension: Ett språk som kväver

I The Miseducation of Cameron Post, om en konverteringsskola för sexuellt förvirrade ungdomar, sipprar språket in i människor och fyller dem med skam och rädsla. Ämnet har sprängkraft, därför skulle filmen ha vunnit på att vara mer djuplodande, bitande och upprörd.

28.9.2018

Filmrecension: Sagolikt och egenartat i gränslandet

I filmen Gräns lågmälda stämning, sparsmakade dialog och underliggande oro möts Kaurismäki och Lynch. Resultatet är en fantasieggande fullträff, både vacker och underlig.

21.9.2018

Filmrecension: Charmig, splittrad thrillerkomedi

För att kunna njuta fullt ut av A Simple Favor krävs det att en antingen tar den minst sagt långsökta handlingen med en nypa salt eller helhjärtat omfamnar de eskalerande galenskaperna.

14.9.2018

Filmrecension: Unga Astrid är bäst när man glömmer att det är en film om Astrid Lindgren

Unga Astrid fokuserar på Astrid Lindgrens privatliv i stället för hennes författarskap. Det borde inte vara för mycket begärt att en film om Astrid Lindgren faktiskt skulle handla om just Astrid Lindgren, inte bara om Astrid Ericsson.

7.9.2018

Filmrecension: Sönderklippt actionflopp

Mile 22 är en film som lyckas säga alldeles för mycket om absolut ingenting. De koreograferade våldsscenerna är så snabbt och hackigt klippta att det främst är en massa kroppsdelar som flyger förbi.

12.8.2018

Tv-recension: Med Tanzania som lekplats

Det danska dramat Liberty kretsar kring en grupp nordbor som förverkligar sig själva i 80-talets Tanzania.

11.8.2018

Tv-recension: Joie de vivre hela vägen

Jacques Demys sprudlande musikal är en fröjd för både ögat och själen. En film som gör en lycklig.

10.8.2018

Tv-recension: Whittaker imponerar som "doktor"

Jodie Whittaker gör den brittiska dramaserien Lita på mig sevärd trots att premissen känns aningen konstruerad.

9.8.2018

Intervju: "Det är så lätt att vara skådis"

Från Rederiet till Solsidan – Josephine Bornebusch har gjort det mesta inom svensk film och tv. I den nya rollen som regissör har hon haft nytta av sin bakgrund som skådespelare.

6.8.2018

Tv-recension: Att leva på hoppet

I den gripande dokumentären Roy måste leva har Maja Ödman under 1 år dokumenterat sonen Roys kamp mot den obotliga muskelsjukdomen SMA1.

4.8.2018

Tv-recension: Säg det med en sång

Jacques Demys vemodiga musikalfilm Paraplyerna i Cherbourg är en förvånansvärt subtil klassiker.

1.8.2018

Tv-recension: På äventyr längs floden

Mud är en bitterljuv uppväxtskildring med en imponerande trio i centrum.

30.7.2018

Tv-recension: Ett kärt återseende

Den andra säsongen av Playing House är inte lika klockren som den första men vänskapen mellan Emma och Maggie är fortfarande seriens hjärta.

29.7.2018

Tv-recension: Inte för alla smaker

Steven Soderberghs udda thriller visar att kampsportsexperten Gina Carano klarar action galant men bör öva på skådespeleriet.

28.7.2018

Tv-recension: Futuristisk nostalgi

Dokumentären om Jean-Michel Jarre, pionjär inom elektronisk musik, är fulla av intressanta delar men helheten känns ofokuserad.

27.7.2018

Tv-recension: Tillbaka, och ännu bättre

Den ambitiösa och djuplodande andra säsongen av Glow blandar effektivt drama och komedi.

26.7.2018

Tv-recension: Makaber underhållning

Robert Zemeckis horrorkomedi har några år på nacken men underhåller fortfarande tack vare spelglädjen hos Meryl Streep och Goldie Hawn.

25.7.2018

Tv-recension: Ett kryphål i radiolagen

Den danska satsningen Mercur är något av en lättviktare med pastellfärger och trallvänlig musik.

23.7.2018

Tv-recension: I huvudet på Robin Williams

Dokumentären om Robin Williams kartlägger komikerns liv och är sprängfylld med givande arkivmaterial.

22.7.2018

Tv-recension: Yta men också innehåll

The Bold Type är smartare och mer engagerande än väntat.

19.7.2018

Tv-recension: Övertydligt gangsterdrama

Andrew Dominiks hårdkokta drama vill gärna vara politiskt men övertydligheten tynger ner hela filmen.

18.7.2018

Tv-recension: En Romeo i Västberlin

Det tyska dramat Berlin – under samma himmel har en intressant premiss som till viss del slätar över miniseriens brister.

17.7.2018

Tv-recension: Utmattande mammakomedi

Komedin Motherland kartlägger tvåbarnsmamman Julias frustration och självcentrerade tillvaro. Den vassa humorn saknas och avsnitten blir rent av utmattande att se på.

16.7.2018

Tv-recension: Mjölkstockning och kvick humor

Den norska mammakomedin Melk är både kvick och rolig, med två sympatiska karaktärer i centrum.

15.7.2018

Tv-recension: Bergman firas på Fårö

Ingmar Bergmans 100-årsdag firas med ett program som bjuder på både intressanta och slumpmässiga intervjuer.

13.7.2018

Filmrecension: Whitney Houston förtjänar mer

Whitney Houstons privatliv är i fokus i Kevin Macdonalds familjesanktionerade dokumentär, på bekostnad av musiken och artisten.

7.7.2018

Tv-recension: Wilders mästerliga mord

Billy Wilders klassiska film noir Kvinna utan samvete är en nästintill perfekt film om girighet och det perfekta brottet.

6.7.2018

Tv-recension: Visuellt slående dystopi

Richard Ayoades Dostojevskij-filmatisering The Double är originell, visuellt slående och välspelad.

1.7.2018

Tv-recension: Liten kille med stor hjärna

Jodi Fosters regidebut är både söt, varm och kompetent. En liten pärla.

30.6.2018

Tv-recension: Äventyr med blinda fläckar

Den australiensiska dramakomedin Priscilla- öknens drottning är en färgsprakande och välspelad film. Men tyvärr har den några riktigt blinda fläckar.

29.6.2018

Tv-recension: Skam goes Texas

Den amerikanska versionen av Skam är anpassad till sin nya miljö men följer i huvudsak originalets narrativa stuktur. Facebooks inblandning ger den en kommersiell aspekt som skaver.

28.6.2018

TV-recension: Myriader av intryck

Jacques Tatis klassiska Playtime är ett ambitiöst och fascinerande möte med ett futuristiskt Paris där Monsieur Hulot irrar fram.