Jan Granberg

Senast publicerade artiklar

8.9.2018

Operarecension: Tosca som perfekt fungerande operathriller

Operaorkestern spelade supersnärtigt, melodierna tycktes aldrig ta slut och intrigen serverades med ofelbar tajming och träffande detaljer. Den nya Toscauppsättningen närmar sig en fullträff.

7.9.2018

Operarecension: Sällsynt uppsättning av bel canto-operornas drottning

Sellosalen i Alberga visar just nu en av operahistoriens milstolpar som blivit verkligt sällsynt i Finland. I Ville Saukkonens regi har handlingen flyttats till en oroshärd i Centralasien, vilket gör det omöjligt att vara opolitisk.

27.8.2018

Operettrecension: Vidunderligt virtuos Candide

"Människans förmåga att skratta är ädlare än hennes anlag för lidande", lär Leonard Bernstein ha sagt, innan han började skriva sin ironiska operettCandide. Hans första inspiration var att attackera McCarthyprocesserna i USA på samma sätt som Voltaire gjorde narr av inkvisitionen.

24.8.2018

Operarecension: Askungen med spelglädje för barn

Gioacchino Rossinis virtuosa tre timmar långa opera Askungen är för lång för unga sagokonsumenter. Anselmi Hirvonen har förkortat den finurligt till lämpliga 55 minuter för barn och försett den med specialskrivna talrepliker som riktar sig direkt till de unga.

23.8.2018

Operarecension: Sällan spelad polsk nationalopera

Halka betraktas som musiklandet Polens nationalopera och därmed är det något överraskande att operan spelas så sällan utanför hemlandet. Desto mer välkommen är därmed Komiska Operans uppsättning av denna folkliga opera som sågs senast i vårt land på Nationaloperan 1952 under Leo Funteks ledning.

13.8.2018

Underbart uppförande av Rossinis depressiva mässa

Känsloinnehållet i Rossinis lilla solenna mässa visar att kompositören var mer deprimerad på gamla dar än man har trott. Trots stundtals glimtande humoristiska drag, bör detta sakrala verk tas på fullaste allvar.

7.8.2018

Kärlek och erotik från medeltid och renässans

Vanda BRQ Festival använder sig mest av Helsinge gamla kyrka nära det moderna kapellet. Festivalen som pågår fram till den 12 augusti inleddes med två konserter om kärlek och död.

16.7.2018

OPERARECENSION: Brutal Otello mellan två kulturer

Ingen opera börjar så praktfullt som Otello med sin överväldigande stormkör och tenorens entré. Otellos segervrål tar en knapp minut men fungerar i bästa fall som en total knockout.

8.7.2018

Operarecension: Hasardspel, kärlek och död

Årets operafestival i Nyslott körde i gång med en ståtlig nyuppsättning av Tjajkovskijs Spader Dam. Jere Erkkiläs arbetsgrupp ger en huvudsakligen traditionell tolkning med vackra bilder, träffande detaljer och flyt i spelet.

15.6.2018

Operarecension: Musik från Katarina II:s hov

Upplysningsestivalen Les lumières går denna gång i den upplysta furstinnan Jekaterina Dasjkovas fotspår. Hon var väninna till Katarina den stora och satt 1781 på Tsarkoje Selo vid premiären på Giovanni Paisiellos opera La serva padrona. Operan fick nu en sprudlande Finlandspremiär.

28.5.2018

Operarecension: Rigoletto samlade en yngre publik

Den privata operaföreningen Opera Box avslutade säsongen med två föreställningar av Verdis Rigoletto. Bakom sig har de Barberaren i Sevilla, Ainogalan, Segerstams Metsäkansan laulu och Brittens The Rape of Lucretia, som var spelårets bästa uppsättning och regi.

18.5.2018

Operakonsert: Operakavlen går vidare

Kungsbasen hette konserten som fyllde Tapiolasalen till sista plats. Snart 73-årige Matti Salminen sjöng Mozart och Wagner med Tapiola Sinfonietta under ledning av 32-årige Ville Matvejeff, som om ett år tillträder som konstnärlig ledare i Nyslott. Operakavlen går vidare.

16.4.2018

Operarecension: Partnerbyte på semesterhotell

Det är verkligen skönt att vara med om en föreställning som går hem helt och hållet hos publiken, skriver Jan Granberg om Anna Kelos nyregi av en långkörare på Nationaloperan.

15.4.2018

Operarecension: Mozarts tyska smörja med androgyn lösning

Med beundransvärt levande rollfigurer har Sibelius-Akademin lyckats sätta sprätt på en potentiellt småtråkig Mozart-opera, skriver Jan Granberg

30.3.2018

Operarecension: Våldtäktsopera i #metoo-belysning

Benjamin Brittens Våldtäkten på Lucretia är ett bättre verk än ryktet vet berätta. Då den nu sätts upp av Opera BOX är det med förnyad #metoo-aktualitet. Ensemblens intensiva spel och librettots grymheter levandegörs med enkel logik, skriver Jan Granberg.

24.3.2018

Operarecension: Trubaduren speglar krigets fasor

Intrigen är snårig i Guiseppe Verdis opera Trubaduren och HBL:s recensent har några anmärkningar på regin. Men melodierna är otroligt sköna och sångarna duktiga i den spanska produktion som gästar Nationaloperan.

4.3.2018

Operarecension: Ett tvåhundra år gammalt operafynd

Hur är det möjligt att en man av Leopold Koželuchs kaliber glömts bort? Fem av hans sex operor har gått förlorade och Gustav Vasa har inte spelats sedan tonsättarens död 1818.

17.2.2018

Operan om inbördeskriget svämmar över bräddarna

1918-dramat Veljeni vartija är den största operauppsättningen som någonsin gjorts i Tammerforshuset och här står staden, dess platser och vissa historiska händelser klart i centrum.

11.2.2018

Konsertrecension: Den älskande Wolfgang Amadé

Paradnumren i Mozarts Stora c-mollmässa är oerhört krävande, vilket hörs trots att sopranerna sjunger mycket väl.

2.2.2018

Konsertrecension: Skönheten nobbade Njutningen i Händels första och sista oratorium

Akademins barockorkester spelade verkligen snyggt och Jubilatekören gjorde en gedigen insats när Händels sista oratorium framfördes på Sibelius-Akademins vinterfest.

28.1.2018

Musikrecension: Stravinskijs soldathistoria i finsk tappning

Galet, fantasifullt och med ironiska giftpilar som flyger i många riktningar – men aningen svårt att hänga med.

27.1.2018

Operarecension: Japansk tolkning av Puccinis kulturkrock

Yoshi Oïdas uppsättning av Puccinis Madame Butterfly är en nyanserad föreställning som inte moraliserar. Ändå innehåller den såväl frän social kritik mot japanerna som kritik mot västerländsk sexturism, skriver Jan Granberg.

24.1.2018

Skivrecension: Hedvig Pauligs sköna men svala Sibelius

För den som kräver absolut genuint uttal är det lätt att välja Hedvig Pauligs och Folke Gräsbecks Sibeliustolkningar framför många andras.

15.1.2018

Impuls: Rabiat utskällning på prisgala

Varför var huvudpristagaren på Ainogalan så arg?

3.1.2018

Skivrecension: Den perfekta operasångerskan Maiju Kuusoja

Maiju Kuusoja var på många sätt en perfekt operaartist vid Nationaloperan efter kriget. En ny box presenterar välvalda inspelningar av en genommusikalisk, tekniskt skicklig och färgstark sångerska.

4.12.2017

Konsertrecension: Camilla Nylund fick Giglipriset

Höjdpunkten under Gigli-sällskapets 43:e konsert blev utdelningen av Giglipriset som denna gång gick till Camilla Nylund.

25.11.2017

Operarecension: Gripande patriotisk charmoffensiv

Estoniateatern besökte Helsingfors med en ny opera om emigrationen från Estland i bagaget.

19.11.2017

Operarecension: Finlandspremiär för Händels hastverk och mästerverk

Juvenalias tolkning av Händels opera Rinaldo koncentrerar sig på läget i Mellanöstern – i dag och under korstågen. Ensemblen har gjort ett enormt och gediget arbete med en krävande opera, skriver HBL:s recensent.

14.10.2017

Operarecension: Falstaff förför nu självaste drottning Elisabeth

I princip hade publiken inte en tråkig stund i Ville Saukkonens Verditolkning.

7.9.2017

Konsertrecension: Det mänskliga psykets mörka sidor

Hannu Lintus tilltagande intresse för vokalmusik tog sig uttryck i ett konsertant framförande av Bartóks Riddar Blåskäggs borg.

25.8.2017

Operarecension: Helgalen Barberare i Sevilla

Regissören Ville Saukkonen är något av den vilda slapstickens guru, vars idéer aldrig tycks ta slut. Men blev det för mycket av det goda i Opera Box uppsättning av Barberaren i Sevilla?

18.8.2017

Operarecension: Opera mitt i smeten

Den listiga lilla räven, eller Vixen, är en operaupplevelse vars like recensenten inte tidigare varit med om.

8.8.2017

Seger till Estland i Havets Röst

Dramatisk inledning, spännande final och löfte om fortsatt finansiering bådar gott för den nya sångtävlingen Havets röst.

2.8.2017

Operarecension: Bel cantos hypnotiska skönhet

Smekande legatolinjer, glänsande höjdtoner och figursång bjöd spanska Teatro Real Olofsborgspubliken på under ledning av bel canto-specialisten, italienaren Evelino Pidò.

27.7.2017

Sådan är Jolanta som Putin hör i kväll – stora känslor och sköna linjer präglar Tjajkovskijs sista sorgebarn

I Nyslott framför Bolsjojteatern för Putin och övriga gäster Tjajkovskijs intima och naiva men varma Jolanta, med musik som strålar av ett inre ljus. Det musikaliska utförandet har drömkvalitet, skriver Jan Granberg.

10.6.2017

Operarecension: Mannerheim möttes med regn och jubel

Den nya jubileumsoperan fick en våldsam regnskur över sig. Men den proffsiga ensemblen och det melodiskt tacksamma materialet belönades även med stort jubel.

31.5.2017

Oratorierecension: Vivaldi med feministisk vinkling

Med nästan bara kvinnor i ensemblen fick Vivaldis enda bevarade oratorium, Juditha triumphans, ett inspirerat och roligt framförande.

18.5.2017

Konsertrecension: Uppståndelsesymfonin är musik större än livet

Man ville inte tro sina ögon då hela estraden fylldes av en jätteorkester, tre körer och två solister. Uppståndelsesymfonin fick en balanserad och storslagen tolkning av Susanna Mälkki och Helsingfors stadsorkester.

10.5.2017

Konsertrecension: Helsingfors barockorkester i startgroparna

Med en karismatisk dirigent och en strålande Mozartsopran är Helsingfors Barockorkester på bettet inför sin stundande Europaturné. Orkesterns wienklassiskt betonade program togs väl emot på avresekonserten i Musikhuset.

28.4.2017

Fem frågor: "Lärarens jobb är finast av alla jobb"

Gustav Djupsjöbacka tar avsked från sitt liedlektorat vid Sibelius-Akademin med en konsert fredag kväll. Som solister har han valt Monica Groop och de unga barytonbegåvningarna Kristian Lindroos och Henri Tikkanen, som sjunger Schumann, Grieg och Poulenc.

24.4.2017

Operarecension: Fräscht moderniserad Brittenopera

Sibelius-Akademins elever gör En midsommarnattsdröm med spelglädje och detaljrikedom i en festivalmiljö komplett med bajamajor.

19.3.2017

Operarecension: Tjajkovskijs ouppfyllda längtan

Jevgenij Onegin är en njutbar föreställning, skarp i sin analys men även lätt distanserad och kylig.

11.3.2017

Konsertrecension: Anglosaxiska röda trådar

Det gick många spännande, tydliga och mindre tydliga röda trådar genom Tapiola Sinfoniettas program i fredags.

28.1.2017

Operarecension: Sjostakovitj luktar torsk

Stalin hatade operan Lady Macbeth från Mtsensk men uppsättningen i Helsingfors tilltalar recensenten.

29.12.2016

Skivrecension: Rasande intressant Don Giovanni

Teodor Currentzis piskar med sina okonventionella metoder musikerna på Permlägret till exceptionellt spel på den tredje inspelningen av Mozarts operor.

17.12.2016

Recension: Märklig repertoar på operagalan

Lätt är det inte att organisera och finansiera ett nytt operaföretag, men en viss beställning på fördomsfri opera det nog, skriver recensenten som inte är helt övertygad av Komiska Operans öppningsgala.

13.12.2016

Skivrecension: Mångsidiga Johanna Almark gör underfundig barock på svenska

Det tilltagande intresset för barockmusik har lett till en fängslande och originell inhemsk skiva.

27.11.2016

Konsertrecension: Joyce DiDonato som militant optimist

Attentaten i Paris fick amerikanska mezzostjärnan Joyce DiDonato att fråga sig hur man hantera kaoset i musiken. Resultatet blev showen I krig och fred, som sågs i Helsingfors i lördags.