Jan Granberg

Senast publicerade artiklar

8.8.2019

Konsertrecension: Kvinnans röst i den franska renässansen

Kombinationen sopran och luta i en skön kyrkoakustik är alldeles förtrollande, skriver Jan Granberg efter att ha hört Tuuli Lindeberg och Eero Palviainen på Barockfestivalen BRQ i Vanda.

Premium

31.7.2019

Operarecension: Wiens Volksopers Läderlappen är en oemotståndlig upplevelse väl värd ett besök i Nyslott

Besökaren bjuds på en föreställning som sprudlar av glädje och är full av finess och bitande ironi. HBL:s Jan Granberg njöt av premiären på Olofsborg trots åtta grader i luften.

Premium

6.7.2019

Slagkraftig Rigoletto är perfekt på Olofsborg

David McVicars Rigoletto som operafestivalen gav för första gången för två år sedan börjar med en kuslig orgie. Kören och några av regissörens egna skådespelare tecknar skrämmande bilder av ett renässanshov där unga flickor våldtas inför allas åsyn. Det är ramen för operans verkliga drama.

Premium

5.7.2019

Publiken gapskrattade åt den sprakande barberaren i Nyslott

För första gången i operafestivalens historia gavs nu en Rossiniopera på Olofsborg. Kari Heiskanens regi är en sprakande fars full av de mest påhittiga, överraskande skämt som ofta fick publiken att gapskratta. Den första chocken kom genast i uvertyren.

Premium

1.7.2019

Konsertrecension: Stjärna från Trinidad förgyllde festivalen i Ruovesi

Det var ett lyckokast för konstnärliga ledaren och flöjtisten Anna Aminoff att få Jeanine De Bique att förgylla avslutningskonserten vid festivalen i Ruovesi.

Premium

28.6.2019

Operarecension: Denna Verdiopera möttes av burop och visslingar på premiären i Milano – snart hämtar ett av världens kändaste operahus David McVicars skandalomsusade uppsättning av I masnadieri till Nyslott

Om ett par veckor gästas operafestivalen i Nyslott av självaste La Scala. Jan Granberg såg Verdis I masnadieri på plats i Milano. Nivån är bländande hög, skriver han i sin recension.

Premium

30.5.2019

Recension: Vinnarna överraskade positivt – slutresultatet blev helt annorlunda än startfältet i Mirjam Helin-finalen

Finalomgången i Mirjam Helin-tävlingen blandade kortpacken, skriver Jan Granberg.

Premium

27.5.2019

Kommentar: Jussi Juola knep en plats i Mirjam Helin-finalen

Bland 20 sågare i semifinalen och gick fyra damer och fyra herrar vidare till Mirjam Helin-tävlingens final. De åtta finalisterna råkar alla vara av olika nationalitet. Av ursprungligen tre finländare fick liedsångaren Jussi Juola från Uleåborg en finalplats.

Premium

17.5.2019

Konsertrecension: Åbopubliken drunknade i Segerstams smaskens Salome

Leif Segerstam tog farväl av sin Åboorkester och -publik med en av historiens grymmaste operor.

Premium

16.4.2019

Skivrecension: Hemming Eklund – hattfabrikör och stjärnbaryton

Det är mycket märkligt att Hemming Eklund inte finns omnämnd i inhemska uppslagsverk. Jan Granberg lyssnar till 27 historiska spår insamlade från olika källor.

Premium

6.4.2019

Operarecension: Rätta gester och talande kroppsspråk

En av Händels bästa operor – Alcina – sätts up av den internationella operaklassen vid Sibelius-Akademin.

Premium

23.3.2019

Operarecension: Ett hjärtskärande rop på hjälp

Uppsättningen av Wozzeck är intelligent och slagkraftig i sin imponerande detaljrikedom. De färgstarka scenerna i tavernan och på kasernen fungerar lika bra som de intima stunderna, skriver Jan Granberg.

Premium

20.3.2019

Konsertrecension: Mustig klang, härlig nyansering

Efter liedkonserten i Berghäll får HBL:s recensent lust att höra Sami Luttinen på operascenen.

Premium

6.3.2019

Konsertrecension: Den spanska zarzuelans speciella charm

Den spanska operettformens talade dialoger dryper av humor och musiken är melodiskt och rytmiskt attraktiv, men som genre har zarzuelan inte riktigt slagit igenom utanför det egna språkområdet.

Premium

24.2.2019

Operettrecension: Lehárs operaliknande sista älsklingsoperett

Tysklands annektering av Österrike satte stopp för Giudittas potentiella segertåg – librettisten sattes i koncentrationsläger. På Alexandersteatern kan man nu se Franz Lehárs krävande operett med solister som går någorlunda väl i land med sina uppgifter.

Premium

30.1.2019

Operarecension: De finländska stjärnorna Mälkki, Mattila och Nylund stormade Bastiljen

Det blev jubel på Bastiljoperan för tre finländska stjärnor i centrala roller i Dvořaks opera Rusalka. I sin hemstad Paris dirigerade Susanna Mälkki en uppsättning där Camilla Nylund och Karita Mattila glänste i rollerna.

Premium

12.1.2019

Operarecension: Die Loreley är betydligt bättre än sitt rykte

Då Helsingfors operaförening äntligen sätter upp Fredrik Pacius Die Loreley, är det en del av vårt kulturarv vi hör. Det är nästan som om Finland postumt bad Pacius om ursäkt för att operan ignorerats i 132 år, skriver Jan Granberg.

Premium

5.1.2019

Operarecension: Sprittande minioperor om galenskap

Galenskapen är inget främmande element i operakonsten. I den romantiska operan var målet närmast att tycka synd om primadonnan. De två moderna minioperorna som framfördes på Kabelfabriken ironiserar friskt över själva galenskapen, som plötsligt ställer handlingen på huvudet.

Premium

17.11.2018

Operarecension: Brittenopera fungerar överraskande väl som föreläsning i nutid

Benjamin Brittens opera The Rape och Lucretia tangerar många moraliska problem kring könsroller, feminism, våldtäkt ("nej betyder nej"), olika typer av män, pacifism och även politik. Victoria Newlyns regi bjuder på en verkligen skarp analys av texten.

29.10.2018

Konsertrecension: Kvinnorna dominerade i liedtävling

Kvinnorna dominerade nästan totalt när den andra Helsinki Lied-tävlingen avgjordes på söndagen.

20.10.2018

Operarecension: Översvallande och klurigt tolkad Hoffmann

Det har gått ett halvsekel sedan Nationaloperan senast satte upp Hoffmanns äventyr. Därför är den nya uppsättningen mer än välkommen. Johannes Eraths regi är på många sätt fascinerande, men alla underfundigheter öppnar sig inte för recensenten.

13.10.2018

Operarecension: Don Carlos har Verdis bästa musik

Kampen mellan den politiska och den religiösa makten är en av höjdpunkterna i operan Don Carlos, nu aktuell på Alexandersteatern.

8.9.2018

Operarecension: Tosca som perfekt fungerande operathriller

Operaorkestern spelade supersnärtigt, melodierna tycktes aldrig ta slut och intrigen serverades med ofelbar tajming och träffande detaljer. Den nya Toscauppsättningen närmar sig en fullträff.

7.9.2018

Operarecension: Sällsynt uppsättning av bel canto-operornas drottning

Sellosalen i Alberga visar just nu en av operahistoriens milstolpar som blivit verkligt sällsynt i Finland. I Ville Saukkonens regi har handlingen flyttats till en oroshärd i Centralasien, vilket gör det omöjligt att vara opolitisk.

27.8.2018

Operettrecension: Vidunderligt virtuos Candide

"Människans förmåga att skratta är ädlare än hennes anlag för lidande", lär Leonard Bernstein ha sagt, innan han började skriva sin ironiska operettCandide. Hans första inspiration var att attackera McCarthyprocesserna i USA på samma sätt som Voltaire gjorde narr av inkvisitionen.

24.8.2018

Operarecension: Askungen med spelglädje för barn

Gioacchino Rossinis virtuosa tre timmar långa opera Askungen är för lång för unga sagokonsumenter. Anselmi Hirvonen har förkortat den finurligt till lämpliga 55 minuter för barn och försett den med specialskrivna talrepliker som riktar sig direkt till de unga.

23.8.2018

Operarecension: Sällan spelad polsk nationalopera

Halka betraktas som musiklandet Polens nationalopera och därmed är det något överraskande att operan spelas så sällan utanför hemlandet. Desto mer välkommen är därmed Komiska Operans uppsättning av denna folkliga opera som sågs senast i vårt land på Nationaloperan 1952 under Leo Funteks ledning.

13.8.2018

Underbart uppförande av Rossinis depressiva mässa

Känsloinnehållet i Rossinis lilla solenna mässa visar att kompositören var mer deprimerad på gamla dar än man har trott. Trots stundtals glimtande humoristiska drag, bör detta sakrala verk tas på fullaste allvar.

7.8.2018

Kärlek och erotik från medeltid och renässans

Vanda BRQ Festival använder sig mest av Helsinge gamla kyrka nära det moderna kapellet. Festivalen som pågår fram till den 12 augusti inleddes med två konserter om kärlek och död.

16.7.2018

OPERARECENSION: Brutal Otello mellan två kulturer

Ingen opera börjar så praktfullt som Otello med sin överväldigande stormkör och tenorens entré. Otellos segervrål tar en knapp minut men fungerar i bästa fall som en total knockout.

8.7.2018

Operarecension: Hasardspel, kärlek och död

Årets operafestival i Nyslott körde i gång med en ståtlig nyuppsättning av Tjajkovskijs Spader Dam. Jere Erkkiläs arbetsgrupp ger en huvudsakligen traditionell tolkning med vackra bilder, träffande detaljer och flyt i spelet.

15.6.2018

Operarecension: Musik från Katarina II:s hov

Upplysningsestivalen Les lumières går denna gång i den upplysta furstinnan Jekaterina Dasjkovas fotspår. Hon var väninna till Katarina den stora och satt 1781 på Tsarkoje Selo vid premiären på Giovanni Paisiellos opera La serva padrona. Operan fick nu en sprudlande Finlandspremiär.

28.5.2018

Operarecension: Rigoletto samlade en yngre publik

Den privata operaföreningen Opera Box avslutade säsongen med två föreställningar av Verdis Rigoletto. Bakom sig har de Barberaren i Sevilla, Ainogalan, Segerstams Metsäkansan laulu och Brittens The Rape of Lucretia, som var spelårets bästa uppsättning och regi.

18.5.2018

Operakonsert: Operakavlen går vidare

Kungsbasen hette konserten som fyllde Tapiolasalen till sista plats. Snart 73-årige Matti Salminen sjöng Mozart och Wagner med Tapiola Sinfonietta under ledning av 32-årige Ville Matvejeff, som om ett år tillträder som konstnärlig ledare i Nyslott. Operakavlen går vidare.

16.4.2018

Operarecension: Partnerbyte på semesterhotell

Det är verkligen skönt att vara med om en föreställning som går hem helt och hållet hos publiken, skriver Jan Granberg om Anna Kelos nyregi av en långkörare på Nationaloperan.

15.4.2018

Operarecension: Mozarts tyska smörja med androgyn lösning

Med beundransvärt levande rollfigurer har Sibelius-Akademin lyckats sätta sprätt på en potentiellt småtråkig Mozart-opera, skriver Jan Granberg

30.3.2018

Operarecension: Våldtäktsopera i #metoo-belysning

Benjamin Brittens Våldtäkten på Lucretia är ett bättre verk än ryktet vet berätta. Då den nu sätts upp av Opera BOX är det med förnyad #metoo-aktualitet. Ensemblens intensiva spel och librettots grymheter levandegörs med enkel logik, skriver Jan Granberg.

24.3.2018

Operarecension: Trubaduren speglar krigets fasor

Intrigen är snårig i Guiseppe Verdis opera Trubaduren och HBL:s recensent har några anmärkningar på regin. Men melodierna är otroligt sköna och sångarna duktiga i den spanska produktion som gästar Nationaloperan.

4.3.2018

Operarecension: Ett tvåhundra år gammalt operafynd

Hur är det möjligt att en man av Leopold Koželuchs kaliber glömts bort? Fem av hans sex operor har gått förlorade och Gustav Vasa har inte spelats sedan tonsättarens död 1818.

17.2.2018

Operan om inbördeskriget svämmar över bräddarna

1918-dramat Veljeni vartija är den största operauppsättningen som någonsin gjorts i Tammerforshuset och här står staden, dess platser och vissa historiska händelser klart i centrum.

11.2.2018

Konsertrecension: Den älskande Wolfgang Amadé

Paradnumren i Mozarts Stora c-mollmässa är oerhört krävande, vilket hörs trots att sopranerna sjunger mycket väl.

2.2.2018

Konsertrecension: Skönheten nobbade Njutningen i Händels första och sista oratorium

Akademins barockorkester spelade verkligen snyggt och Jubilatekören gjorde en gedigen insats när Händels sista oratorium framfördes på Sibelius-Akademins vinterfest.

28.1.2018

Musikrecension: Stravinskijs soldathistoria i finsk tappning

Galet, fantasifullt och med ironiska giftpilar som flyger i många riktningar – men aningen svårt att hänga med.

27.1.2018

Operarecension: Japansk tolkning av Puccinis kulturkrock

Yoshi Oïdas uppsättning av Puccinis Madame Butterfly är en nyanserad föreställning som inte moraliserar. Ändå innehåller den såväl frän social kritik mot japanerna som kritik mot västerländsk sexturism, skriver Jan Granberg.

24.1.2018

Skivrecension: Hedvig Pauligs sköna men svala Sibelius

För den som kräver absolut genuint uttal är det lätt att välja Hedvig Pauligs och Folke Gräsbecks Sibeliustolkningar framför många andras.

15.1.2018

Impuls: Rabiat utskällning på prisgala

Varför var huvudpristagaren på Ainogalan så arg?