Jan Granberg

Senast publicerade artiklar

28.8.2020

Operarecension: Dystopisk Turandot i framtidens Kina

I Ville Saukkonen sci-fi-fantasi krossas den enskilda människan under teknologin och den artificiella intelligensen. Vi befinner oss i framtidens Kina.

Premium

19.8.2020

Skivrecension: Jonas Kaufmann bestiger tenorernas Mount Everest

Jonas Kaufmanns gestaltning av Otello hör till de allra bästa, men alltjämt står sig några betydligt äldre inspelningar i jämförelse. Jan Granberg ger ett historiskt perspektiv på inspelningarna som är omöjliga att ignorera.

Premium

13.5.2020

Skivrecension: Tre strålande kvinnliga solister i Richard Strauss kanske bästa opera

Strauss sena samarbete med Hugo von Hofmannsthal resulterade i hans kanske bästa opera Kvinnan utan skugga. Inspelningen från Wien förgylls av strålande kvinnliga solister, menar Jan Granberg.

Premium

11.1.2020

Operarecension: Mare och hennes son har inte spelats sceniskt på 67 år

Handlingen har flyttats till Estland och Sovjetockupationen i den nya uppsättningen av Tauno Pylkkänens Mare och hennes son. Att händelserna kommer oss lite närmare är viktigt, särskilt då verket inte innehåller någon kärlekshistoria, skriver Jan Granberg.

Premium

9.12.2019

Konsertrecension: Intim och intensiv vinterresa i Sandudds paviljong

”Känner ni till någon glad musik? Jag gör det inte”, sade Schubert som kan tänkas ha haft sångcykeln Winterreise i tankarna.

Premium

18.11.2019

Tauno Pylkkänen – Nordens Puccini

Orättvist bortglömda Tauno Pylkkänen (1918-1980) skrev tio tilltalande postveristiska operor och började tidigt kallas för Nordens Puccini. Så pass dramatiskt var också hans eget liv att det mycket väl kunde betraktas som en elfte opera med olyckligt slut.

Premium

12.11.2019

Skivrecension: Nostalgiska operettminnen från en svunnen tid

Operettvänner med nostalgiskt sinnelag har i skivan med Ilona Koivisto fått en ny platta att snurra på skivtallriken.

Premium

14.10.2019

Operarecension: Operans första stora mästerverk

I samarbete med festivalen Vasa Baroque har Finländska barockorkestern satt upp Monteverdis Orfeo. Då operan nu gavs i huvudstaden hörde Jan Granberg dirigenten Andrew Lawrence-King leda en oerhört stilig och levande föreställning med nio utomordentliga solister. Man drog fullt hus.

Premium

9.10.2019

Operettrecension: Ironiska operetter i underhållande kavalkad

Spelglädjen lyser stark när Sibelius-Akademins duktiga solister tar sig an Jacques Offenbachs operetter.

Premium

21.9.2019

Operarecension: Surrealistiskt fyrverkeri om vacklande könsroller

Francis Poulencs komiska opera Brösten på Tirésias är helgalen, men under den absurda, satiriska ytan finns ett allvarligt budskap.

Premium

18.9.2019

Filmrecension: Pavarottis personlighet var större än livet – men han kunde också vara besvärlig

Med oemotståndlig entusiasm och en unik klang förde tenoren Luciano Pavarotti ut operamusiken till den breda allmänheten. Men det fanns också kvällar då han sjöng sämre, framgår det i dokumentären om hans liv.

Premium

31.8.2019

Operarecension: Sångrösterna och musiken glimrar i rent guld

En skimrande attraktiv uppsättning med fantasifull scenografi, väl valda sångare och en orkester som levererar en bländande Wagnertolkning, skriver Jan Granberg om Rhenguldet som inleder operans stora Ringen-satsning. Förhoppningarna men också oron inför fortsättningen har nu klättrat upp några pinnhål.

Premium

24.8.2019

Konsertrecension: Lawrence Brownlee vet att rasismen måste stävjas

Belcanton var given, men också spiritualerna hade sin plats på konsertprogrammet när amerikanska stjärntenoren Lawrence Brownlee uppträdde i Tavastehus.

Premium

23.8.2019

Konsertrecension: Kärleksfull blandning med Camilla & Co

Camilla Nylunds konsert i Esbo domkyrka med temat Evig kärlek var en blandad kompott. Varierande musik av elva kompositörer för sopran, tenor, orgel, piano och flöjt. Då örat vant sig vid de ovanliga arrangemangen blev kvällen trivsam och givande.

Premium

8.8.2019

Konsertrecension: Kvinnans röst i den franska renässansen

Kombinationen sopran och luta i en skön kyrkoakustik är alldeles förtrollande, skriver Jan Granberg efter att ha hört Tuuli Lindeberg och Eero Palviainen på Barockfestivalen BRQ i Vanda.

Premium

31.7.2019

Operarecension: Wiens Volksopers Läderlappen är en oemotståndlig upplevelse väl värd ett besök i Nyslott

Besökaren bjuds på en föreställning som sprudlar av glädje och är full av finess och bitande ironi. HBL:s Jan Granberg njöt av premiären på Olofsborg trots åtta grader i luften.

Premium

6.7.2019

Slagkraftig Rigoletto är perfekt på Olofsborg

David McVicars Rigoletto som operafestivalen gav för första gången för två år sedan börjar med en kuslig orgie. Kören och några av regissörens egna skådespelare tecknar skrämmande bilder av ett renässanshov där unga flickor våldtas inför allas åsyn. Det är ramen för operans verkliga drama.

Premium

5.7.2019

Publiken gapskrattade åt den sprakande barberaren i Nyslott

För första gången i operafestivalens historia gavs nu en Rossiniopera på Olofsborg. Kari Heiskanens regi är en sprakande fars full av de mest påhittiga, överraskande skämt som ofta fick publiken att gapskratta. Den första chocken kom genast i uvertyren.

Premium

1.7.2019

Konsertrecension: Stjärna från Trinidad förgyllde festivalen i Ruovesi

Det var ett lyckokast för konstnärliga ledaren och flöjtisten Anna Aminoff att få Jeanine De Bique att förgylla avslutningskonserten vid festivalen i Ruovesi.

Premium

28.6.2019

Operarecension: Denna Verdiopera möttes av burop och visslingar på premiären i Milano – snart hämtar ett av världens kändaste operahus David McVicars skandalomsusade uppsättning av I masnadieri till Nyslott

Om ett par veckor gästas operafestivalen i Nyslott av självaste La Scala. Jan Granberg såg Verdis I masnadieri på plats i Milano. Nivån är bländande hög, skriver han i sin recension.

Premium

30.5.2019

Recension: Vinnarna överraskade positivt – slutresultatet blev helt annorlunda än startfältet i Mirjam Helin-finalen

Finalomgången i Mirjam Helin-tävlingen blandade kortpacken, skriver Jan Granberg.

Premium

27.5.2019

Kommentar: Jussi Juola knep en plats i Mirjam Helin-finalen

Bland 20 sågare i semifinalen och gick fyra damer och fyra herrar vidare till Mirjam Helin-tävlingens final. De åtta finalisterna råkar alla vara av olika nationalitet. Av ursprungligen tre finländare fick liedsångaren Jussi Juola från Uleåborg en finalplats.

Premium

17.5.2019

Konsertrecension: Åbopubliken drunknade i Segerstams smaskens Salome

Leif Segerstam tog farväl av sin Åboorkester och -publik med en av historiens grymmaste operor.

Premium

16.4.2019

Skivrecension: Hemming Eklund – hattfabrikör och stjärnbaryton

Det är mycket märkligt att Hemming Eklund inte finns omnämnd i inhemska uppslagsverk. Jan Granberg lyssnar till 27 historiska spår insamlade från olika källor.

Premium

6.4.2019

Operarecension: Rätta gester och talande kroppsspråk

En av Händels bästa operor – Alcina – sätts up av den internationella operaklassen vid Sibelius-Akademin.

Premium

23.3.2019

Operarecension: Ett hjärtskärande rop på hjälp

Uppsättningen av Wozzeck är intelligent och slagkraftig i sin imponerande detaljrikedom. De färgstarka scenerna i tavernan och på kasernen fungerar lika bra som de intima stunderna, skriver Jan Granberg.

Premium

20.3.2019

Konsertrecension: Mustig klang, härlig nyansering

Efter liedkonserten i Berghäll får HBL:s recensent lust att höra Sami Luttinen på operascenen.

Premium

6.3.2019

Konsertrecension: Den spanska zarzuelans speciella charm

Den spanska operettformens talade dialoger dryper av humor och musiken är melodiskt och rytmiskt attraktiv, men som genre har zarzuelan inte riktigt slagit igenom utanför det egna språkområdet.

Premium

24.2.2019

Operettrecension: Lehárs operaliknande sista älsklingsoperett

Tysklands annektering av Österrike satte stopp för Giudittas potentiella segertåg – librettisten sattes i koncentrationsläger. På Alexandersteatern kan man nu se Franz Lehárs krävande operett med solister som går någorlunda väl i land med sina uppgifter.

Premium

30.1.2019

Operarecension: De finländska stjärnorna Mälkki, Mattila och Nylund stormade Bastiljen

Det blev jubel på Bastiljoperan för tre finländska stjärnor i centrala roller i Dvořaks opera Rusalka. I sin hemstad Paris dirigerade Susanna Mälkki en uppsättning där Camilla Nylund och Karita Mattila glänste i rollerna.

Premium

12.1.2019

Operarecension: Die Loreley är betydligt bättre än sitt rykte

Då Helsingfors operaförening äntligen sätter upp Fredrik Pacius Die Loreley, är det en del av vårt kulturarv vi hör. Det är nästan som om Finland postumt bad Pacius om ursäkt för att operan ignorerats i 132 år, skriver Jan Granberg.

Premium

5.1.2019

Operarecension: Sprittande minioperor om galenskap

Galenskapen är inget främmande element i operakonsten. I den romantiska operan var målet närmast att tycka synd om primadonnan. De två moderna minioperorna som framfördes på Kabelfabriken ironiserar friskt över själva galenskapen, som plötsligt ställer handlingen på huvudet.

Premium

17.11.2018

Operarecension: Brittenopera fungerar överraskande väl som föreläsning i nutid

Benjamin Brittens opera The Rape och Lucretia tangerar många moraliska problem kring könsroller, feminism, våldtäkt ("nej betyder nej"), olika typer av män, pacifism och även politik. Victoria Newlyns regi bjuder på en verkligen skarp analys av texten.

29.10.2018

Konsertrecension: Kvinnorna dominerade i liedtävling

Kvinnorna dominerade nästan totalt när den andra Helsinki Lied-tävlingen avgjordes på söndagen.

20.10.2018

Operarecension: Översvallande och klurigt tolkad Hoffmann

Det har gått ett halvsekel sedan Nationaloperan senast satte upp Hoffmanns äventyr. Därför är den nya uppsättningen mer än välkommen. Johannes Eraths regi är på många sätt fascinerande, men alla underfundigheter öppnar sig inte för recensenten.

13.10.2018

Operarecension: Don Carlos har Verdis bästa musik

Kampen mellan den politiska och den religiösa makten är en av höjdpunkterna i operan Don Carlos, nu aktuell på Alexandersteatern.

8.9.2018

Operarecension: Tosca som perfekt fungerande operathriller

Operaorkestern spelade supersnärtigt, melodierna tycktes aldrig ta slut och intrigen serverades med ofelbar tajming och träffande detaljer. Den nya Toscauppsättningen närmar sig en fullträff.

7.9.2018

Operarecension: Sällsynt uppsättning av bel canto-operornas drottning

Sellosalen i Alberga visar just nu en av operahistoriens milstolpar som blivit verkligt sällsynt i Finland. I Ville Saukkonens regi har handlingen flyttats till en oroshärd i Centralasien, vilket gör det omöjligt att vara opolitisk.

27.8.2018

Operettrecension: Vidunderligt virtuos Candide

"Människans förmåga att skratta är ädlare än hennes anlag för lidande", lär Leonard Bernstein ha sagt, innan han började skriva sin ironiska operettCandide. Hans första inspiration var att attackera McCarthyprocesserna i USA på samma sätt som Voltaire gjorde narr av inkvisitionen.

24.8.2018

Operarecension: Askungen med spelglädje för barn

Gioacchino Rossinis virtuosa tre timmar långa opera Askungen är för lång för unga sagokonsumenter. Anselmi Hirvonen har förkortat den finurligt till lämpliga 55 minuter för barn och försett den med specialskrivna talrepliker som riktar sig direkt till de unga.

23.8.2018

Operarecension: Sällan spelad polsk nationalopera

Halka betraktas som musiklandet Polens nationalopera och därmed är det något överraskande att operan spelas så sällan utanför hemlandet. Desto mer välkommen är därmed Komiska Operans uppsättning av denna folkliga opera som sågs senast i vårt land på Nationaloperan 1952 under Leo Funteks ledning.

13.8.2018

Underbart uppförande av Rossinis depressiva mässa

Känsloinnehållet i Rossinis lilla solenna mässa visar att kompositören var mer deprimerad på gamla dar än man har trott. Trots stundtals glimtande humoristiska drag, bör detta sakrala verk tas på fullaste allvar.

7.8.2018

Kärlek och erotik från medeltid och renässans

Vanda BRQ Festival använder sig mest av Helsinge gamla kyrka nära det moderna kapellet. Festivalen som pågår fram till den 12 augusti inleddes med två konserter om kärlek och död.

16.7.2018

OPERARECENSION: Brutal Otello mellan två kulturer

Ingen opera börjar så praktfullt som Otello med sin överväldigande stormkör och tenorens entré. Otellos segervrål tar en knapp minut men fungerar i bästa fall som en total knockout.

8.7.2018

Operarecension: Hasardspel, kärlek och död

Årets operafestival i Nyslott körde i gång med en ståtlig nyuppsättning av Tjajkovskijs Spader Dam. Jere Erkkiläs arbetsgrupp ger en huvudsakligen traditionell tolkning med vackra bilder, träffande detaljer och flyt i spelet.

15.6.2018

Operarecension: Musik från Katarina II:s hov

Upplysningsestivalen Les lumières går denna gång i den upplysta furstinnan Jekaterina Dasjkovas fotspår. Hon var väninna till Katarina den stora och satt 1781 på Tsarkoje Selo vid premiären på Giovanni Paisiellos opera La serva padrona. Operan fick nu en sprudlande Finlandspremiär.

28.5.2018

Operarecension: Rigoletto samlade en yngre publik

Den privata operaföreningen Opera Box avslutade säsongen med två föreställningar av Verdis Rigoletto. Bakom sig har de Barberaren i Sevilla, Ainogalan, Segerstams Metsäkansan laulu och Brittens The Rape of Lucretia, som var spelårets bästa uppsättning och regi.