Jan-Erik Holmberg

Senast publicerade artiklar

17.4.2019

Konsertrecension: UMO och Iro Haarla i påskstämning

Det blir storbandsmusik i kyrkan när UMO kör i gång sin traditionella påskturné.

Premium

17.4.2019

Skivrecension: Bland apparater och instrument

Trumslagaren Anton Eger gör musik som överraskar.

Premium

28.3.2019

Konsertrecension: Jazzkvartetten OK:KO bjöd på perfekt balans och klang

Balansen och instrumentklangerna närmade sig perfektion i Malmhusets sal. Särskilt övertygande var flygelns och kontrabasens ljud, skriver Jan-Erik Holmberg.

Premium

10.3.2019

Konsertrecension: Briljant röstkonstnär i traditionell tappning

Man hör väldigt sällan jazz i guldålderstil från senat 1950-tal, så sällan att det överraskar mer än yngre musiker med egna låtar, skriver Jan-Erik Holmberg om Jazzmeia Horns konsert i lördags.

Premium

20.2.2019

Konsertrecension: Mikko Innanens 10+ är ett stort band i ständig utveckling

Bandets namn passar också utmärkt som vitsord för konserten, menar Jan-Erik Holmberg.

Premium

20.2.2019

Serien med jazzlegenderna är ett kulturdåd

Ett kulturdåd kallas serien med konsertupptagningar ur arkivet som sänds i radion hela våren. Jan-Erik Holmberg vet när det lönar sig särskilt att ratta in Yle Radio 1.

Premium

6.2.2019

Konsertrecension: Välfungerande instrumentalversioner av den franska musikens enfant terrible

Serge Gainsbourg blev känd inte minst för sina ordlekar. Ändå fungerar hans stycken överraskande väl också i instrumentala jazzversioner.

Premium

24.1.2019

Musikrecension: Personliga miniatyrer

Jazzgruppen Mine sjunger bland annat en låt som heter Sista sommardagen men som uppförs på finska.

Premium

23.1.2019

Skivrecension: Liten skara med stora klanger – Herd sätter standarden för trior med vibrafon, bas och trummor

Trion Herds X kan räknas som en av de bästa inhemska skivorna genom tiderna för denna sammansättning, skriver Jan-Erik Holmberg.

Premium

15.1.2019

Skivrecension: Tre lyriker av stora mått fullbordar trilogi

Med skivan Mare Nostrum III fullbordar trion Fresu – Galliano – Lundgren sin trilogi med musik baserad på det egna kulturarvet.

Premium

12.12.2018

Skivrecension: Fräsch schweizisk free och electronica

Det elektroniska flyter fint samman med det akustiska på Trio Heinz Herberts skiva.

8.12.2018

Skivår med lokala vibbar – här är bästa albumen från 2018

Gräv där du står tycks vara devisen bland både artister och kritiker just nu. Därför kom skivåret 2018 att präglas av finlandssvenska kändisar och doldisar, österbottnisk indiepop och ordlösa sånger från Tölö, men också emotionellt högspänd rock, solocembalomusik från 1600-talets Italien och musik av artister med hjärntumörer. Här är våra val, håll till godo!

4.12.2018

Konsertrecension: Europeisk kvalitetsjazz på We Jazz

Huvudstadens längsta jazzfestival We Jazz öppnade på söndagen en vecka av jazz och tretton konserter.

21.11.2018

Konsertrecension: Den unga generationens hardbop

Solid sväng enligt konstens alla regler hördes när trumpetaren Marquis Hill gästade G Livelab.

9.11.2018

Skivrecension: Emma Salokoski charmar med ny musik till gamla ord

Melodierna är urstarka som vore det folkmusik eller psalmer. Också i övrigt är musiken kvalitetsstoff á la Ilmiliekki Quartet.

7.11.2018

Skivrecension: Rofylld norsk kärleksförklaring till Helsingfors

Saxofonisten Trygve Seims skiva Helsinki Songs bjuder huvudsakligen på lugn musik, milda melodier och makliga tempon.

6.11.2018

Skivrecension: Vackert och obeslöjat med Niklas Winters trio

You är en klart och transparent klingande skiva, skriver Jan-Erik Holmberg.

24.10.2018

Skivrecension: Fin musik i usel inspelning

Första skivan i We Jazz inspelningsserie för recensenten motvilligt tillbaka till de tidiga tonåren.

24.10.2018

Skivrecension: En jazzpianists solida sena debut

På första plattan under eget namn går Tuomas J. Turunen till källorna utan att tappa bort sig själv på vägen.

5.10.2018

Konsertrecension: Jazzfestival med högklassig vokalmusik

Dig-festivalen, som arrangeras av Sibelius-Akademins ämnesgrupp för jazz, fokuserar i år på sång. För programmet svarar Jenny Robson, som nästa vår blir landets första doktor i jazzsång.

3.10.2018

Skivrecensioner: En fullfjädrad modern pianovirtuos från Nordeste

När brasilianska pianisten Amaro Freitas gör sin Europaturné kommer han inte till Finland, helt enkelt för att alltför få känner till honom här. Det är bara att hoppas att han slår igenom snart.

25.9.2018

Skivrecension: Välskriven pianojazz med positiv stämning

Pianisten Aapo Heinonens stycken är i princip välskrivna, men rytmerna känns lite enahanda.

19.9.2018

Konsertrecension: Duke Ellington hedrades i lyxigt samarbete mellan symfoniorkester och storband

HSO:s stråkar spelade strålande och UMO var utmärkt som vanligt när Duke Ellingtons symfoniska repertoar hördes på Musikhuset.

19.9.2018

Skivrecension: En jazzskiva som inte gör en matt

Saxofonisten William Suvanne schackinspirerade skiva bjuder lyssnaren på ett parti med goda drag.

12.9.2018

Skivrecension: Tölöbandet Peelas debut bådar gott för framtiden

En ungdomlig fusion av progg och jazz utmärker debutplattan Layers.

27.8.2018

Konsertrecension: Nostalgi från 90-talet

Perko-Pyysalo Poppoos mestadels glada men inte alltför enkla tongångar från nästan tjugo år tillbaka har bevarat sin charm överraskande väl.

2.8.2018

Konsertrecension: Hutera balanserade i hettan

Rhythm & jazz-gruppen Hutera uppträdde vid Jazzespa i Helsingfors på onsdagskvällen. Jämfört med sin pigga debutskiva blev intrycket något blandat.

28.7.2018

Konsertrecension: Två gånger tre i Korpo Sea Jazz

Torsdagens huvudkonsert på Korpo Sea Jazz bjöd på två trior med vitt skilda musikaliska koncept och instrumentsammansättningar.

19.6.2018

Skivrecension: Allt större och starkare Lassy

Jazzmusikern Timo Lassy imponerar med 60-talsnostalgi och gästande musiker på sitt femte album.

16.6.2018

Konsertrecension: Färgstark trio på ny festival

Huvudstadens nya festival har en mänsklig storlek och inramningen mellan Botby gårds byggnader är idyllisk. Fredagskvällens program på alla tiders första Eastfest korsade genrer. För jazzutbudet stod Matti Klein Soul Trio från Berlin.

13.6.2018

Skivrecension: Fattoruso kommer igen

Hugo Fattorusos nya skiva handlar om mer än uppvärmda rester från 70-talet.

30.5.2018

Skivrecension: Improviserat men inte frijazz

The Wannsee Punk är en skiva som kombinerar spontanitet med eftertanke, både före och efter spontaniteten. Trion f# verkar vara fri på riktigt.

29.5.2018

Konsertrecension: Urban sommarsväng med storband i knipa

Att det var fullsatt på UMO:s lunchkonsert en solig sommardag visade att det uppenbart finns en beställning för musiken.

27.5.2018

Konsertrecension: Tvättmaskin och finsk nostalgi i Kervo

Festivalsommaren öppnades i Kervo med finsk avantgardism och svensk rockande popjazz med finska undertoner. I huvudkonsertens första del uppträdde duon Berghäll – Kujanpää och Svenska kaputt, med bland annat Jonas Kullhammar i leden.

23.5.2018

Skivrecension: Pascoal höjer, sången sänker

Den okända britten Sean Khan är en blåsare av rang, både på alt- och sopransaxofon samt flöjt, men skivans stora dragplåster är nog brasilianska nestorn Hermeto Pascoal.

1.5.2018

Skivrecension: Grundsmakerna i god balans

På sin fjärde platta är sextetten Gourmet anarkistisk men inte arrogant. Jan-Erik Holmberg hör intryck av allt från Erik Satie till New Orleans-stuk.

30.4.2018

Konsertrecension: Franskt och nordiskt vid April Jazz

Ett och samma piano klingade fascinerande olika under två par olika händer, då Bobo Stenson Trio och Ilmiliekki Quartet uppträdde vid April Jazz i lördags.

27.4.2018

Jazzrecension: Väloljad trio infriade förväntningarna

Trion The Bad Plus har en plan och de följer den. Den som känner till trions stil blev inte överraskad och den som gillar den fick musik för hela slanten i Sellosalen.

28.3.2018

Skivrecension: Varma viskningar och heta vrål

Pianisten Frank Carlberg, bosatt i USA sedan 30 år, ger sig på den amerikanska sångskatten tillsammans med saxofonisten Noah Preminger. Recensenten charmas av kombinationen av varsamma och mindre varsamma tolkningar.

23.3.2018

Konsertrecension: Spontana och intensiva lärda män

Sam Linnas och Dana Halls stycken är mainstream i en bred skala som innehåller personliga knorrar och finesser.

21.3.2018

Konsertrecension: Meditationsmusik till tusen i Malms kulturhus

Verneri Pohjolas trumpet blev flerstämmig genom loopeffekter, medan trumschamanen Mika Kallio arbetade mycket med sina gonggongar. Livligare än på skiva, men inte nödvändigtvis bättre, skriver Jan-Erik Holmberg.

20.3.2018

Skivrecension: Från globalt till lokalt

Sonja Virtanen är tillbaka i Finland och bjuder med sin kvartett på musik inspirerad av både 50-60 år gamla stilar och mainstream.

13.3.2018

Skivrecension: Kvalitetspop med jazzrötter

Sammantaget är Elifantrees kvalitetspop kanske för bra för att platsa i formatradions smala men platta koncept, tycker Jan-Erik Holmberg.

20.2.2018

Skivrecension: Med kontrabasen som fundament

Basisten Jori Huhtala älskar sitt instrument och ger kontrabasen en synlig roll på sin andra skiva under eget namn.

17.2.2018

Musikrecension: En pålitlig moped

Trion Mopo, som har verkat sedan 2009, släppte sin tredje långspelare i ett proppfullt G Livelab.

13.2.2018

Kommentar: Inget joddlande på Intakt Records

I Schweiz finns ett litet skivbolag som fokuserar på frijazz och avantgarde. Vad utmärker utgivningen?

31.1.2018

Skivrecension: Maxxxtets starka debut, del 2

Chapter 2 är en direkt uppföljare till saxofonisten Max Zengers starka debut Chapter 1.

24.1.2018

Konsertrecension: Mångskiftande ny kvartett

Adele Sauros verkar vara mindre belastad av traditionen än unga saxofonister överlag. I synnerhet på sopransaxofonen är hennes uttryck personligt, skriver Jan-Erik Holmberg.