Jan-Erik Holmberg

Senast publicerade artiklar

9.11.2018

Skivrecension: Emma Salokoski charmar med ny musik till gamla ord

Melodierna är urstarka som vore det folkmusik eller psalmer. Också i övrigt är musiken kvalitetsstoff á la Ilmiliekki Quartet.

7.11.2018

Skivrecension: Rofylld norsk kärleksförklaring till Helsingfors

Saxofonisten Trygve Seims skiva Helsinki Songs bjuder huvudsakligen på lugn musik, milda melodier och makliga tempon.

6.11.2018

Skivrecension: Vackert och obeslöjat med Niklas Winters trio

You är en klart och transparent klingande skiva, skriver Jan-Erik Holmberg.

24.10.2018

Skivrecension: Fin musik i usel inspelning

Första skivan i We Jazz inspelningsserie för recensenten motvilligt tillbaka till de tidiga tonåren.

24.10.2018

Skivrecension: En jazzpianists solida sena debut

På första plattan under eget namn går Tuomas J. Turunen till källorna utan att tappa bort sig själv på vägen.

5.10.2018

Konsertrecension: Jazzfestival med högklassig vokalmusik

Dig-festivalen, som arrangeras av Sibelius-Akademins ämnesgrupp för jazz, fokuserar i år på sång. För programmet svarar Jenny Robson, som nästa vår blir landets första doktor i jazzsång.

3.10.2018

Skivrecensioner: En fullfjädrad modern pianovirtuos från Nordeste

När brasilianska pianisten Amaro Freitas gör sin Europaturné kommer han inte till Finland, helt enkelt för att alltför få känner till honom här. Det är bara att hoppas att han slår igenom snart.

25.9.2018

Skivrecension: Välskriven pianojazz med positiv stämning

Pianisten Aapo Heinonens stycken är i princip välskrivna, men rytmerna känns lite enahanda.

19.9.2018

Konsertrecension: Duke Ellington hedrades i lyxigt samarbete mellan symfoniorkester och storband

HSO:s stråkar spelade strålande och UMO var utmärkt som vanligt när Duke Ellingtons symfoniska repertoar hördes på Musikhuset.

19.9.2018

Skivrecension: En jazzskiva som inte gör en matt

Saxofonisten William Suvanne schackinspirerade skiva bjuder lyssnaren på ett parti med goda drag.

12.9.2018

Skivrecension: Tölöbandet Peelas debut bådar gott för framtiden

En ungdomlig fusion av progg och jazz utmärker debutplattan Layers.

27.8.2018

Konsertrecension: Nostalgi från 90-talet

Perko-Pyysalo Poppoos mestadels glada men inte alltför enkla tongångar från nästan tjugo år tillbaka har bevarat sin charm överraskande väl.

2.8.2018

Konsertrecension: Hutera balanserade i hettan

Rhythm & jazz-gruppen Hutera uppträdde vid Jazzespa i Helsingfors på onsdagskvällen. Jämfört med sin pigga debutskiva blev intrycket något blandat.

28.7.2018

Konsertrecension: Två gånger tre i Korpo Sea Jazz

Torsdagens huvudkonsert på Korpo Sea Jazz bjöd på två trior med vitt skilda musikaliska koncept och instrumentsammansättningar.

19.6.2018

Skivrecension: Allt större och starkare Lassy

Jazzmusikern Timo Lassy imponerar med 60-talsnostalgi och gästande musiker på sitt femte album.

16.6.2018

Konsertrecension: Färgstark trio på ny festival

Huvudstadens nya festival har en mänsklig storlek och inramningen mellan Botby gårds byggnader är idyllisk. Fredagskvällens program på alla tiders första Eastfest korsade genrer. För jazzutbudet stod Matti Klein Soul Trio från Berlin.

13.6.2018

Skivrecension: Fattoruso kommer igen

Hugo Fattorusos nya skiva handlar om mer än uppvärmda rester från 70-talet.

30.5.2018

Skivrecension: Improviserat men inte frijazz

The Wannsee Punk är en skiva som kombinerar spontanitet med eftertanke, både före och efter spontaniteten. Trion f# verkar vara fri på riktigt.

29.5.2018

Konsertrecension: Urban sommarsväng med storband i knipa

Att det var fullsatt på UMO:s lunchkonsert en solig sommardag visade att det uppenbart finns en beställning för musiken.

27.5.2018

Konsertrecension: Tvättmaskin och finsk nostalgi i Kervo

Festivalsommaren öppnades i Kervo med finsk avantgardism och svensk rockande popjazz med finska undertoner. I huvudkonsertens första del uppträdde duon Berghäll – Kujanpää och Svenska kaputt, med bland annat Jonas Kullhammar i leden.

23.5.2018

Skivrecension: Pascoal höjer, sången sänker

Den okända britten Sean Khan är en blåsare av rang, både på alt- och sopransaxofon samt flöjt, men skivans stora dragplåster är nog brasilianska nestorn Hermeto Pascoal.

1.5.2018

Skivrecension: Grundsmakerna i god balans

På sin fjärde platta är sextetten Gourmet anarkistisk men inte arrogant. Jan-Erik Holmberg hör intryck av allt från Erik Satie till New Orleans-stuk.

30.4.2018

Konsertrecension: Franskt och nordiskt vid April Jazz

Ett och samma piano klingade fascinerande olika under två par olika händer, då Bobo Stenson Trio och Ilmiliekki Quartet uppträdde vid April Jazz i lördags.

27.4.2018

Jazzrecension: Väloljad trio infriade förväntningarna

Trion The Bad Plus har en plan och de följer den. Den som känner till trions stil blev inte överraskad och den som gillar den fick musik för hela slanten i Sellosalen.

28.3.2018

Skivrecension: Varma viskningar och heta vrål

Pianisten Frank Carlberg, bosatt i USA sedan 30 år, ger sig på den amerikanska sångskatten tillsammans med saxofonisten Noah Preminger. Recensenten charmas av kombinationen av varsamma och mindre varsamma tolkningar.

23.3.2018

Konsertrecension: Spontana och intensiva lärda män

Sam Linnas och Dana Halls stycken är mainstream i en bred skala som innehåller personliga knorrar och finesser.

21.3.2018

Konsertrecension: Meditationsmusik till tusen i Malms kulturhus

Verneri Pohjolas trumpet blev flerstämmig genom loopeffekter, medan trumschamanen Mika Kallio arbetade mycket med sina gonggongar. Livligare än på skiva, men inte nödvändigtvis bättre, skriver Jan-Erik Holmberg.

20.3.2018

Skivrecension: Från globalt till lokalt

Sonja Virtanen är tillbaka i Finland och bjuder med sin kvartett på musik inspirerad av både 50-60 år gamla stilar och mainstream.

13.3.2018

Skivrecension: Kvalitetspop med jazzrötter

Sammantaget är Elifantrees kvalitetspop kanske för bra för att platsa i formatradions smala men platta koncept, tycker Jan-Erik Holmberg.

20.2.2018

Skivrecension: Med kontrabasen som fundament

Basisten Jori Huhtala älskar sitt instrument och ger kontrabasen en synlig roll på sin andra skiva under eget namn.

17.2.2018

Musikrecension: En pålitlig moped

Trion Mopo, som har verkat sedan 2009, släppte sin tredje långspelare i ett proppfullt G Livelab.

13.2.2018

Kommentar: Inget joddlande på Intakt Records

I Schweiz finns ett litet skivbolag som fokuserar på frijazz och avantgarde. Vad utmärker utgivningen?

31.1.2018

Skivrecension: Maxxxtets starka debut, del 2

Chapter 2 är en direkt uppföljare till saxofonisten Max Zengers starka debut Chapter 1.

24.1.2018

Konsertrecension: Mångskiftande ny kvartett

Adele Sauros verkar vara mindre belastad av traditionen än unga saxofonister överlag. I synnerhet på sopransaxofonen är hennes uttryck personligt, skriver Jan-Erik Holmberg.

24.1.2018

Skivrecension: Bobo Stensons trio är spjutspetsen inom pianotriojazzen

Trions senaste skiva är en strålande och belönande skiva som blir bara bättre för varje genomlyssning, skriver Jan-Erik Holmberg.

3.1.2018

Skivrecension: Väntad comeback av Olli Ahvenlahti

Pianisten är mest till sin fördel i de lugnare låtarna på den nya skivan.

27.12.2017

Skivrecension: Modern gladjazz från Tyskland

Die Enttäuschungs album kunde kanske kallas för modern gladjazz, trots att skivan även innehåller också allvarligare tongångar.

20.12.2017

Skivrecension: Säg ja till Njetnjet 9 – Ville Kyttäläs nonett imponerar på HBL:s recensent

Bandet skapar ett rikt sound som inte alltid för tankarna till storbandtraditionen, men som klingar avgjort inbjudande.

20.12.2017

Skivrecension: Joona Toivanens trio uppnår mera med mindre

Med utvecklade harmonier, pedalanvändning, långa pauser och dämpade strängar utvecklar Joona Toivanens trio ett säreget uttryck.

17.12.2017

Präktigt skivår till vägs ände – här är bästa albumen 2017

Också 2017 blev ett imponerande år på skivfronten. Den inhemska jazzen stod högt i kurs och Eero Koivistoinens Illusion fick inte mindre än tre rekommendationer. Thåströms album blev också populärt. I övrigt florerar mångfalden i musikkritikernas val – inhemskt, internationellt, rock, nutida, pop, klassiskt, elektroniskt, akustiskt. Titta, läs, lyssna och lär. Och njut!

5.12.2017

Konsertrecension: Klangfärgernas kväll på We Jazz

Huvudstadens egen jazzfestival är med arton konserter under nio dagar rekordlång i år.

29.11.2017

Skivrecension: Änglalikt solopiano

Skenet bedrar. Bugge Wesseltofts soloalbum är ingen regelrätt julskiva, trots att den säkert lämpar sig för helgbruk.

24.11.2017

Konsertrecension: Uppiggande halvtimme med UMO, Peter och vargen

Sopransaxofonen är fågeln, altsaxen ankan, tenorsaxarna katten, bastrombonen farfar och basunerna vargen. Sådant är upplägget när UMO spelar Peter och vargen i jazztappning.

22.11.2017

Skivrecension: Aki Rissanen går från klarhet till klarhet

Det är egentligen synd att Aki Rissanens Amorandom prisades som fjolårets bästa jazzskiva, för den nya är klart bättre, menar Jan-Erik Holmberg.

15.11.2017

Bokrecension: "Sluta med den där skiten!"

Det var trummisen Sune Spångbergs frus spontana reaktion när improvisationsgruppen Iskra tog sina första steg i Sverige på 1970-talet. Avantgarde eller frijazz skulle man kalla det i dag, men då kallade man det Iskramusik. Historien om gruppen är inspirerande läsning för den som vill förstå hur intimt musikscenen var sammankopplad med förändringarna i samhället på 70-talet.

15.11.2017

Skivrecension: Årets kanske bästa saxofonskiva och bassolo

Att Eero Koivistoinen står för finslipat saxofonspel borde ju inte vara någon överraskning.

4.11.2017

Konsertrecension: Sergeant Peppar med nya kryddor

Beatles melodier är så inprogrammerade i mänsklighetens kollektiva ryggrad att man tillåter till och med tämligen radikala lösningar i de andra stämmorna, skriver Jan-Erik Holmberg.