Helen Korpak

Helen Korpak

Konstkritiker

Senast publicerade artiklar

8.12.2018

Konstrecension: Fascinerande om osynliga regler och vardagskonventioner



Pilvi Takalas verk går att beskriva i några meningar, men de sjuder av intressanta frågeställningar om arbetsliv, oskrivna regler, normer och grupptryck. Det finns otaliga sätt betrakta och analysera hennes verk, vilket innebär att de håller och att de klamrar sig fast i minnet.

24.11.2018

Konstrecension: Den ack så viktiga ömheten

I Not Vitals måleri finns lyster, klarhet och eftertanke, och framför allt den där ack så viktiga komponenten: ömhet. Därför fungerar den gråa helheten, trots den gråa världen utanför. Vital avbildar inte individer, utan skepnader, utstrålningar, sinnesstämningar, djupt inbäddade känslor och tankar.

27.10.2018

Konstrecension: Helheten är mindre än summan av delarna

Stockholms Moderna museums Modernautställningen är något av en svensk motsvarighet till Kiasmas Ars, men en inåtriktad sådan.

20.10.2018

Konstrecension: Naket, hårt, avskalat, aggressivt – utställningen med JH Engströms fotografier på Kabelfabriken fungerar utmärkt för både inbitna fans och ovetande besökare

Fotografen JH Engströms framgång bygger på förmågan att balansera mellan det romantiska, drömlika, taggiga och råa, skriver konstkritikern Helen Korpak.

30.9.2018

Essä: Exponerad – om Noora Sandgrens fotografier

Det finns fotografier som man knappt noterat när man sett dem reproducerade, men som golvar en i verkligheten. Noora Sandgrens fotografiska verk är sådana, skriver Helen Korpak i sin essä.

29.9.2018

Impuls: Det krävs framgång för att kunna välja medelmåttighet

"Det som ofta glöms bort när framgång kritiseras är att det inte bara handlar självcentrerad ambition, utan faktiskt också en hel del om pengar."

22.9.2018

Konstrecension: Fortsatta illusioner

Bakom den strama och ofta abstrakta visuella ytan finns något roligt som får även den mest inbitna motståndare av torra installationer att omvärdera sitt förhållningssätt, skriver recensenten om Antti Oikarinens nya utställning.

8.9.2018

Konstrecension: Hockneys verk är trevliga och trygga

Konsthallens ambitiöst sammansatta retrospektiv av David Hockneys konstnärskap är en hyllning till det privilegierade men lågmälda livet, till allt som är trevligt och vackert i en ofta grym värld, skriver Helen Korpak.

28.7.2018

Impuls: Kvinnlighet som marknadsföringstrick

Det är ofrånkomligen sorgligt att institutioner fortfarande år 2018 enträget kallar konstnärer av kvinnligt kön för “kvinnliga konstnärer” snarare än bara “konstnärer”.

21.7.2018

Konstrecension: Naturens makt

Temat för nya utställningen är naturens makt. Konstnärsduon IC-98 skapar en fantasi där människans tid redan är förbi och naturen är i full gång med att förgöra det vi lämnat efter oss.

14.7.2018

Kosmisk konferens

Anna Estarriolas installation är ett ambitiöst verk med träffande ironi.

30.6.2018

Konstrecension: Modernt i sommaridyllen

Söderlångviks museum på Kimitoön bjuder i år på en mer vågad sommarutställning. Men verken av Hans Rosenström fungerar förvånansvärt väl i herrgårdsmiljön.

28.6.2018

Konst utanför huvudstaden

Då huvudstadens konstliv lite slumrar till under sommarmånaderna, blommar intressanta utställningar upp på andra ställen. HBL:s konstkritiker Helen Korpak ger fyra tips om utställningar utanför stadsgränserna.

16.6.2018

Konstrecension: Kosmiska vyer

Det är en självklarhet att man förhåller sig annorlunda till konst som är berömd än till okänd konst. Det är man på Helsinki Contemporary medvetna om när man enträget framhåller att dansken John Kørner som för tillfället ställer ut i galleriet är en riktig kändis i sitt hemland.

9.6.2018

Konstrecension: Stram estetik, vardagsfrågor och lite humor

When Is Now är ett retrospektiv, och det är alltså en hel del fragment ur större serier eller tidigare utställningar som ställs ut. Det är en nästan förbluffande enhetlig helhet, men den presenterar också en lite ensidig bild av konstnären som allvarlig och minimalistisk. Lyckligtvis finns också ett sofistikerat, glatt och humoristiskt verk med.

2.6.2018

Konstrecension: Mytologi och tragedi med taffligt resultat

Med en nerbantad version av videoverket Ten Thousand Waves gör Isaac Julien sig själv en björntjänst.

26.5.2018

Konstrecension: Inget kan vinna över målningarna

Dyrbara material som siden eller marmor används självsäkert och utan knussel, men det är i målningarna som Josefina Nelimarkka triumferar, skriver HBL:s recensent.

19.5.2018

Impuls: Om värdiga presidentporträtt

"Jag uppskattar stort att presidenten insett att han med sitt val av utförande kunnat använda sin makt på ett positivt sätt."

5.5.2018

Konstrecension: Demokratisk men odramatisk

Värinäs grupputställning är inte så lekfull som man kunde ha förväntat sig av ett andelslag som förenas av ett imponerande mörkrum och av stora professionella bläckstråleskrivare.

28.4.2018

Konstrecension: Enkelt om eugenik

Marjo Levlins Dividual Individual är ett viktigt och pedagogiskt verk som gärna hade fått gå ett steg längre och ifrågasätta mera.

21.4.2018

Konstrecension: Abstraktion möter fotorealism

Anne-Karin Furunes konstverk är magiska och briserar av liv. Recensentens blick fastnar vid porträtten.

15.4.2018

Konstrecension: Lugna växter – mardrömmen simmar under ytan

I skulpturer av silikon försöker svensken Roland Persson fånga den känsla som på tyska kallas unheimlich. Ofta för verken tankarna till filmernas värld, skriver Helen Korpak.

7.4.2018

Konstrecension: En värld på en värld på en värld

Att låta sig inspireras av främmande kulturer kan vara riskfyllt i dag. Johanna Ehrnrooths Japaninspirerade utställning bjuder ändå på stimulerande verk som varken exploaterar eller imiterar.

31.3.2018

Konstrecension: Skejtkultur i konceptuell tappning

Ian Waelders hemsida lovar något annat än utställningen på Finlands fotografiska museum lever upp till.

26.3.2018

Konstrecension : Gult, gult, gult på Kohta

Väggarna utmanar inte bara betraktaren, utan även de föremål och verk som utgör resten av Astrid Svangrens installation på Galleri Kohta. Utställningen är genomtänkt och nykomlingen Kohtas riktning är lovande, skriver Helen Korpak.

18.3.2018

Konstrecension: Förtrollning och torka

Elina Vainios utställning Spells är apokalyptisk dystopi på ett annorlunda och poetiskt sätt.

10.3.2018

Bilder bara för dem som kan finska

Är avsikten att göra utställningen till något slags konceptuell passiv-aggressiv helhet som ska tänkas fungera som metafor för exklusion? undrar recensenten inför Hannele Rantalas bilder och texter.

3.3.2018

Konstrecension: Lättsam eller olycksbådande – Oppenheims fantasifullhet varade livet ut

EMMA:s retrospektiva utställning över surrealisten Meret Oppenheim borde tilltala besökare av alla slag. Helen Korpak gläds över att museet vågat leka, även om huvudkonstnären ibland försvinner i den stora mängden relaterad konst.

26.2.2018

"Vi behöver skönhet"

Pia Maria Montonen har en aura av entusiasm kring sig, och den smittar av sig. En månad har förflutit sedan hon tillträdde som ny verksamhetschef på Gumbostrand Konst & Form, och åsikten om den nya arbetsplatsen är redan cementerad: "Det här är kulminationen av mitt yrkesliv!".

24.2.2018

Konstrecension: Vaskolas flirt med virtuell verklighet är inget billigt trick

Miikka Vaskolas porträtt ser ut som negativ: vita pupiller, svarta ögonvitor. Med sin smarttelefon kan man fotografera bilderna och invertera färgerna – fram träder verkligt starka porträtt. Detta är inget billigt trick, skriver Hele Korpak.

17.2.2018

Impuls: Behöver Kiasma pr-konsultering?

Då Kiasma ställde ut tiggare reducerade till objekt var allt frid och fröjd. Då papperslösa och asylsökande som subjekt skulle beredas rum på samma institution, uppfattades de som säkerhetshot. Inte så lite obehagligt, skriver Helen Korpak.

12.2.2018

Konstrecension: Essäistiskt och estetiskt

Olga Chernyshevas kortfilmer med textinslag imponerar, och utställningen sätter ribban högt för nya galleriet Kohta.

6.2.2018

Mörker möter ljus på Gumbostrand Konst & Form

Wow-effekten. Den kör Gumbostrand Konst och Form med i sin nya huvudutställning med oljemålningar av Ismo Hyvärinen.

3.2.2018

Konstrecension: Föränderliga färgfält som lockar

Juan Kasaris nya verk höjer förväntningarna. Man vill se mera och större verk, tycker recensenten och hoppas att konstnären får en större budget.

27.1.2018

Impuls: Galleritragedin på Busholmen drabbar hela konstscenen

Att det inofficiella kulturcentret L3 på Busholmen stänger är ett hårt slag mot Helsingfors konstliv. Det är ju i de konstnärsdrivna gallerierna som allting börjar, skriver HBL:s konstkritiker Helen Korpak.

20.1.2018

Konstrecension: Vacker gestaltning av tid och förlust

Det är ingen enkel sak att visualisera förlust och tid på ett sätt som inte är banalt eller övertydligt. Jorma Puranen lyckas.

13.1.2018

Ensamma fantasivärldar

Aiko Tsukaharas Monument of Solitude är en utställning att dyka in i, en helhet med många dimensioner.

12.1.2018

Lokala bildkonstnärer väcker längtan till sommaren

Efter ett kvarts sekel på Gamla Kaplansgården flyttar Borgå bildkonstamatörers årliga utställning till Konstfabriken, där den fyller såväl galleriutrymmet Hörnan som Vitriini-restaurangens väggar.

12.1.2018

Organiskt och abstrakt på Konstfabriken

För ungefär tio år sedan tog Samu Raatikainen till släggan – bokstavligen. Konstnären, som blivit känd för abstrakta verk bestående av hundratals identiska prickar, förstörde helt sonika alla sina halvfärdiga målningar. Aldrig mera prickigt.

30.12.2017

Konstrecension: På konstfronten mycket nytt

Nyheter, retrospektiv och föreläsningar: HBL tipsar om kommande utställningar och vad som lönar sig att hålla koll på inför det nya årets första månader.

23.12.2017

Konstrecension: Upptäcktsfärd i sakrala rum

Ola Kolehmainen överraskar med att vika in på en ny väg när han presenterar verk från kyrkor och moskéer. Recensenten är förtjust.

15.12.2017

Impuls: Var finns poesin i avbildningen av krigen?

Varifrån kommer behovet att i offentliga projekt som relaterar till vår dramatiska historia vara så fruktansvärt konkret, frågar sig Helen Korpak med anledning av minnesmärket över vinterkriget.

9.12.2017

Konstrecension: Döden, år ut och år in

I Antti Tanttus konst återkommer döden och dess symboler år ut och år in. Slutet och livets skuggsidor dominerar i hans enhetliga konstnärskap, och stämningen är ofta stillsam och mörk. Tanttu stampar dock inte på stället utan arbetar framåt – eller kanske snarare inåt.

3.12.2017

Konstrecension: Dekadens utan hantverk

I Ville Kylätaskus arbete saknar Helen Korpak känslan av solid kunskap om teknik. Men Jannis Varelas högaktar traditionen.

25.11.2017

Konstrecension: Magisk och teknologisk realism

Thailändska Korakrit Arunanondchais installationer är små världar inom vilka det organiska tävlar mot det artificiella.

19.11.2017

Konstrecension: Som en animation

Allt onödigt är avskalat i Kristin Wikings Quality time with a T-shirt på Galleri Sinne.

12.11.2017

Konstrecension: Oändligt fascinerande astronomiska bilder

Elsa Salonen använder ett fascinerande material i sin rymdutställning: meteoriter av sten och järn som malts till ett fint pulver.

4.11.2017

Konstrecension: Döm boken efter omslaget – om det har något!

En liten pärla till bokutställning har HBL:s konstkritiker Helen Korpak hittat på Kalevagatan.

30.10.2017

Impuls: Näsan i telefonen? Ja tack!

Då universitetets konsthistoria visade sig vara manlig, vit och europeisk hittade HBL:s konstkritiker Helen Korpak ett flöde av rika alternativ i sin telefon.