Helen Korpak

Helen Korpak

Konstkritiker

Senast publicerade artiklar

21.7.2019

Konstrecension: Vitt skilda konstnärer sida vid sida

Det är uppenbart att de sinsemellan väldigt olika konstnärerna inte kommer att tilltala alla, men däri ligger också Ars Fennica-utställningens styrka. Det gör det lättare för betraktaren att själv placera sig i den enväldiga domarens roll, skriver Helen Korpak.

Premium

13.7.2019

Konstrecension: Himmel, jord och människorna där emellan

En ovanligt mångsidig utställning som presenterar en fotograf med en anmärkningsvärt sprudlande experimentlusta – Helen Korpak ser Stefan Bremers retrospektiva Velocity.

Premium

29.6.2019

Konstrecension: Avskalat men minnesvärt om teknologi

På bara några decennier har vi gått från en utopistisk till en dystopisk inställning till teknologin. Utställningen Future Delay frågar vem som egentligen koreograferar framtiden – människorna eller maskinerna?

Premium

27.6.2019

Konstrecension: En utställning fem decennier i görningen

Galleriet Kohtas stora presentation av den rumänska konstnären Ion Grigorescu är i första hand en helhet. Här finns fantastiska enskilda verk och fina mindre serier, men det är den fint utförda upphängningen som gör utställningen till en riktigt minnesvärd upplevelse. Som att stiga in i en mystisk konstsalong.

Premium

25.6.2019

Konsertrecension: "Svårt att inte överraskas negativt" – ogenerat amerikansk Dylan fortsätter att fascinera HBL:s recensent

Största delen av publiken är införstådd med att sångerna kommer låta antingen si eller så. Trots denna allmänna kunskap är det svårt att inte överraskas negativt, skriver Dylankännaren Helen Korpak efter att hört rocklegenden i Helsingfors.

Premium

15.6.2019

Konstrecension: Fantasifulla interiörer och konsthistoriska referenser

Få lyckas kombinera kvalitet och kvantitet med lika stor framgång som Karoliina Hellberg. Ett speciellt konstnärskap, skriver Helen Korpak.

Premium

8.6.2019

Bildkonstrecension: Lars Lerin målar ljuset

Utställningen med akvareller av den folkkära svenska akvarellkonstnären Lars Lerin är snarare en anspråkslös presentation än en dynamisk helhet, men har trots det förmågan att imponera.

Premium

1.6.2019

Konstrecension: Designduon Companys fantasifulla designkonst drivs av rättvisa och transparens

Utställningen Secret Universe på Designmuseet handlar om mänsklig kontakt, resor, produktionskedjor, traditionella hantverk och fantasifulla föremål.

Premium

25.5.2019

Konstrecension: Nallebjörnar och klättervägg – Bildkonstakademins vårutställning har något för alla

Kuvan Kevät 2019 är en samling visitkort på Bildkonstakademins studenters konstnärskap. Den överväldigande vårutställningen inkluderar verk av 51 personer. Sannolikheten att det finns något för alla är hög i helheten som inkluderar allt från nallebjörnshav och klättervägg till blyertsteckningar och oljemålningar.

Premium

18.5.2019

Konstrecension: Åttiotalsvibbar i nygjorda målningar

Ryska Tanya Akhmetgalievas verk för med sina retroinslag och surrealistiska skepnader osökt tankarna till 1980-talet.

Premium

18.5.2019

Konstrecension: Skam och självrannsakan i Sanna Haimila målningar

Konstnären Sanna Haimila behandlar med nyktert avdramatiserat grepp plågan av att åldras.

Premium

18.5.2019

Konstrecension: Se glädjen i Oiva Toikkas glaskonst

Med utställningen Primavera får den i april bortgångne Oiva Toikka upprättelse som konstnär. En rolig utställning för en bred publik.

Premium

11.5.2019

Abstrakt och mild beröring

Galleri Sinnes senaste utställning Beröring med bildkonst av Ville Andersson, Eeva-Riitta Eerola, Ilari Hautamäki och Heidi Lampenius är framför allt en intim, kontaktskapande helhet – inte någon eldig, oförglömlig utställning.

Premium

4.5.2019

Konstrecension: Sanningsserum och samhällsengagemang

En del kännspak solokonstnär, en del samhälleligt engagerad medborgare – det är en mångsidig och stundvis enigmatisk person som presenteras i Helsingfors konstmuseums övre våning med Paweł Althamers utsällning I (am).

Premium

20.4.2019

Impuls: Snävt fokus i De unga-utställningen

Därmed uppstår alltså en oskriven regel för unga fotografer – vill man ha minsta lilla chans att få försöka sig på konstmarknaden ska det vara platt och nätt.

Premium

13.4.2019

Konstrecension: Kiki Smith gör konst med stort K

Utställningen med Kiki Smiths verk på Sara Hildéns konstmuseum är definitivt värd att se, skriver Helen Korpak.

Premium

6.4.2019

Konstrecension: Eeva Peura målar magin i mörkret

Eeva Peuras nya målningar är både mystiska och lustiga.

Premium

30.3.2019

Konstrecension: Den rumsrena surrealisten

Att presentera René Magrittes välbekanta estetik i ett museum och undvika att få det hela att se ut som en radda urvattnade bilder är ingen lätt uppgift. Amos Rex har dock åtagit sig utmaningen i vad som är det nya museets andra storsatsning efter rivstarten senaste augusti.

Premium

23.3.2019

Konstrecension: Som att stiga in i en steril, postapokalyptisk rymdkoloni

I Ida Koitilas skulpturer pågår ingen kamp mellan syntetiskt och organiskt – här är det en gång levande sedan länge reducerat till en trofé eller amulett.

Premium

16.3.2019

Konstrecension: Liv och död flätas samman i Ylva Holländers detaljerade världar

Stora skulpturer vägs upp av lekfulla installationer och finurligt projicerad animation i Ylva Holländers utställning på Forum Box.

Premium

9.3.2019

Konstrecension: 25 år av snapshots

Sanne Katainens fotoutställning består till stor del av analoga snapshots. Tidpunkten är intressant: flera av filmerans “misstag” har numera förvandlats till estetiska verktyg.

Premium

2.3.2019

Konstrecension: Balanserad bild av en doldis

Balansen mellan konsthistorisk bildning och en helgjuten utställning är sällsynt lyckad i retrospektiven över Kupka på Ateneum.

Premium

23.2.2019

Impuls: Kritik är möten mellan människor

Det är inte för att vi blivit dummare som vi talar om tv-serier på kafferasterna, utan för att vi har nya samtalsämnen som förenar, skriver Helen Korpak.

Premium

16.2.2019

Essä: Det går inte att övervinna havet, men nog att berätta dess berättelser

Lotta Törnroth fotograferar alltid i mörker eller dunkel, ofta i gryningen, under den tiden på dygnet då känslan av saknad har en tendens att svalla upp som häftigast i människan. Havets tragedier är hennes material.

Premium

2.2.2019

Konstrecension: När naturen tar över

Lena Nios verk fungerar i gallerikontexten, men det är intressant att leka med tanken om hur hennes nya helhet skulle te sig i en mindre kontrollerad miljö. Målningarna utforskar tidens ström: stugor förfaller men runt omkring växer naturen så det knakar.

Premium

19.1.2019

Konstrecension: Surrealistiskt om mumier i mossar

Fantasier om mumifierade mordoffer utgör stommen för Joonas Hyvönens suggestiva utställning Bog Body.

Premium

12.1.2019

Impuls: Fattigdom, sjukdom och Elfriede Lohse-Wächtlers tragiska liv

Fortfarande är alla slags fattigt konstnärsliv något som ska avklaras. Det ska bitas ihop. Ingenstans blomstrar det meritokratiska tänkandet som i attityderna gentemot kulturarbetare.

Premium

22.12.2018

Konstrecension: Mer än barndomsnostalgi i Jonna Karankas kakofoniska ryor

Jonna Karankas ryor med barndomsminnen imponerar. Ham drar sitt strå till stacken för att förändra bilden av textilkonst som "bara" hantverk.

Premium

8.12.2018

Konstrecension: Fascinerande om osynliga regler och vardagskonventioner



Pilvi Takalas verk går att beskriva i några meningar, men de sjuder av intressanta frågeställningar om arbetsliv, oskrivna regler, normer och grupptryck. Det finns otaliga sätt betrakta och analysera hennes verk, vilket innebär att de håller och att de klamrar sig fast i minnet.

24.11.2018

Konstrecension: Den ack så viktiga ömheten

I Not Vitals måleri finns lyster, klarhet och eftertanke, och framför allt den där ack så viktiga komponenten: ömhet. Därför fungerar den gråa helheten, trots den gråa världen utanför. Vital avbildar inte individer, utan skepnader, utstrålningar, sinnesstämningar, djupt inbäddade känslor och tankar.

27.10.2018

Konstrecension: Helheten är mindre än summan av delarna

Stockholms Moderna museums Modernautställningen är något av en svensk motsvarighet till Kiasmas Ars, men en inåtriktad sådan.

20.10.2018

Konstrecension: Naket, hårt, avskalat, aggressivt – utställningen med JH Engströms fotografier på Kabelfabriken fungerar utmärkt för både inbitna fans och ovetande besökare

Fotografen JH Engströms framgång bygger på förmågan att balansera mellan det romantiska, drömlika, taggiga och råa, skriver konstkritikern Helen Korpak.

30.9.2018

Essä: Exponerad – om Noora Sandgrens fotografier

Det finns fotografier som man knappt noterat när man sett dem reproducerade, men som golvar en i verkligheten. Noora Sandgrens fotografiska verk är sådana, skriver Helen Korpak i sin essä.

29.9.2018

Impuls: Det krävs framgång för att kunna välja medelmåttighet

"Det som ofta glöms bort när framgång kritiseras är att det inte bara handlar självcentrerad ambition, utan faktiskt också en hel del om pengar."

22.9.2018

Konstrecension: Fortsatta illusioner

Bakom den strama och ofta abstrakta visuella ytan finns något roligt som får även den mest inbitna motståndare av torra installationer att omvärdera sitt förhållningssätt, skriver recensenten om Antti Oikarinens nya utställning.

8.9.2018

Konstrecension: Hockneys verk är trevliga och trygga

Konsthallens ambitiöst sammansatta retrospektiv av David Hockneys konstnärskap är en hyllning till det privilegierade men lågmälda livet, till allt som är trevligt och vackert i en ofta grym värld, skriver Helen Korpak.

28.7.2018

Impuls: Kvinnlighet som marknadsföringstrick

Det är ofrånkomligen sorgligt att institutioner fortfarande år 2018 enträget kallar konstnärer av kvinnligt kön för “kvinnliga konstnärer” snarare än bara “konstnärer”.

21.7.2018

Konstrecension: Naturens makt

Temat för nya utställningen är naturens makt. Konstnärsduon IC-98 skapar en fantasi där människans tid redan är förbi och naturen är i full gång med att förgöra det vi lämnat efter oss.

14.7.2018

Kosmisk konferens

Anna Estarriolas installation är ett ambitiöst verk med träffande ironi.

30.6.2018

Konstrecension: Modernt i sommaridyllen

Söderlångviks museum på Kimitoön bjuder i år på en mer vågad sommarutställning. Men verken av Hans Rosenström fungerar förvånansvärt väl i herrgårdsmiljön.

28.6.2018

Konst utanför huvudstaden

Då huvudstadens konstliv lite slumrar till under sommarmånaderna, blommar intressanta utställningar upp på andra ställen. HBL:s konstkritiker Helen Korpak ger fyra tips om utställningar utanför stadsgränserna.

16.6.2018

Konstrecension: Kosmiska vyer

Det är en självklarhet att man förhåller sig annorlunda till konst som är berömd än till okänd konst. Det är man på Helsinki Contemporary medvetna om när man enträget framhåller att dansken John Kørner som för tillfället ställer ut i galleriet är en riktig kändis i sitt hemland.

9.6.2018

Konstrecension: Stram estetik, vardagsfrågor och lite humor

When Is Now är ett retrospektiv, och det är alltså en hel del fragment ur större serier eller tidigare utställningar som ställs ut. Det är en nästan förbluffande enhetlig helhet, men den presenterar också en lite ensidig bild av konstnären som allvarlig och minimalistisk. Lyckligtvis finns också ett sofistikerat, glatt och humoristiskt verk med.

2.6.2018

Konstrecension: Mytologi och tragedi med taffligt resultat

Med en nerbantad version av videoverket Ten Thousand Waves gör Isaac Julien sig själv en björntjänst.

26.5.2018

Konstrecension: Inget kan vinna över målningarna

Dyrbara material som siden eller marmor används självsäkert och utan knussel, men det är i målningarna som Josefina Nelimarkka triumferar, skriver HBL:s recensent.

19.5.2018

Impuls: Om värdiga presidentporträtt

"Jag uppskattar stort att presidenten insett att han med sitt val av utförande kunnat använda sin makt på ett positivt sätt."

5.5.2018

Konstrecension: Demokratisk men odramatisk

Värinäs grupputställning är inte så lekfull som man kunde ha förväntat sig av ett andelslag som förenas av ett imponerande mörkrum och av stora professionella bläckstråleskrivare.

28.4.2018

Konstrecension: Enkelt om eugenik

Marjo Levlins Dividual Individual är ett viktigt och pedagogiskt verk som gärna hade fått gå ett steg längre och ifrågasätta mera.

21.4.2018

Konstrecension: Abstraktion möter fotorealism

Anne-Karin Furunes konstverk är magiska och briserar av liv. Recensentens blick fastnar vid porträtten.

15.4.2018

Konstrecension: Lugna växter – mardrömmen simmar under ytan

I skulpturer av silikon försöker svensken Roland Persson fånga den känsla som på tyska kallas unheimlich. Ofta för verken tankarna till filmernas värld, skriver Helen Korpak.