Helen Korpak

Helen Korpak

Konstkritiker

Senast publicerade artiklar

20.4.2019

Impuls: Snävt fokus i De unga-utställningen

Därmed uppstår alltså en oskriven regel för unga fotografer – vill man ha minsta lilla chans att få försöka sig på konstmarknaden ska det vara platt och nätt.

Premium

13.4.2019

Konstrecension: Kiki Smith gör konst med stort K

Utställningen med Kiki Smiths verk på Sara Hildéns konstmuseum är definitivt värd att se, skriver Helen Korpak.

Premium

6.4.2019

Konstrecension: Eeva Peura målar magin i mörkret

Eeva Peuras nya målningar är både mystiska och lustiga.

Premium

30.3.2019

Konstrecension: Den rumsrena surrealisten

Att presentera René Magrittes välbekanta estetik i ett museum och undvika att få det hela att se ut som en radda urvattnade bilder är ingen lätt uppgift. Amos Rex har dock åtagit sig utmaningen i vad som är det nya museets andra storsatsning efter rivstarten senaste augusti.

Premium

23.3.2019

Konstrecension: Som att stiga in i en steril, postapokalyptisk rymdkoloni

I Ida Koitilas skulpturer pågår ingen kamp mellan syntetiskt och organiskt – här är det en gång levande sedan länge reducerat till en trofé eller amulett.

Premium

16.3.2019

Konstrecension: Liv och död flätas samman i Ylva Holländers detaljerade världar

Stora skulpturer vägs upp av lekfulla installationer och finurligt projicerad animation i Ylva Holländers utställning på Forum Box.

Premium

9.3.2019

Konstrecension: 25 år av snapshots

Sanne Katainens fotoutställning består till stor del av analoga snapshots. Tidpunkten är intressant: flera av filmerans “misstag” har numera förvandlats till estetiska verktyg.

Premium

2.3.2019

Konstrecension: Balanserad bild av en doldis

Balansen mellan konsthistorisk bildning och en helgjuten utställning är sällsynt lyckad i retrospektiven över Kupka på Ateneum.

Premium

23.2.2019

Impuls: Kritik är möten mellan människor

Det är inte för att vi blivit dummare som vi talar om tv-serier på kafferasterna, utan för att vi har nya samtalsämnen som förenar, skriver Helen Korpak.

Premium

16.2.2019

Essä: Det går inte att övervinna havet, men nog att berätta dess berättelser

Lotta Törnroth fotograferar alltid i mörker eller dunkel, ofta i gryningen, under den tiden på dygnet då känslan av saknad har en tendens att svalla upp som häftigast i människan. Havets tragedier är hennes material.

Premium

2.2.2019

Konstrecension: När naturen tar över

Lena Nios verk fungerar i gallerikontexten, men det är intressant att leka med tanken om hur hennes nya helhet skulle te sig i en mindre kontrollerad miljö. Målningarna utforskar tidens ström: stugor förfaller men runt omkring växer naturen så det knakar.

Premium

19.1.2019

Konstrecension: Surrealistiskt om mumier i mossar

Fantasier om mumifierade mordoffer utgör stommen för Joonas Hyvönens suggestiva utställning Bog Body.

Premium

12.1.2019

Impuls: Fattigdom, sjukdom och Elfriede Lohse-Wächtlers tragiska liv

Fortfarande är alla slags fattigt konstnärsliv något som ska avklaras. Det ska bitas ihop. Ingenstans blomstrar det meritokratiska tänkandet som i attityderna gentemot kulturarbetare.

Premium

22.12.2018

Konstrecension: Mer än barndomsnostalgi i Jonna Karankas kakofoniska ryor

Jonna Karankas ryor med barndomsminnen imponerar. Ham drar sitt strå till stacken för att förändra bilden av textilkonst som "bara" hantverk.

Premium

8.12.2018

Konstrecension: Fascinerande om osynliga regler och vardagskonventioner



Pilvi Takalas verk går att beskriva i några meningar, men de sjuder av intressanta frågeställningar om arbetsliv, oskrivna regler, normer och grupptryck. Det finns otaliga sätt betrakta och analysera hennes verk, vilket innebär att de håller och att de klamrar sig fast i minnet.

24.11.2018

Konstrecension: Den ack så viktiga ömheten

I Not Vitals måleri finns lyster, klarhet och eftertanke, och framför allt den där ack så viktiga komponenten: ömhet. Därför fungerar den gråa helheten, trots den gråa världen utanför. Vital avbildar inte individer, utan skepnader, utstrålningar, sinnesstämningar, djupt inbäddade känslor och tankar.

27.10.2018

Konstrecension: Helheten är mindre än summan av delarna

Stockholms Moderna museums Modernautställningen är något av en svensk motsvarighet till Kiasmas Ars, men en inåtriktad sådan.

20.10.2018

Konstrecension: Naket, hårt, avskalat, aggressivt – utställningen med JH Engströms fotografier på Kabelfabriken fungerar utmärkt för både inbitna fans och ovetande besökare

Fotografen JH Engströms framgång bygger på förmågan att balansera mellan det romantiska, drömlika, taggiga och råa, skriver konstkritikern Helen Korpak.

30.9.2018

Essä: Exponerad – om Noora Sandgrens fotografier

Det finns fotografier som man knappt noterat när man sett dem reproducerade, men som golvar en i verkligheten. Noora Sandgrens fotografiska verk är sådana, skriver Helen Korpak i sin essä.

29.9.2018

Impuls: Det krävs framgång för att kunna välja medelmåttighet

"Det som ofta glöms bort när framgång kritiseras är att det inte bara handlar självcentrerad ambition, utan faktiskt också en hel del om pengar."

22.9.2018

Konstrecension: Fortsatta illusioner

Bakom den strama och ofta abstrakta visuella ytan finns något roligt som får även den mest inbitna motståndare av torra installationer att omvärdera sitt förhållningssätt, skriver recensenten om Antti Oikarinens nya utställning.

8.9.2018

Konstrecension: Hockneys verk är trevliga och trygga

Konsthallens ambitiöst sammansatta retrospektiv av David Hockneys konstnärskap är en hyllning till det privilegierade men lågmälda livet, till allt som är trevligt och vackert i en ofta grym värld, skriver Helen Korpak.

28.7.2018

Impuls: Kvinnlighet som marknadsföringstrick

Det är ofrånkomligen sorgligt att institutioner fortfarande år 2018 enträget kallar konstnärer av kvinnligt kön för “kvinnliga konstnärer” snarare än bara “konstnärer”.

21.7.2018

Konstrecension: Naturens makt

Temat för nya utställningen är naturens makt. Konstnärsduon IC-98 skapar en fantasi där människans tid redan är förbi och naturen är i full gång med att förgöra det vi lämnat efter oss.

14.7.2018

Kosmisk konferens

Anna Estarriolas installation är ett ambitiöst verk med träffande ironi.

30.6.2018

Konstrecension: Modernt i sommaridyllen

Söderlångviks museum på Kimitoön bjuder i år på en mer vågad sommarutställning. Men verken av Hans Rosenström fungerar förvånansvärt väl i herrgårdsmiljön.

28.6.2018

Konst utanför huvudstaden

Då huvudstadens konstliv lite slumrar till under sommarmånaderna, blommar intressanta utställningar upp på andra ställen. HBL:s konstkritiker Helen Korpak ger fyra tips om utställningar utanför stadsgränserna.

16.6.2018

Konstrecension: Kosmiska vyer

Det är en självklarhet att man förhåller sig annorlunda till konst som är berömd än till okänd konst. Det är man på Helsinki Contemporary medvetna om när man enträget framhåller att dansken John Kørner som för tillfället ställer ut i galleriet är en riktig kändis i sitt hemland.

9.6.2018

Konstrecension: Stram estetik, vardagsfrågor och lite humor

When Is Now är ett retrospektiv, och det är alltså en hel del fragment ur större serier eller tidigare utställningar som ställs ut. Det är en nästan förbluffande enhetlig helhet, men den presenterar också en lite ensidig bild av konstnären som allvarlig och minimalistisk. Lyckligtvis finns också ett sofistikerat, glatt och humoristiskt verk med.

2.6.2018

Konstrecension: Mytologi och tragedi med taffligt resultat

Med en nerbantad version av videoverket Ten Thousand Waves gör Isaac Julien sig själv en björntjänst.

26.5.2018

Konstrecension: Inget kan vinna över målningarna

Dyrbara material som siden eller marmor används självsäkert och utan knussel, men det är i målningarna som Josefina Nelimarkka triumferar, skriver HBL:s recensent.

19.5.2018

Impuls: Om värdiga presidentporträtt

"Jag uppskattar stort att presidenten insett att han med sitt val av utförande kunnat använda sin makt på ett positivt sätt."

5.5.2018

Konstrecension: Demokratisk men odramatisk

Värinäs grupputställning är inte så lekfull som man kunde ha förväntat sig av ett andelslag som förenas av ett imponerande mörkrum och av stora professionella bläckstråleskrivare.

28.4.2018

Konstrecension: Enkelt om eugenik

Marjo Levlins Dividual Individual är ett viktigt och pedagogiskt verk som gärna hade fått gå ett steg längre och ifrågasätta mera.

21.4.2018

Konstrecension: Abstraktion möter fotorealism

Anne-Karin Furunes konstverk är magiska och briserar av liv. Recensentens blick fastnar vid porträtten.

15.4.2018

Konstrecension: Lugna växter – mardrömmen simmar under ytan

I skulpturer av silikon försöker svensken Roland Persson fånga den känsla som på tyska kallas unheimlich. Ofta för verken tankarna till filmernas värld, skriver Helen Korpak.

7.4.2018

Konstrecension: En värld på en värld på en värld

Att låta sig inspireras av främmande kulturer kan vara riskfyllt i dag. Johanna Ehrnrooths Japaninspirerade utställning bjuder ändå på stimulerande verk som varken exploaterar eller imiterar.

31.3.2018

Konstrecension: Skejtkultur i konceptuell tappning

Ian Waelders hemsida lovar något annat än utställningen på Finlands fotografiska museum lever upp till.

26.3.2018

Konstrecension : Gult, gult, gult på Kohta

Väggarna utmanar inte bara betraktaren, utan även de föremål och verk som utgör resten av Astrid Svangrens installation på Galleri Kohta. Utställningen är genomtänkt och nykomlingen Kohtas riktning är lovande, skriver Helen Korpak.

18.3.2018

Konstrecension: Förtrollning och torka

Elina Vainios utställning Spells är apokalyptisk dystopi på ett annorlunda och poetiskt sätt.

10.3.2018

Bilder bara för dem som kan finska

Är avsikten att göra utställningen till något slags konceptuell passiv-aggressiv helhet som ska tänkas fungera som metafor för exklusion? undrar recensenten inför Hannele Rantalas bilder och texter.

3.3.2018

Konstrecension: Lättsam eller olycksbådande – Oppenheims fantasifullhet varade livet ut

EMMA:s retrospektiva utställning över surrealisten Meret Oppenheim borde tilltala besökare av alla slag. Helen Korpak gläds över att museet vågat leka, även om huvudkonstnären ibland försvinner i den stora mängden relaterad konst.

26.2.2018

"Vi behöver skönhet"

Pia Maria Montonen har en aura av entusiasm kring sig, och den smittar av sig. En månad har förflutit sedan hon tillträdde som ny verksamhetschef på Gumbostrand Konst & Form, och åsikten om den nya arbetsplatsen är redan cementerad: "Det här är kulminationen av mitt yrkesliv!".

24.2.2018

Konstrecension: Vaskolas flirt med virtuell verklighet är inget billigt trick

Miikka Vaskolas porträtt ser ut som negativ: vita pupiller, svarta ögonvitor. Med sin smarttelefon kan man fotografera bilderna och invertera färgerna – fram träder verkligt starka porträtt. Detta är inget billigt trick, skriver Hele Korpak.

17.2.2018

Impuls: Behöver Kiasma pr-konsultering?

Då Kiasma ställde ut tiggare reducerade till objekt var allt frid och fröjd. Då papperslösa och asylsökande som subjekt skulle beredas rum på samma institution, uppfattades de som säkerhetshot. Inte så lite obehagligt, skriver Helen Korpak.

12.2.2018

Konstrecension: Essäistiskt och estetiskt

Olga Chernyshevas kortfilmer med textinslag imponerar, och utställningen sätter ribban högt för nya galleriet Kohta.

6.2.2018

Mörker möter ljus på Gumbostrand Konst & Form

Wow-effekten. Den kör Gumbostrand Konst och Form med i sin nya huvudutställning med oljemålningar av Ismo Hyvärinen.

3.2.2018

Konstrecension: Föränderliga färgfält som lockar

Juan Kasaris nya verk höjer förväntningarna. Man vill se mera och större verk, tycker recensenten och hoppas att konstnären får en större budget.

27.1.2018

Impuls: Galleritragedin på Busholmen drabbar hela konstscenen

Att det inofficiella kulturcentret L3 på Busholmen stänger är ett hårt slag mot Helsingfors konstliv. Det är ju i de konstnärsdrivna gallerierna som allting börjar, skriver HBL:s konstkritiker Helen Korpak.