Helen Korpak

Senast publicerade artiklar

14.10.2017

Konstrecension: Tiden susar fram i Liisa Lounilas konst

I Passing By studerar Liisa Lounila osentimentalt tidens framfart.

7.10.2017

Konstrecension: Mer demon än himlaväsen

Francesca Woodman-utställningen Om att vara en ängel rymmer en hel del mörker, men det mångdimensionella och poetiska gör att den akuta smärtan hamnar i skymundan.

30.9.2017

Konstrecension: Bildkonstakademin håller måttet

Det är skönt att arroganta provokationer inte intresserar Bildkonstakademins kandidater, skriver Helen Korpak. Också bakom det som vid en första anblick verkar sarkastiskt hittar hon hjärtlighet.

16.9.2017

Konstrecension: Verken imponerar – det svartvita narrativet skaver

Henna Pohjolas utställning på Galleri Heino fokuserar på Falungong. HBL:s recensent ser en utställning som utan självcentrering lyfter upp en förföljd rörelse, men där konsten faller i skuggan av ett problematiskt narrativ.

9.9.2017

Varje detalj är på plats

Mjukt och hårt. Teknologi och ekologi. Förflutenhet och framtid. Science fiction och realism. Tuomas A. Laitinen leker med motsättningar, vilket också kommer fram i den kryptiska text som ackompanjerar utställningen: Cold, warm, cold, hot/ Humid, dry, wet.

2.9.2017

Impuls: Skam, ångest och dåligt självförtroende

Konstnären behövs mer än någonsin i vårt visuella, digitala samhälle, men det hör också till konstnärens lott att skämmas. Det är 2000-talets konstnärliga lidande, skriver Helen Korpak.

26.8.2017

Konstrecension: Träd som formas till individer

Esko Männikkö är en fotograf som klarat övergången från analogt till digitalt foto med bravur.

19.8.2017

Konsthösten närmar sig

I och med skolstarten är det officiellt: hösten nalkas med stormsteg. Det bär med sig flera goda saker, bland annat en stor mängd konstutställningar. HBL listar det mest intressanta från de museer och gallerier som publicerat sitt höstprogram.

29.7.2017

Konstrecension: Den professionella kuratorn lyser med sin frånvaro

Årets sommarutställning i Mänttä har kuraterats av Helsingforsbaserade konstnären Pirjetta Brander, som verkar sakna tidigare erfarenhet. Resultatet är splittrat och rent ut sagt konstigt, skriver Helen Korpak.

22.7.2017

Konstrecension: När sten blir hud och kroppslighet

Emma Jääskeläinens skulpturer visar hur desperat vi vill se människan i allt, till och med i sten.

17.7.2017

Förgångna värderingar i nytt ljus

Världens äldsta orgel och tobakspipan som en representant för kolonialism presenteras på Historiska museets intressanta utställning.

2.7.2017

Konstrecension: Vad är feministisk konst?

Att konstnärerna är kvinnor räcker knappast för att göra en utställning feministisk. HBL:s recensent blir ärligt nyfiken på vad den röda tråden är tänkt att vara i Ekenäsutställningen Feministisk sommar, men också frustrerad över luddigheten.

27.6.2017

Konstrecension: En bokstavlig och lättillgänglig grupputställning

Text och ord i konst sätter gränser och bygger murar, konstaterar Helen Korpak som sett utställningen The Book of the Word, på Helsinki Contemporary.

18.6.2017

Impuls: Vanliga människor

Inte ens i konstvärlden tycker man om att tala om klass. Framför allt inte i konstvärlden!

13.6.2017

Vappu Rossis värld tecknas i perfekta streck

Borgås första triennal med teckning som tema tjuvstartar med en utställning av Vappu Rossi på Grand.

3.6.2017

Konstrecension: En sommarutställning lik en ängsbukett

Tapani Raittilas konstnärskap passar som hand i handske på Söderlångvik. Det är precis lagom mängd friktion mellan Raittilas konst och huset, skriver Helen Korpak.

27.5.2017

Konstrecension: Generation 2017 lite som att läsa tonårspoesi

Konstnärerna i Generation 2017 kontemplerar ofta på ett eller annat sätt tiden och sin ungdom, skriver Helen Korpak i sin recension.

18.5.2017

Konstrecension: För mycket frihet

Vårens variant av Bildkonstakademins magistersutställning är tyvärr tråkig och inåtvänd.

22.4.2017

Konstrecension: Stenplattor utan budskap

Det kunde ha blivit pretentiöst, men Frank Brümmels försök att inte säga någonting alls är intressant, skriver Helen Korpak.

14.4.2017

Konstrecension: "Kom tillbaka! Förstås kommer vi att känna igen dig!"

Filmstjärnan Shia LeBeouf sitter isolerad i en stuga i Lappland. Hans enda kontakt med omvärlden är en videolänk till Ars 17 på Kiasma. Det går bra att prata med honom, och med hans lika isolerade kollegor Nastja Säde Rönkkö och Luke Turner. Men de flesta som stiger in i det mörka rum där de tre konstnärerna stirrar ut från var sin skärm flyr snabbt därifrån.

1.4.2017

Att välja åsiktslösheten

"En vit finländare har ingenting av vikt eller intresse att tillägga i debatten kring Open Casket. Inte någonting alls, inte minsta lilla. En vit persons erfarenheter och upplevelser kan och ska inte likställas med en rasifierad persons dito", skriver Helen Korpak.

25.3.2017

Konstrecension: Kvinnan, köket och Sovjetunionens skugga över Estland

Filmen Haven / Satama är det centrala verket i Jaana Kokkos utställning. En medryckande upplevelse, skriver Helen Korpak.

18.3.2017

Konstrecension: Allting är betydelsefullt

Helen Korpak konfronteras med sina egna fördomar när hon ser Wolfgang Tillmans fotografier på Tate Modern.

12.3.2017

Konstrecension: Bortglömd konstnärshustru

Evigt jämförd med sin make och avfärdad som hans efterapare. Utställningen på konstmuseet Ham visar att Eva Tornwall-Collin behandlats orättvist. Hon hade tvärtom egna motiv och inspirationskällor.

4.3.2017

Impuls: Inga lidande genier, tack!

Om man försvinner från internet är detsamma som att inte existera som konstnär, skriver Helen Korpak med anledning av Ren Hangs självmord förra veckan.

24.2.2017

Konstrecension: Hård, brutal, flirtar med det vulgära

I Some Girls illustreras för n:te gången det dokumentära fotografiets stora problem: maktstrukturer.

18.2.2017

Konstrecension: När varje matbit är en politisk handling

Det personliga är politiskt, och vad kunde vara mer personligt och privat än matvanor? Mat är också temat för årets upplaga av festivalen för politiskt fotografi.

11.2.2017

Konstrecension: Olafur Eliasson vill bli kritiserad

Olafur Eliasson är en megakonstnär som trots den omåttliga framgången förblivit ödmjuk och sympatisk.

4.2.2017

Konstboksrecension: Poesi av ljus

Bright Hours är fjolårets bästa finländska fotobok, skriver Helen Korpak.

28.1.2017

Konstrecension: Barock i konsten

Jukka Rusanens Setting är en skir utställning, men den är inte anemisk.

28.1.2017

Konstrecension: Tinderdejting som missbruk och konst

Det sexuella våldet är ett tema när elever vid Kungliga konsthögskolan nu gästar Helsingfors.

26.1.2017

Snårigt om naturen och människan

Utställningen He & She på Gumbostrand Konst & Form är en tidig vårfläkt med blomster och färger, men också en spretig och rörig helhet.

19.1.2017

Konstrecension: Att rycka in med kameran fastspänd på kroppen

En parallellvärld befolkad av pojkmänniskor i uniform, ett limbo där man förvandlas till soldat. Benjamin Orlows konstfilm En Opera i Åtta Akter kom till under konstnärens militärtjänstgöring.

13.1.2017

Konstrecension: Prickar inspirerade av ett utrotat folk

Prickig konst ligger i tiden, men visst är det intressant att se hur totalt annorlunda Hanna Haaslahtis prickar är jämfört med Yayoi Kusamas dito.

10.12.2016

Konstrecension: Arkivmagi

Milja Laurila använder arkivbilder med ett slående resultat.

10.12.2016

Konstrecension: Neonpionjär i galleriretrospektiv

Keith Sonniers förbluffande enhetliga miniretrospektiv sträcker sig över drygt fyra decennier.

10.12.2016

Konstrecension: Suggestivt i senapsgult

Tuukka Tammisaaris målningar eggar de subjektiva associationerna, och låter samtidigt blicken vila.

9.11.2016

Fågelholkar och djurhuvud

En liten fågelholk ur vilket en ögonglob kikar ut. Ett älghuvud som ädelt sticker ut ur väggen. Konstnärerna Nelli Nio och Paula Salmela bjuder på en smått surrealistisk tolkning av naturen i sin utställning i Vitriini fram till jul.

7.11.2016

Från veterinär till konstsamlare

En tre veckors arbetsresa till Sydafrika gjorde av misstag veterinären Gisle Sjöberg till konstsamlare och kurator. Nu ställer han ut tretton verk av kanadensiska Nicola Coady i Galleri Hörnan.

5.11.2016

Konstrecension: När döden får symbolisera sig själv

Toni R. Toivonen får betraktaren att associera till Tom Cruise eventuella ätande av en moderkaka, snarare än att kontemplera över livet, döden och förgängligheten.

5.11.2016

Konstrecension: Moderna ikoner

Ville Löppönen gör konst som är både punk och religiös på en och samma gång.

5.11.2016

Konstrecension: Tyst poesi

Miklos Gaál låter färgerna flytta sig från ett ark till ett annat som solljus på en vägg.

3.11.2016

Förflutenhetens landskap

De flesta finländare associerar namnet Karelen till krig, flykt och förlust. Karelen är kärnan i vårt lands krigstrauma, ett område som få besökt men som alla och en var kan redogöra för eller placera ut på kartan.

8.10.2016

Konstrecension: Välkommen till oändligheten

Yayoi Kusamas stjärna har i rasande takt expanderat till en röd jätte, en klart lysande prick på konstvärldens firmament. Hon har blivit en ikon, eterisk och onåbar.

24.9.2016

Konstrecension: Mänsklighetens omänsklighet

Terike Haapojas och Laura Gustafssons Museum of Nonhumanity är årets bästa och viktigaste utställning i Helsingfors.

10.9.2016

Konstrecension: Dokumentärfotograferingens superkändis i Helsingfors

Alec Soth är arvtagare till De Stora Fotograferna. En ensam man på resa genom USA med kameran på passagerarsätet, skriver Helen Korpak.

21.6.2016

Konstrecension: Människan som slet sig loss från det vilda

Maria Ångerman lyfter fram människans arrogans i förhållande till naturen på ett finkänsligt och vackert sätt.

11.6.2016

Konstrecension: Ritualer, mystik och överlevnadsinstinkt

Vad är det som driver homo sapiens, den medvetna människan, på ett allra mest grundläggande plan? Den evolutionära överlevnadsinstinkten, vad är den egentligen?

4.6.2016

Konstrecension: Silke, sammet och jazz

Moki Cherry har tagit hippie-estetiken, stångat sig förbi klichéerna och skapat textilverk som berör.

4.6.2016

Konstrecension: Spretig spegling

Den eviga speglingen kommer bäst fram i Johanna Lecklins verk, i en uppgörelse där människor försöker spegla varandra.