Helen Korpak

Senast publicerade artiklar

21.4.2018

Konstrecension: Abstraktion möter fotorealism

Anne-Karin Furunes konstverk är magiska och briserar av liv. Recensentens blick fastnar vid porträtten.

15.4.2018

Konstrecension: Lugna växter – mardrömmen simmar under ytan

I skulpturer av silikon försöker svensken Roland Persson fånga den känsla som på tyska kallas unheimlich. Ofta för verken tankarna till filmernas värld, skriver Helen Korpak.

7.4.2018

Konstrecension: En värld på en värld på en värld

Att låta sig inspireras av främmande kulturer kan vara riskfyllt i dag. Johanna Ehrnrooths Japaninspirerade utställning bjuder ändå på stimulerande verk som varken exploaterar eller imiterar.

31.3.2018

Konstrecension: Skejtkultur i konceptuell tappning

Ian Waelders hemsida lovar något annat än utställningen på Finlands fotografiska museum lever upp till.

26.3.2018

Konstrecension : Gult, gult, gult på Kohta

Väggarna utmanar inte bara betraktaren, utan även de föremål och verk som utgör resten av Astrid Svangrens installation på Galleri Kohta. Utställningen är genomtänkt och nykomlingen Kohtas riktning är lovande, skriver Helen Korpak.

18.3.2018

Konstrecension: Förtrollning och torka

Elina Vainios utställning Spells är apokalyptisk dystopi på ett annorlunda och poetiskt sätt.

10.3.2018

Bilder bara för dem som kan finska

Är avsikten att göra utställningen till något slags konceptuell passiv-aggressiv helhet som ska tänkas fungera som metafor för exklusion? undrar recensenten inför Hannele Rantalas bilder och texter.

3.3.2018

Konstrecension: Lättsam eller olycksbådande – Oppenheims fantasifullhet varade livet ut

EMMA:s retrospektiva utställning över surrealisten Meret Oppenheim borde tilltala besökare av alla slag. Helen Korpak gläds över att museet vågat leka, även om huvudkonstnären ibland försvinner i den stora mängden relaterad konst.

26.2.2018

"Vi behöver skönhet"

Pia Maria Montonen har en aura av entusiasm kring sig, och den smittar av sig. En månad har förflutit sedan hon tillträdde som ny verksamhetschef på Gumbostrand Konst & Form, och åsikten om den nya arbetsplatsen är redan cementerad: "Det här är kulminationen av mitt yrkesliv!".

24.2.2018

Konstrecension: Vaskolas flirt med virtuell verklighet är inget billigt trick

Miikka Vaskolas porträtt ser ut som negativ: vita pupiller, svarta ögonvitor. Med sin smarttelefon kan man fotografera bilderna och invertera färgerna – fram träder verkligt starka porträtt. Detta är inget billigt trick, skriver Hele Korpak.

17.2.2018

Impuls: Behöver Kiasma pr-konsultering?

Då Kiasma ställde ut tiggare reducerade till objekt var allt frid och fröjd. Då papperslösa och asylsökande som subjekt skulle beredas rum på samma institution, uppfattades de som säkerhetshot. Inte så lite obehagligt, skriver Helen Korpak.

12.2.2018

Konstrecension: Essäistiskt och estetiskt

Olga Chernyshevas kortfilmer med textinslag imponerar, och utställningen sätter ribban högt för nya galleriet Kohta.

6.2.2018

Mörker möter ljus på Gumbostrand Konst & Form

Wow-effekten. Den kör Gumbostrand Konst och Form med i sin nya huvudutställning med oljemålningar av Ismo Hyvärinen.

3.2.2018

Konstrecension: Föränderliga färgfält som lockar

Juan Kasaris nya verk höjer förväntningarna. Man vill se mera och större verk, tycker recensenten och hoppas att konstnären får en större budget.

27.1.2018

Impuls: Galleritragedin på Busholmen drabbar hela konstscenen

Att det inofficiella kulturcentret L3 på Busholmen stänger är ett hårt slag mot Helsingfors konstliv. Det är ju i de konstnärsdrivna gallerierna som allting börjar, skriver HBL:s konstkritiker Helen Korpak.

20.1.2018

Konstrecension: Vacker gestaltning av tid och förlust

Det är ingen enkel sak att visualisera förlust och tid på ett sätt som inte är banalt eller övertydligt. Jorma Puranen lyckas.

13.1.2018

Ensamma fantasivärldar

Aiko Tsukaharas Monument of Solitude är en utställning att dyka in i, en helhet med många dimensioner.

12.1.2018

Lokala bildkonstnärer väcker längtan till sommaren

Efter ett kvarts sekel på Gamla Kaplansgården flyttar Borgå bildkonstamatörers årliga utställning till Konstfabriken, där den fyller såväl galleriutrymmet Hörnan som Vitriini-restaurangens väggar.

12.1.2018

Organiskt och abstrakt på Konstfabriken

För ungefär tio år sedan tog Samu Raatikainen till släggan – bokstavligen. Konstnären, som blivit känd för abstrakta verk bestående av hundratals identiska prickar, förstörde helt sonika alla sina halvfärdiga målningar. Aldrig mera prickigt.

30.12.2017

Konstrecension: På konstfronten mycket nytt

Nyheter, retrospektiv och föreläsningar: HBL tipsar om kommande utställningar och vad som lönar sig att hålla koll på inför det nya årets första månader.

23.12.2017

Konstrecension: Upptäcktsfärd i sakrala rum

Ola Kolehmainen överraskar med att vika in på en ny väg när han presenterar verk från kyrkor och moskéer. Recensenten är förtjust.

15.12.2017

Impuls: Var finns poesin i avbildningen av krigen?

Varifrån kommer behovet att i offentliga projekt som relaterar till vår dramatiska historia vara så fruktansvärt konkret, frågar sig Helen Korpak med anledning av minnesmärket över vinterkriget.

9.12.2017

Konstrecension: Döden, år ut och år in

I Antti Tanttus konst återkommer döden och dess symboler år ut och år in. Slutet och livets skuggsidor dominerar i hans enhetliga konstnärskap, och stämningen är ofta stillsam och mörk. Tanttu stampar dock inte på stället utan arbetar framåt – eller kanske snarare inåt.

3.12.2017

Konstrecension: Dekadens utan hantverk

I Ville Kylätaskus arbete saknar Helen Korpak känslan av solid kunskap om teknik. Men Jannis Varelas högaktar traditionen.

25.11.2017

Konstrecension: Magisk och teknologisk realism

Thailändska Korakrit Arunanondchais installationer är små världar inom vilka det organiska tävlar mot det artificiella.

19.11.2017

Konstrecension: Som en animation

Allt onödigt är avskalat i Kristin Wikings Quality time with a T-shirt på Galleri Sinne.

12.11.2017

Konstrecension: Oändligt fascinerande astronomiska bilder

Elsa Salonen använder ett fascinerande material i sin rymdutställning: meteoriter av sten och järn som malts till ett fint pulver.

4.11.2017

Konstrecension: Döm boken efter omslaget – om det har något!

En liten pärla till bokutställning har HBL:s konstkritiker Helen Korpak hittat på Kalevagatan.

30.10.2017

Impuls: Näsan i telefonen? Ja tack!

Då universitetets konsthistoria visade sig vara manlig, vit och europeisk hittade HBL:s konstkritiker Helen Korpak ett flöde av rika alternativ i sin telefon.

24.10.2017

Åke och Karin Hellman

Lördagen den tjugoandra oktober är konstnären Åke Hellman, 102, upplivad. Retrospektivet över hans och hustrun Karin Hellmans konstnärsskap har haft vernissage på Konsthallen i Helsingfors föregående kväll, och dottern Åsa beskriver reaktionen med ett ord: förstummad.

21.10.2017

Konstrecension: Om död och förstörelse

Årets Ars Fennica-nominerade konstnärer är sex stycken, varav två samarbetar. I fem rum presenteras deras tävlingshelheter, och kommande februari utnämns vinnaren.

14.10.2017

Konstrecension: Tiden susar fram i Liisa Lounilas konst

I Passing By studerar Liisa Lounila osentimentalt tidens framfart.

7.10.2017

Konstrecension: Mer demon än himlaväsen

Francesca Woodman-utställningen Om att vara en ängel rymmer en hel del mörker, men det mångdimensionella och poetiska gör att den akuta smärtan hamnar i skymundan.

30.9.2017

Konstrecension: Bildkonstakademin håller måttet

Det är skönt att arroganta provokationer inte intresserar Bildkonstakademins kandidater, skriver Helen Korpak. Också bakom det som vid en första anblick verkar sarkastiskt hittar hon hjärtlighet.

16.9.2017

Konstrecension: Verken imponerar – det svartvita narrativet skaver

Henna Pohjolas utställning på Galleri Heino fokuserar på Falungong. HBL:s recensent ser en utställning som utan självcentrering lyfter upp en förföljd rörelse, men där konsten faller i skuggan av ett problematiskt narrativ.

9.9.2017

Varje detalj är på plats

Mjukt och hårt. Teknologi och ekologi. Förflutenhet och framtid. Science fiction och realism. Tuomas A. Laitinen leker med motsättningar, vilket också kommer fram i den kryptiska text som ackompanjerar utställningen: Cold, warm, cold, hot/ Humid, dry, wet.

2.9.2017

Impuls: Skam, ångest och dåligt självförtroende

Konstnären behövs mer än någonsin i vårt visuella, digitala samhälle, men det hör också till konstnärens lott att skämmas. Det är 2000-talets konstnärliga lidande, skriver Helen Korpak.

26.8.2017

Konstrecension: Träd som formas till individer

Esko Männikkö är en fotograf som klarat övergången från analogt till digitalt foto med bravur.

19.8.2017

Konsthösten närmar sig

I och med skolstarten är det officiellt: hösten nalkas med stormsteg. Det bär med sig flera goda saker, bland annat en stor mängd konstutställningar. HBL listar det mest intressanta från de museer och gallerier som publicerat sitt höstprogram.

29.7.2017

Konstrecension: Den professionella kuratorn lyser med sin frånvaro

Årets sommarutställning i Mänttä har kuraterats av Helsingforsbaserade konstnären Pirjetta Brander, som verkar sakna tidigare erfarenhet. Resultatet är splittrat och rent ut sagt konstigt, skriver Helen Korpak.

22.7.2017

Konstrecension: När sten blir hud och kroppslighet

Emma Jääskeläinens skulpturer visar hur desperat vi vill se människan i allt, till och med i sten.

17.7.2017

Förgångna värderingar i nytt ljus

Världens äldsta orgel och tobakspipan som en representant för kolonialism presenteras på Historiska museets intressanta utställning.

2.7.2017

Konstrecension: Vad är feministisk konst?

Att konstnärerna är kvinnor räcker knappast för att göra en utställning feministisk. HBL:s recensent blir ärligt nyfiken på vad den röda tråden är tänkt att vara i Ekenäsutställningen Feministisk sommar, men också frustrerad över luddigheten.

27.6.2017

Konstrecension: En bokstavlig och lättillgänglig grupputställning

Text och ord i konst sätter gränser och bygger murar, konstaterar Helen Korpak som sett utställningen The Book of the Word, på Helsinki Contemporary.

18.6.2017

Impuls: Vanliga människor

Inte ens i konstvärlden tycker man om att tala om klass. Framför allt inte i konstvärlden!

13.6.2017

Vappu Rossis värld tecknas i perfekta streck

Borgås första triennal med teckning som tema tjuvstartar med en utställning av Vappu Rossi på Grand.

3.6.2017

Konstrecension: En sommarutställning lik en ängsbukett

Tapani Raittilas konstnärskap passar som hand i handske på Söderlångvik. Det är precis lagom mängd friktion mellan Raittilas konst och huset, skriver Helen Korpak.

27.5.2017

Konstrecension: Generation 2017 lite som att läsa tonårspoesi

Konstnärerna i Generation 2017 kontemplerar ofta på ett eller annat sätt tiden och sin ungdom, skriver Helen Korpak i sin recension.

18.5.2017

Konstrecension: För mycket frihet

Vårens variant av Bildkonstakademins magistersutställning är tyvärr tråkig och inåtvänd.