Camilla Granbacka

Camilla Granbacka

Konstkritiker

Senast publicerade artiklar

18.6.2020

Konstrecension: Ai Weiwei lösryckt på Ode

För några veckor sedan placerades den kinesiska konstnären Ai Weiweis konstverk Divina Proportione i Odebiblioteket. Verket ingår i HAMs samlingar och tanken är att det ska visas permanent.

Premium

14.6.2020

Konstrecension: Konstnärlig hyllning till döda flamingor

Digitala världar är i dag lika stora delar av våra offentliga rum som gator och torg. Men hur ter sig ett temporärt konstverk på internet jämfört med ett bronsmonument? Pasi Rauhalas digitala installation Flamigos i Fiskehamnen ses delvis via en app och vill väcka Högholmens flamingoflock till liv.

Premium

13.6.2020

Konstrecension: Andligt som ledord på Villa Gyllenberg

Kända konstverk varvas med altare, ljusstakar och dödskallar när Villa Gyllenberg visar esoterismens spår i finländsk nittonhundratalskonst.

Premium

6.6.2020

Konstrecension: Glad rörelse i torgmiljö – offentlig konst som lekplats i Fiskehamnen

Jacob Dahlgrens knallrosa slingrande stålskulptur i Fiskehamnen är ett exempel på offentlig konst som också fungerar som lekplats. Verket bidrar till att ge det nybyggda området en identitet.

Premium

31.5.2020

Konstrecension: Ett konstverk i tiden som smälter in perfekt och uppslukas av sin omgivning

IC-98:s Släktträd i Månsasgården kommer tveklöst att leva med sin tid och formas med åren. Men kommer Månsasborna att se verket?

Premium

30.5.2020

Nekrolog: Passager i tid och rum – som målare gick Johanna Ehrnrooth sin egen väg

Konstnären Johanna Ehrnrooth höll fast vid det figurativa och utvecklade konsekvent en alldeles egen linje inom finländskt måleri, präglad av teknisk skicklighet, skriver konstkritikern Camilla Granbacka.

Premium

23.5.2020

Konstrecension: Ett minimalistiskt konstverk för sin tid

Med sin skulptur Tro Hopp Kärlek, placerad framför Svenska Teatern, förefaller det som om Eva Lange vill skoja litet med de klassiska uttrycken.

Premium

16.5.2020

Konstrecension: Strax intill Mannerheimstatyn firar Akseli Leinonens antimonumentalism en lågmäld triumf

Massa sjunker in i stadsbilden, är knappt märkbart och i hög grad en del av miljön. Det väcker frågor kring varför vi reser monument och vad de egentligen har för syfte? 

Premium

16.5.2020

Impuls: Nu är det dags att granska den offentliga konsten i Helsingfors

I fem recensioner framöver kommer konstkritikern Camilla Granbacka att behandla nya offentliga verk på Helsingfors gator och torg: två i centrum, två i Fiskehamnen och ett i Månsas.

Premium

16.3.2020

Konstrecension: Digital fars på flygplatsen

Ed Atkins svarta filminstallation på Kiasma ligger i tiden. Live White Slime skärskådar vår mänskliga oförmåga och vårt kontrollbehov.

Premium

29.2.2020

Konstrecension: Form som blir form

Sinnligheten och experimentlustan tilltalar i Emelie Luostarinens Blue Blue. Men utställningen som är specialgjord för galleri Sinne är också svårgripbar och långsökt, tycker recensenten som saknar något.

Premium

17.12.2019

Konstrecension: På saknadens och skuggornas hav

Bildkonstnären Jaakko Niemelä har rest på samma hav som sin far som var sjökapten och dog tidigt. Den enorma installationen i Tennispalatset berör alla sinnen.

Premium

6.12.2019

Konstrecension: Upphittade stenar blir ofullständiga kroppar i Anne Koskinens Hen

Anne Koskinen låter stenens mönster och form tala, och belyser det magiska ögonblick då materia blir bild. Effekten är en dynamisk helhet av det obearbetade och bearbetade, av bild och av material.

Premium

16.11.2019

Konstrecension: Nytt perspektiv på Helsingfors under krigsåren

Utställningen Sinnesstämning på Ham och i Villa Hagasund framställer Helsingfors under krigsåren på ett nytt sätt. En blandning av fotografi, konst och film fångar upp arkivmaterial som inte tagits fram tidigare.

Premium

1.11.2019

Konstrecension: Åland och Tusby lockade till sig konstnärer som målade tillsammans ute i det fria

På 1890-talet samlades unga konstnärer i Önningeby och Tusby för att måla. Utställningen på Didrichsens konstmuseum uppmärksammar konstnärskolonin som koncept. Varför valde man vischan och vad innebar gemenskapen?

Premium

1.10.2019

Konstrecension: Paradoxala ruiner som väller fram

Thomas Nyqvist tar tag i det kaotiska och gör det meningsfullt. Bilderna med enorma högar av byggbråte blir ett öppet system för betraktaren att forma i rummet. Ska man bygga upp eller riva ytterligare?

21.9.2019

Konstrecension: Skönhet i det enkla och tysta när Östasien möter Norden

Keramik, arkitektur och kimonor blandas på ett stimulerande sätt med måleri då Östasiens och Nordens navelsträng synas på Ateneum. Denna gång med betoning på femtio- och sextiotalen. Ofta ser man inte skillnad på ländernas bildspråk.

Premium

31.8.2019

Konstrecension: Meditativt och introvert under regnbågen

Ugo Rondinones 43 clowndockor utställda i Konsthallen är passiva, melankoliska och trötta.

Premium

23.8.2019

Konstrecension: Medeltiden med nya ögon

I Galleri Sculptor möts på ett överraskande sätt 81-åriga konceptkonstnären Lauri Anttila och 34-åriga skulptören Corinna Helenelund. De sammankallades av galleriet för några år sedan och har försökt hitta gemensamma nämnare via frågor om ljus, färg och tid, även om de stilistiskt är mycket olika.

Premium

21.8.2019

Konstrecension: Venedigbiennalen ger utgångspunkter, inte slutord

Årets Venedigbiennal tar upp vår tids stora frågor, men är mera än en spegling. Konstnärerna levererar inga färdiga svar; snarare en möjlighet att distansera oss från oss själva för en stund, skriver Camilla Granbacka från Venedigbiennalen.

Premium

26.6.2019

Konstrecension: Ockulta sidor hos guldålderns konstnärer – Gallen-Kallela Museet blottar en annan sida av konsthistorien

Utställningen Själens öga på Gallen-Kallela museet visar hur bland annat Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen och Hugo Simberg påverkades av ockultismen, parapsykologin och teosofin, som blomstrade under förra sekelskiftet. Det hela blottar en tidigare mer eller mindre dold sida i vår konsthistoria.

Premium

28.4.2018

Konstrecension: Experimentlust och materialkänsla

Konstnärsparet Ahti och Maija Lavonen visas för första gången stort tillsammans. Ahti Lavonens informalistiska målningar och skulpturer står i dialog med Maija Lavonens experimentella ryor och kyrkotextilier.

3.3.2018

Konstrecension: Kroppar som minns, lider och vet att de lider

Årets internationella stjärna på Sara Hildéns konstmuseum är belgiska Berlinde De Bruyckere som skildrar svårthanterliga känslor som sorg och saknad i sina stumma häst- och vaxskulpturer. HBL:s kritiker Camilla Granbacka rekommenderar en resa till en verkligt gripande Tammerforsutställning.

17.2.2018

Konstrecension: Är det banalt?

Virpi Stjerna har gestaltat olika självmordssätt och avporträtterat över 160 människor hon skulle bli tvungen att lämna bakom sig om hon tog livet av sig. Depression och självdestruktivitet är något hon har personlig erfarenhet av.

10.2.2018

Konstrecension: Rosa moln och djupa dalar

Malin Ahlsveds akvareller skildrar en bergochdalbana bland rosa moln, mörka skogar och brinnande buskar. Den lilla människan tycks ständigt kastas mellan drömmar, hopp, besvikelser och svårigheter.

20.1.2018

Konstrecension: Ville Andersson imponerar med stillastående figurer i rörelse

Med subtila lager av svart, vitt och grått tecknar Ville Andersson huvuden som liknar skulpturer. Eller kroppar och landskap som håller på att förintas trots att de är väldigt levande. Skapelserna tilltalar Camilla Granbacka.

13.1.2018

Sirén ger oss verktyg för att skapa bilder

Allt blir plötsligt mycket tydligt och människans förhållande till naturen granskas i Pia Siréns landskapsillusioner som man kan vandra runt i.

23.12.2017

Konstrecension: Ett unikt formgivarpar – väsensskilda men kompletterande

Konstmuseet Emmas nya annex visar konstnärsparet Rut Bryks och Tapio Wirkkalas enorma produktion på ett mångfasetterat och fräscht sätt.

9.12.2017

Konstrecension: Plumpa monster i grotesk förstoring

Egill Sæbjörnssons enorma trollsmycken på Galerie Anhava för fram frågor om vem som egentligen har kontroll och styr vårt agerande och våra tankar.

18.11.2017

Kohta vill visa världen som den är

Den nya konstnärsdrivna konsthallen Kohta i Fiskehamnen vill friskt blanda olika generationer, områden och kulturer och strävar efter jämlikhet.

18.11.2017

Konstrecension: En fälld tall och Mau Mau-upproret

Konsthallen Kohta inleder sin verksamhet med att visa två performance-inriktade konstnärer som inte visats i Finland tidigare: Juha Pekka Matias Laakkonen och Donna Kukama.

11.11.2017

Konstrecension: Intuition hittas i vingliga gränder och mellanrum

Venedig genomstrålas av det förgängliga, humana och asymmetriska. Min souvenir är en djupare insikt i hur det rationella bara är ett system bland många, skriver Camilla Granbacka efter att ha sett utställningen Intuition på Palazzo Fortuny.

28.10.2017

Konstrecension: Omväxlande och jämlikt i gemensam ateljé

Karin och Åke Hellmans livsverk visas i en stor utställning på Konsthallen. Man vill föra fram dem som ett konstnärspar som jämlikt delade liv och arbete. Nyckeln till detta låg i att de var mycket olika, både som människor och konstnärer.

8.10.2017

Konstrecension: En biljett till framtiden

Viitas och Granös verk är laddade med poesi och naturmystik. Paradoxalt nog är de är ordkarga trots att de är sprängfyllda med ord, skriver Camilla Granbacka om tidsslingorna på Forum Box.

2.10.2017

Stort och känsloladdat grepp på Ellen Thesleff

Ellen Thesleff målade i över sjuttio år och försörjde sig själv genom sin karriär, vilket var banbrytande under hennes tid.

18.9.2017

Konstrecension: Balansakt mellan tid och rum

Saara Ekströms poetiska videoinstallation omfamnar ömt Olympiastadions slitna modernism. Historien och tidens gång ekar tydligt i allt det tomma, men också en ovisshet om framtiden.

19.6.2017

Konstrecension: Färgrytmer att dansa till

Det förnyade galleriet i Hanaholmens kulturcentrum inleder sin verksamhet med en utställning av den svenska bildkonstnären Astrid Sylwan. Hennes stora akrylmålningar i starka färger är likt dagboksanteckningar, ett slags avtryck av vad hon upplevt och var hon är.

6.6.2017

Otrohet och lust på Postbacken i sommar

Efter fjolårets succé med fars är det nu dags för en ännu en fartfylld fars på scenen i Illby. En vänsterprasslande minister som stämt träff med sin älskarinna på ett hotellrum ger nämligen upphov till en hel del intriger i Ray Cooneys pjäs Hotelliggaren.

3.6.2017

Konstrecension: Porträtt på porträtt bildar en berättelse

Det är inte de enskilda karikatyrerna som tilltalar recensenten mest, utan räckan av porträtt, som tillsammans bildar en berättelse. Konstnären Bo Haglund räds inte galghumorn när han avporträtterar museichefer, kuratorer, kritiker och samlare.

2.6.2017

”Jag räds inte att vara kvinnomålare”

Bildkonstnären Marika Mäkelä, som nyligen fyllt sjuttio, visar att livet har format hennes konst. Hon är ständigt föränderlig, också på ett personligt plan. Det kvinnliga upplever hon som en styrka.

30.5.2017

Lurensgänget åker på musikfylld Sällskapsresa

Lurens musikaliska nyversion av filmen Sällskapsresan är flyttad till 1980-talets Svenskfinland. Bland skådespelarna finns många debutanter med starkt musikaliskt grepp. Premiär blir det den 30 juni.

15.5.2017

Konstrecension: Gottberg visar att glaset kan fyllas på

Susanne Gottberg uppvisar i sina nya verk en markant förändring. Plötsligt finns det spontanitet och betydligt mera färg och känsla i hennes målningar. Vart är hon på väg?

3.5.2017

Digitalt bildspel över Jäntti fördjupar

Yrjö A. Jänttis konstsamling har fått en digital bildpresentation som visas i Konstfabriken. Bildspelet för fram sällan sedda verk och fördjupar bilden av den forna WSOY-chefen och hans konstintresse.

29.4.2017

Konstrecension: Drömlik natur med kulisser och fåglar

Naturens motiv förenar de tre konstnärer som nu är aktuella på Forum Box.

18.4.2017

Konstrecension: Resekatalogens andra sida

Lite för mycket ur Oliver Whiteheads breda produktion får plats på hans utställning i Kabelfabriken

1.4.2017

Gnissel från svarta tavlan

Skolan och klassrummet är startgropen för Radoslaw Grytas minnesresa från uppväxten i Polen emigrationen. Hans skulpturer och installationer lyckas även omringa större världsproblem av i dag.

31.3.2017

Åttabarnsmamma som höll fast vid sitt yrke

Borgåkonstnären Hanna Frosterus-Segerstråle målade det som låg henne närmast: sina egna barn.

27.3.2017

Borgåtriennalen fokuserar på tecknande

– Vi vill visa tecknandet ur olika perspektiv. Det kan var allt från linjer i vatten till byklinor, säger Iina Virkki producent för Borgåtriennalen.

18.3.2017

Konstrecension: Försynt i ett mittemellanland

Drömmar, minnen och intensiva upplevelser finns med i Eeva-Riitta Eerolas konst.