Barbro Enckell-Grimm

Senast publicerade artiklar

22.9.2018

Teaterrecension: Taimines kung och lakejer

Skolans kung är en liten miniatyr om roller, den pjäs vi alla drar, varje dag. Frågan är varför, och har vi ens den roll vi tror att vi har?

14.9.2018

Teaterrecension: Personlig nytolkning av Jane Eyre i Åbo

Jane Eyres personlighet är uppdaterad i Åbo Svenska Teaters betagande uppsättning av Charlotte Brontës klassiker.

13.9.2018

Teaterrecension: Ifrågasatt godhet på Minna Canths vis

Konflikter och motsättningar är temat för Minna Canths drama om en prästfamilj.

12.6.2018

Teaterrecension: Inte lätt att vara varg i dessa tider

Stora stygga vargen på Finns sommarteater är en liten lovsång till maskulinitetens försvar, till mäns, pappors och söners sårbarhet. En ganska charmig sak om försoning.

25.4.2018

Teaterrecension: Mellan silkesvante och knytnäve

Upplägget för Nya Tadams uppsättning i regi av Seija Metsärinne är enkelt, fyndigt och en illustration av sig själv.

23.3.2018

Teaterrecension: En ljus opera om Mörkös strävsamma resa

Mörkös resa till Helsingfors kan ses som en allegori för livet. HBL:s recensent Barbro Enckell-Grimm blir speciellt tagen av Sanna Majuri i titelrollen.

17.3.2018

Teaterrecension: Varma känslor och kallt förfarande på Lilla Teatern

Esters berättelse har ett kvinnligt perspektiv. Hon är bergfast övertygad om att hon har ”rätt”, och hon vill liksom övertala Hugo att förälska sig i henne. Den intressanta frågan är om Hugo alls inser vad som pågår, skriver HBL:s recensent.

14.3.2018

Teaterrecension: Spegelbilder och leksaker i två Bravo!-föreställningar

Den belgiska gruppen Doble Mandobles föreställning riktar sig till barn i lågstadieåldern, den israeliska till högstadieungdomar. Båda lämpar sig för orutinerade unga teaterbesökare, och varför inte vuxna?

28.2.2018

Teaterrecension : Vad ett vattenfrö kan ge oss

Matchbox Companys experimentella blandning av teater, cirkus, dans och Pekingopera fungerar. Föreställningen Prins Rei påminner om en folksaga och har en säker rytm, skriver Barbro Enckell-Grimm.

8.2.2018

Teaterrecension: Revolutionen som en kvinnlig angelägenhet

Tanssiva agitaattori är en fascinerande föreställning där skådespelarkonsten balanserar med musik och långsam akrobatik.

6.2.2018

Teaterrecension: Äktenskapet som en marknadsplats

Dubbeltydighet, osäkerhet och lögner i stadsteaterns fars.

23.1.2018

Teaterrecension: Rött och vitt, hett och kallt på Kareliascenen

Det ligger ett stort och noggrant arbete bakom den skenbara självklarhet amatörensemblen på Kareliascenen utstrålar i uppsättning av 1918-dramat om två unga kvinnor.

25.11.2017

Teaterrecension: Domesticerade Mumintroll på gästspel

Marina Meinander och Marcus Groth har satsat på sångerna då de bistått Nationella Barnteatern i Kina i deras uppsättning av Kungen i Mumindalen.

25.11.2017

Teaterrecension: Vad vi vet om varandra

AV-teaterns årligen återkommande vinterpjäser har en lyster av svunna tiders föreningsengagemang och gemenskap.

7.10.2017

Vardagsnära magi

Robert Jägerhorn ger en sympatisk trollerishow på Lilla Teatern.

23.9.2017

Teaterrecension: Besatt av kärlek och hat

Graham Greenes svartsjukedrama, utspelat under brinnande krig, har dramatiserats för scenen.

16.9.2017

Teaterrecension: Artontusen år av Finlands historia

Med beundransvärd diplomati korrigerar Anders Slotte barnens svar på frågorna, men den lilla föreställningen om Finlands historia saknade en utomstående blick.

11.9.2017

Apa med många strängar på sin lyra

Ylva Edlund gör en fantastisk gorilla, mänskligare än alla människor, i Unga Teaterns berättelse om öppenhet, lojalitet, sanning och rättvisa, men också om känslor och hur vi hanterar dem.

21.3.2017

Teaterrecension: Finlands historia ur homoperspektiv – med kärlek och respekt

Tioåriga Helsingfors Gayteater gör nedslag i Finlands hundraåriga historia ur ett homoperspektiv.

2.7.2016

SOMMARTEATER: En levande djungel

Det kryllar av liv i djungeln på Lurens. Årets uppsättning, Rudyard Kiplings Djungelboken, görs av en rekordstor ensemble. Ensemble betyder tillsammans, och i det ordet hittar man dramatiseringens budskap.

22.3.2016

Dansrecension: På Pepparkakspojkens sida

Pietari Kärki gör en övertygande Pepparkakspojke, en sådan som får gamla tanter att småle fastän de egentligen är arga, skriver Barbro Enckell-Grimm.