Barbro Enckell-Grimm

Senast publicerade artiklar

16.10.2021

Teaterrecension: Mera ödmjukhet hade inte skadat i Ahlfors & Siikala

I en intim, nästan privat, enaktare redovisar det äkta paret Bengt Ahlfors och Ritva Siikala sitt långa liv tillsammans. En utomstående regissör hade kunnat tillföra föreställningen den distans som nu saknas.

Premium

13.10.2021

Teaterrecension: Fulet förklarar den banala ondskan för en ung publik

Enaktaren Fulet är en grym berättelse om utanförskap och mobbning. Med ett sakligt berättargrepp och små medel återges en sextonårig flickas kamp och hennes vedersakares irrationella avsky och handlingar.

Premium

12.10.2021

Teaterrecension: Coronatiden som kidnappningsdrama

Martti Suosalo spelar en man som tvingas isolera sig under hot i Pasi Lampelas nyskrivna komedi Turvamies. Här är det minspel och kroppsspråk som gäller, inte snabba steg – för vart skulle de gå?

Premium

2.10.2021

Teaterrecension: Stadsteaterns modiga grepp i värdefrågor – barnen först?

Stadsteaterns uppsättning av Lucy Kirkwoods drama The children med två kvinnor och en man är mycket mer än ett triangeldrama eller en pjäs om ”the empty nest syndrome”. Här hotar boet att utplånas helt och hållet.

Premium

30.9.2021

Teaterrecension: Kvinnor som fattar dåliga beslut vid omöjliga vägval

Amatörteatergruppen Qvinnoröster tar sig an en pjäs om kvinnor i flera generationer som agerar som i ett upprepningstvång. The Mai ställer frågor om moral, ansvar och personlig utveckling.

Premium

25.9.2021

Timmar, veckor, månader – episoder under dödens port

Nationalteaterns Tunnit, viikot, kuukaudet visar hur högröstad sorgen kan vara. Pjäsen lyfter fram anhörigperspektivet men Timo Tuominens starka rollarbete är den stora behållningen i det fragmentariska dramat.

Premium

21.9.2021

Teaterrecension: På Fallåker skrattar vi med!

Stulen kärlek på Fallåker är en tvättäkta, väloljad buskis. Karaktärerna är ändå nyanserat gestaltade, publiken skrattar med personer det är lätt att relatera till.

18.9.2021

Teaterrecension: Är Groths Reine en allegori över Svenskfinland?

Är pappa dement eller ovanligt klarsynt i Joakim Groths Reine? Replikernas finlandssvenska idiom är pjäsens styrka, däremot saknas en distanserad blick på materialet.

17.9.2021

Teaterrecension: Berörande teater om att göra rent i eget hus och andras hem

European theater collectives föreställning Siivoojat visar på förhållanden majoritetsfinländarna känner till – men har vi förstått? Recensenten har sett en berörande miniatyr om städarnas arbete och vardag.

8.9.2021

Teaterrecension: Stadsteatern på rundtur i Helsingfors med barnboksstjärnorna Tatu och Patu

Stadsteaterns storsatsning med Tatu och Patu erbjuder familjer en rundtur bland lätt maskerade bekanta detaljer i Helsingfors.

27.8.2021

Teaterrecension: En hemtam Baskervilles hund

Stadsteaterns uppsättning av deckarklassikern Baskervilles hund är en något haltande teaterupplevelse men just därför ett tjusigt återseende. Spatserkäppens ägare är en yngling, inte en äldre herre, tänka sig!

Premium

13.8.2021

Teaterrecension: En gammal girig som stjäl av kommande generationer

Stora tillgångar och evig ungdom, vem tackar nej till det? Inte Harpagon i Moliéres Den girige – han offrar utan tvekan sina barns lycka och framtid för att nå sina mål. Nu kan man se Den girige i Nationalteaterns, på gott och ont, traditionella uppsättning.

Premium

12.7.2021

Teaterrecension: Ge dig hän, Skärgårdsteatern!

Skärgårdsteaterns uppsättning av Shakespeares Trettondagsafton är tydlig där intrigen kan vara i snårigaste laget. Skådespelareleverna visar att de smidigt kan byta roller, ta och ge plats på scen.

Premium

23.6.2021

Teaterrecension: Postbacken släpper loss känslorna!

På Postbacken utanför Borgå kan ortsbor och sommargäster, publik och teaterensemble mötas och skratta tillsammans. Ett underbart bröllop är en smidig fars i högt tempo.

Premium

14.6.2021

Teaterrecension: Sommarteaterns ankunge simmar mot strömmen vid Gamla kvarn

Vanda teaterförening skjuter startskottet för huvudstadsregionens sommarteatersäsong. Dramat kretsar kring mor och dotter, en familjepjäs och ett generationsdrama som bjuder på katharsis - Den fula ankungen får äntligen breda ut sina granna vingar och publiken se teater.

Premium

22.4.2021

Dansrecension: Gissningslekar får i gång publiken

Dansteater Hurjaruuth firar sitt fyrtioårsjubileum med miniatyren Arvaa mitä? Arvaa mitä! (Gissa vad? Gissa vad!). Det ger den stadga med inbyggd smidighet som all dans borde ha.

Premium

17.3.2021

Teaterrecension: En dialog för vår tid – Viirus lyssnar på Hans Rosling och Greta Thunberg

Teater Viirus och Oskar Pöysti visar på teaterns genomslagskraft som sinnesvidgande samtal. Föreställningen The Loving Memory of Hans Rosling är en kärleksförklaring till optimism, vetenskaplig forskning och konst.

Premium

8.3.2021

Teaterrecension: Clowner som inte skräms gör digital show av H. C. Andersens klassiker

Clownduon Red Nose Company inledde barnteaterfestivalen Bravo med Kejsarens nya kläder som digital show. En sympatisk improvisationsföreställning, men duon är rätt tillbakadragen och deras grepp i försiktigaste laget.

Premium

2.3.2021

Inbjudande eller bara platt – den digitala teatern sätter regi och dramaturgi på prov

Året har bjudit på lyckade strömmade teaterföreställningar som Manning är fri, men också på besvikelser. Digital teater kräver ett eget tänkesätt och dessutom är det är lättare att klicka sig bort från en föreställning än att ta sin rock och gå, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

12.1.2021

Tv-recension: Inhemsk serie skrattar åt tjänstemän på TE-byrån

Tiina Lymis och Juha Lehtolas serie Sisäilmaa bärs upp av skickliga skådespelare som är valda med omsorg. Inramningen är aktuell: en arbets- och näringsbyrå. Som så ofta i komediserier är det lite si och så med trovärdigheten; infattningen är som en hastigt ditsatt, ranglig scenografi.

Premium

9.11.2020

Scenrecension: Taimines stund på jorden ger röst åt rädda djur, barn och seniorer

I sångföreställningen Skraj sammanför Teater Taimine stor och liten, både bokstavligt personer i olika åldrar med känslor, såväl övergripande rädslor som vardagliga irritationsmoment.

Premium

28.10.2020

Teaterrecension: Trilogi om kvinnor i frihet och fångenskap

Sofi Oksanens, Elina Snickers och Maija Vilkkumaas Vain parasta minulle (Endast det bästa för mig) gestaltar kvinnors utsatthet och övertag och en paradoxal kombination av ökad frihet och fångenskap. Trilogin bygger på korta moraliteter som ställer frågorna utan att tvinga svaren på oss – uppsättningens styrka och svaghet.

Premium

24.9.2020

Teaterrecension: Ord från smörgåsgenerationen, kraftuttrycken flödar

Marina Meinander och Kirsi Porkka formulerar i sin nyskrivna pjäs Tuohtumus smörgåsgenerationens dilemma, att vara i korstrycket mellan olika förväntningar, inte minst sina egna. På premiären är tempot lite för långsamt.

Premium

17.9.2020

Teaterrecension: Juha Hurme blandar högt och lågt i Harhamas färd från svart-vitt till blå-rött

Juha Hurme har dramatiserat Irmari Rantamalas bok Harhama. Kolossen blir en pärla i dramaturgens och regissörens nävar, där alla skådespelare i ensemblen rullar i egna fållor.

Premium

14.9.2020

Teaterrecension: Dans blåser liv i pojkens möte med kråkan

Dansteater Hurjaruuths nya föreställning Poika ja varis låter både pojken och kråkan i Akseli Gallen-Kallelas tavla få luft under vingarna. Föreställningen är trogen tavlans meditativa stämning men tar också fasta på barnets nyfikna blick.

Premium

7.9.2020

Teaterrecension: En älskarinna av börd saknar motstånd

Matleena Kuusniemi lyser som Lady Chatterley i Teatteri Jurkkas iscensättning av D. H. Lawrences klassiker. Romanens kungstanke att förnuft och känsla inte alltid stämmer överens hamnar i bakgrunden i Pasi Lampelas intima och underfundiga dramatisering.

Premium

29.8.2020

Dansrecension: Ogenomtänkt om funktionsvariationer

I Karolina Ginmans dansföreställning A Human Ensemble gestaltar åtta dansare olika mentala tillstånd. Föreställningen ger ett ogenomtänkt intryck.

Premium

21.8.2020

Teaterrecension: En nutida Marttas val mellan forskning, eget skapande och religiöst kall

Martan valinta är en pjäs om val och förhållningssätt. Avoimet ovets uppsättning visar konkreta detaljer som speglar en mycket större helhet om tillit, samhörighet, öde och tro. Bärplockning är en mötesplats.

Premium

17.8.2020

Teaterrecension: Tre bröders fasta grepp om teaterpubliken: Lehman Brothers

Investeringsbanken Lehman Brothers förkroppsligade den amerikanska drömmen. Trilogin om finansimperiet har satts upp i flera europeiska städer och strömmats. Nu kan dramat ses i mastodontformat på Esbo stadsteater. Iscensättningen infriar förväntningarna.

Premium

14.8.2020

Teaterrecension: Maria Jotuni jagar kvinnolivets existentiella frågor i miniatyr

Teatteri Jurkkas iscensättning av ikonen Maria Jotuni är en försiktig, tydlig och intim bild av ett lyskraftigt och olyckligt men rikt kvinnoliv där två män anger tonen – en högljudd make och en saktmodig älskare.

Premium

7.7.2020

Arsenik och gamla spetsar, en familj utanför Borgå förgiftar med gott humör

Gamla rävar lotsar ungdomen in i en dödsdans i ett drama om grymheter under välgörenhetens täckmantel. Politik blandas med teater till ett glas krusbärssaft. Allt är som sig bör på sommarteatern.

Premium

13.5.2020

Dramatikrecension: Pjäsen gör läsaren till medskapare

Dramatikföreningen Labbets färska pjäsantologier illustrerar den finlandssvenska teaterns bättre sidor: humorn, det familjära tilltalet och strävanden att involvera publiken. Att läsa pjäser är en konst och ett nöje i sig, konstaterar Barbro Enckell-Grimm.

Premium

20.2.2020

Teaterrecension: Zambezi tar sig över gränser – hur är det att vara finländsk flykting i Afrika?

Bengt Ahlfors och Ritva Siikalas uppdaterade pjäs Zambezi i tydlig men försiktig regi av Siikala är en lek med och över gränser. Hur är det att fly ett oroligt Europa och möta ett oförstående majoritetsförtryck i Afrika?

Premium

14.2.2020

Teaterrecension: Ett familjedrama som drabbar hårt

Komteaterns uppsättning av Florian Zellers tragedi Sonen är en samtidigt lyskraftig och mörk föreställning om ansvar. Paavo Kinnunens gestaltning av tonårssonen etsar sig fast på näthinnan.

Premium

10.2.2020

Teaterrecension: Ballad av en dyngbagge som inte hittar hem

Avoimet ovets Sontiainen – balladi koti-ikävästä (Tordyveln – en ballad om hemlängtan) är en dynamisk, solkig och något splittrad historia om hur det är att betraktas som en främling av sig själv och andra.

Premium

10.2.2020

Teaterrecension: Vardagsmat eller att förgifta med gott humör

Timo Kahilainens och Heikki Vihinens Le Coq som uruppförs på Stadsteatern är en saktmodig och lite pratig men sympatisk komedi, som använder säkra val.

Premium

18.1.2020

Teaterrecension: En krympling på Irland eller grymhetens dramaturgi

AV-teaterns pjäs, Martin McDonaghs Krymplingen på Inishmaan, visar hur utstuderad grymhet och mellanmänsklig värme inte utesluter varandra. Ensemblen tar fram det bästa hos varandra, det värsta hos byborna i Inishmaan.

Premium

4.12.2019

Teaterrecension: Sås och Kopp värda att lyftas fram igen – i Fallåkers Robin Hood-uppsättning står den populära duon för musiken

Musikalen Robin Hood består i uppsättningen på Fallåker av lika delar rivalitet och kärlek. Att låta olika generationer och temperament mötas på scenen är en lyckad strategi.

Premium

22.11.2019

Teaterrecension: Pacifist på ett roligt sätt

Det libanesiska gästspelet Borborygmus vill få publiken att reflektera över kärlek och våld, fred och krig.

Premium

19.10.2019

Teaterrecension: Hemkänsla på Teater Jurkka

Tommi Eronens monolog Syleily är poetisk pärla om begreppet hem.

Premium

10.10.2019

Musikalrecension: Välspelat men onyanserat om nyliberalen Milton Friedman

Vad gäller musik och skådespeleri är musikalen Trollkarlen från Chicago nyansrik. Men Dag Thelanders pjästext om den kontroversielle ekonomen Milton Friedman är endimensionell på ett sätt som inte bara känns orättvist mot Friedman, utan också mot teatern som uttrycksform, skriver recensenten.

Premium

5.10.2019

Teaterrecension: Ett rosa får bland alla svarta

Fördomar och klichéer är temat för Helsinki gay teatteris pjäs Perheen pinkki lammas.

Premium

20.9.2019

Teaterrecension: Skammen i att visa sig i yllebyxor utan kjol blir rolig och öm teater

Kalla kriget, efterspelet efter familjen Kekkonen och finländsk alkoholpolitik utgör fonden för Teater Avoimet ovets kvinnoporträtt.

Premium

20.9.2019

Teaterrecension: Varför inte lita på teckenspråkets slagkraft?

Teckenspråkets visuella slagkraft är berörande och direkt. Varför vågar regissören Johanna Freundlich inte lita på att det räcker? undrar Barbro Enckell-Grimm i sin recension.

Premium

13.9.2019

Teaterrecension: In i det förflutna med hull och hår

Marja Packalén och Pirkko Saisio framför sin dialog med en nästan osannolik närvaro och intensitet på Komteatern.

Premium

12.9.2019

Teaterrecension: Kär-lek eller lekfull dödsdans på Lilla Teatern

Äktenskapsgrejens förtjänster ligger i svängarna kring de olika relationerna och hur personerna förhåller sig till varandra och till sig själva, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

7.9.2019

Teaterrecension: Fars om att slå sig till ro

Pekka Strang gestaltar medelålderströtthet skickligt och nyanserat i farsen Täydellinen lauantai på Stadsteatern.

Premium

17.6.2019

Teaterrecension: Postbacken levererar spanska flugor med välartade ägg

Med spännig och högt tempo bjuder Postbackens sommarteater på en uppfriskande kväll, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

20.1.2019

Teaterrecension: Varmt och uppsluppet på Fallåker

Först verkar Prima Donnor vara en förlegad historia om det förment komiska med att herrar går klädda i klänning, men småningom nyanseras rollerna, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

14.1.2019

Teaterrecension: Heta är huvudroll och biperson i sin egen berättelse

Heta sjunker och Akusti stiger i Hella Wuolijokis klasskildring. På Teater Jurkka gestaltas dramat med små medel.

Premium