Barbro Enckell-Grimm

Senast publicerade artiklar

13.5.2020

Dramatikrecension: Pjäsen gör läsaren till medskapare

Dramatikföreningen Labbets färska pjäsantologier illustrerar den finlandssvenska teaterns bättre sidor: humorn, det familjära tilltalet och strävanden att involvera publiken. Att läsa pjäser är en konst och ett nöje i sig, konstaterar Barbro Enckell-Grimm.

Premium

20.2.2020

Teaterrecension: Zambezi tar sig över gränser – hur är det att vara finländsk flykting i Afrika?

Bengt Ahlfors och Ritva Siikalas uppdaterade pjäs Zambezi i tydlig men försiktig regi av Siikala är en lek med och över gränser. Hur är det att fly ett oroligt Europa och möta ett oförstående majoritetsförtryck i Afrika?

Premium

14.2.2020

Teaterrecension: Ett familjedrama som drabbar hårt

Komteaterns uppsättning av Florian Zellers tragedi Sonen är en samtidigt lyskraftig och mörk föreställning om ansvar. Paavo Kinnunens gestaltning av tonårssonen etsar sig fast på näthinnan.

Premium

10.2.2020

Teaterrecension: Ballad av en dyngbagge som inte hittar hem

Avoimet ovets Sontiainen – balladi koti-ikävästä (Tordyveln – en ballad om hemlängtan) är en dynamisk, solkig och något splittrad historia om hur det är att betraktas som en främling av sig själv och andra.

Premium

10.2.2020

Teaterrecension: Vardagsmat eller att förgifta med gott humör

Timo Kahilainens och Heikki Vihinens Le Coq som uruppförs på Stadsteatern är en saktmodig och lite pratig men sympatisk komedi, som använder säkra val.

Premium

18.1.2020

Teaterrecension: En krympling på Irland eller grymhetens dramaturgi

AV-teaterns pjäs, Martin McDonaghs Krymplingen på Inishmaan, visar hur utstuderad grymhet och mellanmänsklig värme inte utesluter varandra. Ensemblen tar fram det bästa hos varandra, det värsta hos byborna i Inishmaan.

Premium

4.12.2019

Teaterrecension: Sås och Kopp värda att lyftas fram igen – i Fallåkers Robin Hood-uppsättning står den populära duon för musiken

Musikalen Robin Hood består i uppsättningen på Fallåker av lika delar rivalitet och kärlek. Att låta olika generationer och temperament mötas på scenen är en lyckad strategi.

Premium

22.11.2019

Teaterrecension: Pacifist på ett roligt sätt

Det libanesiska gästspelet Borborygmus vill få publiken att reflektera över kärlek och våld, fred och krig.

Premium

19.10.2019

Teaterrecension: Hemkänsla på Teater Jurkka

Tommi Eronens monolog Syleily är poetisk pärla om begreppet hem.

Premium

10.10.2019

Musikalrecension: Välspelat men onyanserat om nyliberalen Milton Friedman

Vad gäller musik och skådespeleri är musikalen Trollkarlen från Chicago nyansrik. Men Dag Thelanders pjästext om den kontroversielle ekonomen Milton Friedman är endimensionell på ett sätt som inte bara känns orättvist mot Friedman, utan också mot teatern som uttrycksform, skriver recensenten.

Premium

5.10.2019

Teaterrecension: Ett rosa får bland alla svarta

Fördomar och klichéer är temat för Helsinki gay teatteris pjäs Perheen pinkki lammas.

Premium

20.9.2019

Teaterrecension: Skammen i att visa sig i yllebyxor utan kjol blir rolig och öm teater

Kalla kriget, efterspelet efter familjen Kekkonen och finländsk alkoholpolitik utgör fonden för Teater Avoimet ovets kvinnoporträtt.

Premium

20.9.2019

Teaterrecension: Varför inte lita på teckenspråkets slagkraft?

Teckenspråkets visuella slagkraft är berörande och direkt. Varför vågar regissören Johanna Freundlich inte lita på att det räcker? undrar Barbro Enckell-Grimm i sin recension.

Premium

13.9.2019

Teaterrecension: In i det förflutna med hull och hår

Marja Packalén och Pirkko Saisio framför sin dialog med en nästan osannolik närvaro och intensitet på Komteatern.

Premium

12.9.2019

Teaterrecension: Kär-lek eller lekfull dödsdans på Lilla Teatern

Äktenskapsgrejens förtjänster ligger i svängarna kring de olika relationerna och hur personerna förhåller sig till varandra och till sig själva, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

7.9.2019

Teaterrecension: Fars om att slå sig till ro

Pekka Strang gestaltar medelålderströtthet skickligt och nyanserat i farsen Täydellinen lauantai på Stadsteatern.

Premium

17.6.2019

Teaterrecension: Postbacken levererar spanska flugor med välartade ägg

Med spännig och högt tempo bjuder Postbackens sommarteater på en uppfriskande kväll, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

20.1.2019

Teaterrecension: Varmt och uppsluppet på Fallåker

Först verkar Prima Donnor vara en förlegad historia om det förment komiska med att herrar går klädda i klänning, men småningom nyanseras rollerna, skriver Barbro Enckell-Grimm.

Premium

14.1.2019

Teaterrecension: Heta är huvudroll och biperson i sin egen berättelse

Heta sjunker och Akusti stiger i Hella Wuolijokis klasskildring. På Teater Jurkka gestaltas dramat med små medel.

Premium

24.11.2018

Det faustiska dilemmat lever i vår tid

Dramatens nutidsversion av Faust är inte bara angelägen, utan också paradoxalt trösterik.

1.10.2018

Teaterrecension: Mor och son på scen – vad vill vi veta, vad kan vi respektera och acceptera?

Utgångsläget för Teater Josefinas enaktare Bekännelsernas natt är något av det mest behjärtansvärda teaterpubliken i Svenskfinland kan tänka sig: En nyskriven pjäs som turnerar hela hösten, från Korpo i väster till Borgå i öster.

22.9.2018

Teaterrecension: Taimines kung och lakejer

Skolans kung är en liten miniatyr om roller, den pjäs vi alla drar, varje dag. Frågan är varför, och har vi ens den roll vi tror att vi har?

14.9.2018

Teaterrecension: Personlig nytolkning av Jane Eyre i Åbo

Jane Eyres personlighet är uppdaterad i Åbo Svenska Teaters betagande uppsättning av Charlotte Brontës klassiker.

13.9.2018

Teaterrecension: Ifrågasatt godhet på Minna Canths vis

Konflikter och motsättningar är temat för Minna Canths drama om en prästfamilj.

12.6.2018

Teaterrecension: Inte lätt att vara varg i dessa tider

Stora stygga vargen på Finns sommarteater är en liten lovsång till maskulinitetens försvar, till mäns, pappors och söners sårbarhet. En ganska charmig sak om försoning.

25.4.2018

Teaterrecension: Mellan silkesvante och knytnäve

Upplägget för Nya Tadams uppsättning i regi av Seija Metsärinne är enkelt, fyndigt och en illustration av sig själv.

23.3.2018

Teaterrecension: En ljus opera om Mörkös strävsamma resa

Mörkös resa till Helsingfors kan ses som en allegori för livet. HBL:s recensent Barbro Enckell-Grimm blir speciellt tagen av Sanna Majuri i titelrollen.

17.3.2018

Teaterrecension: Varma känslor och kallt förfarande på Lilla Teatern

Esters berättelse har ett kvinnligt perspektiv. Hon är bergfast övertygad om att hon har ”rätt”, och hon vill liksom övertala Hugo att förälska sig i henne. Den intressanta frågan är om Hugo alls inser vad som pågår, skriver HBL:s recensent.

14.3.2018

Teaterrecension: Spegelbilder och leksaker i två Bravo!-föreställningar

Den belgiska gruppen Doble Mandobles föreställning riktar sig till barn i lågstadieåldern, den israeliska till högstadieungdomar. Båda lämpar sig för orutinerade unga teaterbesökare, och varför inte vuxna?

28.2.2018

Teaterrecension : Vad ett vattenfrö kan ge oss

Matchbox Companys experimentella blandning av teater, cirkus, dans och Pekingopera fungerar. Föreställningen Prins Rei påminner om en folksaga och har en säker rytm, skriver Barbro Enckell-Grimm.

8.2.2018

Teaterrecension: Revolutionen som en kvinnlig angelägenhet

Tanssiva agitaattori är en fascinerande föreställning där skådespelarkonsten balanserar med musik och långsam akrobatik.

6.2.2018

Teaterrecension: Äktenskapet som en marknadsplats

Dubbeltydighet, osäkerhet och lögner i stadsteaterns fars.

23.1.2018

Teaterrecension: Rött och vitt, hett och kallt på Kareliascenen

Det ligger ett stort och noggrant arbete bakom den skenbara självklarhet amatörensemblen på Kareliascenen utstrålar i uppsättning av 1918-dramat om två unga kvinnor.

25.11.2017

Teaterrecension: Domesticerade Mumintroll på gästspel

Marina Meinander och Marcus Groth har satsat på sångerna då de bistått Nationella Barnteatern i Kina i deras uppsättning av Kungen i Mumindalen.

25.11.2017

Teaterrecension: Vad vi vet om varandra

AV-teaterns årligen återkommande vinterpjäser har en lyster av svunna tiders föreningsengagemang och gemenskap.

7.10.2017

Vardagsnära magi

Robert Jägerhorn ger en sympatisk trollerishow på Lilla Teatern.

23.9.2017

Teaterrecension: Besatt av kärlek och hat

Graham Greenes svartsjukedrama, utspelat under brinnande krig, har dramatiserats för scenen.

16.9.2017

Teaterrecension: Artontusen år av Finlands historia

Med beundransvärd diplomati korrigerar Anders Slotte barnens svar på frågorna, men den lilla föreställningen om Finlands historia saknade en utomstående blick.

11.9.2017

Apa med många strängar på sin lyra

Ylva Edlund gör en fantastisk gorilla, mänskligare än alla människor, i Unga Teaterns berättelse om öppenhet, lojalitet, sanning och rättvisa, men också om känslor och hur vi hanterar dem.

21.3.2017

Teaterrecension: Finlands historia ur homoperspektiv – med kärlek och respekt

Tioåriga Helsingfors Gayteater gör nedslag i Finlands hundraåriga historia ur ett homoperspektiv.

2.7.2016

SOMMARTEATER: En levande djungel

Det kryllar av liv i djungeln på Lurens. Årets uppsättning, Rudyard Kiplings Djungelboken, görs av en rekordstor ensemble. Ensemble betyder tillsammans, och i det ordet hittar man dramatiseringens budskap.

22.3.2016

Dansrecension: På Pepparkakspojkens sida

Pietari Kärki gör en övertygande Pepparkakspojke, en sådan som får gamla tanter att småle fastän de egentligen är arga, skriver Barbro Enckell-Grimm.