Frågor och svar

Inga sökresultat
  • Premiuminnehållet
  • HBL 365
  • HBL.fi
  • Prenumerationer
  • Företagskunder
  • Studerande
  • Kundservice
  • Ta kontakt

Vanliga frågor

Varför kan jag inte mera logga in med mitt kundnummer och postnummer?

Inloggningen med kundnummer fungerade endast för e-tidningen på webben. När du loggar in med din e-post adress och ditt lösenord, kan du även använda samma inloggningsuppgifter för våra applikationer eller för Mitt konto.

Vad är Premium? Varför måste jag ha en prenumeration att läsa en del av artiklarna?

En del av vårt material är endast tillgängligt för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Vi markerar sådana artiklar med markering PREMIUM. Du kan teckna en prenumeration för att få tillgång till Premiummaterialet. Gör din beställning på https://prenumerera.ksfmedia.fi/#/vn.

Jag är prenumerant, men kommer ändå inte åt Premiuminnehållet. Vad ska jag göra?

För att kunna läsa vårt Premiuminnehåll bör du ha ett digitalt konto. Det digitala kontot bör även vara kopplat till din prenumeration. Var vänlig och kontakta kundservice ifall ditt digitala konto inte är kopplat till din prenumeration.

Hur kopplar jag ihop mitt kundnummer med mitt konto?

Ta kontakt med kundtjänsten på pren@hbl.fi eller tfn 09 1253 500.

Vad är minimitid för tillfällig adressförändring

Tillfällig adressändring kan endast göras för sju dagar eller längre.

Jag prenumererar på HBL, kan jag läsa e-tidningen utan app?

Ja, som prenumerant kan du läsa e-tidningen på HBL.fi: https://www.hbl.fi/epaper/.

Premiuminnehållet

Vad ska jag göra för att kunna läsa Premiummaterialet?

För att läsa Premiummaterialet behöver du vara prenumerant. Du kan teckna en prenumeration för att få tillgång till Premiummaterialet. Gör din beställning på www.hbl.fi/prenumerera.

Jag är redan prenumerant, betyder det att jag har tillgång till Premiummaterialet?

Ja. Premiuminnehållet är en del av alla prenumerationer.

Jag är prenumerant, men kommer ändå inte åt Premiuminnehållet. Vad ska jag göra?

För att kunna läsa vårt Premiuminnehåll bör du ha ett digitalt konto. Det digitala kontot bör även vara kopplat till din prenumeration. Var vänlig och kontakta kundservice ifall ditt digitala konto inte är kopplat till din prenumeration.

Hur betalar jag min Premium-beställning?

Du kan betala din prenumeration med kreditkort, nätbank eller räkning. Du kan välja mellan 1, 3, 4, 6 eller 12 månaders faktureringsintervall. Faktureringsintervallet med kreditkort är alltid 1 månad. Beställningen förnyas automatiskt om den inte annulleras i tid. Gör din beställning på www.hbl.fi/prenumerera

Hur gör jag för att säga upp min Premiumprenumeration?

För att avsluta din prenumeration bör du logga in på Mitt Konto, där du hittar ett formulär där det finns kontaktuppgifter till vår kundservice. Kundservice sköter alla annulleringar av prenumerationer.

Jag har glömt mitt lösenord och kan inte logga in. Vad ska jag göra?

Du kan ändra ditt lösenord på adressen https://www.hbl.fi/losenord/

Vad är skillnaden på en Premium- och en HBL 365-prenumeration?

Som Premium-prenumerant kan du läsa alla artiklar på sajten hbl.fi. Om du är HBL 365-prenumerant kan du läsa alla artiklar på hbl.fi och också på HBL 365-appen. Som HBL 365-prenumerant har du dessutom tillgång till e-tidningarna i applikationen.

HBL 365

Jag kan inte läsa HBL Morgon, appen säger att jag inte har läsrätt.

Du behöver en HBL 365-prenumeration för att få tillgång till allt innehåll i appen. Kolla att du har en giltig HBL 365-prenumeration och logga sedan ut och in igen i din HBL 365-app. Med en pappersprenumeration på Hufvudstadsbladet, Västra Nyland eller Östnyland kan du läsa e-tidningen i appen eller på sajten.

Vad ingår i HBL 365?

I HBL 365 hittar du digitaltidningen HBL Morgon och nyhetsflöden från HBL, Västra Nyland och Östnyland. Här finns också alla tre e-tidningarna HBL, VN och ÖN samt videor, livsstilsinnehåll och vädret.

I HBL 365 för 14,90 euro ingår också VN och ÖN. Varför måste jag betala för dem?

För 14,90 per månad får du ett stort och förmånligt produktpaket. Du får tillgång till tre tidningars e-tidningar och sajter samt tillgång till appen HBL 365. Du väljer vad du vill läsa.

Kostar det att ladda ner HBL 365?

Nej, det är gratis att ladda ner HBL 365. För att läsa innehållet i appen måste man ha en giltig prenumeration. Prenumererar du på papperstidningen, har du tillgång till HBL 365 och din e-tidning.

Kan appen laddas på alla telefoner och plattor?

HBL 365 finns att ladda ner för smarttelefoner och pekplattor för iOS (iOS 9.3.5+) och Android (version 4.2+). Appen kan laddas ner från App store (iOS) och Google Play (Android).

Kan jag förstora texten på e-tidningen i HBL 365?

Det är möjligt att förstora texten. Gå till inställningar i din iPad/iPhone och sök upp “HBL 365”-appen. Klicka på “Zoomaus” och välj “Suurin”. Nu kan du zooma i e-tidningen genom att dubbelknacka eller “knipa” på skärmen.

Kan jag ladda appen på en dator?

Nej, appen kan endast laddas på smarttelefoner och pekplattor.

Kan jag betala HBL 365 endast med kreditkort?

Man kan betala HBL 365 endast med kreditkort.

Vem kan se en artikel som jag delar i appen?

När du skickar en länk till någon som inte har appen kan hen läsa artikeln på sajten.

Jag läser HBL e-tidningen på min iPad. Hur kommer jag tillbaka till appens meny?

Knip ihop skärmen så ser du Stäng uppe i högra hörnet.

Hur raderar jag en e-tidning eller HBL Morgon?

Det är bra att radera lästa tidningar regelbundet för att frigöra minne.

I Android går du till nedladdningar längst ner i kategorin Tidningar. Tryck och håll nere fingret på den tidning du vill radera, sedan får du frågan om du vill radera innehållet.

I Apple (iOS) går du till nedladdningar längst ner i kategorin Tidningar. Tryck och håll nere fingret på den tidning du vill radera, sedan får du frågan om du vill radera innehållet. Du kan också välja “Radera äldre tidningar” på sidan Inställningar.

I Windows väljer du “Radera allt lagrat innehåll” på inställningar-sidan.

Appen låser sig eller kraschar. Vad ska jag göra?

Börja med att starta om appen. Om den ber dig skicka felrapport, gör det så får vi snabbt kännedom om problemet. Om problemet kvarstår kan du kontakta vår kundservice.

Hur får jag nyhetsmeddelanden?

Android: Android: Under fliken Inställningar i din app kan du kruxa för nyhetsmeddelanden.

iOS: Inställningarna hittar du i telefonens egna inställningar, inte i applikationen. Du kan justera:

  • Location (på/av)
  • Notifications (hur de skall bete sig, tex ljud och/eller placering)
  • Background app refresh
  • Use mobile data or not

Windows: Under fliken Inställningar i din app kan du kruxa för nyhetsmeddelanden. Du kan välja mellan vilka klockslag du vill ta emot pushnotiserna.

Jag såg en intressant artikel i appen förra veckan. Hur hittar jag den?

Använd sökfunktionen på HBL.fi

När kommer HBL Morgon ut?

HBL Morgon utkommer varje dag om året, i regel klockan 1.00. (Undantagsvis kan HBL Morgon utkomma senare, t.ex. papperstidningsfria dagar då HBL Morgon utkommer på förmiddagen).

Får jag ersättning om HBL Morgon utkommer försenat?

Villkoren för ersättningar vid försenad leverans eller tillgång till tjänst finns att läsa i KSF Medias Bruksvillkor >> hbl.fi/bruksvillkor.

HBL.fi

Varför måste jag registrera mig?

Registrering behövs för att hantera prenumerationer och att erbjuda en personifierad användarupplevelse samt bygga en välfungerande produkt som motsvarar de behov som användarna har.

Vilka uppgifter samlas in? Hur används mina uppgifter?

Vi samlar den sedvanliga informationen om trafiken på våra digitala tjänster, för att kunna mäta användningen av tjänsten och problemsöka när tekniska problem uppstår. Dessutom används informationen för att rikta innehåll och annonser till användaren. Vi överlåter inte personlig information till tredje parter. För att komma åt materialet på webbtjänsten behöver användaren till en början endast uppge namn, e-postadress, födelsetid och kön.

Vilka uppgifter kommer att synas om jag kommenterar en artikel? / Kommer mitt riktiga namn att synas då jag kommenterar en artikel?

När du kommenterar en artikel används det namn som du skrivit i fältet “Signatur för kommentarer” i din profil på hbl.fi/konto. Om fältet är tomt kommenterar du som “Anonym”, inte med ditt eget namn.

Var uppdaterar/hanterar jag mitt konto/min profil?

Kontohanteringen är tillfälligt ur bruk. Vi arbetar för att lösa situationen så snart som möjligt. Vi beklagar störningen. Var vänlig och kontakta vår kundservice om du vill uppdatera ditt konto/din profil.

Hur raderar jag mitt konto?

Var vänlig och kontakta vår kundservice.

Hur läser jag e-tidningen på HBL.fi?

Logga in med din e-postadress och ditt lösenord på HBL.fi för att läsa e-tidningen. Länken till e-tidningarna hittar du i menybalken uppe på sidan. Du behöver en prenumeration för att läsa e-tidningen.

Varför kan jag inte mera logga in med mitt kundnummer och postnummer?

Inloggningen med kundnummer fungerade endast för e-tidningen på webben. När du loggar in med din e-post adress och ditt lösenord, kan du även använda samma inloggningsuppgifter för våra applikationer eller för Mitt konto.

Hur printar jag ut korsordet?

Logga in på HBL.fi och öppna den e-tidning som innehåller korsordet du vill printa ut. Bläddra till sidan med korsordet och tryck sedan på knappen med de tre vita linjerna. I menyn som öppnas upp finns det längst ner på sidan en knapp som säger “Skriv ut” på det språk ditt operativsystem använder.

Var kan jag läsa gamla HBL.fi-artiklar?

Du kan söka äldre material på gamla.hbl.fi.

Kommer mina vänner att se artiklar som jag läser i mitt Facebookflöde om jag loggar in med mitt Facebookkonto?

Nej, vi publicerar inget till ditt Facebooknyhetsflöde om inte du själv väljer att dela en artikel.

Vad är ett webbläsarmeddelande?

Ett webbläsarmeddelande är en notifikation som din webbläsare skickar varje gång viktiga nyheter publiceras på HBL.fi. Du kan aktivera webbläsarmeddelanden på din profilsida. Du kan också stänga av funktionen antingen på din profilsida under inställningar eller i webbläsarens inställningar. Följande webbläsare stöder webbläsarmeddelanden: Firefox, Chrome and Opera. Mer information om webbläsarmeddelanden (sidan på engelska).

Prenumerationer

Vad ingår i en prenumeration med tryckta tidningen?

I en prenumeration på HBL Hufvudstadsbladet ingår den tryckta tidningen, HBL e-tidningen, sajten HBL.fi och nyhetsappen HBL 365. E-tidningen kan läsas på HBL.fi (med dator, smarttelefon eller pekplatta) och på HBL 365. För att få tillgång till det digitala utbudet måste en prenumerant registrera ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud.

Jag prenumererar på HBL, kan jag läsa e-tidningen utan app?

Ja, som prenumerant kan du läsa e-tidningen på HBL.fi: https://www.hbl.fi/epaper/

Ska jag ha två olika konton för att komma åt innehållet: ett för appen och ett för sajten?

Ett konto fungerar för både appen och sajten.

Kan man teckna en veckoslutsprenumeration på HBL?

HBL Hufvudstadsbladet finns i två olika veckoslutspaket med den tryckta tidningen, fre-sö och sö. E-tidningen kan läsas varje dag.

Kan man prenumerera på endast vardagstidningarna?

Nej, det är inte möjligt. Det vanligaste alternativet är en prenumeration där prenumeranten får tidningen sju dagar i veckan. Ett annat alternativ är att ha en veckoslutsprenumeration.

Kan min tryckta tidning levereras till olika adresser på vardagar och veckoslut?

Ja det kan den. En flexprenumeration levereras till två olika adresser; må-fre till en adress och lö-sö till en annan adress. Flexprenumerationer är alltid fortlöpande prenumerationer. Kontakta kundservice för att få veta mera.

Hur prenumererar jag?

HBL.fi/prenumerera hittar du HBL:s olika prenumerationspaket och mera instruktioner.

Kan man prenumerera enbart på den tryckta tidningen?

HBL digitala utbud ingår alltid automatiskt i en prenumeration på den tryckta tidningen.

Hur avbeställer jag min HBL-prenumeration?

Ifall du vill säga upp din fortlöpande prenumeration helt och hållet är det bäst att du kontaktar vår kundservice per telefon 09 1253 500 (vard. Kl. 8.00-16.30). Att lämna sin faktura obetald räcker inte som uppsägning. Efter att du sagt upp din prenumeration får du ännu en slutfaktura på de tidningar som har levererats till dig under pågående faktureringsperiod.

Hur sätter jag min tidning på uppehåll?

Om du t.ex. ska åka på resa behöver du inte avbeställa din tidning helt utan du kan göra ett uppehåll i din prenumeration. Uppehållet måste vara minst en vecka och högst 3 månader långt. Under uppehållstiden har kunden tillgång till e-tidningen (och till HBL 365-tjänsten i fråga om prenumerationer på HBL Hufvudstadsbladet) högst två (2) veckor gratis. E-tidningen kan ej sättas på uppehåll. HBL har rätt att av kunden uppbära en skälig avgift för administrationen av uppehållet på den tryckta tidningen, vilket i praktiken sker genom att ingen kompensation (förlängning av prenumerationsperioden) ges för uppehållets sju första dagar. Tidsbundna prenumerationer kompenseras ej för uppehållstiden. Här kan du göra uppehåll i tidningsutdelningen.

Kan man betala sin prenumeration i flera rater?

Du kan välja mellan 1, 3, 4, 6 eller 12 månaders faktureringsintervall.

Hur betalar jag min prenumeration?

Du kan betala din prenumeration med kreditkort, nätbank eller räkning.

Kan man ge HBL som gåva?

Det går bra att ge en HBL prenumeration som gåva, en tidning är en nyttig present. Om du vill ge tidningen som gåva, kontakta kundservice tfn 09 1253 500 eller pren@HBL.fi. Tidningen skickas till mottagaren och fakturan till gåvogivaren. HBL e-tidningen och nyhetsappen 365 ingår också om du ger HBL som gåva. För att mottagaren ska få tillgång till e-tidningen, måste du ge oss mottagarens e-postadress. Mottagaren får ett e-postmeddelande om sitt digitala konto den dagen prenumerationen träder i kraft. Du kan ge HBL som gåva även om du själv inte är prenumerant på tidningen.

Jag bor utomlands. Kan jag prenumerera på HBL?

Ja det kan du. Det går dock inte att prenumerera via HBL.fi/prenumerera. Kontakta kundservice tfn 09 1253 500 eller pren@HBL.fi.För utlandsprenumeration tillkommer utlandsporto.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?

Du kan skapa ett nytt lösenord genom att följa anvisningarna på sidan https://www.hbl.fi/losenord/.

Företagskunder

Hur prenumererar företagskunder?

Om du inte har prenumererat tidigare och inte har ett kundnummer, kan du prenumerera på adressen HBL.fi/prenumerera.

Hur gör företagskundsprenumeranter för att få tillgång till HBL:s digitala utbud?

Gå in till HBL.fi och logga in med ditt digitala konto. Om du inte har ett digitalt konto, kan du alternativt logga in med ditt kundnummer och postnummer. Ditt kundnummer hittar du på fakturan. Observera, att tillgången till HBL:s e-tidning gäller för personligt bruk. Tillgång för fler än en person i företag, skolor eller dylikt förutsätter ett separat avtal (kontakta kundservice för tilläggsinformation).

Kan företag, myndigheter, kommuner och organisationer prenumerera och läsa HBL digitalt?

Ja. Priset fastställs utifrån hur många som använder den digitala prenumerationen inom företaget. Betalning görs via faktura. För att kunna lägga upp tjänsten behöver vi företagets namn, företagets faktureringsadress, företagets IP-nummer, antalet personer inom företaget som kommer att använda tjänsten och den tidpunkt då man önskar att tjänsten ska öppnas. För att beställa tjänsten ta kontakt med kundservice på tfn 09 1253 500 eller pren@HBL.fi.

Studerande

Vem får studierabatt?

KSF Media erbjuder inte studierabatt för prenumerationer på tryckta Tidningar. Studierabatt gäller endast för angivna digitala produkter. Läs mer här: http://www.studierabatt.fi/

Hur bevisar jag att jag är studerande?

När du prenumererar ange läroanstaltens namn, studiekortets nummer, födelseår och året då du började studera. Fr.o.m. andra studieåret måste du i början av den nya terminen i september skicka in ett intyg (per e-post eller post) till HBL:s kundservice.

Kundservice

Hur ändrar jag mina uppgifter?

Kontohanteringen är tillfälligt ur bruk. Vi arbetar för att lösa situationen så snart som möjligt. Vi beklagar störningen. Var vänlig och kontakta vår kundservice om du vill uppdatera ditt konto/din profil.

Hur gör jag en tillfällig adressändring?

Gå till https://www.hbl.fi/kundservice/. Där hittar du länken "Gör tillfällig adressändring".

Hur gör jag en permanent adressändring?

Gå till https://www.hbl.fi/kundservice/. Där hittar du länken "Gör permanent adressändring".

Hur sätter jag tidningen på uppehåll?

Gå till https://www.hbl.fi/kundservice/. Där hittar du länken "Gör uppehåll".

Hur snabbt träder ändringar som jag gjort på min prenumeration i kraft?

Alla förändringar behandlas så fort som möligt, dock senast inom tre vardagar.

Var hittar jag mitt kundnummer?

Kundnumret finns på varje faktura, de som har en fortlöpande prenumeration har också sitt kundnummer på förmånskortet. Om du inte hittar dessa, kan du kontakta kundservice, tfn 09 1253 500 eller pren@HBL.fi.

Varför fick jag ingen HBL i dag?

Kontaktuppgifterna finns på adressen HBL.fi/kundservice/ingen-tidning. Dessutom finns uppgifterna i varje nummer av HBL på nästsista sidan. I Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla levereras uteblivna tidningar i regel ännu samma dag förutsatt att anmälan gjorts vardagar före kl. 11.00 eller lördagar och söndagar före 12.00.

Vad används mina kunduppgifter till?

Korrekta adressuppgifter är viktiga för att tidningen och annan post når fram. De som inte är prenumeranter kan ibland få nyttiga erbjudanden av oss. Om du inte vill ha erbjudanden kan du kontakta vår kundservice. Som kund har du rätt att kontrollera vilka uppgifter vi har om dig i vårt kundregister. KSF Media ger inte ut kunduppgifter till utomstående. Fullständig information om våra kund-, prenumerations- och användarvillkor hittar du på sidan HBL.fi/kundservice.