Zalando hoppas på försäljningslyft i år

Kvartalsrapport från den nätbaserade klädkedjan Zalando, med svenska Kinnevik som storägare. Bild: Michael Sohn/TT- AP/TT

Försäljningen för den tyska onlinebaserade klädbutiken Zalando har börjat återhämta sig efter att först ha fallit markant när coronapandemin slog till.

Nu räknar Zalando med en försäljningsökning på 10–20 procent under 2020, skriver bolaget i en delårsrapport presenterad i onsdags kväll. Vinstprognosen för helåret är enligt Zalando 100–200 miljoner euro, vilket kan jämföras med 225 miljoner euro 2019.

Under första kvartalet ökade försäljningen med 10,6 procent till 1,5 miljarder euro. Zalandos rörelseresultat, justerat för engångsposter, blev en förlust på 98,6 miljoner euro.

Kvartalsresultatet ligger i linje med den vinstvarning Zalando gick ut med i april.

Zalando-aktiens kurs har inför delårsrapporten lyft med cirka 60 procent på Frankfurtbörsen sedan årets bottennotering i slutet av mars, vilket innebär att aktien sedan årsskiftet gått upp med 5 procent.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning