Volvo storsatsade i logistikens mittpunkt

Två år efter det första spadtaget kan vd Manus Björklund visa runt i Volvos nya buss- och lastbilscentral vid Ring III i Vanda. Där sköts leveranser, service och reparationer så rent och effektivt det bara är möjligt.

– Det är gummihjulen som gör att Finland kan fungera. Därför är det bra att ha ett högkvarter nära logistikklustret med posten, Schenker och flera andra företag, säger eftermarknadschefen Tommy Lindholm. Och för att logistiken ska fungera ska fordonen helst inte stå länge på service. Effektivitet och planering är nyckelorden.

Också specialfordon

I servicehallarna finns det plats också för de längsta fordonskombinationerna, alternativt två bussar efter varandra. Takhöjden på sju meter gör att man kan lyfta upp de tunga fordonen och bekvämt jobba under dem.

– Bussarna har ibland gasdrift, ibland är de hybrider av olika slag. Därför krävs det mångsidighet av både servicehallarna och mekanikerna, säger vd Magnus Björklund.

Olika specialfordon har olika krav på utrustning för servicen. Hit kommer brandbilar och andra utryckningsfordon, men också avfallsbilar. De servas till exempel i ett utrymme med undertryck för att lukten inte ska sprida sig till andra utrymmen.

Volvos interna utbildning omfattar 1 700 mekanikerutbildningsdagar per år, och de ger resultat. Två år i rad har finländska mekaniker vunnit Volvos globala mekanikertävling.

– Utbildningen är ett kärnområde, den vill vi själva sköta, säger Magnus Björklund.

Nyanställningar

I Volvo Finlands nya komplex med utsikt över Ring III, där närmare 8 000 tunga fordon passerar varje dag, finns landets just nu modernaste service och försäljning av lastbilar och bussar. Av de omkring 200 anställda är tio nyanställda i samband med Volvo Finlands flytt från Gruvsta till de nya lokaliteterna.

– När vi sökte nya mekaniker fick vi 86 ansökningar. Det ser vi som ett gott betyg, och de tio som vi anställde har redan visat sig vara en tillgång, säger Magnus Björklund.

– De har visioner som de delar med sig av, de är bra på teamarbete och de har rätt attityd för att föra företaget framåt, säger han.

Ett mål med det nya centret var att ha hand om allt från utbildning av förare och servicepersonal till försäljning och krockreparationer. Det finns egentligen bara två undantag: Personalrestaurangen sköts av en företagare och biltvättsanläggningen likaså.

– Vi har redan märkt att folk från grannföretagen kommer hit på lunch, säger Magnus Björklund. Han tar det som ett gott betyg. Att restaurangen håller öppet också efter kontorstid är en klar fördel.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00