Volvo ska begränsa toppfarten beroende på vem som kör bilen – riskerar att mista kunder

En nöjd Håkan Samuelsson inspekterar "vraket" efter ett krocktest på Volvo Cars säkerhetscenter i Göteborg. Bild: TT/Björn Larsson Rosvall

Volvo Cars har bestämt sig. Man vill satsa på bilköpare som prioriterar säkerhet.– Vi blir kanske mindre attraktiva för en annan kundgrupp, säger företagets vd Håkan Samuelsson – och tillägger:– Då får vi kanske acceptera det.

En "smart" bilnyckel som kan begränsa toppfarten beroende på vem som kör, och kameror som kontrollerar att föraren är koncentrerad – det är Volvo Cars senaste nyheter för att höja säkerheten i framtida bilar, kanske redan från nästa år.

De följer upp beskedet för några veckor sedan om att 180 kilometer i timmen blir maxfart i vanliga, nya Volvobilar.

– Vi vill attrahera ansvarsfulla förare, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, vid en internationell pressträff som avslutas vid krocktestbanan på Volvos säkerhetscenter i Göteborg.

"Skydda familjer"

Samtidigt är fartbegränsning och kameraövervakning åtgärder som kan anses vara ingrepp i individens frihet. Men Volvo har gjort sitt val.

– Man måste göra det man tror är rätt, säger Håkan Samuelsson.

Han anser att Volvo nu blir ännu mer fokuserat på bilköpare som tycker att det är viktigt att skydda sina familjer.

– Vi blir kanske mindre attraktiva för en annan kundgrupp, som tycker att det är roligt att köra fortare än lagen tillåter, att sicksacka fram och ligga bakom andra bilar och blinka på motorvägen. Om de väljer ett annat varumärke, då får vi kanske acceptera det, resonerar Samuelsson.

– Men vi tror att summan av det här är att Volvo kommer att bli attraktivare och sälja fler bilar.

Det går i 80 kilometer i timmen när denna XC90 träffar en barriär på Volvos krocktestbana. Anläggningen kan ställas om för flera varianter av krockar, till exempel från sidan eller där det är testbilen som blir påkörd. Bild: TT/Björn Larsson Rosvall

Blir standard?

Håkan Samuelsson tror att begränsad toppfart i olika situationer kommer att bli en självklarhet i personbilar om ett antal år. Volvobasen drar paralleller med när bilbältet introducerades och blev standard, och utanför bilvärlden med hur rökning begränsats i många miljöer på senare år.

Volvo Cars har en vision om att ingen ska omkomma eller bli svårt skadad i en nybyggd Volvobil efter 2020. Enligt företagets vd är det en målsättning som går att följa upp.

– Vi har en väldig koll på alla olyckor som händer, säger Samuelsson.

"Inte med i visionen"

Men han reserverar sig för situationer med uppenbar vårdslöshet.

– Vi garanterar inte att man inte kan köra Volvo och vara berusad, till exempel. Man kan bli påkörd av en lastbil som inte ser att man står parkerad. Sådana saker är självklart inte med i vår vision. Men om det skulle hända något där vår bil inte fungerar som den ska – det kommer vi att veta, säger Håkan Samuelsson.

Hur långt från att uppfylla visionen Volvo var exempelvis förra året, det vill man inte berätta.

I slutet av pressträffen får vi se en Volvo XC90, med tre krockdockor, köra in i en barriär på företagets krocktestbana i 80 kilometer i timmen. Det görs omkring fem till tio krocktest i veckan i säkerhetscentret intill fabriken i Torslanda på Hisingen.

Fakta

Volvo Cars

AB Volvo sålde sin tillverkning av personbilar till amerikanska Ford 1999. Efter några år utan större framgång hos Ford såldes Volvo Cars vidare till kinesiska Geely 2010.

Volvo Cars levererade 642 253 bilar globalt 2018, vilket innebar nytt försäljningsrekord för femte året i rad. Ökningen jämfört med året innan var 12,4 procent.

Företaget hade i genomsnitt cirka 43 000 heltidsanställda under förra året. Huvudkontoret ligger i Torslanda, på Hisingen i Göteborg.

Volvo har bilfabriker i Göteborg, i belgiska Gent, i Chengdu och Daqing i Kina, samt i Charleston i sydöstra USA.

Det finns också bland annat en motorfabrik i Skövde och en komponentfabrik i blekingska Olofström.

Nettointäkterna ökade i  fjol med 21 procent till nästan 253 miljarder kronor. Men även kostnaderna ökade, så rörelseresultatet växte bara med en procent till 14,2 miljarder kronor.

Källa: Volvo Cars

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning