Volvo och Clas Ohlson i riskfronten – i Kina hotar masshamstring av mat

Ett kaos bland en miljard kineser som hamstrar matreserver för en större virusepidemi än nu, kommer att ha återverkningar utanför Kina, säger forskare. Bild: Str

Nordiska företag som behöver komponenter och medelbilliga vardagsprylar från Kina kommer att vara de första som drabbas ekonomiskt av att landet har virusstängt. I själva Kina hotar däremot en livsmedelskris med en miljard hamstrande kineser, säger forskare.

Den svenska biltillverkaren Volvo sålde i fjol 150 000 personbilar i Kina och växte med 19 procent på den kinesiska marknaden. Bäst sålde den globala storsäljarmodellen XC60.

Men nu är det coronavirus som gäller. Sedan det kinesiska nyåret står Volvos fabriker med totalt 8 000 anställda i städerna Daqing, Luqiao och Chengdu.

I virusepidemins centrum Wuhan har Peugeot, Nissan, Honda och Kia fabriker som också står. Det drabbar också den svenska tillverkaren Autoliv, med flera fabriker, säger Johan Woxenius, professor i industriell och finansiell ekonomi och logistik vid Göteborgs universitet.

Autoliv är världens största producent av säkerhetsutrustning i bilar: krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar, sensorelektronik.

Bland svenska företag tar Volvo, ABB och läkemedelsföretaget Astra Zeneca i dag hem över 160 miljarder kronor (15 miljarder euro) i Kina. Volvos personbilssektor ägs av den kinesiska holdingkoncernen Geely, som också har en minoritetsandel i Volvos tunga produktion av lastbilar och bussar.

Alla länder berörs av produktionsstopp

Alla länder i världen har sin ekonomi så sammanflätad med Kina att alla kommer att beröras av att kinesisk produktion stänger ner, säger Kinakännaren och professorn i nationalekonomi vid Lunds universitet, Sonja Opper.

– Mest oroväckande är att matpriserna i Kina har börjat stiga, i den senaste mätningen med nio procent. Det är den främsta komponenten i den kinesiska inflationen, säger hon.

Bara det att över en miljard kineser kan börja hamstra och bygga matbanker för att kunna vistas hemma i två månader kommer att påverka omvärlden genom en enorm efterfrågan på livsmedel, framför allt på kött, säger hon.

Om vi får horder av människor som oroar sig över var de ska få mat för dagen, så har vi ytterligare ett mörkt scenario framför oss, säger hon.

Kring de stängda fabrikerna i Kina har man inte heller socialsystem eller arbetslöshetsersättningar som hos oss. Många, särskilt i enklare arbeten, får ibland just nu ingenting betalt när de har skickats hem från jobbet.

– Det har redan tidigare varit vanligt, att företag och fabriker i Kina som inte har tillräckligt med order bara går i ide och skickar hem personalen, säger Sonja Opper.

Redan före coronaviruset höll den kinesiska ekonomiska tillväxten på att mattas av och dyrare konsumtionsvaror kommer nu att gå ännu sämre att exportera till Kina.

Samtidigt finns det nu ett tillfälle för den lilla stormakten inom livsmedel, Danmark, eller för Australien att sälja mer livsmedel till Kina än hittills, samtidigt som marknaden för dyrare konsumtionsvaror kollapsar.

– Det är på gränsen till cynism, men så är det. Importen av livsmedel tog fart redan med svinpesten för några år sedan, när det började flyta döda grisar i vattendragen kring Shanghai.

Hos oss hotas våra billigprylar för sommaren

Långt borta i Norden är oron inom handeln för tillfället däremot hur vår- och sommarsäsongen i affärerna ska gå. Johan Woxenius ger exempel:

– Det svåra för sådana som (verktygskedjan) Jula, Clas Ohlson, (elektronikkedjan) Kjell & Company, är att inte tappa säsongen. Om du säljer varor som grillar och utemöbler så behöver du veta att produktionsledet kan tillverka dem nu. Annars får du försöka köpa in dem någon annanstans för att matcha vårsäsongen

Johan Woxenius har tidigare forskat i hur snabbt försörjningen av varor berörs, bland annat genom att titta på hur finanskrisen eller arbetsmarknadskonflikter i svenska hamnar påverkar försörjningen av varor till Sverige.

Att kinesiska företag permanent skulle börja tappa kunder i världen tror han inte på i det här skedet. Mycket av den billigare produktionen har redan lämnat Kina och finns i andra asiatiska länder som Vietnam och Bangladesh, säger han.

Kina är Finlands fjärde största handelspartner

... Norges sjätte största

... Sveriges och Danmarks åttonde största

... och Islands elfte största

Finland har i Norden största plus i handelsbalansen med Kina, Danmark största minus.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning