VM når inte publikmålet – Leskinen nöjd med arrangemangen

Publikfest. Trots att arrangörernas målsättning inte uppfylldes kan man tala om en verklig publikfest under VM i Lahtis.Bild: Lehtikuva / Jussi Nukari

VM i Lahtis når inte upp till det publikmål som arrangörerna lade upp inför mästerskapet. Men trots det är organisationskommitténs generalsekreterare Janne Leskinen med arrangemangen och VM som helhet.

250 000 sålda biljetter var målet inför VM – 200 000 var arrangörernas minimimål. Då VM avslutades i går uppskattade Lahti2017:s generalsekreterare Janne Leskinen att den slutliga siffran landar på cirka 180 000 betalande åskådare. Då man räknar in de inbjudna gästerna och barnen som kom in gratis stiger publiksiffran på stadion till 220 000 åskådare och lägger man till de 50 000 som gästade medal plaza i Lahtis centrum är siffran 270 000.

– Det är klart att jag inte kan vara helt nöjd då vi inte når upp till vårt mål, säger Leskinen.

Vad det beror på att publiken inte strömmade till Lahtis enligt arrangörernas beräkning har Leskinen inget direkt svar på.

– Vi gjorde en rätt stor undersökning bland potentiell publik inför VM där vi frågade om folk tänker köpa biljetter på förhand eller om de vill köpa sina biljetter vid porten. I undersökningen svarade 20–30 procent att de köper biljetter vid porten under tävlingsdagen, berättar Leskinen.

Undersökningens svar motsvarade inte verkligheten under VM. Enligt arrangörernas beräkningar såldes över 90 procent av alla VM-biljetter på förhand. Det betyder att under en tiondel av alla biljetter såldes vid biljettförsäljningen vid stadionporten.

– Det är svårt att veta varför det blev så. Men marginalerna är små. Om bara 2 000 fler köpt biljetter varje tävlingsdag hade vi nått målet på 200 000 sålda biljetter, säger Leskinen.

– Och 180 000 är också en stor siffra.

Arrangemangen en succé

Men trots att biljettmålet inte nås finns det gott om orsaker för Leskinen och hans gäng att vara nöjda med VM i Lahtis. Inför VM talade Leskinen om att man satsat mycket på att öka trivseln för VM-gästerna och att man försöker ta kundupplevelsen till en ny nivå i Finland.

I klartext betydde det att man ville kunna erbjuda publiken annat än svettiga köttpiroger, mjölig grillkorv, avslagen öl och hamburgare som drar skam över sitt namn. Och på den punkten lyckades arrangörerna över all förväntan.

Försäljningskojorna bjöd på högklassig grillkorv, renskav, mustig köttsoppa, ärtsoppa, välsmakande currywurst, belgiska våfflor, överraskande gott kaffe och mycket mer. Att publiken hade chans att bada bastu, värma sig i det stora festområdet inne i mässhallen och att barnen fick besöka Röllis vinterland bjöd på det där lilla extra utöver den normala tävlingsupplevelsen.

– Det är intressant att höra hur olika förväntningar publiken har. Det fanns de som kom till området bara för att se fyrverkerierna, andra ville se kvällsbacken som har stark tradition här i Lahtis medan en del såg det som en bra familjeaktivitet för hela dagen att njuta av tävlingar och programmen som fanns kring tävlingarna, säger Leskinen.

– Stämningen har varit fantastisk och det känns som om mästerskapet förenat nationen och höjt det nationella självförtroendet.

Den sista kommentaren är förstås delvis marknadsföringssnack men det ligger en hel del sanning i Leskinens ord. Under VM-veckorna har man mött leende ansikten på läktarna, på stadionområdet och på gatorna kring tävlingsområdet. Publiken har njutit av det mångsidiga utbudet, det fina vädret och de lyckade och dramatiska tävlingarna.

Och viktigast av allt: De har gjort det på ett lugnt och sansat sätt.

– Under hela VM har jag inte nåtts av en endaste en rapport om några ordningsproblem. Folk har verkligen kommit hit för att njuta, säger Leskinen med ett leende.

Lahtis kan i framtiden fungera som ett bra exempel på hur man på ett publikvänligt och lyckat sätt arrangerar en idrottsfest där både publik och idrottare är i centrum.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00