VM huvudmålet nästa vinter – "kör kanske Tour de Ski"

OS-vinnaren Iivo Niskanen är som allra bäst i klassisk stil – speciellt i diagonal stil.Bild: Vesa Moilanen

Iivo Niskanen är intresserad av att köra Tour de Ski – kanske redan i vinter.

Iivo Niskanens säsong blev till slut en fullträff – trots att allting inte gick helt enligt plan före OS-guldloppet i Pyeongchang. Efter världscupen i Lillehammer blev han sjuk och missade en hel vecka av träning – och många blev påminda om hur han haft problem med hälsan förut.

– Det var nästan en månad som vi tvingades göra kompromisser, berättar tränaren Olli Ohtonen.

– Före VM i Lahtis gick allt perfekt, men den här säsongen gick inte lika bra. Resultatet i OS-genrepet i Planica (8:a i sprint, 10:e plats på 15 km klassiskt) blev inte som väntat, men därefter gick förberedelserna för OS enligt plan.

Försvarar VM-guldet

Ohtonen och Niskanen har precis hunnit analysera den senaste säsong – och redan planerat nästa vinter. Huvudmålet är givetvis VM i Seefeld. Då avgörs 15 km med intervallstart igen med klassisk stil och likaså lagsprinten. Som bekant är Niskanen som bäst i klassisk stil.

– Iivo försvarar VM-guld på 15 km, lagsprinten och 50 km fritt. Där är de intressantaste sträckorna, säger Ohtonen.

Precis som under de två föregående säsongerna kommer Niskanen att delta i ett urval av deltävlingar i världscupen. I synnerhet Ruka och Lillehammer är markerade med röd penna i kalendern. Enligt den preliminära cupkalendern blir det sprint och 15 km klassiskt med intervallstart i Ruka, samt sprint, 15 km fritt med fri stil samt 15 km klassiskt med jaktstart i Lillehammer.

Satsar på fri stil

Niskanen satsade på att förbättra sin fristil inför den senaste säsongen – och stod för några lovande resultat. Men inte en enda gång under säsongen hade han tillfälle att köra fristil med intervallstart. Ett sådant tillfälle kan erbjudas i Lillehammer.

– Vi såg aldrig Iivos riktiga kapacitet på fri stil, säger Ohtonen.

Förra säsongen bestod ungefär 15 procent av träningen med rullskidor av fristil. Meningen är att öka andelen fri stil ytterligare.

– Ett fungerande träningspass som vi gjorde 7-8 gånger var på löpmatta med fristil, 8-9 gånger 5 minuter med olika växlar. Då kan tränaren övervaka tekniken från sidan om.

Tour de Ski?

De två senaste säsongerna har Niskanen mycket specifikt inriktat sig på en höjdpunkt och i övrigt tävlat ganska sparsamt – i vintras blev det ett tjugotal starter totalt. Konceptet har fungerat utmärkt, med ett OS-guld, ett VM-guld och ett VM-brons som saldo för 2016-2017 och 2017-2018.

I framtiden kan det dock bli aktuellt att kriga om den totala världscupen – och segern i Tour de Ski. Etapploppet Tour de Ski är ett alternativ redan i vinter.

– Det är möjligt, men då måste allt vara i skick. Det är förstås en liten risk med tanke på VM. VM i Seefeld är ändå huvudmålet, säger Ohtonen.

900 timmar per år

I övrigt fortsätter Ohtonen och Niskanen med ungefär samma träningsupplägg som gett bra resultat de tre senaste åren. Hälsan är A och O – därför har han en vilodag ungefär en gång i veckan. Tidigare under sin karriär var Niskanen ofta sjuk och tillsammans med Ohtonen drog de slutsatsen att det anknyter till balansen mellan belastning och vila.

– Vi kör inte med det traditionella upplägget med tre hårda veckor en lättare vecka. I stället har vi träningsblock som är sex sju dagar långa och inkluderar en vilodag, förklarar Ohtonen.

Under de tre senaste säsongerna har Niskanen tränat omkring 900 timmar per år. Det är i mesta laget bland finländska skidåkare – men den absoluta merparten är lugn distansträning. För en elitidrottare på Niskanens nivå är lugn fart förstås ett relativt begrepp.

Bekant upplägg

Efter det 70 kilometer långa maratonloppet i Ylläs-Levi i mitten av april tog Niskanen ett par veckor ledigt. Ledigt och ledigt – efter OS-guldet hade han flera representationsuppdrag att sköta. Så småningom rullar träningen i gång igen – inledningsvis med bara ett träningspass om dagen i maj.

I sommar blir det igen något rullskidlopp i Norge och i höst blir det de vanliga träningslägren i Val Senales och Pontresina. Det lönar sig inte att ändra alltför mycket på ett fungerande upplägg.