Vivaldi med feministisk vinkling

Primus motor. Kajsa Dahlbäck kastade sig över den krävande sopranrollen i Vivaldis Juditha triumphans, det enda kvarvarande av hans fyra oratorier. Bild: Anton Sucksdorff

Med nästan bara kvinnor i ensemblen fick Vivaldis enda bevarade oratorium, Juditha triumphans, ett inspirerat och roligt framförande.

Oratorium

Juditha triumphans

Av Antonio Vivaldi. Solister Kajsa Dahlbäck, Ylva Gruen, Katariina Heikkilä och Essi Luttinen. Finländska barockorkestern. Damkören Lyran, dir. Jutta Seppinen. Tyska kyrkan 30.5.

Med tanke på att Vivaldi komponerade för begåvade flickebarn vid Ospedale della Pietà kändes det ganska lämpligt att de enda männen på scenen var några musiker i Finländska barockorkestern. Också de riktigt tuffa mansrollerna axlades således av kvinnor.

Projektets primus motor Kajsa Dahlbäck hade valt att förse oratoriet med lite scenisk dramatik och därmed låta det närma sig operan. Körens och solisternas rörlighet livade onekligen upp stämningen.

Vill man läsa på vad det handlar om, får man ta till sig två historier. Dels skrevs musiken för att fira venetianernas seger över ottomanerna i kampen om Korfu 1716. Men librettot är hämtat ur Judits bok bland de apokryfiska texterna. Judits stad Baitylouas (eller Guds hus) hotas av Nebukadnessars grymme general Holofernes. Den sköna Judit super honom full, halshugger honom och vandrar i väg med hans huvud i en kasse.

Förklädd Venedig

Handlingen är ohistorisk och ganska våldsam men hela 30 kompositörer lär ha tonsatt den, bland annat Mozart i oratoriet Betulia liberata. Kanske det är den starkt feministiska vinklingen som tilltalar. Den duktiga och dygdiga Judit symboliserar förstås Venedig. Vivaldi har begåvat den latinska texten med melodiskt tacksam och rytmiskt givande musik med en hel del vokalt fyrverkeri som nog påminner om Vivaldis, som han själv hävdade, 94 operor.

Orkestern spelade Vivaldis partitur med lite reducerad besättning diskret dirigerad av Kajsa Dahlbäck. Musikerna spelade med schvung och roliga detaljer. För Damkören Lyran fick Dahlbäck också lov att justera oktaverna i någon mån, men snyggt sjöng de sina körnummer och spädde på i "fyllekören".

Kajsa Dahlbäck formligen kastade sig över den krävande, ibland högt liggande sopranrollen Vagaus, Holofernes bedräglige tjänare. Vid sin sida hade hon tre duktiga mezzosopraner med olika framtoning. Judit tolkades av Essi Luttinen med angenäm fyllig klang, eleganta figurer och också en auktoritet som man väntar sig av en företagsam kvinna som räddar sitt folk.

Ylva Gruen axlade Abras och Ozias roller med en lite ljusare, skön mezzo som också kunde ta ut svängarna. Och så hade vi Katariina Heikkilä som med väldig naturlig must i stämman lyckades tolka den obehaglige Holofernes utan att begå våld på rösten.

Med denna konsert som även gavs i Vasa för tre dagar sedan avlade Kajsa Dahlbäck sin tredje påbyggnadsexamen vid Sibelius-Akademin. En så här stor besättning med solister, kör och orkester står inte Konstuniversitetet för och projektet kunde genomföras bara med benäget pekuniärt bistånd från fyra fonder: Selim Eskelinen säätiö, Stiftelsen Tre smeder, Svenska kulturfonden och Victoriastiftelsen.

Jan Granberg