Nyslott nästa för maestro Ville Matvejeff – fick drömjobbet som 31-åring

Nyslottfestivalens nya konstnärliga ledare Ville Matvejeff visades upp för pressen på Musikhuset på torsdagen. Bild: Lehtikuva/Jussi Nukari

Dirigenten Ville Matvejeff har utnämnts till ny konstnärlig ledare för operafestivalen i Nyslott. 2020 förverkligas hans första festival.

På uppmaning av sina mentorer och förebilder på det inhemska operafältet – profiler som Karita Mattila, Jorma Hynninen med flera – lämnade 31-åriga dirigenten Ville Matvejeff själv in sin ansökan när jobbet som konstnärlig ledare för operafestivalen i Nyslott utlystes i oktober.

Tiotals ansökningar kom in, fyra personer gick vidare, två landade på slutrakan och Matvejeff valdes.

– Det är ett drömjobb, om man tänker på karriärmöjligheterna för en operakonstnär i Finland. Nyslottfestivalen är en av de bästa i världen med en anrik historia.

På frågan om han hellre skulle leda Nyslottfestivalen eller Nationaloperan ger Matvejeff ett av sina många diplomatiska svar.

– För mig passar det perfekt att bli chef i Nyslott. Jag har alltid tilltalats av festivalstämningen, -dramaturgin och -planeringen och min dirigentkarriär är i en intressant fas. Det är klart att det här kommer att vara min huvudsyssla, även om jag också kommer att fortsätta dirigera.

Fortsätter i Jyväskylä, lämnar Åbo

Matvejeff ämnar fortsätta som chefdirigent i Jyväskylä, där han gör upp till åtta veckor per säsong. Däremot är det oklart om han kommer att fortsätta dirigera opera i Jyväskylä såsom han gjort hittills om vintrarna (som bäst rullar Carmen till den 10 februari).

Kroatiska nationaloperan i Rijeka kommer han att lämna när kontraktet som första gästdirigent löper ut 2019. Vid Åbo musikfestspel, som han lett sedan 2016, gör han också sin sista festival i år.

– Det är klart att det gick lite fort, men till det här uppdraget var det omöjligt att säga nej.

Fick upp ögonen

Maestro Matvejeff fick sin första beröring med operan som 9- eller 10-åring när familjen besökte Nyslott. Därefter har han sett opera mer eller mindre regelbundet.

Han minns att den av kritikerna risade Aika ja uni (Tiden och drömmen 2000, av Herman Rechberger, Olli Kortekangas och Kalevi Aho) öppnade ögonen för operans möjligheter. Snart sjöng han under studietiden vid Sibelius-Akademin som korist på Nationaloperan, där han fortsatte först som balett- och senare som operarepetitör. Under fem år hann han gissningsvis spela ett fyrtiotal operor, vilket gav känning för repertoaren. Snart kom dirigentuppdragen med i bilden och resten är historia.

I operans värld tilltalas maestro Matvejeff främst av syntesen mellan konstformer.

– Akrobatin, magin och dramaturgin gör att opera handlar om så mycket mera än musik.

Kreativ inom givna ramar

För att vara en aktör på det klassiska musikfältet är Nyslottfestivalen extremt beroende av biljettintäkter. Man kan alltså undra om inte Matvejeff har haft friare händer att förverkliga sina konstnärliga visioner i Jyväskylä eller Åbo.

– Men också där har jag fått verka inom vissa ramar. Man kan inte göra vad som helst, men man måste vara kreativ inom sina givna ramar, slår Matvejeff fast.

I Nyslottfestivalens pressutskick lyftes bland annat Matvejeffs föreställning med Richard Wagners Parsifal på Åbo musikfestspel i augusti fram som en veritabel framgång. Den förkortades dock med en halv timme, vilket gör att man frågar sig om han kommer att förkorta operorna också i Nyslott.

– Miljön och omständigheterna var andra i Åbo. Jag kan inte tänka mig att förkortningar av operor är något vi i första hand kommer att syssla med i Nyslott, bedyrar Matvejeff.

Visionär

Matvejeff, född 1986, har en exceptionellt mångsidig bakgrund som musiker. Även om han i dag i första hand är känd som dirigent är han också en skicklig pianist (inte minst som duopartner med Karita Mattila), körsångare och tonsättare.

Styrelsen för operafestspelen beskriver honom som en visionär och mångsidig musiker med goda internationella nätverk, utmärkt strategiskt tänkande och inspirerande karisma. Han uppges ha en klar vision för hur operafestivalen skall utvecklas. Styrelsen övertygades också av hans tidigare konstnärliga uppvisningar, enligt ordförande Petteri Walldén.

Förordnandet som konstnärlig chef i Nyslott är fyraårigt med en option på två år. Matvejeff kommer härnäst att bekanta sig med festivalorganisationen och arbetssättet i Nyslott.

– Jag har en vision för operan som konstform och hur opera förverkligas på bästa sätt, säger Matvejeff.

I och med utnämningen förnyar Nyslottfestivalen sin organisation. Företrädaren Jorma Silvasti rapporterade direkt till styrelsen, medan Matvejeff kommer att rapportera till festivalchefen Jan Strandholm.

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46