"Vilken Via Dolorosa!"

En lång och utdragen smärtans väg har det varit, att introducera stadscyklar i Helsingfors. Men på måndagen sken solen på de splitternya stadscyklarna, festtal hölls och applåderna skallade.

Kön ringlar lång på Narinken redan innan årets största cykeljippo river i gång. Så många som vill testköra den nya stadscykeln? Nej, kön leder till ett glasstånd där huvudsponsorn Alepa delar ut gratis glassprover (en sked per man).

Men stämningen är på topp och tiotals anställda vid HOK-Elanto och Helsingfors stads trafikverk väntar ivrigt på att få hoppa upp i sadeln. Var och en har tilldelats en cykelstation dit de ska trampa sin cykel, varefter helsingforsarna kan börja använda dem. Under tiden får de som samlats på torget prova cyklarna på en liten hinderbana. Av snacket att döma får den gula stålhästen klart godkänt även om det knorras om att man borde kunna hyra en hjälm också.

Peter Rumjantzeff sitter på sin velomobil och följer med jippot med armarna i kors. Efter att ha kört 6000 kilometer på sin velomobil i fjol – mestadels i Helsingfors – kan han sin cykelstad.

– Det är fint att man satsar på cyklar men jag befarar att de här fina cyklarna kommer att hittas på Tölövikens botten i september.

Själv cyklar han sällan på vanliga cyklar sedan han i fjol snickrade ihop sin egen velomobil.

– Jag har haft 22 motorcyklar under min livstid men en dag tröttnade jag på dem. I stället blev jag inspirerad av velomobilerna, som faktiskt var oerhört populära här i Helsingfors på 1940-talet. Den här skönheten byggde jag själv ihop i min etta i Hagnäs. Själva byggandet gick bra men hur jag skulle få ut den på gatan hade jag ju inte tänkt på. Det var sju våningar ner och en helt annan femma.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00