Viking Lines nybygge sjösatt i Kina

Glory ska ge Viking Line både volym och resultat, tror vd. Bild: Viking Line

– Viking Glory är en satsning på framtiden, hon kommer att gå i trafik i åtminstone 30 år framöver. Coronapandemin är i det perspektivet något som inverkar bara på kort sikt, säger Viking Lines vd Jan Hanses.

Viking Lines nybygge Viking Glory sjösattes på tisdagen på varvet Xiamen Shipbuilding Industry i Xiamen i södra Kina. Coronapandemin har försenat skeppsbygget, men nu ska allt vara klart för färd mot Finland i höst och trafikstart i januari eller februari nästa år.

Det kinesiska nyåret som infaller den 12 februari brukar få kineserna att resa, men i år har myndigheterna uppmanat folk att stanna kvar där de är på grund av risken att coronan sprid igen.

– Vi har inte varit speciellt hårt drabbade av corona här i Xiamen, men det har varit förbundet med sträng karantän att komma hit och det har därför tagit tid när experter kommit hit, säger Kari Granberg, Viking Lines projektchef på det kinesiska varvet.

Granberg omtalar att det också uppstått en del förseningar i olika leveranser, men att arbetet nu löper på bra.

Vd Jan Hanses är nöjd med att nybygget nu nått så här långt. Han inledde sin del av rederiets sändning från sjösättning med orden "visst flöt hon ut fint".

Hanses betonar att ett nytt fartyg är en viktig konkurrensfaktor då det gäller att hävda sig på den hårt konkurrerade kryssningsmarknaden på Östersjön.

– Vi såg effekterna både i volym och i resultat då Grace kom i trafik, vi väntar oss samma effekt nu, det här är en investering som har en positiv inverkan långt framåt, säger Hanses.

Inga fler nybyggen

Han påpekar att det här är ett steg i Viking Lines jobb med att förnya sin flotta. Några andra nybyggen, till exempel för rutten mellan Helsingfors och Stockholm, vill vd ändå inte tala om i det här läget.

– Vi är ett rätt så litet rederi så vi tar ett projekt åt gången, nu ska vi ta hem det här, säger han.

Budgeten på 194 miljoner euro för Viking Glory har hållit på ett ungefär, försäkrar han. Under arbetets gång läggs en del saker till, medan andra tas bort så den exakta slutsumman är inte klar. Men man kan, enligt Hanses, konstatera att varvet förefaller att klara arbetet bra och att rederiets ekonomi håller för nybygget.

Coronapandemin har drabbat kryssningsnäringen hårt, just nu går bara fyra av rederiets sju fartyg i regelbunden trafik. Mellan Helsingfors och Stockholm trafikerar Viking Line inte alls.

Jan Hanses konstaterar att det är oklart när trafiken kommer i gång igen och när den gör det är det troligt att den startar med bara ett fartyg. Sedan återstår det att se när det är möjligt att återgå till den ursprungliga tidtabellen. Det finns inga planer på att dra ner på trafiken mer permanent, försäkrar han.

– De senaste restriktionerna har ytterligare försvårat situationen för oss, så vi väntar oss en rimlig kompensation så länge de förstärkta restriktionerna är i kraft, säger Hanses.

Kommunikationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström understryker för sin del att det vore viktigt att från myndigheternas sida kunna öppna upp lika snabbt som man stängde ner för trafik.

Trots alla mörka moln just nu ser Hanses framåt med tillförsikt. Hållbarhet hör till det viktigaste i Viking Lines strategi och Glory som är miljösmart, energieffektiv har minimerat sina utsläpp är en viktig del av att förverkliga den strategin.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning