Viking Line-vd till Talouselämä – "Alla färjor är till salu till rätt pris"

Viking Line har lagt ut passagerarfärjan Mariella till försäljning, vilket kunde stärka rederiets kapital med 20–40 miljoner euro. Bild: Roni Rekomaa/Lehtikuva

Rederiernas kassor sinar. För att klara vintern kan de behöva hitta nya ägare till en del av färjorna.

Rederierna som kör passagerare över Östersjön är i trångmål – den återhämtning som inleddes i somras har redan avstannat och hösten ser dyster ut.

I slutet av augusti lade Viking Line ut färjan Mariella, som kör mellan Helsingfors och Stockholm, till försäljning. Nu säger vd Jan Hanses till tidningen Talouselämä att alla färjor är till salu, så länge priset är rätt.

"Det finns en överkapacitet inom branschen. Därför har vi redan ett tag velat bli av med de gamla färjorna. Om situationen förblir lika svår kommer vi att se fler försäljningar av färjor", säger Hanses till Talouselämä.

Hanses bedömer att en färja som Mariella kan betinga ett pris på 20–40 miljoner euro, och säger att bland annat rederier i Medelhavsområdet har visat intresse.

Samtidigt som Mariella kan säljas bygger Viking Line också en ny passagerarfärja i Kina, till en kostnad på 220 miljoner euro. Den ska gå mellan Åbo och Stockholm och förväntas sättas i trafik nästa år.

Illa ställt med kassan

Både Viking Line och konkurrenten Tallink-koncernen har gjort stora förändringar i verksamheten för att tackla den bristande efterfrågan. Vid Tallinks finska dotterbolag Tallink Silja är nästan hela den 1 500 personer starka personalen permitterad, på Viking Line är permitteringsgraden ungefär 60 procent.

Inget av rederierna kör för tillfället mellan Helsingfors och Stockholm.

Samtidigt sinar kassorna. Talouselämä skriver att Viking Line hade 31 miljoner euro i likvida medel i juli, vilket är en minskning med 40 procent sedan i fjol. För Tallink-koncernen är siffrorna ännu dystrare: i kassan fanns i juni 22 miljoner euro, vilket är 70 procent mindre än för ett år sedan.

Tallink Silja-vd:n Margus Schults kommenterar inte för Talouselämä om bolaget planerar att sälja någon av sina färjor.

"Vi tror på att resandet återställs efter krisen. Då behövs färjor", säger Schults till tidningen.

Rederierna får sätta sitt hopp till att resandet i nuläget ändå räcker till för att överleva hösten och vintern. Det hänger på reserestriktionerna och kommunikationen kring dem, något som Schults passar på att kritisera regeringen för.

"Den röriga kommunikationen om begränsningarna har fortsatt sedan sommaren. Folk vågar inte resa, även om det vore tillåtet och säkert", säger han till Talouselämä.

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning