Video: Så kommer du i gång med sommarträningen

Enkelt, kravlöst och små målsättningar som du vet att du kan uppnå. Lina Björkskog vill hjälpa fler att hitta glädjen i att röra på sig.

Gör några knäböj på gräsmattan, ett par armhävningar på bryggan eller ta en kort promenad. Bara det att du tar dig upp ur soffan är en stor vinst. Personliga tränaren (PT) och fysioterapeuten Lina Björkskog i Jakobstad lever som hon lär.

PT:n och fysioterapeuten Lina Björkskog vill göra det enkelt och kravlöst att komma i gång med träningen. Foto: Sonja Finholm/SPT Bild: Sonja Finholm/SPT/SPT

– I går hade jag planerat in en joggingtur. Men jag hade stora problem att komma i väg. Då fungerar det att inte ha för stora mål. Jag la på mig träningskläderna och tänkte att jag åtminstone kan ta en kort promenad, men plötsligt sprang jag och det blev till slut fem kilometer.

Lina Björkskog är i grunden fysioterapeut. Hon jobbade ett par år på en hälsocentral men insåg ganska snabbt att det inte var hennes grej.

– Folk som kom till oss var inte motiverade och många orkade inte ens följa sina träningsprogram. Där handlade det mest om att ta hand om dem som redan var sjuka, medan jag hellre jobbar med att förebygga. Att lära människor hur de med en aktiv livsstil kan påverka hur de mår.

Redan då hade hon startat sin blogg där hon skrev om hälsa och träning. Hon utbildade sig till personlig tränare och kostrådgivare och 2013 startade hon eget. Hennes nisch är att erbjuda träningsprogram på nätet.

– Jag har kunder över hela landet och även i Sverige. 95 procent av dem har jag inte ens träffat, säger hon.

Digital kundkontakt

Träningen handlar om mycket mera än att bara skicka i väg ett träningsprogram. Kunderna fyller i detaljerade uppgifter om sig själva och sin livsstil och gör några olika fysiska test och får sedan individuellt anpassade träningsprogram.

"Gör det som känns roligt. Då blir träningen inte ett måste."– Lina Björkskog

De för också kost- och träningsdagbok och Björkskog har regelbunden kontakt med dem via e-post, chattar och telefon om det behövs. Hon skickar dessutom videoinstruktioner.

– Många var skeptiska när jag startade, men i dag är det ganska vanligt med så kallad online-träning.

För tillfället är Lina Björkskog mammaledig och företagandet kommer i andra hand, men hon har en del kunder hon jobbar med.

Många som kontaktar en PT har aldrig tränat tidigare och vill ha hjälp med att komma i gång. Andra är fysiskt aktiva personer som vill förbättra sig på ett visst område. Björkskog gillar att jobba med båda, men säger att hon ändå brinner mest för att ännu fler ska hitta glädjen i att röra på sig.

– Det är också tanken bakom min blogg och mina bilder på Instagram, att förmedla en känsla av att det inte behöver vara så svårt. Redan tio minuters styrketräning gör nytta.

Lina Björkskog

Fysioterapeut, kostrådgivare och personlig tränare.

Bor i Jakobstad med sin man och deras 1-åriga son. Har just fyllt 30.

Hennes blogg linabjorkskog.com blev två år i rad (2015 och 2016) utsedd till årets tränings- och hälsoblogg i Svenskfinland.

För tillfället går fritiden mest åt till husrenoveringen och gårdsplanen, men familjen gillar också att resa.

Egen favoritträning: Terränglöpning och styrketräning. Är också hängiven kitesurfare som ständigt är på jakt efter goda vindar både här hemma och utomlands.

Inspireras av: Fint väder. När det gäller träning finns det inget bättre än en solig och varm sommardag. Men visst kan jag också inspireras av andra som är i bra form.

Bästa med sommaren: Värmen, utan tvekan. Jag älskar att vakna på morgonen och kunna gå ut direkt och sedan vara utomhus så mycket som möjligt.

Mål viktigare än utrustning

Hennes eget mål med träningen handlar om att må bra och skapa förutsättningar för ett hälsosamt liv.

– Jag vill ha en kropp som pallar för det mesta, som orkar springa ett terränglopp utan att jag förberett mig desto mer.

Lina Björkskogs recept för att komma i gång med träningen handlar om att det ska vara enkelt och kravlöst. Du behöver inget gymkort eller dyr utrustning – kroppen är ditt bästa redskap. Och på sommaren är det perfekt att träna ute i naturen. Sätt upp ett mål för din träning och en plan för hur ofta du ska röra på dig.

– Ett styrkepass i veckan räcker för att upprätthålla formen. Med två pass förbättrar du muskelstyrkan. Och så lägger du in en promenad eller en löptur ett par gånger i veckan.

– Träningen ska inte behöva ta hela kvällen eller bokas in långt på förhand. Var i stället mer spontan och försök få in rörelsen i vardagen. Då är också chansen större att du fortsätter.

Hos familjen Björkskog används stubbar som träningsredskap. Bild: Sonja Finholm/SPT

Sparar stubbar

Med en ettåring i huset har Björkskog också fått ändra sina egna rutiner. Tidigare sysslade hon med crossfit och gick på gym flera gånger per vecka och terrängcykeln var i flitig användning.

Miljön hemma hos Lina Björkskog inbjuder till träning. Många av hennes träningsbilder är fotade här på bryggan. Och 1-åriga Arthur är ofta med. Foto: Sonja Finholm/SPT Bild: Sonja Finholm/SPT

– När Arthur var liten kunde han vara med i gymmet, men nu blir det i stället mera hemmaträning, löpning och styrka på gräsmattan.

Både hon och maken är aktiva kitesurfare och Björkskog säger att hon via den sporten fått lära sig att det inte alltid går att planera träningen.

– Kitesurfing hänger på vädret. Utan vind går det helt enkelt inte.

Och det är lite så hon tänker med resten av träningen också.

– Låt dagsformen och vädret styra och gör det som känns roligt. Då blir träningen inte ett måste.

Intill familjens nyrenoverade hus på en strandtomt strax utanför Jakobstad ligger några stora granstubbar. Tomten var ganska övervuxen när de köpte huset för snart två år sedan.

– Vi ska spara stubbarna och använda dem som träningsredskap. Här bredvid uthuset planerar vi att bygga ett utegym, säger Lina Björkskog.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00