Vi är alla bristfälliga

Bygger upp. I Minun Palestiinani fällde Noora Dadu den israeliska muren. I Fail har hon tagit blocken och byggt ett hus av dem. Bild: Tani Simberg

Noora Dadus föreställning Fail har kommit till utav ångest, hopplöshet och indignation, men trots den tunga tematiken saknar föreställningen ändå inte humor.

TEATER

Fail – virheellinen esitys.

Manus och regi: Noora Dadu. Scenografi och klipp: Jaakko Pietiläinen. Ljus: Jani-Matti Salo. Ljud: Joonas Pehrsson. Film: Jonatan Sundström. Mask: Riikka Virtanen. Eevas dräkt: Linda Jännäri.

På scen: Noora Dadu, Eeva Semerdjiev.

Premiär på Kiasma-teatern under Baltic Circle 17.11.

Ett hus byggt av stora vita stenblock. En skorsten ur vilken en tunn rök slingrar sig rakt uppåt. Inuti, bakom fönsterrutan, sitter Noora Dadu i en grå kåpa. I trygghet, skyddad från omvärlden. Där slickar hon sina sår, processar, sorterar tankar. Och därifrån går hon till attack.

Föreställning Fail – virheellinen esitys (Misslyckande – en bristfällig föreställning), som hade premiär på Kiasma-teatern i samarbete med Baltic Circle-festivalen, är en fristående fortsättning på den hyllade självbiografiska föreställningen Minun Palestiinani (Mitt Palestina) från 2015. I den berättade Dadu, vars pappa är palestinier, om sitt politiska uppvaknande i Palestinafrågan och erbjöd också en konkret plan för att lösa konflikten.

Trots att den aktuella föreställningen är en fortsättning, inleder Dadu med att mångordigt förklara varför den inte handlar om Palestina. Hon orkade inte. Och det finns så mycket annat som (också) intresserar. Som synd-begreppet, som ekokatastrofen. Som frågan om representation i konsten. Alltså bland annat: vem "får" en skådespelare spela? Dadu förstår inte frågan. "En skådespelare är vem som helst och inuti är hen ingen alls." Att skådespela är alltid bristfälligt, det är projicering, förljuget. "En värld där ingen skulle spela någon skulle vara en värld av upplysta".

Publiken mot väggen

Fail handlar om vad som hände Dadu efter palestinaföreställningen. Hon började få underliga samtal av teaterregissörer och arrangörer av paneldiskussioner. Förfrågningar om att spela muslim "för du har ju den där bakgrunden", eller om att det skulle vara trevligt att ha med någon som inte är "skogsfinne". Dadus smarta iscensättningar av dessa telefonsamtal är fulla av frustration, misstro, ilska och ren desperation. Hon är definitivt inte intresserad av att spela "etniska" roller. Hon kommer från Kuusankoski.

Om Dadu ångrar att hon inte satte publiken mot väggen i Minun Palestiinani, gör hon det med råge den här gången, och beskyller i ett aggressivt utbrott alla oss, hela Finland, för att vara ena jävla rasister. Det är otrevligt, det går in under huden, det är en slags katharsis. Efteråt ber hon om ursäkt.

Fail har varit en personlig process för att bearbeta en depression. Den har kommit till utav ångest, hopplöshet och indignation. Det är en aningen spretig föreställning som på en konceptuell nivå behandlar en mängd olika teman, från skam och nåd till depression som förbjuden sorg.

Trots tung tematik saknar föreställningen ändå inte humor. Radiosändningen om skammens ljud är fantastisk, och predikanten med holländsk accent är hejdlöst rolig. Hen förklarar bland annat om testet i tio punkter som finns i Bibeln, som visar att du är människa. I några videosnuttar får vi också se Dadu som gammal, i olika tänkbara framtidsscenarier. Som aktivist i Haifa, som musiker i Portland, som sinnesförvirrad i Berlin. Maskeringen av Riikka Virtanen är verkligen imponerande.

I Minun Palestiinani fällde Dadu den israeliska muren. Nu har hon tagit blocken och byggt ett hus av dem. På slutet sjunger björken (Eeva Semerdjiev) utanför den stuga Dadu alltid drömt om.

Fail är inte en misslyckad föreställning. Den är djupt personlig och mångbottnad och både underhållande och upprörande på samma gång.

Sonja Mäkelä Teaterkritiker

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning