Verstappen och hans stall vann schackpartiet i Mexiko

Lewis Hamilton tappade mark i titelracet. Bild: Francisco Guasco

Den legendariska svenska fotbollskommentatorn Putte Kock sade en gång att fotboll är det gröna fältets schack.

Formel 1 är den svarta asfaltens schack. Finns dock en viss skillnad. I det urgamla spelet är det man mot man. I f1 är det tvådimensionellt. Förare mot förare på banan och ett gäng på en kommandobrygga mot ett annat. Och alla försöker vara lite smartare än motståndaren. I Mexiko var Red Bull smartare än Mercedes.

Före loppet hade Mercedes sin plan helt klar. Visserligen startade Valtteri Bottas från pole position men det var Lewis Hamilton, tvåa på gridden, som skulle vinna. Bakom dem stod Max Verstappen. Efter bara ett par hundra meter hade Mercedesduon förlorat sin fördel.

Vad hände? Vems var felet? Bottas?

Två gånger svängde finländaren lite ner till höger som om han ville stoppa sin stallkompis. Verstappen tackade för hjälpen och tvekade inte när han såg att det inte fanns någon framför honom på racinglinjen. Han bromsade sent och kom ut som ledare efter kurvan. Bottas blev påkörd av Daniel Ricciardo och Hamilton, tvåa, kunde inte räkna med någon hjälp.

Det blev heller inte den fruktade smällen mellan Max och Lewis. Och därmed var kampen om segern på Autódromo Hermanos Rodríguez avgjord. Så när det gällde förarna var det schack men 70 varv kvar att köra. Nu inledde de andra stallen sin del av spelet. Alla planer man hade kunde man bara glömma och tänka helt nytt. Tillsammans med experter hemma på fabriken via en öppen link spelade man sig genom olika scenarier.

Förarna fick olika kommandon i form av hemliga koder som bara de kunde förstå. Gäller att komma ihåg vad de betyder. Alla stall lyssnar ju på varandra så det gäller att inte avslöja något som man tror är en fördel men som kan bli en nackdel om motståndaren fattar vad man pratar om.

Sedan första dagen i Mexico City hade man diskuterat stallorder. Självklart hos Mercedes eftersom Bottas varit snabbast i kvalet och Hamilton bara tvåa men britten är den av de två som kan vinna titeln. Chefen Toto Wolff sa utan att darra på rösten att självklart hade man pratat om det efter kvalet. Österrikaren förklarade något som för de flesta inte kom som en överraskning. Bottas skulle få köra sitt eget lopp utan att behöva ta hänsyn till Hamilton. Var det det han gjorde på väg ner mot kurvan?

– Överenskommelsen var att båda skulle få köra mot varandra i början men utan att hindra varandra. Om Bottas leder så leder han. Då kommer vi att överlägga hur vi kan se till att Lewis får maximalt med poäng, sa Wolff innan starten.

Tydligare är så kan man inte säga att Bottas kommer att tvingas att foga sig. Som han gjort så många gånger tidigare.

Men tänkte han bara på sig själv? Nästa år finns han ju inte med hos Mercedes så varför skall han vika ner sig?

– Vi hade analyserat starten från de sista åren men det var svårt för att komma fram till vad som var rätt. Skall man ge varandra draghjälp? Eller skall man köra brett för att stoppa de bakom? Vi bestämde att inte ha någon order för starten. Men i loppen händer det alltid något.

Helt rätt. Och det var Daniel Ricciardo som fixade det genom att köra på Bottas. Dessutom hade tävlingschefen Michael Masi sagt till på skarpen och att den som gjorde samma sak som Sebastian Vettel mot Hamilton för två år sedan skulle direkt få ett straff. Tysken försvarade sin plats mot Hamilton som var på väg om. Ferrarin drog över till vänster och Lewis tvingades delvis utanför banan och var tvungen att släppa upp gasen för att undvika en krasch.

Nu var Hamilton för första gången öppet lite kritisk mot Bottas.

– Han lämnade dörren öppen för Verstappen. Vi hade gått igenom hur vi skulle köra i starten för att stoppa honom men det gick inte som vi planerat. Jag hade räknat med att Bottas skulle få en bättre start och att jag skulle få lite draghjälp.

Vad sade Wolff?

– Det borde inte ha hänt. Bottas kunde ha försvarat sig lite bättre. Allt som kunde gå snett gick snett.

Christian Horner hos Red Bull sade att det var en fantastisk dag.

– Bussigt av Bottas att lämna plats.

Vad sa Verstappen om loppet?

– Var ju helt fritt framför mig så det vara bara att gasa och bromsa så sent som möjligt.

Loppets förare var Sergio Perez. Och Kimi Räikkönen. Åtta.

Själva loppet? Red Bull mot Mercedes. Schack matt.

Nästa runda på söndag den 14 november i Sao Paulo.

Verstappen har nitton poäng ner till Hamilton.

1) Max Verstappen, Nederländerna, Red Bull, 1.38.39,086, 2) Lewis Hamilton, Storbritannien, Mercedes, +16,555, 3) Sergio Perez, Mexiko, Red Bull, +17,752, 4) Pierre Gasly, Frankrike, Alphatauri, +1.03,845, 5) Charles Leclerc, Ferrari, Monaco, +1.21,037, 6) Carlos Sainz Jr, Spanien, Ferrari, +1 varv, 7) Sebastian Vettel, Tyskland, Aston Martin, +1 varv, 8) Kimi Räikkönen, Finland, Alfa Romeo, +1 varv, 9) Fernando Alonso, Spanien, Alpine, +1 varv, 10) Lando Norris, Storbritannien, McLaren, +1 varv.

Ställningen:

1) Verstappen 312,5 p, 2) Hamilton 293,5, 3) Valtteri Bottas 185, 4) Perez 165, 5) Norris 150.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning