Verstappen blev felaktigt dömd

Max Verstappen hade svårt att godkänna sitt straff.Bild: Will Taylor-Medhurst

Max Verstappen gjorde en snygg omkörning, men blev bestraffad av tävlingsjuryn.

Sebastian Vettel räddade matchbollen och blev tvåa i Austin. Men trots det så vet han mer än väl att han inte har en chans mot Lewis Hamilton. som körde hem en överlägsen seger. Och därmed vann teamet åtminstone en titel. För fjärde året i rad blev Mercedes konstruktörsmästare.

Men för mig var, börjar bli en vana, Max Verstappen loppets man.

Holländaren startade som 16:e och var trea i mål tack vare en briljant körning och omkörningar. Men av någon underlig anledning fick han ett straff på fem sekunder för att han enligt domarna kört utanför banan och fått en fördel. Det hände när han var på väg att köra om Kimi Räikkönen. Räikkönen försökte blockera och det var precis det som Verstappen räknat med och drog ut för att undvika en krock. Räikkönen såg att han inte hade en chans och körde åt sidan men då hade Verstappen redan reagerat. Förra året bestämde Fia att domarna inte skulle bestraffa för bagateller och det tycker jag att man gjorde. Och det tycker också Niki Lauda, som verkligen vet vad han talar om.

- Domarna skall sluta med att dela ut straff om det inte är för en farlig situation. Låt killarna själva göra upp för de om någon vet vad det handlar om. Max hade verkligen förtjänat att stå på pallen. Det var en snygg manöver och då skall domarna inte lägga sig i det.

Samma sak tycker jag gäller för svensken Marcus Ericsson. Han fick också påbackning med fem sekunder för man ansåg att han orsakat en krock med Kevin Magnussen. Ok de körde ihop. Ericsson låg bakom Magnussen, som skulle varvas av Vettel. Vid varvningar finns det alltid en fara för att om det ligger ytterligare en bil bakom så försöker han också komma förbi. Det är förarens uppgift. Och det var precis vad Ericsson försökte. Självklart ville dansken försvara sin plats och täppte snabbt till luckan. Men enligt men uppfattning för sent. Bägge kunde fortsätta och Eriicsson kom om. Han lyckades sen köra ifrån Magnussen så trots de fem sekunderna klassades han som 15:e och före drygt 15 sekunder före dansken.

Efter loppet blev det självklart en hetsig diskusion. Verstappen stod i rummet bakom prispallen och var övertygad om att han var trea. Han fick först reda på det när Räikklnen kom. Utan att säga ett ord gick holländaren.

Många experter, bland dem före detta förare, ansåg att det var helt rätt att Verstappen fick ett straff för att han kört utanför banan och fått en fördel. Man säger dock att det var en fantastisk manöver men tyvärr fel. Andra säger att det var helt fel att straffa holländaren.

Vad tycker Verstappen och Räikkönen?

-Förstår ingenting. Det är inte bra för sporten, säger Max.

Räikkönen är en racerförare av den gamla skolan. Tuff men just och många har sagt att finländaren är en av de verkligt få som man kan köra hjul mot hjul och man vet att han hittar inte på något dumt. Hans kommentar är också ett bevis på att han också är en ärlig sportsman.

- Jag har ingen aning om varför Max fick ett straff. Det enda jag vet är att han körde om mig i näst sista kurvan. Punkt och slut.

- Självklart blev jag lite arg när han körde om.

Lewis Hamilton var också överaskad. Han hade räknat med Sebastian skulle köra tuffare och försvara sin ledning.

-Det här var ett av de roligaste loppen jag kört på länge. Jag hade en dålig start och Sebastian en bra men jag greps inte av panik för det finns flera platser man kan köra om på.

Och det gjorde han på en raka med hjälp av DRS systemet.

- Förvånad att det gick så lätt.

Valtteri Bottas betyg var att det var en tuff dag.

- Största delen av loppet gick det bra men kunde inte köra med taktiken att bara göra ett stopp eftersom hela tiden i andra stinten körde jag mot Sebastian och Kimi. Det slet mycket på däcken så jag var tvungen att byta en gång till.

AUSTIN. VM-serien i formel 1, tävling 17/20, USA:s GP:

1) Lewis Hamilton Storbritannien, Mercedes 1.33.50,993, 2) Sebastian Vettel Tyskland, Ferrari 10,143 s efter, 3) Kimi Räikkönen Finland, Ferrari –15,779, 4) Max Verstappen Holland, Red Bull –16,768, 5) Valtteri Bottas Finland, Mercedes –34,967, 6) Esteban Ocon Frankrike, Force India –1.30,980, 7) Carlos Sainz jr. Spanien, Renault –1.32,944, 8) Sergio Perez Mexiko, Force India –1 varv, 9) Felipe Massa Braslilia, Williams –1, 10) Daniil Kvjat Ryssland, Toro Rosso –1 11) Lance Stroll Kanada, Williams –1, 12) Stoffel Vandoorne Belgien, McLaren –1, 13) Brendon Hartley Nya Zeeland Toro Rosso –1, 14) Romain Grosjean Frankrike, Haas –1, 15) Marcus Ericsson Sverige, Sauber –1, 16) Kevin Magnussen Danmark, Haas –1.

Förar-VM: 1) Hamilton 331, 2) Vettel 265, 3) Bottas 244, 4) Ricciardo 192, 5) Räikkönen 160, 6) Verstappen 126, 7) Perez 86, 8) Ocon 73, 9) Sainz Jr. 54, 10) Massa 36, 11) Hülkenberg 34, 12) Stroll 32, 13) Grosjean 28, 14) Magnussen 15, 15) Vandoorne 13, 16) Alonso 10, 17) Jolyon Palmer Storbritannien, Renault 8, 18) Pascal Wehrlein Tyskland 5, 19) Kvjat 4.

Märkes-VM: 1) Mercedes 575 (säkrade segern), 2) Ferrari 428, 3) Red Bull 315, 4) Force India 159, 5) Williams 68, 6) Toro Rosso 53, 7) Renault 48, 8) Haas 43, 9) McLaren 23, 10) Sauber 5.

Nästa tävling i Mexiko 29. 10.

Fredrik af Petersens Formel 1-expert

Svenska Sigtunaskolan lockar med högklassiga studier i anrik och internationell miljö

Intresserad av en internationell gymnasieutbildning och av att testa dina vingar utomlands? På svenska Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket kan det förverkligas under trygga och inspirerande förhållanden som samtidigt öppnar många dörrar. 15.2.2019 - 09.22