Veikkaus drar bort reklam efter kritik – vd:n: "Vi har gjort fel"

Bild: Martti Kainulainen

Efter kritik drar spelbolaget Veikkaus bort en stor del av sin reklam och ser över sin marknadsföringspolicy. – Vi har gjort fel, säger vd Olli Sarekoski.

I ett ångerfullt meddelande skriver Veikkaus vd Olli Sarekoski att det inte finns någon orsak att bestrida fakta.

Veikkaus vd Olli Sarekoski. Bild: Mikael Ahlfors

– En del reklam har inte motsvarat de marknadsföringsregler som bolaget har godkänt. Det tar vi ansvar för och beklagar de negativa känslor vi har orsakat, och tar lärdom av vårt misstag, säger Sarekoski i pressmeddelandet.

Reklamen har fått kritik, bland annat på sociala medier, för att ge en glorifierad bild av penningspel med tanke på det stora antalet personer med spelproblem. Kritiken förstärks av att Veikkaus monopolställning motiveras med att det är ett sätt att minska spelandets skadeverkningar.

Läs också: Allt fler medelålders kvinnor blir spelberoende – penningspel är en flykt från vardagen

Det senaste fallet handlar om en reklamsnutt där två spelsugna personer besöker en "terapeut" och frågar om det är okej att sukta efter spelvinster, varvid "terapeuten" uppmanar dem att förverkliga ("totouttamaan") sina drömmar på travbanan eller på Veikkaus webbplats. Reklamen drogs bort i veckoslutet.

Uusi Suomi uppger att polisstyrelsen, som är den övervakande myndigheten, flera gånger tidigare ingripit mot reklam som riktat sig till unga eller gett en alltför glorifierad bild av penningspel.

Enigt publikationen kommer ministern med ansvar för statens ägarstyrning, Sirpa Paatero (SDP) att ta upp saken med Veikkaus.

Spelbolagets vd lovar att bolaget gör allt för att misstagen inte ska upprepas.

– Tillsammans med en utomstående aktör har vi påbörjat en utredning, där vi omsorgsfullt går i genom alla processer som gäller vår marknadsföring.

Fram till slutet av september tar Veikkaus paus med all annan reklam utom Lotto, Eurojackpot och Vikinglotto, samt reklam som gäller bolagets varumärke och ansvar. Beslutet gäller reklam i tv, radio, tryckta medier, på nätet, utomhusreklam och i sociala medier.

– När utredningen är klar beslutar vi om ersättande åtgärder. Först efter de besluten återgår vi till det nya normala, säger Sarekoski.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning