Veikkaus borde göra mer för att förebygga spelproblem: "Veikkaus följer inte sina egna principer"

Enligt Konkurrens- och konsumentverkets utredning uppmanar Veikkaus med sin marknadsföring folk att spela mer. I marknadsföringen poängteras att pengarna går till gott ändamål för samhället. Bild: Sofia Westerholm/SPT

Konkurrens- och konsumentverket (KKV) anser att Veikkaus borde ändra på sin marknadsföring. Enligt KKV kan bolaget göra mer för att förhindra storspelare att få bukt med sitt spelberoende.

Enligt en undersökning som Konkurrens- och konsumentverket har låtit göra följer Veikkaus inte sina egna principer om en ansvarsfull verksamhet.

I rapporten pekar KKV ut flera brister i Veikkaus marknadsföring. Bland annat borde Veikkaus bli bättre på att marknadsföra sina verktyg för att hantera sitt spelande.

Enligt Veikkaus principer om ansvarsfullhet får bolaget inte försköna penningspelande, men enligt KKV har Veikkaus använt för många uppmuntrande och uppmanande uttryck i sin marknadsföring. Dessutom finns det spelautomater på så många platser, att folk med spelberoende hela tiden blir påminda om att spela.

Enligt KKV gör Veikkaus inte heller tillräckligt för att se till så att inte minderåriga, personer med funktionsnedsättning eller missbruksproblem utsätts för marknadsföringen.

Det här är Konkurrens- och konsumentverkets andra rapport om penningspel. KKV granskar det nuvarande spelmonopolet med förhoppning om att kunna förebygga spelproblem i framtiden. Nästa år ska KKV komma med en slutrapport.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning