Veckans låttips: Frank Oceans fängslande ”Moon River”

Bild: JUSTIN LANE

Frank Ocean överraskar med en cover på klassikern ”Moon River” medan Hanna Järver sjunger om jävla 80-talet.

Jävla 80-tal – Hanna Järver

I tre år har jag väntat på att svenska elektropop-artisten Hanna Järver ska släppa sitt debutalbum. Hennes singel Samma gamla himmel var nämligen en av mina mest spelade låtar år 2015. Sedan dess har Järver släppt en EP, men ett fullängdsalbum har dröjt.

När Järver nu släpper låten Jävla 80-tal meddelar hon samtidigt att debutalbumet äntligen kommer i april. Jävla 80-tal visar hur mycket Järver har utvecklats sen hon började. Hon har blivit mer poppig och svängig, i jämförelse med de melankoliska debutlåtarna. Samtidigt känner man igen sig i de mjuka syntmattorna och gitarrslingorna. När Järver sjunger "så du är cool men gammal, jag är ung men har ingen koll" visar hon samma okonstlade och uppkäftiga sätt att skildra vardagen som hon gjorde för tre år sedan. Det är ett lovande smakprov.

Moon River – Frank Ocean

Amerikanska Frank Ocean är en av de mest intressanta och nyskapande R'n'B-artisterna i världen i dag. Han bevisade det på sitt senaste album och under sin världsturné förra året. Och när han nu gjort en cover på klassikern Moon River, känd från filmen Breakfast at Tiffany's, visar han det igen.

Frank Ocean nöjer sig inte med att imitera någon annan utan lägger sin alldeles egna prägel på låten. Ljudbilden är enkel med försiktiga synt- och gitarrackord, medan rösten är i centrum. Genom att lägga till olika lager av sång låter det nästan som en kvartett som sjunger, där varje stämma har sitt eget perspektiv på den romantiska texten. Det är en fängslande och vacker version av låten som visar att Frank Ocean kan ta sig an det mesta i musikväg.

Fake Like – Poliça, s t a r g a z e

Det är inte självklart att en syntgrupp och en klassisk orkester ska kunna skapa bra musik tillsammans. Men med låten Fake Like visar amerikanska Poliça och Berlinbaserade orkestern Stargaze vilken fördel det kan vara att samarbeta över genregränserna. Genom att minska på syntarna och låta orkestern föra in nya ljudeffekter lyfter musiken. Sångaren Channy Leaneagh får samtidigt större utrymme att briljera. När hon tar i och sjunger "You want it bad, but you only want it sometimes" lyckas hon förmedla känsla i musiken samtidigt som hon får stöd av blåsinstrumenten i bakgrunden.