Varvet har redan hunnit börja bygga färja – Ålands nya landskapsregering vill i stället utreda tunnel

Arkivbild. Den nya färjan skulle ha varit av samma modell som färjan Elektra som används i Åbolands skärgård. Bild: Robert Seger/Moment-SPT

Ålands nya landskapsregering har hävt ett miljonkontrakt på en elhybridfärja.

Ålands landskapsregering hävde på tisdagen ett avtal om att beställa en elhybridfärja till Föglötrafiken av Finferries och Ansgar. Rederierna beställde gemensamt två likadana fartyg av det polska varvet i höstas, som har det åboländska fartyget Elektra som förlaga. Systern till det åländska fartyget var tänkt att användas i den åboländska skärgården.

Enligt Ansgar har det polska varvet redan börjat bygga fartygen, men hur långt man kommit är oklart.

Avtalet för det åländska fartyget hävs. Orsaken är att Ålands färska landskapsregering hellre vill utreda en tunnel till Föglö än satsa på den kombination av ny elhybrid samt ny hamn och bro på Föglösidan, en del av den så kallade kortrutten, som den förra regeringen fattade beslut om.

Trafiken till Föglö och planerna på en eventuell tunnel var en av de stora frågorna inför det åländska valet i oktober.

Avtalet om elhybridfärjan var värt 66 miljoner och där ingår själva fartyget, men även 15 års drift.

Nu hoppas landskapsregeringen på en förlikning och om inte det lyckas ska frågan avgöras av Ålands tingsrätt.

Läs också: Föglötvisten: Gustaf Widén vill stoppa "teknokrater" med fornminnen (HBL 2018)

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning