Varuhuset är en arena för gemenskap

Efter snart fyrtio år i Sverige säger sig Barbro Smeds fortfarande vara patriotiskt finlandssvensk.Bild: Karl Vilhjalmsson

För urhelsingforsare är Stockmann så mycket mer än ett varuhus i kris. Barbro Smeds minns sin barndoms älsklingsvaruhus som var först med allt och där allt kunde hända

Säger du Stocka eller Stokis? undrar jag och det blir tyst i andra ändan av telefonluren.

Barbro Smeds funderar några sekunder innan hon kommer på svaret.

– Jag säger både och. Vår föräldrageneration talade alltid om Stokis men mina kompisar och jag började prata om Stocka på 1970-talet.

I Barbro Smeds barndom på 1950-talet var det självklart att man handlade på Stockmann. Det här var före galleriornas och köpcentrens tid och Stockmann gick i bräschen med att introducera nymodigheter.

Allt fanns till salu på Stockmann, åtminstone enligt reklamsloganen.

– På 1930-talet kunde man till och med köpa en revolver på Stockmann, berättar Barbro Smeds.

– Stockmann var först med att sälja Coca-Cola, hushållsmaskiner, jeans och bilar. Och först med att visa tv-sändningar.

Profil

Barbro Smeds

Ålder: 67 år.

Familj: Två barn och tre barnbarn.

Bor: I Stockholm. Har sommarställe i Finland.

Karriär: Dramaturg, författare och regissör. Utbildad dramaturg från Teaterhögskolan i Helsingfors. Har tillbringat största delen av sitt yrkesliv i Stockholm och har skrivit flera uppsättningar för Stockholms stadsteater. Nyligen pensionerad från tjänsten som professor vid Stockholms konstnärliga högskola.

Aktuell: Har skrivit musikpjäsen Stockmann! Stockmann! Föreställningen har premiär på Svenska Teatern 16 februari.

Senast sedda pjäs: Åtta kvinnor, med bland annat Siw Malmqvist och Sharon Dyall, på Stockholms stadsteater. Den är väldigt underhållande.

Pjäs jag vill se: Oidipus och Antigone på Dramaten.

Gillar: Att överraskas i form av erbjudanden om att förverkliga olika projekt. Det händer fortfarande och det är väldigt roligt.

Stockmann! Stockmann! heter den pjäs Barbro Smeds skrivit för Svenska Teatern. Pjäsen levererar episoder som utspelar sig under en av varuhusets galna dagar och Smeds beskriver den som en kabaré.

Barbro Smeds första minne av Stockmann är från tidig barndom. Varuhuset var tidigt ute med att sälja färdiga barnkläder (fram till dess hade föräldrar låtit sy upp barnkläderna) och Smeds och hennes två syskon fick varsin overall med teddyfoder.

– Vi skuttade omkring i våra overaller och mamma är fortfarande rörd vid tanken på den scenen. Hon ville att jag skulle ta med den i pjäsen men jag tyckte den var lite för privat.

Också Stockmanns leksaksavdelning var ett paradis för 1950- och 1960-talets barn. Barbro Smeds förlorar sig i minnen av guldfiskbassängen.

– Fascinerande nog finns guldfiskarna kvar trots att leksakerna har ersatts av skor. Jag går alltid och tittar på guldfiskarna när jag är i Helsingfors.

Andra tidiga minnen av Stockmann är hissflickorna, tonårsaffären Miss Seventeen som låg i gatuplanet mot Mannerheimvägen och Delikatessen som under en period fungerade som familjen Smeds dagligvaruhandel. Där kunde man handla med kontokort vilket Stockmann också var först med att lansera.

Guldfiskarna dyker upp i den pjäs Barbro Smeds skrivit. Men hur nostalgisk är hon?

– Pjäsen är en fantasi om situationen nu, om en ny chef, om vad han hittar på och om personalen. Men också minnen från förr finns med. Igenkänningsfaktorn är hög.

– Kombinationen av nytt och av det gamla trygga är så speciell för Stockmann. Tänk på allt det som finns kvar – ljusgården till exempel.

Domedagsprofetiorna har haglat tätt kring Stockmann under senare år. Barbro Smeds påpekar att fonden för pjäsen är att det har gått dåligt för varuhuset.

Oroar du dig för att göra reklam för Stockmann?

– Reklam? Pjäsen handlar om människor och de får alltid kämpa.

– Jag ser pjäsen som en berättelse om det urbana Helsingfors och om stadens människor. För mig är Stockmann en arena för happenings och gemenskap. Därför tror jag att förvirringen är så stor när det nu går dåligt.

Har du haft någon dröm om vad som skulle kunna hända när du gör entré på Stockmann?

– Nja, jag längtar efter den gamla atmosfären, det är lite tråkigt med alla parfymdiskar på bottenplan. Förr kunde man hitta något roligt där, en mössa till exempel, men det har gallrats ut.

– Nu känns det som att dofterna drogar en. Man blir lite vimsig.

Finlandssvensk ton

För 37 år sedan bosatte sig Barbro Smeds i Stockholm. Hon fick man och barn och konstaterar att den som har barn inte kan byta land hur som helst. Nu är barnen vuxna men barnbarnen håller henne kvar.

Men sitt finlandssvenska arv har Smeds inte övergivit.

– Jag har haft en finlandssvensk ton i de pjäser jag skrivit för svenska teatrar och tror att det är en anledning till att det har gått bra.

På senare år har Barbro Smeds skrivit pjäser för flera finlandssvenska teatrar. Hon har också lett mästarklasser och hållit föreläsningar.

Samtidigt märker hon att många unga följer hennes exempel och flyttar till Sverige.

– Det är inte så lätt att leva som finlandssvensk i dag. Trycket från den finskspråkiga majoriteten ökar och det finlandssvenska livet kan vara ganska slutet.

– Men jag är patriotiskt finlandssvensk och gillar våra institutioner.

Så lyckas du vid köp av däck

Här är Euromasters tipslista med fem punkter. 15.10.2018 - 10.18