Vårt behov av kriminalserier

Miikko Oikkonen i färd med att regissera kriminalserien Sorjonen. Bild: Suomalainen Juha Tapio

I Finland pågår en tämligen flitig produktion av kriminalserier, och ambitionen är att lyckas skapa en internationell succé i stil med Bron. Vad är det som gör att kriminalserien är en så populär genre?

Brottets mörka nord finns på Yle Arenan, och visas i Yle Teema 9.10 kl. 20.00, repris 11.10 00.02 och 13.10 kl. 12.00

Av alla typer av dramaserier som finns är kriminalserien den populäraste, och populariteten ser inte ut att sjunka. Det slår Juha Suomalainens dokumentär Rikoksen musta pohjoinen fast. Den nordiska varianten som kallas nordic noir karaktäriseras av dyster melankoli och mörk estetik och utforskar det nordiska välfärdssamhällets baksida. Som tv serie har genren erövrat världen med serier som danska Brottet, svenskdanska Bron, svenska Millennium och norska Mammon – isländska Fångade nämns inte i dokumentären men är ett exempel på att även ett litet land kan åstadkomma kriminalserier som går hem hos en utländsk publik.

Finland väntar ännu på att lyckas skapa en internationell nordic noir-succé, även om Yle-serier som Sorjonen och Karppi sålts till och visats i en mängd länder. Men man är på gång, och satsar numera på den internationella marknaden: produktionsbudgetarna har tredubblats på några år, och man inser vikten av att hålla en hög produktionsnivå.

Dokumentären utforskar vår till synes aldrig sinande fascination för mord och polisarbete, genom intervjuer med skådespelare som Ville Virtanen från Sorjonen, Pihla Viitala från Karppi och Krista Kosonen och Tommi Korpela från nya Bullets som har premiär på Elisa Viihde nu i oktober. Även Bullets producent Minna Virtanen och Sorjonens manusförfattare och regissör Miikko Oikkonen hör till de intervjuade.

De är överens om att det gäller att lyckas skapa något eget och tidigare oberättat inom ramarna för genrens konventioner. Det handlar framför allt om att åstadkomma engagerande huvudpersoner. Pihla Viitala säger att det är sorgen och ensamheten som präglar hennes huvudperson i Karppi. Hon berättar också att hon är trött på det typiska upplägget med en kvinnlig polis som jobbar med en tio år äldre manlig kollega, och att valet av den yngre Lauri Tilkanen som motspelare är en motreaktion mot detta. Hon tror att serier med starka, ensamförsörjande kvinnliga poliser kan vara viktiga för kvinnor i länder där detta inte är en så vanlig kvinnoroll.

Dokumentären besöker inspelningarna av olika finska kriminalserier, bland annat C Mores Aallonmurtaja som utspelar sig i Kotka, och besöker också Mipcom-mässan i Cannes där tv-producenter från hela världen möts för att nätverka och sälja sina serier.

Dokumentären är även textad till svenska.

Malin Slotte TV-redaktör

Pippi skuttar omkring på Finns sommarteater

Pippi Långstrump, Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump, är en av Astrid Lindgrens mest kända och populära figurer. Sommaren 2019 skuttar hon omkring på Finns sommarteaters (tidigare Glims sommarteater 1973-2005) scen i Esbo till Georg Riedels välkända musik. Senast spelades Pippi på Finns år 2006 och det var alla tiders publiksuccé på sommarteatern med nästan 6000 åskådare! Då spelades huvudrollen av Josefin Silén, som sedan dess utbildat sig till musikalartist i Sverige och i höst spelar Esmeralda i Ringaren i Notre Dame på Tampereen Teatteri. 29.3.2019 - 07.54