Varför struntar Posten i sina egna rekommendationer?

Insändarskribenten undrar varför posten insisterar på att leverera post till fel adress. Bild: HBL-arkiv

I somras flyttade jag till en annan hyresbostad i Helsingfors. Naturligtvis informerade jag Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV) – och samtidigt Posten. Detta är en helt vanlig åtgärd när man flyttar någonstans och gärna vill behålla sin post – och självklart inte vill irritera den person som flyttar in på adressen man just lämnade. Men, så självklart är det nog inte för alla personer.

På min nya adress tar jag fortfarande emot olika brev, till exempel från FPA och Elisa, men även inkassobolag inom Finland och utomlands. Brev till personer som inte bor på min adress. När man skriver på brevet att personen inte längre bor här – vilket Posten rekommenderar att man skall göra – stryker Posten själv över den text man skrivit och skickar brevet till min adress igen. Till vilken nytta? Det verkar ju nästan vara en provokation.

Enligt DVV bor bara två personer på min adress – min partner och jag. Fortfarande får jag andras post. Jag måste därför ta kontakt med olika företag för att säga att personen inte bor här, inte enligt DVV, men att personen nog inte har berättat det för Posten. Jag måste använda min tid till detta, för Posten bryr sig inte. Det resulterar i slöseri med min tid, företagens tid och för miljön när brev inte kommer fram till mottagaren. Om Posten insisterar på att leverera till min adress även om jag har vidtagit åtgärden företaget rekommenderar, då har jag väl inget annat val än att slänga bort breven och hoppas att företagen jag kontaktat slutar skicka dem.

Jens Christian Trier, Helsingfors

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Närvårdare Pia Lemberg studerar vidare på läroavtal: ”Vård i livets slutskede ligger nära mitt hjärta”

Mer läsning