Varför krackelerar betongen?

En kontrollerad sprängning jämnar vad som är kvar av det 12 våningar höga huset i Seaside med marken. Bild: Joe Raedle/LEHTIKUVA-Getty Images-AFP

Hur kan Pantheon i Rom stå stabilt i 2 000 år medan ett bostadshus i Miami inte överlever ett halvt sekel?

För ett par veckor sedan rämnade ett bostadshus i Miami. I Genua rasade Morandibron i 2018. Båda imponerande betongstrukturer vars faktiska livslängd inte var den önskade.

Sammanlagt dog 43 personer när den mäktiga Morandibron rämnade i Genoa. Bron invigdes 1967 och fungera i stort sätt utan underhåll. Med facit i hand gick det inte riktigt så.

Här är kvarlevor av huset i Surfside, Miami efter raset. Bilden är tagen den 4 juli 2021. Bild: Joe Raedle/Lehtikuva-Getty images-AFP

Huset i Miami stod klart 1981 och när det rasade sommaren 2021 strök nästan 100 människor med. Jämfört med Pantheon i Rom är en livslängd på 40 eller 50 år inget att stoltsera med. Templet som är byggt i betong står ännu i dag, trots att det är invigt strax efter Kristi födelse.

Morandibron, på italienska Ponte Morandi, ses här efter det ödesdigra raset. Bron fick sitt namn efter konstruktören Riccardo Morandi. Bild: Mostphotos

Gör vad materialet vill

Enligt Günther Filz, professor i strukturer och arkitektur vid Aalto-universitetet, har vi fått materialens hållbarhet om bakfoten. Det är inpräntat i oss att en tung struktur är hållbar medan en lätt struktur är veklig. Något vi tagit från sagornas värld, till exempel Tre små grisar.

– Det är alltid kvaliteten som avgör – alltså kvaliteten på design, geometri och material. Om man jämför vad och hur man bygger i dag med exempelvis Pantheon så är skillnaderna avsevärda.

Geometrin är fullständigt annorlunda. Det romerska skrytbygget är ritat och planerat enkom för att byggas i betong, förklarar professorn.

– Pantheon har ingen armering, det är bara betong. Men de visste hur man bygger och betongen varierar genom hela strukturen. Längre ner är den tyngre medan den är lättare högre upp. Kupolen ser utsmyckad ut, men den är sirlig för att det krävde mindre material vilket gör strukturen lättare.

Pantheons kupol, sirlig och vacker har den stått där i 2 000 år. Dessutom är det världens största icke armerade betongkupol. Bild: Paolo Gallo Modena

Dessutom är en kupol perfekt att byggas i betong. Den överväldigande belastningen i en kupolens form är kompression, något betong klarar bättre än de flesta material, säger Filz.

– Pantheons utförande är ett direkt svar på vad materialet vill göra, säger professorn.

Vi bygger alltså bulken av dagens byggnader i betong lite utav lättja. Byggföretagen vet hur man gör, det är förhållandevis billigt och smärtfritt, säger Filz som tror på ett kommande omtänk, något han välkomnar.

– Vi tror att alla världens resurser alltid är tillgängliga. Det här är helt fel sätt att se på saken. Varför ska vi bygga på samma vis i Helsingfors som man bygger i Sahara, Yemen, eller Kina?

Planering

Det amerikanska mediehuset Axios rapporterade i början av juli att landets betongstrukturer står inför alla tiders upprustning. Enligt artikeln kommer reparationer att kosta biljoner dollar. Men varför håller inte betongen längre?

En avgörande orsak är att samtida byggnader inte planeras hålla i 1 000 år.

– Lite beroende på projekt så ska fundament och struktur hålla mellan 50 år och 100 år. Det betyder att de två delarna håller mellan 50 och 100 år utan att man rör dem – med underhåll förlänger man livstiden, säger Emil Grönroos, som är diplomingenjör och jobbar på byggnadskonsultföretaget Haahtela.

Emil Grönroos säger att betonghus i dag ofta monteras på plats medan elementen gjuts vid en fabrik. Bild: Dann Pettersson

Underhåll låter simpelt, men är vanligen lite mer komplicerat. Tillsyn och reparation förutsätter vanligen att byggnaden tas ur bruk, vilket kan vara problematiskt. Båda betongkännarna konstaterar att allt som byggs av människan kräver underhåll.

– Nu ska den visserligen rivas, men åker man under Hagnäsbron så ser man att armeringsjärnet syns. Vilket är något man inte vill se. Börjar armeringsjärnet rosta så äter det av betongen, säger Grönroos.

Att stänga en bro mellan till exempel Esbo och Helsingfors kan ha stora konsekvenser för invånarna. Filz talar om att kapa aortan mellan två städer.

Vidare är budgeteringen ofta lite av ett problem. De kostnader som uppstår för reparationer är ofta inte inräknade i byggnadens totala budget, säger professorn.

– För att provocera en aning har jag föreslagit att bygga med en ännu kortare planerad livslängd. Med rätt material och rätt struktur kunde vi bygga broar som håller i fem år och sedan ersätts. En kortare livslängd skulle råda bot på problemen med underhåll. Idén förutsätter att materialen var återanvändbara och inte skadar miljön, säger Filz.

Miami

När Morandibron byggdes ansåg de ansvariga att den inte skulle behöva något som helst underhåll. Något man senare insåg att inte höll streck. Boenden under bron klagade bland annat på att det föll ner betongbitar från bron.

– En bro är som en bil. Man kan inte överbelasta den och hålla i gång den utan att byta ut trasiga delar, sade professor i strukturmekanik vid Genoas universitet Luigi Gambarotta till The Guardian ett drygt år efter katastrofen.

Varför bostadshuset i Miami rasade är inte slutligt utrett. Professor Filz tror att den huvudsakliga orsaken är ett bristande underhåll, men han säger att det inte är hela sanningen.

Huskollapsen i Surfside, Miami, ledde till omfattande räddningsauktioner. Bild: Joe Raedle

– Vi talar om en byggnad som är 40 år gammal. Min åsikt är att huskollapsen i Miami helt klart är bunden till dåligt underhåll. I rapporter har det stått klart att det fanns problem, läckande tak, problem med balkongerna och sprickor i fasaden.

Det är bevisat att satsningar på bra design betalar tillbaka relativt snabbt. Professorn citerar Ralf Speth, direktör för Jaguar:

"Om du tror att bra design är dyr så ska du se till kostnaderna för dålig design".

Risken för den här typen av olyckor skulle vara mindre om byggnadsentreprenören satsade lite mer tid och pengar på planeringen, säger Filz.

– Det är inte sprickorna i fasaden som direkt får huset att rämna. En spricka exponerar stukturen och Miami är nära stranden med mycket salt och fukt i luften som börjar tära på stålet i betongen, säger han.

I en tidigare version uppgavs notan för USA:s infrastrukturförnyelse fel. Det är frågan biljoner dollar, inget annat.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning