Varför diskriminerar Viking Line finländare?

Som jag ser på saken är det inte fråga om dynamisk prissättning utan om ren och skär diskrimination av finländare.

Rederiets marknadschef Peter Hellgren skriver i sitt svar (HBL 14.8) på min insändare (9.8) att rederiet tillämpar "en dynamisk prissättning".

Däremot svarar han inte alls på frågan: Varför är det dyrare att resa Helsingfors–Stockholm om resan köpts i Finland än om samma resa köpts i Sverige?

Min son, bosatt i Stockholm, köpte en resa till mig från Helsingfors till Stockholm 7.8. Resan betalades 23.7. Den 6.8 upptäckte jag att Viking Line ändrat namnet på den som reser till min sons namn.

Jag ringde upp Viking Lines kontor i Helsingfors och fick då veta, att jag måste betala 1 165 kronor (111 euro) till för att få använda den hytt min son redan betalat för mig. Biljetten skulle nu kosta 2 355 kronor (225 euro). Han hade betalat 1 190 kronor (114 euro) för hytten, men bolaget ansåg detta endast vara priset för en person bosatt i Sverige.

Min son fick höra av Viking Lines kontor att det här är fråga "om skilda marknader".

Den "dynamiska prissättningen" bestod alltså i att ta betydligt mera betalt för att biljetten köptes åt en finländare som skulle åka från Helsingfors till Stockholm.

Som jag ser på saken är det inte fråga om dynamisk prissättning utan om ren och skär diskriminering av finländare.

Christina Elfving Helsingfors

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning