Varannan ny bil i Norge helt avgasfri

Tesla, och i synnerhet Model 3 som står uppradad på bilden, toppar försäljningsstatistiken i Norge. Bild: David Zalubowski/TT-AP

Hälften av alla Norges nysålda bilar i juni går helt på el, och av dessa är varannan en Tesla. Batteribilarnas segertåg fortsätter alltså, men politikerna varnas för frestelsen att röra förmånssystemet.

I juni uppgick de rena elbilarnas andel av nybilsmarknaden i Norge till drygt 48 procent, och under första halvåret 45 procent, visar statistik från branschorganisationen OFV.

Samliga klassiska bilmärken är därmed omsprungna av Tesla, som med en marknadsandel på 16 procent hittills i år är landets största märke. Tesla Model 3 säljs i nästan dubbelt så många exemplar som registreringsstatistikens tvåa, VW Golf.

Fakta

Biltoppen i Norge 2019

Placering Märke Marknadsandel Förändring i procent jämfört med 2018

1 Tesla 16,1 211,5

2 Volkswagen 13,0 0,4

3 Toyota 10,1 0

4 BMW 6,9 -19,6

5 Volvo 6,4 -19,1

Källa: OFV

"Inte av sig själv"

Redan tidigare har andelen laddbara bilar varit uppe kring 50 procent i Norge. Nu är det de rena elbilarna som tar marknadsandelar från hybriderna, medan fossilbilar som helt saknar batterier i juni backat till 16 procent för bensin och 13,5 procent för diesel.

– Det lovar gott för stortingets mål om 100 procent fossilfri nybilsförsäljning 2025. Men att gå från 50 till 100 procents marknadsandel sker inte av sig själv, säger Petter Haugneland vid organisationen Elbilforeningen enligt nyhetsbyrån NTB.

Ingen bonus

Han syftar då på en politisk diskussion om att ta bort förmåner för renare bilar. Trots att luften i norska städer bara så smått börjat bli bättre tycker en del politiker att elbilsförmåner borde kunna börja trappas ned.

Elbilar är inte direkt subventionerade i Norge, det finns alltså ingen premie eller bonus som i exempelvis Sverige. Men köparna slipper en hel del skatter och avgifter, vilket innebär att dessa bilar ekonomiskt starkt gynnas jämfört med fossila motsvarigheter.